Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade57
Mobilspel
Pågående19 527

Forumkategorier

Användare Inlägg  
y not2008-04-24 16:20
Antal inlägg: 9014

Dyslekso, för mig är det ingen viktig fråga. Jag har skrivit tidigare att jag tror att tidpunkten vi föds har betydelse, men att det är mycket annat som har betydelse också. Jag har också skrivit att man kan se de astrologiska tidpunkterna som en kalender mer än att det är de olika stjärntecknen som påverkar. Jag har också påstått att jag inte finner det omöjligt att månen och solen direkt har påverkan om.
Jag respekterar även de som tror på horoskop lika mycket på dem som ännu lever kvar i newtons världsbild.

Har du något att invända mot dessa mina påståenden så kan du ju göra ett försök att få till en debatt, men det är inte ensk garanterat att du då lyckas, främst pga av mitt första påstående.

le-lou2008-04-24 16:28
Antal inlägg: 17500

jag tror inte på dagshoroskopen där det står att mitt turnummer är 4 och att jag kommer ha tur med pengar vecka 17 år bla bla bla.

Däremot tror jag på de olika stjärnteckens personliga egenskaper, det stämmer så sjukt bra på många. Och visst, som många säger så kan man förmodligen läsa in alla sina egenskaper på alla stjärntecken ..men samtidigt inte. På mig stämmer iaf inte många andra beskrivningar på stjärntecken in så bra som det gör på just mitt.
Och en gång fick jag horoskopet ställt efter exakt datum och födelsetid, det var ännu mer intressant och på pricken.
Så ja, jag struntar i att många avfärdar det som rent båg och löjleri :), jag lever inte slaviskt efter något, men jag tycker det är underhållande och tror att det finns nån betydelse.

Dyslekso2008-04-24 16:28
Antal inlägg: 8945

y not: jag tror också födselns tidpunkt på året har betydelse, visst är det väl så att januaribarn har vissa fördelar jämfört med decemberbarn (elva månader är ett stort försprång under grundskoletiden), men det är förstås en radikalt annan sak.

Dyslekso2008-04-24 16:32

le-lou: funderar du aldrig på HUR avlägsna stjärnor rent konkret skulle kunna påverka oss i så hög grad? Det är ett viktigt tankesteg att ta, enligt min åsikt.

E Solu - Ej medlem längre2008-04-24 16:36
Antal inlägg: 4715

Det är välkänt att tidpunkten på året då man föds är betydelsefull, så som du säger le-lou så finns det vissa skillnader mellan de olika stjärntecknen. Detta har dock mest med att göra att beroende på när på året man föds har betydelse för exakt hur gammal man är då man börjar skolan, etc. Sådana saker påverkar personligheten.

le-lou2008-04-24 16:40
Antal inlägg: 17500

Dysleko, nä :).

Jag ids inte, vissa saker vill man bara bli underhållen av och inte fundera så jäkla mycket över. Det gör så många ändå, jag kommer fortsätta läsa stjärnteckenböckerna med gott samvete över en kall äppelmust i min hängmatta i sommar med :)

Dyslekso2008-04-24 16:41

*skakar av rättfärdig vrede*

E Solu - Ej medlem längre2008-04-24 16:42

Jag brukar grubbla lite över hur solen, som befinner sig så långt bort, kan påverkar jorden. Varken Newton eller Einstein har lyckats förklara detta.

y not2008-04-24 17:49

"funderar du aldrig på HUR avlägsna stjärnor rent konkret skulle kunna påverka oss i så hög grad?"
skall jag upprepa mig för tredje gången med en möjlig förklaring?
och jag tror inte det är bara skolan som formar oss efter när vi föds utan jag tror solen har en mycket stor betydelse, ljuset och värmen.
Ett sidospår visserligen men ändå ligger det i linje med hur jag kan acceptera horoskop. När jag var i Kashmir så fascinerades jag över hur människorna sprang upp och ner för branterna som jag mer eller mindre upplevde som oöverstigliga. Detta var på 3500 meters höjd. Jag frågade hur lång tid det tog att vänja sig vid att leva så här högt uppe och fick svaret tre generationer.
Själv har jag flyttat runt mycket som barn och tonåring och kom hit till mellersta norrlands inland för drygt 20 år sedan. Jag är född på vintern och stod sämre och sämre ut med vintrarna i Göteborg när jag började flytta norrut i några steg. När jag hittade hit så tänkte jag inte så noga på vart det var utan det var huspriser annonser och tillfälligheter som gjorde att jag hamnade just här. Här kände jag mig genast att jag kommit hem. Här känns årstiderna riktiga, sommar och vinterljus är som det skall och det är riktiga vintrar. Jag hamnade 4 mil ifrån mina farföräldrars hem där de bott åtminstone fyra generationer innan.
Sen precis vad det är vet jag inte och det är som sagt inte så viktigt, men jag tror att tidpunkten man föds har betydelse och att om man vill tolka det med horoskop så kan man lika gärna se det som en kalender som säger när och var man är född.

Dyslekso2008-04-24 18:08

y not: om man vill ha en kalender så finns det redan en, praktiskt indelad med månader och veckor, och med namnsdagar till och med.

Mitt HUR var riktat till le-lou, om du inte såg det. Vi har A -> B, d.v.s. stjärnor och planeter påverkar människor som hypotes. Nu vill vi veta hur det i detalj går till, annars måste vi avskriva hypotesen som en vag och ostyrkt spekulation.

Jag ser inte att något av det du skriver har någon koppling till astrologi alls. Att klimatet direkt påverkar människor finner jag inte otänkbart, sekundäreffekter lär det ju åtminstone finnas många av. Har själv bott i norrlands inland...aldrig mer säger jag dig!:)

y not2008-04-24 18:19

dyslekso förstår du inte vad jag menar när jag säger kalender eller vill du inte förstå?
Säj att de som föds i tex Lejonets tecken har en viss karaktär och att det beror på att de är födda på sensommaren med det ljuset som är då. Alltså att det är det som spelar roll. Att det på himmelen sen visar att Lejonets stjänbild står på ett visst sätt då säger bara att det är den tiden Lejonets stjärnbild står just så därför kallar man dem som är födda då för Lejon, Alltså inte att just de stjärnorna har någon påverkan.

Trots allt så är det ju faktiskt en av grunderna till den kalender vi har. Den är indelad i någon märklig form av månvarv (12 st när det borde vara 13) och vi har lika många stjärntecken.

Alltså de som avfärdar astrologin med att dessa stjärnor inte påverkar tycker jag missar en väldigt viktig del. ett rent tankefel alltså.

snusmumrikan - Ej medlem längre2008-04-24 18:52
Antal inlägg: 20

Astrologi är en djungel för den med intresse.. solen där, månen där, merkurius i det tecknet bla bla bla... Men ofta stämmer det sjukt bra... skrämmande...

Ms KisseMiss2008-04-24 18:55
Antal inlägg: 8

Fisk - Mycket typsisk fisk på både den negativa och positiva sidan.

Sitter här och ler med hela ansiktet åt vilka åsikter en del har, skakar på huvudet åt vissa och drömmer vidare om....ja, det har ju inte ni med att göra hehe...

Jag behöver inte tro på astrologi men jag inser att det finns så mycket som jag inte har en aning om. Och jag VET att månen tex påverkar mig asmycket. Ett enda litet exempel på det är att jag har svårast att sova 1-2 dagar innan det blir fullmåne. Och detta har jag märkt i efterhand, jag har ingen koll på mån-kalendern.

E Solu - din intelligens totalattraherar mig!!! :-D :-D

vulcan2008-04-24 19:09
Antal inlägg: 7666

Eftersom några här verkar ha missat en länk tidigare i tråden så skickar jag den i repris :)

www.youtube.com/watc...Dp 2Zqk8vHw

Alltså snusmumrikan: Människor upplever att horoskop stämmer därför att de är formulerade på ett allmängiltigt vis som på olika sätt stämmer in mer eller mindre på oss alla. I testet på youtube-länken fick ju alla eleverna samma "personligt ställda horoskop". Många tyckte att det stämde jättebra - de gav 4-5 i betyg på en femgradig skala.

Dessutom spelar ett fenomen i det mänskliga tänkandet som kallas för "confirmation bias" på engelska också in. Med det menas att vi alla - om vi inte aktivt tänker oss för - har en tendens att se fakta som stödjer det vi tror eller vill tro på. Fakta som talar emot har vi däremot en tendens att bortse från. Processen är i hög grad omedveten, vilket gör att den som läser ett horoskop och tycker att det stämmer "sjukt bra", skjuter undan påståenden som passar in mindre bra med den egna personligheten utan att ens inse det. Samtidigt så förstärker man alltså åt andra hållet. Jag tycker kanske att jag är lite envis ibland i vissa situationer: Då tolkar jag horoskopets "Som Oxe är du en väldigt envis och bestämd person" som en riktig träff, fast det i själva verket finns åtskilliga situationer där man kanske inte är det minsta envis eller bestämd.

y not2008-04-24 19:25

vulcan, inget av det du skriver ovan motsäger jag utan håller med dig om utom det där lilla. Det är inte det minsta bevis eller ens indicie för om astrologi är sant eller ej. Det är ju inte det du beskriver utan du beskriver och styrker människans lättrogenhet.

Just det argumentet skulle du annars kunnna bevisa att politik, ekonomi, religion, filosofi, matematik eller vad du vill är lögn med.

En viktig sak i detta, vi fick inte ta del av deras horoskop så vad det stod vet vi inte, men jag tror tex inte att du eller jag skulle tycka att det passar in lika bra på oss, av den orsaken att vi är äldre, att vi är svenskar. Jag skulle misstänka att de i alla fall har fångat den gruppen som satt i det klassrummet hyfsat, för visst finns det mycket man kan finna gemensamt i en sån grupp.

Miss A2008-04-24 19:30
Antal inlägg: 201

Hahah måste ändå erkänna att astrologi är en smula roligt.. klart man vill tro på allt det positiva... och vi skorpionkvinnor verkar ha tendens till det, vad jag kan få fram här i tråden.. Skarpsynta, intellektuella, sexuella.. älskade eller hatade ? Sex brukar ju sälja ;) så vill du läsa om dig själv, sexuellt ur astrologins synvinkel, föreslår jag länken; www.geocities.com/At...op .html...
sen kan vi välja ta det med en nypa salt ;)

y not2008-04-24 19:32

Sorry, the page you requested was not found.

E Solu - Ej medlem längre2008-04-24 19:33

Själv är jag Leo. Wikipedia säger om mig:

> * Ideal Careers: Politicians, Chef, Lawyer, Law and
> Government Enforcement, Photographer, Entertainer, Real
> Estate Agent, Artists, Model, and Fashion Designer.

> * Likes: Spotlight, speculative ventures, luxurious
> living, gold, adornment, fashion, pageantry, grandeur,
> taking shortcuts.

> * Dislikes: Doing things safely, ignorant people,
> penny-pinching, being compared to others, loneliness,
> pointlessness.

> Physical traits

> Many astrologers believe that each sign of the zodiac has
> its own identifying physical traits. Some think of Leos as
> being usually tall, with thin waists, trim athletic legs,
> strong physical features, well-defined appendages (hands,
> feet, etc.) and tend to be pale with occasional freckles.
> They are said to be tending to keep their head held high and
> look down their noses at others, and have a mane of thick,
> dark hair.

Stämmer ju inte alls det där. Mitt hår är grått.

7oni - Ej medlem längre2008-04-24 19:36
Antal inlägg: 177

Vulcan, Då innebär det att i vissa fall kan en person som inte tror på Astrologi omedvetet välja att bara se fakta som stödjer det han eller hon tror på, nämligen att Astrologi inte är trovärdigt ?

y not2008-04-24 19:36

Jag tycker det låter som beskrivningen av en bög, var det homohoroskopet du läste?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?