Spelrum
| Giraffen | 13 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 3 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 17 |
Mobilspel
| Pågående | 19 304 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Ond jävel - Ej medlem längre | 2008-04-14 14:40 | |
![]() | Måste man tycka MER synd om någon? Det här är jävligt tragiskt för alla inblandades anhöriga. Larvigt att hålla på att tjafsa om vem det är mest synd om, skärp er för fan! | |
| Johanna73 - Ej medlem längre | 2008-04-14 14:43 | |
![]() | Ond J, absolut, håller med dig, det är förjävligt det som hänt..blir väl tyvärr mycket disskussioner om ett sådant hett ämne.. | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-04-14 14:45 | |
![]() | Le-lou, du säger att hat ligger i människans natur. Det är ju bara ett antagande, själv tror jag förlåtelse och empati ligger i människans natur, som också bara är ett antagande. men utgår jag från vad jag själv tror så verkar det som det du beskriver just undergräver människans sanna natur. | |
| Ond jävel - Ej medlem längre | 2008-04-14 14:45 | |
![]() | Till alla som tjafsar: om er far/bror/kusin eller son gjorde något sånt här så skulle ni nog lida alla helvetets kval precis som offtrets familj. | |
| le-lou | 2008-04-14 14:48 | |
![]() | upa, då är det så att vi har två olika åsikter i frågan. Jag tycker vår historia visar oss människans sanna natur om inte annat. Måste det vara av ondo att hata den mördare som dödat ditt barn undrar jag? Varför är det fel? Says who? | |
| ullaminulla - Ej medlem längre | 2008-04-14 14:50 | |
![]() | Tack upa. Vad man skulle känna och göra i en katastrof, kan man faktiskt inte säga förrän man befinner sig i den. | |
| Spillmåns | 2008-04-14 15:03 | |
![]() | Har läst den här tråden nu o ser att vi alla e uppenbart berörda av det som skett med lilla Engla,... Självklart vill vi alla, att den som e skyldig ska få stå till svars. Jag har själv tre söner, o känner att jag skulle nog kunna döda mördaren m mina bara händer om det hände mina barn nått. Det e nog den spontana, direkta känslan, som dyker upp, innan man forslat känslan från mage, till tanke i huvet... En undran jag får om alla förövares anhöriga är; Hur mycket har de märkt att personen i fråga e "annorlunda", sjuk, eller rentav, "ond"? Hur mycket förtränger de? (menar nu förstås de vuxna) Visst tycker man synd om anhöriga, men hur mycket vill vi inte, att det INTE, ska vara våran man/hustru/son/dotter/bro r/syster osv, som är skyldig?? Kanske e det så att vi blundar för signaler hos våra anhöriga, som visar att nått e fel? Har själv varit med om att inte "se" ett drogberoende hos nära anhörig. De flesta av oss vill ju tro gott om andra, som tur är, o då e det nog lätt att hellre "fria än fälla"... Sen tänker jag på det här med svår barndom, Det e ju förstås så att man inte, i de flesta fall, ska "skylla" sitt beteende på det, men om du aldrig fått RIKTIG hjälp,och aldrig blivit införstådd med, hur det påverkat dig, eller kanske tom är psykiskt sjuk, så har du ju förmodligen, aldrig blivit vuxen, och kan inte förstå dina handlingar. Du är, mao, ff kvar i barnstadiet. Jag tror att vi, alla, behöver bli mer uppmärksamma på hur våra nära o kära mår, Inte vara vara rädda för att söka hjälp, eller be om råd, både för oss själva o andra. Alla har ett eget ansvar, men vi e oxå beroende av varandra för att samhället ska fungera. Sen e det ju iof svårt att göra nått, om personen ifråga inte själv vill ha hjälp. O då gör man nog inget, om inget verkligt brott begås. Det e ju verkligen inte lätt sånna här situationer, Finns väl inte bara, antingen eller, vad jag kan tänka ut.... Skickar mina varmaste tankar till lilla Engla hennes familj! | |
| le-lou | 2008-04-14 15:16 | |
![]() | på expressen hade de en chatt och svarade, gjorde en psykiatriker och expert på gärningsmannaprofiler så här : Carl: Är det vanligt att gärningsmän av detta slag, själva varit offer för övergrepp i sin barndom? Ulf Åsgård: Ja, men det har ett ringa förklaringsvärde eftersom många som utsatts för övergrepp aldrig begår brott varken av den här arten eller annan art. | |
| Tommy 1979 | 2008-04-14 15:16 | |
![]() | Le-lou, det är inte fel att hata sitt barns mördare. Det är helt naturligt. Däremot hör sådana känslor inte hemma i ett civiliserat rättssamhälle. Och det är inte tidningarnas uppgift att agera domstol, vilket de gjort i och med att man offentliggjort mannens identitet. Att komma med onyanserade uttalanden som "Låt den jäveln brinna i helvetet" och liknande leder ingenstans. Vi själva har ingen rätt att utdöma straff; det är polisens och domstolarnas uppgift. Hat föder hat, och hämnd föder hämnd. | |
| oceano - Ej medlem längre | 2008-04-14 15:17 | |
![]() | upa- Uffe, det oceano talar om utesluter absolut inte att man inte känner empati för offret. Det tyder snarare på en större bredd i den empatiska förmågan. Tack upa, exakt så jag känner. De känslor och empati jag känner för Englas familj e oehörda å väldigt självklara. Så där finns inte mycket att disskutera. Men man kan inte blunda för att det finns en förövare som också e ett offer för det som livet givit honom. Vad han har i sitt bagage kan vi bara sia om. Men jag tror inte nån människa föds ond. Utan nånstans på vägen har det gått otroligt fel för honom. För honom finns det kanske inte så mycket att göra, han verkar för sjuk. Men hans anhöriga får vi inte glömma bort. Det e faktiskt människor med känslor och ett liv som också ska fungera efter denna tragiska händelse. | |
| le-lou | 2008-04-14 15:19 | |
![]() | Rätt och rätt.....jag tycker frågan om vad som är rätt egentligen, är bortkollrad redan genom vad han gjort. Jag tror inte folk som skriver "Låt den jäveln brinna i helvetet" kommer sitta i rätten och dömma, men ändå har folk rätt att känna och tycka. | |
| vulcan | 2008-04-14 15:32 | |
![]() | Den här tråden visar väl att både förståelse/förlåtelse och hat/oförsonlighet är delar av människans natur? Eftersom jag tror på den fria viljan så tror jag också att vi är förmögna att välja - precis som mördaren Anders hade kunnat välja en annan väg. Min egen erfarenhet säger mig att hat och oförsonlighet sällan är en väg till läkning eller att må bättre. Sen behöver det ju inte betyda att man måste förlåta någon som inte visar någon uppriktig ånger. Men man har fortfarande ett val att inte låta sig fyllas av vrede och ilska som (oftast) ändå inte leder till någonting konkret. | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-04-14 15:38 | |
![]() | Oftast förlåter man ju inte för förövarens skull, utan för sin egen. Precis som du säger vulcan så brukar det vara den bästa vägen till läkning. Människor som blivit utsatta för brott brukar tillslut försonas med sitt öde och på så sätt gå vidare, jag tycker alltså inte man ska underskatta vår förmåga till förlåtelse. | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-04-14 15:45 | |
![]() | Vulcan, jag är intresserad av hur du resonerar kring den fria viljan, orsaker till brott och behandling av brottslingar. Vad är det som styr vår vilja? Är det känslan enligt dig eller är det förnuftet? | |
| Bängan | 2008-04-15 20:00 | |
![]() | idag visade dom faktiskt mördaren i svd . såå nu kan alla se hur han ser ut. de tycker ja är bra .... | |
| sejmårr | 2008-04-15 22:19 | |
![]() | Om det någonsin var så lätt som att välja! Den dagen ditt liv står inför ett vägval tror jag att du har svårt att se att det är ditt livs val! Man går den väg som är lättast. Har du varit utsatt som barn så kanske du stillar din ångest genom att göra vissa saker. Om du skär dig själv,, blir anorektiker eller vänder dig utåt-. Den dag du tar en annan persons liv eller sätter den i samma position som du en gång drabbades av... då har du förverkat din rätt till rättvisa. | |
| Minta | 2008-04-15 22:32 | |
![]() | Alla människor har ett ansvar för sitt eget liv och sina egna val. Men gäller detta utvecklingsstöra, mycket psykiskt sjuka också? Finns det människor som inte har ansvar för sina egna val? I USA bedöms en person vara tillräknelig och möjlig att döma till fängelse eller dödsstraff om han/hon förstått att det han/hon gjorde var fel. | |