Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 60 |
Mobilspel
| Pågående | 19 382 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| HardRockCafe | 2008-10-18 10:13 | |
![]() | I andra länder är det obligatoriskt med dricks men i Sverige så är det lite si och så med dricksen. I dom länder jag brukar vara i så är det viktigt med dricks för antar att det "alltid" varit så ! Det ingår i deras kultur på något vis. Sen kvittar det om det är man eller kvinna för det är nog olika. Sen om det är så att svenskar är snåla eller om det är man eller kvinna det är nog olika ! | |
| mrperfect | 2008-10-18 10:22 | |
![]() | Jävla konstigt system det där med dricks, jag har aldrig fattat varför man använder sådant, jag fick aldrig dricks under alla år jag jobbade som konstruktör på Ericsson... Då jag har ett jobb betalar jag 10% eller mer om jag fått bra service. Då jag inte har ett jobb så anpassar jag dricksen efter min aktuella ekonomi men så lite som en spänn skulle jag aldrig betala, åtminstone inte om personalen gjort ett bra jobb. | |
| eeistan | 2008-10-18 10:27 | |
![]() | Varför ska man betala dricks i Sverige ???? Det är bara ett idiotiskt Stockholms syndrom. Jag skickar fakturan ! | |
| micro113 | 2008-10-18 10:34 | |
![]() | Både jag och min gubbe ger dricks -- vi försöker hålla det på minst 10%, men har man ätit för småsummor blir det oftast mer -- och har man en stor nota kan det bli något mindre. När vi är ute med andra brukar vi lägga våra pengar sist - för det finns människor som plockar tillbaka dricksen, och därmed inte ens betalar sin egen beställning. | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2008-10-18 10:39 | |
![]() | När man tänker på saken är det märkligt att man dricksar så inkonsekvent. Varför ska en servitör ha dricks i restaurangen men inte receptionisten som checkade in dig på hotellet 30 minuter tidigare? Upplever inte av kvinnor är snålare än män varken på jobbet eller privat. Det finns lika många snålgubbar som snålkärringar. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-10-18 10:54 | |
![]() | Om nu Bergarn prompt vill generalisera skillnader mellan könen, så skulle jag vilja säga att kvinnor är mer ansvarsfulla och män är mer ansvarslösa. I regel är det ju kvinnan som har koll på utgifter och ser till att samlade inkomster räcker till det som de behöver räcka till. Man kan inte låta sina barn halvsvälta i två veckor, för att man har varit kung på krogen. Att pröjsa 50 spänn i dricks på en nota av 250.- är ju inte hyggligt, det är korkat. Vad gäller snålheten så påstår jag att karlar är överrepresenterade. De kan slänga tusenlappar omkring sig på nya leksaker men låta andra försörja dem. Jag betalar helst mina egna drinkar och den mat jag äter. Skulle aldrig falla mig in att utnyttja en karl på det viset och låta honom ha en hållhake på mig sen. (Är extra laddad efter ett telefonsamtal nyss från en man, som fortfarande full lördag fm ringer och är oförskämd mot mig. När jag vägrar ställa upp på hans förslag, så undrar han vilken kyrka jag gått med i. Hm, om inte maken skulle bli livsfarlig, skulle jag bussa honom på den andre). | |
| mrperfect | 2008-10-18 10:55 | |
![]() | Linn79 jag skulle aldrig vilja ha ett jobb där man får dricks..vad tycker du? | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2008-10-18 10:55 | |
![]() | mommesfrites, jag sitter här och kluckar förnöjsamt åt ditt inlägg. Du skriver med skärpa och humor! | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2008-10-18 10:57 | |
![]() | mrperfect - jag får hellre en komplimang än 15 kr. Om någon skulle säga att "vi har fått fantastisk bra service här, du är jättetrevlig" så betyder det mycket mer än några kronor. Svaret är alltså nej, jag vill inte ha dricks. Nu är det inte ett problem heller eftersom jag inte får någon i mitt jobb :) | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-10-18 11:07 | |
![]() | Jag tror du är en superhjälte i förklädnad som servitör och din övernaturliga egenskap består av en magisk förmåga att kunna generalisera ihop vilket enskilt beteende som helst till att bli en naturlag gällande för hela mänskligheten. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-10-18 11:17 | |
![]() | Varför skriver du alltid jag skickar fakturan? | |
| TIIIILT | 2008-10-18 11:26 | |
![]() | Om man enbart dricksar 10 på 2050 kr är man helt jävla dum i huvudet och saknar folkvett, skyller man sedan ifrån sig genom att säga; "jag tänker bara ekonomiskt" (eller dylikt), borde man rent ut sagt få stryk! Jävla psykopatfasoner! | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2008-10-18 11:35 | |
![]() | Varför ska man få stryk för att man dricksar dåligt? Ska servitörer som serverar lite dåligt få stryk också? Det känns meningslöst att dricksa en 10:a på 2050 kr. Bättre att inte dricksa alls. Jag dricksar aldrig i Sverige - ser ingen anledning till att ge dricks till en servitör som har lön för att servera. Jag dricksar ju inte brevbäraren som cyklar runt i spöregnet och levererar mina H&Mkataloger. Drickssystemet är förlegat. Arbetsgivaren står för lönerna, konsumenten betalar dessa indirekt på notan/räkningen. Så! | |
| Margana | 2008-10-18 11:48 | |
![]() | Håller med Linn79.. Jag betalar det som står på notan, that's it.. och jag är varken mer eller mindre snål än min sambo. | |
| TIIIILT | 2008-10-18 12:01 | |
![]() | Fel! Arbetsgivaren räknar med att folk ska ge dricks. Dessutom; Har ni tänkt på vad det är för folk som serverar? Som i detta fall är det oftast studenter som försöker få in lite extra pengar. Jag skulle verkligen skämmas om jag inte lämnade dricks på minst 5%, det är bara förjävla dålig stil. Tänk också på hur glada de som får ordentligt med dricks blir! "Drickssystemet är förlegat?" Har du varit utanför Sverige någon gång? Jag tycker att du ska sätta dig och ta en funderare på dina medmänniskor och inte bara tänka på dig själv hela tiden. Jämförelsen med brevbäraren var också sjukt dålig! | |
| Piaree | 2008-10-18 12:03 | |
![]() | Var glad att gubben lämnade den där femtilappen, han betalade ju således damernas dricks oxå. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-10-18 12:10 | |
![]() | "Serveringsavgift om 5% ingår" är väl en trevlig devis. Dricks i taxi kan vara drygt. I vissa länder är drickssystemet vida utbrett. I t ex Gambia ska det vara "tips for the crew" precis överallt och de blir inte glad om man inte har. Både busschauffören och brandchefen ville ha ett extra bidrag för väl utfört jobb. Man vågar liksom inte nobba. | |
| Piaree | 2008-10-18 12:17 | |
![]() | Typiskt karlar att gnälla på dålig dricks, skulle aldrig en kvinna göra. *ironi* Är det några som ska ha dricks är det sjuksyrrorna! | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2008-10-18 12:17 | |
![]() | *Det är större skillnader mellan individer, än mellan könen* | |
| remvanrijn | 2008-10-18 12:19 | |
![]() | Får man själv beställa vilken blandning man vill ha i medicinbaren då? | |