Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 28 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-02 18:35 | |
![]() | Ingson. Hur kan man föreställa sig en gud som man inte tror finns? | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-02 18:41 | |
![]() | Ingson. Hur vet du skillnaden mellan hur en troende föreställer sig gud och hur du föreställer dig gud? Hur vet du att din bild är den rätta? | |
| blue_moon | 2013-06-02 18:49 | |
![]() | Porla. Hur kan man veta att olika troendes gudsföreställningar inte skiljer sig åt, även om samtliga utgår från Bibeln? | |
| ingson | 2013-06-02 18:50 | |
![]() | Porla 18:35 Driver du med mig eller vill du bara trötta ut mig? Det är den enklaste sak man kan tänka sig. Kan du föreställa dig en kentaur? Lite djupare endast för seriöst intresserade. Man kan givetvis föreställa sig olika varianter av gud med början med den blinde urmakaren. (Typ en civilingenjörs gud som satt och skruvade ihop alla universum innan big bang utan att riktigt kunna förstå vad det skulle bli av det hela) Och vidare hela spektrat till en ingripande,planerande, moralisk gud som har speciella erbjudanden och önskemål om hur just du ska uppträda och som lockar med belöningar ,oftast efter din död. Jag har inga svårigheter att acceptera existensen av den förste (även om jag finner denne ointressant) Däremot tror jag inte den sistnämnde finns.Jag är t.o.m starkt övertygad om det. Men jag har inga svårigheter att föreställa mig en sådan gud varken intellektuellt eller känslomässigt | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-02 18:53 | |
![]() | Nej, jag har ingen aning. därför kan jag inte säga att någon har fel. Men om någon säger att det inte finns liv på Mars så kan dom inte säga att om dom finns så är dom röda och har horn. | |
| ingson | 2013-06-02 18:55 | |
![]() | Porla 18:41 Hur olika människor föreställer sig sin gud är inte så svårt att veta om man utgår från att de talar sanning när de beskriver sin gud. Du får gärna beskriva din gud men då vill jag gärna ha rätten att ställa uppföljande frågor. Förvånansvärt få troende ställer upp på det. | |
| Sote | 2013-06-02 18:58 | |
![]() | Det är väldigt många som vuxit upp som troende för att i vuxen ålder när man bör kunna börja tänka självständigt och kritiskt inser att det inte finns något att tro på utan mest bara är självbedrägeri. Jag kännerbetydligt fler aom har gått från troende till ateister än tvärtom. Håller för övrigt med Ingson anhående huruvida man kan föreställa sig en gud eller inte om man inte tror. Klart man kan , jag kan föreställa mig en mass hittepåsaker som tex Harry Potter , Alice i underlandet och hennes skojiga sällskap och en massa andra historier som har hittats på och skrivits ner. Det betyder ju inte att jag tror att dom finns på riktigt. | |
| ingson | 2013-06-02 19:00 | |
![]() | Porla 18:53 Du missförstod frågan. Det gällde inte huruvida du VET hur en kentaur ser ut, utan huruvida du kan FÖRESTÄLLA dig en | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-06-02 19:06 | |
![]() | vinden vi ser den inte men vi vet ätt den är där, samma sak med Gud | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-02 19:07 | |
![]() | Försök att föreställa dig hur gud ser ut för någon annan så kan vi diskutera kentaur senare. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-02 19:08 | |
![]() | Jag hatar verkligen inte kristna, jag har inte ens vad jag vet anledning att tycka illa om kristna på individnivå. Oftast, precis som med dom flesta människor jag stöter på. Min mamma är troende, och hon är både klok, smart och vettig. Men vi är bara inte överens om vår livsåskådning. Men jag respekterar henne, och hon respekterar mig. Ganz einfach, very simple, väldigt enkelt. Agree to disagree, och utrymme för väldigt intressanta diskussioner. Men precis som den som är kristen inte vill bli kallad förståndshandikappad, blåst eller iq-befriad vill jag som icke troende heller bli kallad fördömd, eller predikad för, eller ojad över för att jag kommer brinna i en skärseld jag inte tror på. Du säger att du VET att gud finns, jag säger att jag TROR på vetenskapen. För faktum är att ingen faktiskt vet. Just det är bullshit. Du får tro på vad du vill, och jag får tro på vad jag vill. Vi kan gärna diskutera, men då vill jag göra det på lika villkor; dina tankar och mina tankar. Inte enbart vad det står skrivet, jag vill att du reflekterar själv. Annars blir det ett tanklöst mässande. Och lika lite som du vill att jag hånar dig för vad som i min världsbild är förlegade sagor vill jag att du välsignar mig; det är respektlöst åt båda hållen. | |
| Sote | 2013-06-02 19:17 | |
![]() | Nulljt- tack för att du finns och kan förklara precis hur en annan tänker på ett enkelt sätt. | |
| Gunilla _ | 2013-06-02 19:23 | |
![]() | Jag är ett stort fan av Amazing Race och i förra (eller möjligen förrförra) säsongen var det ett kompispar med som vann etapp efter etapp. Det tackade de Gud för, högt och intensivt. Så småningom åkte de i alla fall ur tävlingen och det gav upphov till ett par frågor: - vann de etapperna tack vare Gud eller för att de helt enkelt var bättre än övriga? - förlorade de till sist, trots Gud, pga att de bett för lite, blivit giriga eller helt enkelt var sämre än övriga? Själv tror jag givetvis på det sistnämnda i frågorna. Vad säger ni gudstroende? | |
| kajix | 2013-06-02 19:34 | |
![]() | vi ser hur vinden påverkar t ex träd. och vi kan mäta dess styrka och riktning. på samma sätt kan vi mäta plågorna som guds vrede åsamkar svaga människor. ja ttiittii jag tror att din liknelse är korrekt. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-06-02 19:42 | |
![]() | nä kajix,Gud åstakommer ingen vrede Gud är alltigenom god,jag är inte svag och har aldrig varit svag tvärt om,men visst fins det många svaga kristna presis som det finns många starka icke Kristna | |
| micro113 | 2013-06-02 19:45 | |
![]() | ttiittii Hur kan du anse att gud är alltigenom god om du dels använder honom för att ha ihjäl folk, dels hävdar att han prioriterar dina trosor framför svältande barn?? | |
| blåhund - Ej medlem längre | 2013-06-02 19:45 | |
![]() | I veckan som gick deklarerade påven att ateister är lika goda människor som troende,om de gör goda gärningar..! Ska man skratta eller gråta? Religioner föder självgodhet och intolerans, vilket påvens uttalande indirekt visade. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-06-02 19:46 | |
![]() | micro ,det är dina förvrängda teorier inte mina | |
| micro113 | 2013-06-02 19:51 | |
![]() | ttiittii Nej, enligt dig är det ju faktiskt inte teorier utan så gud agerar. | |
| kajix | 2013-06-02 19:53 | |
![]() | till guds försvar får man ändå säga att bussresor är enklare att fixa än människans skapelse av svält | |