Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 869 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2011-01-20 16:02 | |
![]() | "Om detta hade varit veganbarn hade föräldrarna fått höra att de medvetet gjort sina barn missbildade genom att välja bort animalier." Troligen inte eftersom just den här åkomman uppstår av för lite folsyra. En köttätare utesluter ju inte grönt bara för att hon också äter kött - eller hur tänkte du nu ? | |
| le-lou | 2011-01-20 16:04 | |
![]() | menar mer - vilken slutsats vill du dra? Att man borde hoppa på köttätarna för att de äter för lite folsyra? De flesta gravida, oavsett kost mumsar folsyretabletter för säkerhetskull. Jag själv petade i mig just baljväxter som en hare när jag var gravid, trots att jag avskydde det. Det och leverpastej (som också är smäckat med folsyra). | |
| pichipichi - Ej medlem längre | 2011-01-20 16:04 | |
![]() | Det är bland annat sånt här jag funderar på: "Andra hälsoeffekter [redigera] Omega 3-fettsyrorna har stor betydelse för utvecklingen av fostret. Under fostertiden passerar stora mängder omega 3-fettsyror över från modern till fostret varav större delen används hos fostret för att bygga upp det centrala nervsystemet.[källa behövs]" sv.wikipedia.org/wik...3- fettsyra | |
| pichipichi - Ej medlem längre | 2011-01-20 16:05 | |
![]() | dilivio 2011-01-20 15:45 "Det finns massa dietister som förespråkar veganism. Det har jag sett på tv." Det låter bra. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-01-20 16:06 | |
![]() | le-lou: Jag menade om samma missbildningar förekommit hos veganer pga att det fattades ett ämne i deras kost, kanske inte just folsyra. Då hade folk varit snabba att döma. Nej, köttätare utesluter inte grönt men de har svårare att komma upp i samma mängder av grönsaker som veganer. Du vet mängderna, de där skottkärrorna och bergen du hänvisade till tidigare i tråden. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-01-20 16:07 | |
![]() | Slutsatsen var denna: Man kanske ska tänka sig för innan man bestämmer sig för att man är emot tillskott, oavsett vilken diet man bekänner sig till. | |
| le-lou | 2011-01-20 22:11 | |
![]() | Jag bara måste fortsätta gnata på er och tipsa om årets bästa och viktigaste bok (eller förra årets åtminstone - oavsett om man är vegetarian och vill fortsätta vara det eller man äter kött. Vegomyten av Lierre Keith. Jag har själv lite svårt för titeln, den låter som en typisk "ner med veganer- hurra för kött" slogan MEN, boken är oerhört välskriven och väldigt full med fakta kring allt detta vi pratat om i tråden. Lierre Keith (själv f.d vegan i över 20 år) är mycket noga med att i inledningen påpeka att hon på intet sätt försvarar dagens djurhållning som producerar sjuka djur men jag kan tänka mig att det är lätt att missa det med tanke på titeln och det man har i händerna.... Dessutom skriver hon ofta att när andra progagerar mot kött för att miljöpåverkan är så stor så är det också baserat på spannmålsuppfödda djur vilket hon inte stödjer. Det här är en viktig bok att läsa speciellt om man vill fortsätta vara vegetarian och lika viktig som "vanlig köttätare". Det industriella sättet att framställa spannmål är inte hållbart vare sig för jorden som utarmas eller för människan, speciellt i tredje världen som blir mer och mer beroende av USAs billiga spannmål som konkurrerar ut de lokala bönderna. »Vegomyten är mer insiktsfull än det mesta som skrivs om global hållbarhet i matfrågan. Sätt boken i händerna på närmaste vegetarian med uppmaningen att strunta i köttpropagandan och fråga sen hur VI tillsammans ska rädda världen.".« Sverker Lenas, Dagens Nyheter, 12 september 2010. 174 spänn på adlibris - ett kap och ni kommer inte kunna sluta läsa. | |
| le-lou | 2011-01-20 22:12 | |
![]() | det verkar ju trots allt som att alla som skriver här delar ett intresse i frågan. Hade varit roligt om fler läste den här boken, säker på att vi skulle kunna ha en ny tråd som enbart diskuterar informationen i den (som de flesta inte ens reflekterar eller tänker på). Nä, jag är inte köpt av adlibris. Jag blåser nytt liv bara, klaga inte , jag är en skitless student just nu som tycker allt SUGER för tillfället. | |
| le-lou | 2011-01-20 22:17 | |
![]() | "Vegomyten är trots sitt namn inte främst ett angrepp på veganer. Det är en fantastiskt genom gripande redogörelse för hur vi ska kunna producera mat på ett hållbart sätt. Hur vi ska kunna producera mat utan fossila insatsvaror (som sinar allt mer) som drivmedel, konstgödning, konstbevattning och bekämpningsmedel. Boken vänder sig mot storskalig uppfödning av djur med kraftfoder som främsta djurmat. Den vänder sig också mot storskalig odling av ett-åriga växter som säd och soja. Ett jordbruk som kraftigt utarmar matjorden och vattentillgångar." Mer snodd reklam. Så. Läs nu. särskilt apbur verkar vara den typ av människa som skulle kunna utvärdera en bok på ett intressant sätt tror jag. Läs boken (utan förutfattade meningar) så kommer ni att få en mycket bra bild av varför vi behöver många idisslande djur för att rädda våra matjordar, föda jordens befolkning och rädda klimatet. Djur är en förutsättning för all framgångsrik och hållbar odling. Läs också boken för att få en inblick varför vi människor inte är gjorda för att äta stora mängder frön som spannmål och bönor. | |
| pichipichi - Ej medlem längre | 2011-01-20 22:22 | |
![]() | OK, ska se till och beställa den. | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2011-01-20 22:35 | |
![]() | om den finns på biblioteket ska jag läsa den också | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2011-01-20 22:42 | |
![]() | kan passa på att tipsa om boken jag läser nu : Eating Animals av Jonathan Safran Foer www.eatinganimals.com/ | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-01-20 22:45 | |
![]() | Okej. Även om vi behöver döda många idisslande djur för att rädda världen ser jag de etiska problemen, eftersom jag inte enbart är emot att djur lider utan också att döda och utnyttja djur i onödan. | |
| pichipichi - Ej medlem längre | 2011-01-20 22:51 | |
![]() | 2011-01-20 22:42 Också intressant boktips. | |
| le-lou | 2011-01-20 22:53 | |
![]() | Larvbrud, boken tar upp otroligt mycket, inklusive den etiska aspekten som många hänvisar till. Jag gillar verkligen böcker som är skriva på det sättet den här boken är - den är tillgänglig, den diskuterar ett ämne som är så otroligt stort och komplext och lämnar en med tankar och funderingar man inte nuddat vid förrut. Min sambo läser den just nu, han är själv vegetarian sedan 15 år tillbaka och han är (tyvärr) helt osocial om kvällarna pga boken :(. När jag försöker prata med honom om boken, mumlar han att han är upptagen (läser) och ber mig återkomma när han läst klart. Klart är att han är en smula tagen i alla fall. | |
| dilivio | 2011-01-20 23:16 | |
![]() | Glider la bort till biblioteket imon och kollar då. För priset är fan inte ok. Men kommer ge en grundlig pretentiös recension á la DN Kultur om den finns! Är den lång? Har massa annat att läsa så pallar ingen bibel.. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-01-20 23:21 | |
![]() | Varför kan du inte återge lite kort de viktigaste punkterna ur boken? Jag bor lite för långt från bibblan... ;) Spannmålet de fattigas fiende? Annars hör man att köttproduktionen driver upp matpriserna i och med att den tar upp så stora ytor. Den här författaren vill alltså helt omdana köttindustrin och möta en ökad efterfrågan på kött med idisslare som har ätit gräs eller? | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-01-20 23:37 | |
![]() | Den här recensionen var inte nådig: "Utgångspunkten är starkt civilisationskritisk och det huvudsakliga budskapet som förs fram är att jordbruket är roten till allt ont i världen. Och då menar jag verkligen allt ont. Keith argumenterar nämligen för att jordbruket orsakat allt ifrån hungersnöd, miljöförstöring, folksjukdomar och slaveri till krig, våldtäkt och de patriarkala samhällsstrukturerna." www.svd.se/kulturnoj...42 1289.svd | |
| le-lou | 2011-01-20 23:46 | |
![]() | Larvbrud , en svensk författar och biolog har skrivit ganska utförligt om vad boken tar upp på docs.google.com/view...7u YdoJA-AQ Jag är lat och kopierar in en annan läsares förklaring av boken här. Keith är en före detta vegan som menar att hon nu lämnat 20 år av misshandel av sin egen kropp – dvs. en endast frukt, spannmål och grönsaksbaserad diet. Speciellt sojabönan lyfter hon fram som en mycket skadlig del av den veganska kosthållningen. Numer äter hon både kött och mejeriprodukter och mår bättre än någonsin under sin tid som vegan… men ännu har hon fysiska åkommor hon aldrig kommer bli av med. Dessa åkommor härrör från undernäring. Keith bok diskuterar dock mycket mer än kostråd (se gärna filmerna med Keith ovan och nedan). Den är i grund en kritik mot civilisationen som sådan – med jordbruket i fokus. Den dagen plogen uppfanns är dagen då människan började förstöra vår planet menar hon. Därför är veganismen mer ohållbar än köttätande – förutsatt att köttet föds upp på endast bete och hö! Många stora civilisationer har gått under till följd av utarmningen av jorden. En utarmning som skett via endast plöjning och konstbevattning! Konstgödseln och gifterna är ett senare påfund som bara gjort saken värre. Jordbruk är i Keiths ögon ett rent massmord av djur och växter långt värre än de moderna köttfabrikerna – vilka hon självfallet också fördömer. Alternativet menar hon är kött och mjölk från endast betande djur. | |
| le-lou | 2011-01-20 23:48 | |
![]() | svd:s recention är rakt igenom urusel och oerhört omdiskuterad på nätet av alla utom veganerna själva som tycker den är kanon, och ett bra skäl att inte läsa boken alls. Frågan är svd:s pingla ens har läst boken själv - eller om hon själv är vegan (tippar på det). Veganer för övrigt kastar paj på Keith, och mordhot har förekommit vid flertalet tillfällen. Ack denna fredliga grupp. | |