Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 929 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Måns_E | 2010-02-10 22:39 | |
![]() | Jag är ledsen Liftactiv att du inte kan dra paralleller mellan olika beteenden i olika kulturer. Om du ursäktar så verkar såväl din box och dess omgivning utanför den vara ganska liten. | |
| Dödmetallörn - Ej medlem längre | 2010-02-10 22:39 | |
![]() | Det vore mycket spännande att få höra vad förbudsivrarna tycker om den här artikeln: www.newsmill.se/arti...va d-vi-gor Är detta skrivet av två förtryckta stackare som inte vet sitt eget bästa eller är de tvärtom människor som förtjänar att visas respekt, trots att de gjort ett livsval som Svensson med fotboll som religion har svårt att känna igen sig i? | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-02-10 22:44 | |
![]() | naturligtvis bör vi goda upplysta människor tänka åt dessa stackars förtryckta varelser. | |
| -Torskmacka | 2010-02-10 22:48 | |
![]() | jag behöver inte ens läsa artikeln, det räcker man kollar på bilden så ser man hur fria de är. | |
| krill_master - Ej medlem längre | 2010-02-10 23:07 | |
![]() | frågan i tråden är om det är lämpligt och okej med beslöjad ansiktsmaskerad dagis/fritids/skolpersona l i vår kultur och för våra barn. en beslöjad, ansiktstsdold person som inte kan arbeta med män och har en utåtagerande och extrem religiös livsstil som hon inte klarar att lägga åt sidan då hon arbetar med barn som inte delar eller förstår detta eller vars familjer inte uppfostrar efter eller delar denna kultur och hennes tro är lika olämpad som en heltidsnudist eller snubbe i ss uniform på den platsen. det handlar om barnen, barnets kultur och barnens uppfostran inte den enskilda muslimska kvinnans rätt eller er hänsyn till henne och hennes kläd och livsval. hon får klä sig hur hon vill. som zorro, påsktanten, ninjan eller rent av måla små blommor på sin mask om hon vill men lämpad till tjänsten på fritids är hon inte. vad är så svårt att se i det? och PS: Måns E, man kan visst dra paralleller, eller iaf jämförelser i vissa fall. - skulle jag bli populär och välkommen som västerländsk man med min kultur, min livsstil och min uppfostran och syn på den då jag söker ett jobb som föreståndare på ett muslimskt dagis? -kan jag stämma dem eller gå ut i media och grina om jag inte får tjänsten och då hänvisa till förtryck och rasism? eller borde jag var vuxen nog att inse att jag inte är rätt person på rätt plats? eller handlar det bara om mig och hur synd det är om mig? sorry, kunde inte låta bli ett inlägg till :) | |
| Måns_E | 2010-02-10 23:18 | |
![]() | Krill, jag tror att du missar en poäng, det västerländska samhället är öppet, liberalt och tolerant, detta försvarar man knappast genom förbud. Att sätta lagar och regler för hur människor skall tänka och klä sig är snarare stängt, konservativt och intolerant, därför har jag svårt för argument av typen "hur skulle de göra där" eller "hur skulle du bli välkommen" I själva verket så är inte mitt primära mål att försvara islam eller muslimska kvinnodräkter, utan det är att försvara ett modernt och öppet samhälle. Att styra och reglera människors klädedräkter påminner mer om talibanstyre om du ursäktar. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-02-10 23:27 | |
![]() | Jag skiter blankt i att intellektualisera kring den här frågan. Det gör mig bara jävligt upprörd att se kvinnor och småflickor dolda bakom en massa tyg på stranden medan pojkar och män badar som vanligt, så jag tar mig friheten att inte ta emot såna kulturyttingar med öppna armar. Jag har all respekt för religion och religiositet men min känsla för rättvisa är starkare. | |
| Sangria | 2010-02-10 23:28 | |
![]() | Jag tror att dom flesta visserligen inte förstår varför en del kvinnor väljer eller "tvingas" bära niqab och ser det som ett slags kvinnoförtryck som inte har en plats i vårt samhälle MEN jag tror även att man är för religionsfrihet och människors rätt att leva enligt sin kultur. Det som som jag och flera andra verkar mena är endast att det inom vissa yrken helt enkelt inte är lämpligt pga av arbetets art. Det tror jag att även många som inte ser några problem alls med tex Niqab håller med om att det skulle kännas obekvämt att bli undersökt av en läkare med Niqab tygvantar och flor för ögonen (vilket förekommer i många fall) eller att lämna sitt barn till en fröken som barnet inte kan se ansiktet på(vilket jag tror är väldigt viktigt) eller en polis med Niqab-det blir ju rätt svårt att få till en juste uniform där när inte ens brandkåren kan få fram en dräkt som passar i storlek till kvinnor....... Sedan om tjejen i kassan på ICA eller tunnelbaneföraren bär det spelar ju ingen roll. Vill dom ha det så varsågoda men då finns det några yrken som dom helt enkelt får avstå ifrån. Kontigare är det inte och det handlar inte alls om främlingsrädsla/fientligh et eller nåt. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-02-10 23:33 | |
![]() | Finns det någon av trådens självutnämnda liberaler som tycker det är okej att bära heltäckande slöja på ett jobb där man möter människor? Inom vården exempelvis? | |
| Sangria | 2010-02-10 23:36 | |
![]() | Krill-huvet på spiken!! Måns E-förbud och regler har vi ju redan när det gäller en massa saker och det funkar ju i dom flesta fall helt enkelt därför att det i ett samhäller krävs att en del saker regleras. Som Krill skrev-en nudist eller nazist får ju inte leva ut sin övertygelse hur och var som helst. Vi har ju uniformer i vissa yrken och det är jag rätt säker på att det är en regel eller kanske tom lag inom dessa yrken hur man ska se ut och om du kan se hur en Niqabpolis eller brandman skulle se ut så skulle du nog kunna tjäna en hacka. | |
| kajix | 2010-02-10 23:44 | |
![]() | i vården är det i vissa fall krav på heltäckande | |
| Dödmetallörn - Ej medlem längre | 2010-02-10 23:45 | |
![]() | Hur tänker man om man jämför muslimer med nazister och nudister? Är en muslim som klär sig på ett visst sätt pga sin religion verkligen samma sak som en nudist som stjärtar frukter inne på ICA eller en nazist som spöar en person från en annat land på T-banan? På vilket sätt är det fel med en muslim som "lever ut sin övertygelse" och varför vill ni ha ett förbud mot detta? Gäller detta bara olika slöjor eller ska de även knäfalla för er när ni går förbi? Är man PK om man inte håller med dig Krill? | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-02-10 23:46 | |
![]() | kajix, jag syftade inte på kirurger. ;) | |
| Dödmetallörn - Ej medlem längre | 2010-02-10 23:48 | |
![]() | Och Sylvia, pga av ett gäng självutnämnda IDIOTER handlar tydligen denna tråd nu mer om muslimers vara eller icke vara i Sveriges gömmor och vrår. "Jag vill inte ha någon som inte äter fläsk i närheten av mina barn!" typ | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-02-10 23:55 | |
![]() | Okok, ja det går beyond me... | |
| Dyslekso | 2010-02-11 00:03 | |
![]() | Kan vi inte kompromissa? Bacon-niqab ftw. | |
| Dyslekso | 2010-02-11 00:04 | |
![]() | Nästan ett palindrom, för sjutton. :) | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-02-11 00:08 | |
![]() | He he :) | |
| Måns_E | 2010-02-11 00:26 | |
![]() | Det är väl självklart att man inte kan ha vissa yrken om man klär sig i heltäckande klädsel (det är förvisso inte så många, men ibland kan det vara praktiskt omständligt helt enkelt). Å andra sidan så regleras det av sig självt, kvinnor som bär burka eller niqab blir helt enkelt inte brandmän, astronauter eller 100 metersstjärnor. Å andra sidan så var det ju inte riktigt det tråden handlade om, utan snarare om man skall förbjuda vuxna individer från att gå klädda som de gör. Det är ju så dumt så att man baxnar. | |
| WCstol - Ej medlem längre | 2010-02-11 00:27 | |
![]() | Om folk ska få ha ansiktsslöja som barnskötare så kan jag ju ha gimpsuit som barnskötare. | |