Spelrum
Giraffen25
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
32
Inloggade59
Mobilspel
Pågående20 514

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Dumblondin - Ej medlem längre2014-07-11 10:38
Antal inlägg: 236

Helt rätt, Rultan och det är dit jag strävar som jag skrivit nu flera ggr.

Alltså:

Särskilt nu med Danmarks hållning (den har redovisats i tråden så den skriver jag inte om) så är det viktigt att Sverige agerar. Visst ska vi också jobba via EU. Jag såg att det hade tagits upp av någon - kan vi sätta press på Rumänien genom EU-sanktioner så är ju det utmärkt. Men sånt tar tid och fram till dess handlar det om att skydda landet, helt enkelt.

En positiv sak som tiggeriet fört med sig är att vi har så att säga fakta att slänga i ansiktet på Rumänien vid diskussioner inom EU.

Dumblondin - Ej medlem längre2014-07-11 10:39

Arbetslinjen:

Vad skulle du vilja kalla det då?

Rultatultan2014-07-11 10:47
Antal inlägg: 2446

I dessa sk. kåkstäder, är det bara tillresande tiggare som lever där?

arbetslinjen - Ej medlem längre2014-07-11 10:47
Antal inlägg: 1268

Ingen aning. Det brukar kallas "läger" i tidningsartiklar och det är väl inte orimligt om man också kollar på bilderna från hur det ser ut. Nu var ju dock kåkstäder en beskrivning på hur det kan komma att se ut i framtiden, men man tar nog sig lite väl stora friheter för att inordna dessa boenden under det begreppet, även om de skulle bli en smula större. Men poängen var att det är trist att diskutera själva begreppet, utan att förtydliga det. Frågan är vad de som påstår att kåkstäder kan utvecklas menar med kåkstäder.

Locomondo - Ej medlem längre2014-07-11 10:52
Antal inlägg: 3768

På samma sätt som Sjöstan beskriver definitionen "kåkstäder" så har vi ju ett jätteproblem i Sverige.
Vi har kringresande kåkstäder i form av Cirkusar eller små nöjesfält. Vi har kåkstäderna som blossar upp varje sommar på tex Böda, Tofta, Halmstad. Vi har kåkstäderna i Sälen på vintern.
För att inte tala om bosättningarna på Bråvalla och Sweden Rock och ockupationen av Båstad och Visby varje år och tsunamis utanför Torö.
Låt oss tala om dessa problem vid deras riktiga namn så att alla förstår.

Måns_E2014-07-11 10:54
Antal inlägg: 12023

Vad är sakfrågan här egentligen? Jag trodde att det var tiggare (tråden heter ju så).

Då borde väl en diskussion om påstådda restauranger som hotas av nedläggning p g a tiggeri faktiskt tillhöra sakfrågan? Eller är anklagelser om att andra försöker undvika ämnet bara något som man häver ur sig när man själv saknar argument?

Nåja, strunt samma.

Jag undrar liksom arbetslinjen också hur man kan tala om kåkstäder när tiggarnas lägger rivs med jämna mellanrum, och de som bor där dessutom återvänder till sina hemländer.

Om man istället för att skrika sig hes om förbud och att vissa folkgrupper, socioekonomiska grupper eller nationaliteter skall undantas den fria rörligheten inom EU, så kan man istället titta på exempel där man faktiskt har lyckats vända en sådan utveckling som vi ser idag i Rumänien och Ungern.

Det bygger dock på att de ledande politikerna i dessa länder är villiga att använda de medel som de faktiskt har till sitt förfogande. När de inte är det och det dessutom medför att andra EU-stater får problem så bör EU sätta högre press på Rumänien.

För grundproblemet är inte att det handlar om lata odugliga människor som inte vill ha ett "riktigt" arbete som därför kommer hit och utstuderat förpestar vår tillvaro. Det handlar om människor som inte kan bygga upp en stabil tillvaro i sina hemländer och där försörja sig på någon form av arbete.

Rultatultan2014-07-11 10:57
Antal inlägg: 2446

Måns skrev:

"För grundproblemet är inte att det handlar om lata odugliga människor som inte vill ha ett "riktigt" arbete som därför kommer hit och utstuderat förpestar vår tillvaro. Det handlar om människor som inte kan bygga upp en stabil tillvaro i sina hemländer och där försörja sig på någon form av arbete."

Summerar det hela ytterst bra!

gnagel - Ej medlem längre2014-07-11 11:30
Antal inlägg: 691

Vad betyder "sätta press på", rent praktiskt?

Måns_E2014-07-11 11:33

Förhandlingar, sanktioner, minskat stöd och till slut uteslutning.

Skulle det kunna innebära rent praktiskt.

gnagel - Ej medlem längre2014-07-11 11:41

Det låter ju fint, men vad är prestationen som vi ska tvinga dem till med hot och indragen handel? Att de ska "fixa" fler jobb? Om sakfrågan alltså är att tiggeri i Sverige är ett mer lönsamt yrke än de som finns hemma?

Minta2014-07-11 11:43
Antal inlägg: 20042

Och att de redovisar att EU-pengar som ska gå till romer också gör det annars dras biståndet in.

Måns_E2014-07-11 11:46

Att de måste påbörja en integration av utstötta romer i sitt hemland, på samma sätt som man gjort i Polen och Lettland är väl ett rimligt krav? Att använda de pengar som finns i speciellt avsatta strukturfonder just för detta.

Det finns som sagt länder där man faktiskt har kunnat vända liknande samhällsutveckling som vi ser i Rumänien och Ungern.

Jag vet inte om sakfrågan är att tiggeri är ett mer lönsamt yrke än de som finns hemma, men det är åtminstone en förklaring till varför det kommer människor från vissa EU-länder och tigger i andra EU-länder.

gnagel - Ej medlem längre2014-07-11 12:04

Det var ju så du definierade grundproblemet åtminstone.

Men teorin är alltså att tiggeri är ett till största delen romskt fenomen, som löses med riktade stödåtgärder mot romer i deras hemländer? Inte med klassiska fattigdomsbekämpningsmeto der som handel eller med större möjligheter att få arbeta i t ex Sverige?

Måns_E2014-07-11 12:13

I fallet med Rumänien så verkar behandlingen av romer medföra att rumänska romer söker sin försörjning genom att tigga i andra EU-länder, såvitt jag har förstått.

Jag tror inte att vi hade sett dessa tiggarskaror runt om i EU om romernas situation i Rumänien hade sett annorlunda ut.

Det i sig är ju inget som talar emot annan fattigdomsbekämpning.

ingson2014-07-11 12:30
Antal inlägg: 4285

Sjöstan
Du nämner två punkter i Danmarks antitiggerilösning.
1.Passivt tiggeri är tillåtet.
2.Organisationer är förbjudna att ge bistånd till personer utan danskt personnummer.

Och det tycker du låter vettigt.

Man tar sig för pannan ...

Och hur är det med påföljderna

Dumblondin - Ej medlem längre2014-07-11 12:35

Du kan liksom inte släppa det, eller hur? Men så länge du håller på så svarar jag: det är ingen "påstådd" restaurang som hotas av tiggarna. Den är högst verklig.

Måns_E2014-07-11 12:47

Jag har väl inte påstått att någon har gjort påståenden om overkliga restauranger :)

ingson2014-07-11 13:05
Antal inlägg: 4285

Om aktiva tiggare vandrar runt på en restaurangs uteservering är det väl klart att det är skäl för många presumtiva restauranggäster (inkl ingson) att undvika restaurangen vilket självklart minskar inkomsterna. Om det redan går knackigt för restaurangen så visst , konkurser är vanliga i branschen.

Tills MånsE eller dumblondin tagit fram företagets årsredovisning säg de senaste fem åren kan vi väl släppa den

Sote2014-07-11 14:27
Antal inlägg: 3557

Det har under många år funnits läger på olika platser främst i storstäderna där uteliggare , många med missbruksproblematik, har bott. Hur ska vi göra med dom då? För det lär ju bli svårt att köra bort vissa "boende" medans andra får bo kvar och vad gäller romerna så är ju dom inte permanentboende på samma sätt som dom " svenska" uteliggarna. Dom försvinner ju inte hellerbara för att vi river deras läger.
Fortfarande så är detta inte några kåkstäder. Kraftig överdrift!

Dumblondin - Ej medlem längre2014-07-11 16:05

Till Sote:

Jag har bott i Stockholm sedan jag föddes, förutom då jag pluggat på annan ort i Sverige och så nu då förstås då jag bor utomlands. Men jag känner alltså till Stockholm bra och några sådana "läger" med "missbrukare" som du skriver om, det känner inte jag igen.

Men, visst, det är klart att de ska bort de också, om de finns. Och det kanske de gör då - trots allt har jag ju varit borta i flera år nu.

Vad beträffar att tiggarna inte försvinner om man river kåkstäderna (som jag föredrar att kalla det) så stämmer inte det riktigt, tror jag. Det handlar ju om att göra det så besvärligt som möjligt, helt enkelt. Och om myndigheter och markägare hela tiden är där och river ned så blir det just - jobbigt. Men det bästa, tycker jag, är alltså att förbjuda själva grunden för att tiggarna är i Sverige - nämligen tiggeriet.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?