Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 36 |
Mobilspel
| Pågående | 19 534 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| MrAtomic | 2011-08-07 14:33 | |
![]() | Det är som nämnts innan en viktig kategori att inte förbise, unga män som säljer sex och oftast till män. Själv gjorde jag mer eller mindre likhetstecken mellan kvinnliga prostituerade och prostitution vilket inte var min avsikt. Slarvigt och lite pinsamt, mest bara en formuleringsmiss från min sida och bra att ni andra skriver om det. Jag ville mer åt könssdebatten att kvinnor inte köper sex i alls lika hög grad som män. | |
| markusfe | 2011-08-07 14:35 | |
![]() | Tack för länken Le-lou. Intressant läsning. Den ger ju dock tyvärr inget svar på min fråga så jag tar gärna emot info om annan länk eller referens. | |
| le-lou | 2011-08-07 15:50 | |
![]() | okej, jag trodde du var nyfiken på hur många män som sålde sex? det finns där i. | |
| markusfe | 2011-08-07 17:44 | |
![]() | Ledsen, jag kanske var otydlig. Jag menade andelen (% av totala antalet prostituerade) män relativt kvinnor som ägnade sig åt prostitution. Detta besvaras ju ej i din länk. Detta då jag blev överaskad av att ett par skribenter hävdade ( i tillrättavisande av andra) att det var fler män/pojkar än kvinnor/flickor som ägnade sig åt detta. Så min fråga går i första hand till Måns_e och Lasse1978. Om du har någon källa/länk så går ju det också bra såklart. | |
| markusfe | 2011-08-07 17:52 | |
![]() | Jag ser nu också att Lasse påstår att HBT människor säljer sex i stor utsräckning. Inlägget applåderas av Måns_e samt ett antal andra så det skulle vara bra med någon ref även till detta så att det inte bara är de vanliga fördomarna som sprids. | |
| Bitte - Administratör | 2011-08-07 17:55 | |
![]() | Håller med markusfe , det får gärna finnas länkar med fakta ,, och jag vet att jag kastade ur mig en siffra utan belägg för någon sida sedan så det behöver ingen påminna mig om Bitte | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-08-07 18:06 | |
![]() | kvinnor eller män som säljer sex,lika illa båda | |
| Måns_E | 2011-08-07 19:09 | |
![]() | www.svd.se/nyheter/i...22 0303.svd www.svd.se/nyheter/i...43 5659.svd | |
| le-lou | 2011-08-07 19:52 | |
![]() | Man kan titta på enkäter och liknande studier som gjorts likt den som Måns första länk visar (den undersökningen är för övrigt den jag länkar till som pdf), men ingen vet exakt hur siffrorna ser ut. Det finns såklart ett stort mörkertal, vi ser kvinnorna som faktiskt går på gatan, men hur många arbetar inte på hemmaplan och över nätet? Och hur många träder fram om sånt här? Det närmaste man kan komma är att utföra enkäter och i varje sådan som jag har läst, så är det fler män än kvinnor som tar betalt för sex. Köparna är i majoritet av män, oavsett. | |
| öhmöh - Ej medlem längre | 2011-08-07 20:34 | |
![]() | slånbär Några hypotetiska frågeställningar till dig: Du har väl söner, eller hur? Låt oss säga att en av dem kom hem med sin nya tjej en dag, berättade för dig att han aldrig i sitt liv varit så kär som nu, och henne tänker han gifta sig med - och det helst så fort som möjligt om han fick bestämma. Tjejen ifråga jobbar som prostituerad, och det har hon redan gjort i några år. Det tänker hon också fortsätta med (hon trivs ypperligt och tjänar dessutom bra) - förutom när hon ska vara mammaledig då vill säga. Sonen din är helt med på precis allt. Han har fått en fördomsfri och tolerant uppfostran, så konstigt vore det också om han tyckte något annat än att det hela är ok. Hur ställer du, slånbär, då dig till det hela? Och när era släktingar och vänner glada över sonens stora kärlek vill veta lite mer om henne och ställer dig den högst naturliga frågan vad hon jobbar med, hur gör du då? Och barnen de två kommer att få? Kan du någonsin vara riktigt säker på att det verkligen är dina biologiska barnbarn? - Du vet, kondomen kanske sprack på jobbet. Eller det kanske inte spelar någon som helst roll för dig? Så för resten av ditt liv,varje gång du ska presentera din svärdotter för folk så berättar du glatt för dem hur din goa, goa svärdotter är så otroligt duktig, sköter hemmet, barnen, sonen, hunden och jobbar dessutom heltid - på den statliga bordellen nere på stan. Uppriktigt nu slånbär. | |
| öhmöh - Ej medlem längre | 2011-08-07 20:35 | |
![]() | le-lou, Måns, resurrection mfl. Svara gärna ni också. | |
| öhmöh - Ej medlem längre | 2011-08-07 20:57 | |
![]() | Vaffans? Konstigt. Fick ni tunghäfta nu, hela bunten? | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2011-08-07 21:05 | |
![]() | Asså öhmöh, du skrev det där för 31 minuter sen. Är det tunghäfta om man inte kastar sig över tangentbordet för att svara? Folk kanske har liv att leva? Men det har inte jag, som tur är, så jag kan svara. Låt oss anta att slånbär skäms ihjäl över svärdotter, vad spelar det för roll? Ska man förbjuda yrken för att de gör andra människor obekväma? Det hade väl isf varit lika jobbigt för slånbär om svärdottern (eller sonen för den delen) var porrskådis, och det är ju lagligt. | |
| Måns_E | 2011-08-07 21:10 | |
![]() | öhmöh, jag förstår inte varför man skall förbjuda yrken med tanke på vad släkten kan tycka om det. Ditt hypotetiska exempel kan som sagt redan idag bytas ut mot porrskådis eller strippa. Gör det någon direkt skillnad? | |
| slånbär | 2011-08-07 21:29 | |
![]() | Öhmöhm-för det första så även om du tror att du var så himla fyndig nu så att vi alla fick tunghäfta som du så glatt påstår så 'r förmodligen anledningen till att ingen ännu har bemött ditt inlägg att ingen av oss har varit inne på beta på dom dryga 50 min som har gått sedan du skrev din senaste fråga inte att vi inte kan eller vill svara. Du har själv inte svarat på min senaste fråga till dig som jag ställde igår förmiddag. Det gör ju inte att jag automatiskt tror att min fråga var så fantastisk att jag skrämde dig till tystnad. Löjligt och något pompöst faktiskt. Nu till själva frågan. jag skulle självklart inte tycka att det var jätteroligt mest pga oron för vad dom kommer få stå ut med av fördomar och annat i samhället. Precis på samma sätt som föräldrar inte önskar att ens barn ska vara gay- inte för att jag bryr mig utan för att jag som alla föräldrar vill mitt barns bästa. Och att bli utsatt för omgivningens fördomar är inte något man önskar sina barn. Men om detta är min sons val då kan jag ingenting göra åt det-för min del vore det betydligt värre om tjejen var tex jehovas vittne eller hade sverigedemokratiska åsikter, eller bara rent ut sagt korkad. Det är inte jag som ska leva ihop med henne och för mig är det hennes personliga egenskaper som är intressanta inte vad hon jobbar med eller var hon kommer ifrån eller om det nu visar sig vara en han. Så ledsen öhmöhm men jag får göra dig besviken där. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2011-08-07 21:31 | |
![]() | Öhmöh: Är det din största skräck här i livet? Är det därför du vill förbjuda? Jag skulle inte gilla det alls, inte på något sätt. Men det är inte upp till mig att avgöra vad folk ska jobba med. Jag skulle gilla det lika lite som om sonen kom hem med någon som jobbar vid fritösen på McDonalds och tycker det är ypperligt och inte vill något annat. Jag ropar dock inte efter ett förbud för att jobba på McD (även om jag skulle vilja förbjuda deras skitprodukter av andra anledningar). Det kallas valfrihet och möjligheten att få bestämma själv vad man vill göra med sitt liv. Utan att veta vem du är så tror jag inte att du jublar över kvinnors situation i tex Saudiarabien. Där är det också "någon annan" som bestämmer över vad kvinnorna ska göra eller ej. Var drar vi gränsen ang vad varje människa klarar av att bestämma när det gäller en själv? | |
| markusfe | 2011-08-07 21:33 | |
![]() | Måns_E , tack för länkarna. Som Le-Lou nämner så är din första länk ett sammandrag av den undersökning Le-Lou länkar till. Låt mig gå igenom några punkter från denna undersökning. Det är INGEN prevalensstudie som syftar till att få fram andelen män/pojkar relativt kvinnor/flickor. Att använda den som källa är därför rent trams och bidrar bara till att sprida fördomar. Eftersom det ej är syftet var urvalet självselekterat från olika internetsidor. Låt mig citera studien: ”Insamlingen av data/svar skedde under fyra veckor via olika internetsidor. Både de som har en tydlig inriktning på att sälja sex, men även på mer allmänna internetsidor som Lundagård.se, Qruiser.se rfsl.se och gayromeo.com. De sistnämnda har en tydlig inriktning mot HBT- personer vilket kan vara en av anledningarna till den höga representationen av homo-, bisexuella och transpersoner bland respondenterna.” Hur blev då urvalet? Ca 2/3 var pojkar/män. 74% av samtliga män och kvinnor klassade sig som antingen homosexuella eller bisexuella. 17 % klassar sig som antingen queer eller annat. Om detta vore en prevalensstudie som syftade till att avgöra förekomst och fördelningen hos män respektive kvinnor samt fördelning utifrån sexuell läggning så hade resultatet varit sensationellt. Absoluta lejonparten av prostitution i Sverige skulle gå att tillskriva HBT personer och manliga sådana i synnerhet. Nu är det ju som nämnts ovan ingen sådan studie. Alltså för de som ej orkar/vill/kan sätta sig in i studien. Den ger inget stöd för att män/pojkar bedriver mer prostitution än kvinnor. Den ger ej heller belägg för att HBT-personer säljer sex i någon stor utsträckning. Att länka/referera till studien utifrån premissen att det är en prevalensstudie bidrar till att ge en felaktig/fördomsfull bild av HBT-personer samt att ge en felaktig bild av könsfördelningen rörande prostitution. Jag får återkomma med en något mer nyanserad bild av artikel två. En ledtråd kan ju dock vara att enkätundersökningar med ungdomar ofta ger en skev bild för att uttrycka det milt. För den intresserade kan jag rekommendera socialstyrelsens rapport kring prostitution från 2008 som har ett annat tillvägagångssätt. Denna ger ju en annan bild av könsfördelning som Iofs verkar svårbedömd. Jag misstror ingen här att felaktigt vilja förvanska data men möjligen blir källkritiken något mindre skarp då man behöver stöd i en argumentation. | |
| kaffeflicka - Ej medlem längre | 2011-08-07 21:34 | |
![]() | Öhmöh: Det tar dig hårt med insikten om att sexarbetare verkligen existerar, att de alltid har existerat och alltid kommer att existera? Men okej, om det vore min son skulle jag slå min svärdotter med brödkaveln, hälla het olja på henne samt ta hennes barn och skicka dem till ett religiöst/veganskt uppfostringsläger långt borta. Nej men uppriktigt sagt: Vad faffans kan jag göra åt min vuxne sons val av liv? Om han/frun missbrukar, om barnen far illa etc. skulle myndigheterna få hjälpa till men är det en schysst människa och god mor är det inte omöjligt att jag lär mig tycka om henne. Vad skulle du själv göra? | |
| slånbär | 2011-08-07 21:34 | |
![]() | Dessutom öhmöhm- det är ingen man som kan vara säker på att barnen är hans. Det finns undersökningar som visar att ung 10-15 % av befolkningen har en annan pappa än dom tror. Så en kvinna behöver verkligen inte vara prostituerad för att det ska finnas risk för att någon annan än hennes sambo är far till barnen. Hon kan vara lärare, sjuksköterska, prinsessa eller betapetare för den delen. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2011-08-07 21:40 | |
![]() | En fråga till, den kanske redan har yttrats? Visst är det förbjudet att köpa sex idag? Och har varit under en ganska lång tid? Verkar det fungera? Och om inte, hur många år är en rimlig tid att fortsätta försöka med något som inte funkar? | |