Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 8 |
Mobilspel
| Pågående | 19 583 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-06-10 12:15 | |
![]() | Själv ogillar jag skolplikt. Den ligger inte i linje med ett demokratiskt samhälle där ''medborgare fattar egna beslut''. Eller att vi måste ha personnummer. | |
| Bitte - Administratör | 2013-06-10 12:15 | |
![]() | Ytterligare en fundering ,, vart kommer föräldrarna in ?? De har ju även de möjlighet att ge sina barn input i livet , så om skolan nu jobbar för alla människors lika värde och man som förälder inte ställer upp på det så får man väl lära sin påverka sina barn hemma då Bitte | |
| wskrzeszenie - Ej medlem längre | 2013-06-10 12:15 | |
![]() | micro, förskolan och skolan har bl.a. i uppdrag att förankra grundläggande demokratiska värderingar. | |
| micro113 | 2013-06-10 12:19 | |
![]() | wskrzeszenie Uppmaningen till skolan bygger helt på en del av skolbarnens åsikt i en sakpolitisk fråga ... | |
| wskrzeszenie - Ej medlem längre | 2013-06-10 12:19 | |
![]() | Eller för att använda din vokabulär: skolan har till uppgift att göra barnen demokratiskt indoktrinerade. Inget konstigt med det. | |
| micro113 | 2013-06-10 12:21 | |
![]() | wskrzeszenie I grundläggande demokratiska värderingar och principer ingår åsiktsfriheten ... | |
| wskrzeszenie - Ej medlem längre | 2013-06-10 12:22 | |
![]() | Ehum, ja? | |
| wskrzeszenie - Ej medlem längre | 2013-06-10 12:23 | |
![]() | Grattis till 10000 inlägg, micro! Bra jobbat! Eller vad säger man? | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-06-10 12:23 | |
![]() | Snyftet ligger så fruktansvärt nära till hands för en viss sorts debattörer. | |
| micro113 | 2013-06-10 12:24 | |
![]() | jaapmeister Ja, det finns en hel del i tråden som gråter "tycka synd om" argument istället för att förhålla sig sakliga... Det är min åsikt också. | |
| Lika bra | 2013-06-10 12:31 | |
![]() | Micro Jag tror, precis som Jaap, att din trådstart säger mer om dina åsikter än vad du vill göra gällande. Om du kan vara snäll och läsa den igen så hoppas jag att du kan hålla med mig. Visst är den ganska korkad? Taffligt formulerad, med sensationslysten argumentation. ”Vad tusan är det här”, utbrister du indignerat. ”Skall barnen via skolan nu indoktrineras om vad de skall tycka”. Som om ”indoktrineringen” började i och med Friends och UNHCRs rapport. Det hela förstärks av att du fortsätter att vräka ur dig dumhet efter dumhet. Så som att rapporten skall "få barn att tycka att alla ensamkommande skall ha rätt att stanna". Den typen av rubriker och argumentation kanske går hem på Flashback, men Betapet har oftast en något högre nivå än så. Om du hade haft ett seriöst intresse av att diskutera läromedel i skolan, NGOers inflytande i skolvärlden och värdegrund kunde du valt en lite mer problematiserande inledning. Eller åtminstone försökt att vrida diskussionen åt det hållet. Då hade vi kunnat ta dig på allvar, nu blir du mest skrattretande. | |
| Bitte - Administratör | 2013-06-10 12:31 | |
![]() | Tar det igen då !!! Ytterligare en fundering vart kommer föräldrarna in dessa har ju om möjligt större möjlighet att påverka barnen efter eget tyckande Bitte | |
| micro113 | 2013-06-10 12:35 | |
![]() | Lika bra Precis - i min trådstart är det att skolan ska styra barns åsikter jag vänder mig emot. Jag skriver inte att det är fel att majoriteten av barn har en åsikt - jag vänder mig emot att man försöker styra barn som inte gett det önskade svaret på en sakpolitisk fråga... Utgå från det jag skriver istället för vad du tror om mina åsikter. | |
| micro113 | 2013-06-10 12:36 | |
![]() | Bitte Som förälder äger man rätt att styra och påverka sina barn - ja. Skolan äger inte den rätten i politiska, religiösa eller andra ideologisk frågor. | |
| Bitte - Administratör | 2013-06-10 12:38 | |
![]() | Skola ger barnen en tanke sedan är det väl upp till varje enskild individ vad de använder kunskapen till eller hur. Bitte | |
| micro113 | 2013-06-10 12:48 | |
![]() | Bitte Fast det här materialet syftar inte till att ge barnen en "tanke" - utan att styra deras åsikter. Det handlar alltså inte om "kunskap" utan om fiktiva berättelser med syftet att styra elevernas ställningstagande. | |
| Minta | 2013-06-10 12:49 | |
![]() | Du fattar fortfarande inte att det inte är flyktingpolitik i vid mening som metodmaterialet ska arbeta med. Det är förståelse för flyktingbarn som går i och kommer att gå i svenska skolor, flyktingbarns situation. 2500 flyktingbarn kommer varje år och får från och med 1 juli rätt att gå i svensk skola. De har rätt att begära att skolans värdegrund ska följas. | |
| micro113 | 2013-06-10 12:51 | |
![]() | Minta Skolans värdegrund skall vara "lika behandling" oavsett härkomst, bakgrund, status och andra faktorer. Inte att lyfta vissa som särskilt viktiga eller skyddsvärda. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-06-10 12:54 | |
![]() | micro: det är du som ännu inte förstått att det är "kunskapen" man vill utöka, inte "medlidandet". Och varför någon någonsin kan tycka att kunskap är fel det övergår mitt förstånd. | |
| Minta | 2013-06-10 12:55 | |
![]() | Ja, och för att kunna behandla lika behöver elever veta mer om flyktingbarns situation. Om svenska elever behandlar flyktingbarn som om de borde åka hem, begår brott och att det är för mycket invandrare, är det inte lika behandling. | |