Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 929

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Minta2010-02-10 17:06
Antal inlägg: 20042

Nej, pinsamt:)

Zaskia - Ej medlem längre2010-02-10 17:13
Antal inlägg: 576

Ansiktsslöja passar inte i Sverige. Skulle inte vilja ha barn på dagis om man inte kunde se ansiktet på personalen. Likadant är det på skolor, sjukhus och på alla andra arbetsplatser.

y not2010-02-10 19:05
Antal inlägg: 9014

Liftactiv. du skrev 08 21:17
"I min värld så ska det som någon annan TVINGAR någon att bära p.g.a. någon slags förtryck - det må vara kortkort, stilettklackar, burka eller städrock - förbjudas."

Alltså om jag har tvingats bära mössa och det dessutom är ett förtryck så ska det kklädesplagget förbjudas. liksom att du vill förbjuda det må vara kortkort, stilettklackar, burka eller städrock, ifall _NÅGON_ tvingat _NÅGON_, vilket det med all säkerhet har.

Logiken av ditt resonemang är ju att alla kläder utom uniformer ska förbjudas.
Sen om du anser att du kännner dig säkrare och mer välartikulerad genom att kalla mig barnslig plus några andra tillmälen, så är det helt okey. Jag håller inne med vad jag anser om dig.

krill_master - Ej medlem längre2010-02-10 21:28
Antal inlägg: 1576

jag tycker y not är ganska kul som oavbrutet helt rabiat klagar på alla som inte tycker att det är ok att tillåta att personalen som ska sköta, värna, fostra, trösta och vara förebild för våra barn och detta på ett sätt som fungerar bäst i samröre med barnens hemmiljö och det sammhälle, den kultur barnen har och landet barnet senare kommer vara vuxen i delar bär slöja/ansiktsmaskering och har en extrem muslims tro inte ens en enda gång motiverat eller besvarat någons argument för sin åsikt utan bara går på om att det är rätt och alla som tycker annorlunda har fel och gör henne upprörd.

har du någon som helst koll på viket pris och vilka influenser till barnen och deras fostran samt människosyn du värderar din åsikt och ståndpunkt om den enskilda muslimsa kvinnans rätt till just detta arbete?

dessutom börjar jag bli ganska trött på att du hela tiden upprepar hur inskränkt etc du tycker att jag är, jag är den enda av oss som utförligt motiverar och beskriver skäl till min ståndpunkt, och det inte ur mitt personliga perspektiv utan ur sammhälls, kultur och vad man utsätter och inte utsätter barn för samt vad som är fel att påtvinga barn i låg ålder.

du letar enbart skäl att skriva nedlåtande och barnsligt trotsiga kommentarer som helt saknar sund eller human baktanke utifrån de barns perspektiv ämnet direkt påverkar till precis alla andras inlägg om deras åsikter inte samställer med dina, men inte en enda vettig gång kan du motivera dig.

så ta dig en funderare på vad du har gemensamt mänskligt drag med polpot och liknande figurer du nämnt, när du gjort det kanske du ska rannsaka om dina argument är ur ditt perspektiv och vad du personligen tycker är kul och lite exotiskt i första hand och inte i barnens, samhällets, vår kulturs, vår uppfostran, vårt levnadsätts och våra familjers intresse.

du har skrattat åt mig, hånfullt kommenterat mig, du kallar mig saker.... men du har inte ett enda vettigt eller kommunikativt inlägg eller svar på tal i sak, det enda du gör är att fanatiskt och rabiat gå till nedklankand attack på andra för ditt eget egos skull. vilket får mig att lägga mig på din nivå för första gången här innan jag drar mig ur.

du är inte klok, sök hjälp. större skygglappar eller naivitet har jag inte sett på väldigt länge och det skrämmer mig. hoppas du inte har rösträtt.

kram

Liftactiv2010-02-10 21:38
Antal inlägg: 783

Ok y not - jag förstår varför du missuppfattar det hela. Nyanser är svåra när allt är vitt.... Eller svart.

Låt säga så här - med TVÅNG menar jag något som är negativt. För den tvingade. Att dina föräldrar "tvingade" dig ha mössa var väl, förmodar jag, enbart för att du skulle hålla dig varm. Det "tvånget" gjorde heller inte att du, utan skrupler, kunde ta av dig mössan när du kom ur synhåll - och det gav dig knappast ens det minsta dåligt samvete och knappast något hårdare straff om du skulle blivit påkommen. (Dock - OM det gjorde det - DÅ hade du verkligen big issues med dina föräldrar och de - och du - skulle verkligen behövt hjälp!)

ingson2010-02-10 21:39
Antal inlägg: 4285

Det verkars som krill är lite gramse på dig ynot.

Men visst kan man lagstifta mot en viss klädsel.
Tex uniformer,nakenhet.KKK.dr äkt.
Allt som krävs är att lagstiftaren tycker att de samhälleliga fördelarna uppväger nackdelarena.

Hur vällovligt syftet än må vara tror jag dock att man ger sig ut på ett sluttande plan då.Och dessutom kan det vara kontraproduktivt.

Liftactiv2010-02-10 21:41

För övrigt handlar det inte om "dig" y not - det handlar om mängder och åter mängder av förtryckta kvinnor världen över. Think outside your little box....

y not2010-02-10 21:49
Antal inlägg: 9014

men Liftactiv menade du "I min värld så ska det som någon annan TVINGAR någon att bära p.g.a. någon slags förtryck - det må vara kortkort, stilettklackar, burka eller städrock - förbjudas."
eller ej?

Eller menade du att du är emot att någon ska bestämma över någon annas klädsel. Är det så är vi ju helt eniga.

krill är så välartikulerad och klar i sin motivation att han inte behöver besvaras.

Liftactiv2010-02-10 21:59

Jag tycker jag var ytterst pedagogisk i mitt förra inlägg. Jag förstår faktiskt inte vad du inte förstår y not....

Måns_E2010-02-10 22:04
Antal inlägg: 12045

Hm, vem är det som har svårt att tänka utanför boxen? Vem är det som utgår från att kvinnor i Niqab/Burka är förtryckta och aldrig har valt det själva.

Ja just, att tänka utanför boxen var det ju :)

Liftactiv2010-02-10 22:10

Då tar vi det från början Måns E - VARFÖR bär kvinnor burka/niqab? Har det sitt ursprung i det ytterst praktiska med detta plagg? Det snygga? För att alla kvinnor ska se likadana ut så de slipper bli avundsjuka på varandra? Eller vad....?

Måns_E2010-02-10 22:12

Varför bär kvinnor tights, mascara eller läppstift?

Skulle tro att även det har kulturella betingelser, så var vill du komma? Att du själv är norm, och inte kan tänka utanför boxen?

Liftactiv2010-02-10 22:14

Nänänä Måns E - jag frågar VARFÖR! Du har svaret eftersom du säger att jag har fel. Tell me!

Måns_E2010-02-10 22:18

Till skillnad från dig så svarar inte jag för andra, utan tycker att det är fullt rimligt att staten inte lägger sig i sina samhällsmedborgares kläder.

Det finns säkerligen en rad olika skäl till att kvinnor VILL gå klädda så, liksom det finns kvinnor som inte vill gå klädda så. Min poäng är att det är fördomsfullt att utgå från att det alltid skulle vara ett tvång. För det är jag tämligen säker på att det inte är.

Fast du verkar ju å andra sidan inte ha så mycket mot tvång, när du vill tvinga kvinnor att inte gå klädda i niqab eller burka.

Måns_E2010-02-10 22:20

och nu kan du svara på mina frågor, när jag har svarat på dina.

anneli72 - Ej medlem längre2010-02-10 22:21
Antal inlägg: 11612

Självgoda syrianska säkerhetsvakter borde skaffa sjal på huvudet.

Av säkerhetsskäl.

Liftactiv2010-02-10 22:27

Att inte se att det handlar om förtryck är att stoppa huvudet i sanden anser jag. För övrigt handlar det ju inte om en religionsfrihet att bära dessa heltäckande klädslar eftersom inte islam påbjuder detta. Det är en manlig tolkning och ett sätt att hålla kvinnorna i schack. Lite som svenska män som raljerar om att "hon ska vara barfota och kedjad vid spisen". Det är lite humor va? Men fan inte roligt när det kommer till kritan.

Kan man komma åt eländet på annat vis (vilken kvinna skulle kunna stå upp för sin rätt???) än ett förbud? Varför finns förbud mot andra saker? Jo, för att det är till gagn för oss.

sydsvenskan.se/varld...by xor.html

Liftactiv2010-02-10 22:29

Varför kvinnor bär tights och läppstift? (Så oväsentligt att den inte är värd att svara på då jag hela tiden hävdar att det är TVÅNGET som är det felaktiga i hela alltihopet!)

Att jag är norm? Se mina svar till y not, så förstår du att det inte handlar om den enskildes åsikter i det hela. Det är betydligt större än så. Långt utanför boxen!

kajix2010-02-10 22:30
Antal inlägg: 7767

ska vi förbjuda kvinnor att laga mat?

Måns_E2010-02-10 22:35

Att inte se att de politiska utspelen om detta kommer just nu, i en tid när främlingsfientliga grupper runt om i europa mobiliserar sin kamp mot just muslimer, tycker jag är att stoppa huvudet i sanden.

Något som tidigare var ett ickeproblem skall plötsligt förstoras upp och få orimliga proportioner.

För övrigt så tror jag inte att man kan lagstifta bort förtryck på det sättet, precis som man inte kan kriga fram fred. Sådan förändring måste alltid komma inifrån.

Polarisering leder enbart till ökat förtryck, och det är ju just det som sverigedemokrater och deras kollegor runt om i Europa vill, att kalla det för frigörelse för den muslimska kvinnan är bara äckligt utstuderat och elakt.

Om du inte har genomskådat den dolda agendan så beklagar jag.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?