Spelrum
| Giraffen | 0 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 1 |
Mobilspel
| Pågående | 19 557 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| jssfrk | 2006-01-06 21:46 | |
![]() | Fast dé é ju en jävla skillnad mellan å snacka ståkkhålmska å att säjja fel... Och framför allt skriva fel, som särskrivningsproblemet och de/dem-distinktionen. Scheptisk och obschyr är f.ö. roliga fel man kan höra ibland. Rätt tänkt enligt våra kära uttalsregler, men ack så fel det blir. Särskilt roligt om man diskuterar något i seminarierummen på universitetet, deras argument brukar falla ganska platt. Jag håller dessutom med Legobiten om att man får förutfattade meningar om folk som inte kan skriva ordentligt. | |
| Marmabon - Ej medlem längre | 2006-01-07 11:56 | |
![]() | "Jag har övertrakasserat mitt konto." Tihi! Fel, men rätt liksom :-) | |
| Pekkis | 2006-01-11 17:19 | |
![]() | Min syster säger t-shit, i stället för t-schört, så som det skall uttalas. Det driver mig till vansinne. | |
| Marmabon - Ej medlem längre | 2006-01-11 21:37 | |
![]() | "korts" för "shorts" är också rätt fint :-) | |
| Gentiana | 2006-01-12 11:27 | |
![]() | Vad härligt det är, vårt älskade levande språk! Vad det är trevligt att ha något att reta sig på i livet och att få känna NÅGON gång att JAG VET BÄST!! JAG vet i alla fall att det heter rechissör och inte ressichör! Tänk vad trist det vore om språket var helt stelt och oföränderligt (se där -blev det rätt nu med vore/var, kära språkpoliser?) | |
| systerrebell | 2006-01-12 12:39 | |
![]() | Ursäkta, men hur uttalas Schweiz egentligen? | |
| david_i | 2006-01-12 14:07 | |
![]() | schväjts | |
| mrperfect | 2008-08-22 00:04 | |
![]() | Jag återuppväcker... en del säger: hitta-på istället för att hitta, ex vis: har du hitta på gatan/pärmen/hemsidan/*vi lket substantiv som helst* ? det stör mig! | |
| -Lala-la | 2008-08-22 00:08 | |
![]() | vad menar du med att det "stör" dig? är inte det en fisk? | |
| mrperfect | 2008-08-22 00:18 | |
![]() | Stör stör mej oxå, speciellt priset på dess rom :D | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-08-22 00:24 | |
![]() | jag stör mig på att folk skriver tebax istället för tillbaks och oxå istället för också osv.. | |
| pewsa | 2008-08-22 00:56 | |
![]() | Min pojkvän säger alltid kulturer när han ska säga konturer, och jag kan aldrig hålla mig för skratt. Jag måste bara skrika ut konturer. Och min mamma säger alltid pupillen när hon menar pulpan. Det bara kliar i mig att märka orden då. | |
| Miss_jk | 2008-08-22 06:17 | |
![]() | Var då någonstnsch? Varför säger man någonstnsch!? | |
| Mimikryp | 2008-08-22 07:18 | |
![]() | Ååh, jag blir ju kär i er allihop! Jag håller med om ALLT! Jag irriterar mig just nu väldigt mycket på min kollega, som alltid säger "kullomm" istället för kolumn. *ryser* Och förresten, "russelkana"! *ryser ännu mer* | |
| Cosette | 2008-08-22 08:15 | |
![]() | :D Vad roligt... min kompis som är ekonom konjukturläser alltid istället för att korrekturläser... borde jag alltså säga till?? | |
| flaxa | 2008-08-22 08:46 | |
![]() | Jo och så har vi ju bruscettan som skall uttalas "brusketa" och inte på ngt annat sätt. för att inte tala om aioli, som betonas på SISTA stavelsen, eftersom det är en fransk variant av den även spanska såsen alioli (som betonas på o:et). Accenter är ju en sak för sig.... Skriv restaurangmenyn på svenska om du inte kan skilja på é, è, eller ' Senaste varianten jag blev serverad var "entrécot" Hur är man då? Sugen på lite erotik i hallen? | |
| knölföda - Ej medlem längre | 2008-08-22 10:50 | |
![]() | Bakaar - badkar Ejenkligen - egentligen Gaberob - garderob | |
| TarrasFolke - Ej medlem längre | 2008-08-22 10:56 | |
![]() | Angtrikotee - Entrecote | |
| Sotfinger | 2008-08-22 11:34 | |
![]() | Vanligaste ordfelen tycker jag är situationstecken för citationstecken och asseptera för acceptera. Sen blir jag tokig på min man som säger koopia i stället för kopiia och kallar USA för Amärrka. | |
| skogstorparn | 2008-08-22 11:35 | |
![]() | När någon skriver "Kannser" är det nästan så att man önskar att vederbörande drabbas av det.. | |