Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 929

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Måns_E2010-02-11 00:31
Antal inlägg: 12045

vill du ha gimpsuit på dig som barnskötare? Skulle du verkligen känna dig bekväm så?

För jag antar att du känner dig förtryckt och vill gå klädd så?

Dödmetallörn - Ej medlem längre2010-02-11 00:32
Antal inlägg: 705

Exakt, Måns.
Att tycka att kvinnor inte ska förbjudas att klä sig som de önskar betyder alltså inte att man kastar alla hygien- och säkerhetsföreskrifter som finns inom olika yrken dit pepparn växer. Men inte finns det väl någon här, förutom den obligatoriske betapetspexaren som hamnat här endast för att tråden ligger under fel flik, som på allvar tror det?

Pingiskillen - Ej medlem längre2010-02-11 00:39
Antal inlägg: 947

Jag var tvungen att googla guimp suit, och nu mår jag ännu sämre.

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-02-11 01:04
Antal inlägg: 31064

Det är inte bara av hygienskäl som slöjor är olämpliga inom många yrken, de är ett hinder för den icke-verbala kommunikation vi behöver för att känna oss trygga. Dödmetall, du har inte besvarat min fråga! Nyfiken på svaret.

micro1132010-02-11 08:02
Antal inlägg: 17542

SylviaPlath

Det är väl ganska enkelt att konstatera att inom vissa yrken är det inte lämpligt med heltäckande slöja, precis som det inte är lämpligt med personer fullkletade med tatueringar eller nedhängda med piercingar eller andra ytterligheter.

När jag blir gammal vill jag inte vårdas av någon som ser ut som ett rymdmonster -- när mina barn går till dagis skall de inte mötas av någon som ser ut som ett en utomjording osv osv

I alla yrken finns det en kravprofil att leva upp till -- den gäller alla sökande, och skall vara ställd utifrån vad som krävs för yrkesrollen inte våra fördomar kring personens individuella ställningstaganden och val i livet.

När det gäller uniformerade yrken så styr uniformslagsstiftningen vad som gäller, och den skall självklart följas.

Kan man på grund av ett personligt val eller ställningstagande inte leva upp till kraven i en yrkesroll så får man välja ett annat yrke , så jag ser inte problemet.

Det krävs ingen lagstiftning mot burka, niqab, tatuering, piercing, nitkläder, svartrockare, rosa hår -- och allt annat som folk kan störa sig på -- i det offentliga rummet. Hur man ser ut när man handlar på ICA, eller går en promenad efter middagen angår inte staten eller grannen.

La bruja2010-02-11 08:59
Antal inlägg: 505

Problemet är att en del av dessa kvinnor faktiskt kräver att kunna jobba i dessa yrken och ändå få bära sin Niqab. Det är när deras religio
ösa krav ställs emot samhällets möjligheter att möta dom som problemet uppstår. Ett förbud som diskutteras polistiskt hanslar inte i första hand om ett totalt förbud utom just inom vissa yrken och tex i skolan på lektionstid när läraren vill kunna se sina elevers ansikten.
Sedan kan vi alla tycka vad vi vill om kvinnoförtryck och Isalam men det är inte det som det handlar om.

Måns_E2010-02-11 09:48
Antal inlägg: 12045

Vilka kvinnor är det som KRÄVER det?

Det är väl inte konstigare än att det får provas i svensk rätt i såfall, och antingen har kvinnorna rätt eller så har de fel. Sedan är det bara att anpassa sig efter det. Några lagförändringar behövs knappast.

Alltså är det ett ickeproblem som har blåsts upp till orimliga propotioner.

Minta2010-02-11 10:04
Antal inlägg: 20042

Det skulle kunna bli en stämning för diskriminering om en person med niqab inte får anställning eller vägrar ta av sig slöjan när hon söker jobb. Med nicab är det kanske inte så många jobb hon kan söka, eller som hon kommer att få. Det måste ju innebära att det inte ställs lika stora krav på en kvinna i nicab som på andra som söker jobb, att söka på hela arbetsmarknaden.

La bruja2010-02-11 10:18

Här är ett exempel: www.dagen.se/dagen/a...?i d=161080 Här är en annan intressant artikel i frågan: www.friatider.se/sto...-v s-slojan

Minta2010-02-11 10:23
Antal inlägg: 20042

Efter domen i DO till fördel för mannen som vägrade ta en kvinnlig chef i hand, borde det komma fler fall. Det är ok att diskriminera en kvinna, men inte en muslim.

Lagen säger att man inte får diskriminera på religiös grund. Nu vill socialdemokraterna ändra lagen. GP idag.

123 hopp - Ej medlem längre2010-02-11 10:30
Antal inlägg: 464

Tycker inte att det finns nån anledning alls att använda slöjor,burkor eller vad det nu kan heta,oavsett vad man jobbar med.

krill_master - Ej medlem längre2010-02-11 10:40
Antal inlägg: 1576

ingen verkar ta notis om eller svara på lämpligheten i att personal som ska fostra, sköta, vara förebild och arbeta med våra barn i våran kultur i vårt samhälle i barnens och barnens hemmiljös intresse och samförstånd ska få vara beslöjade, dolda och helskylande utåtagerande muslimska kvinnor som ej kan arbeta med män eller agera på ett för barnen naturligt sätt inför man och fäder.

är denna person lämpad för jobbet?

La bruja2010-02-11 10:59

Krill-jag tar notis och håller med dig fullt ut men många verkar tro att det enbart handlar om ett allmänt förbud och det du pratar om och även jag är ju att man inte kan förväntas få vissa jobb om man vill utöva en mer extrem form av sin religion. Trots det så stämmer vissa kvinnor skolor och arbetsgivare och sinhallar tex för diskriminering och får rätt .Allt i religionsfrihetens namn.

Dödmetallörn - Ej medlem längre2010-02-11 11:37
Antal inlägg: 705

Krill_master: Det är flera som redan svarat på det där, inklusive jag. Svaret blev som bekant att du försöker göra detta till en fråga om muslimers vara eller icke vara i skolan. Du sa själv att du t ex vill att någon som äter fläsk ska ta hand om dina barn och man kan ju fråga sig vad det har med saken att göra?
Angående olika former av beslöjning i skolan så har detta redan ältats i tråden, i de fall som tagits upp har t ex inte niqab använts när det handlat om att arbeta i barngrupp. Kvinnan tar på den när hon ska hem och till arbetet och om hennes tro förbjuder henne att vara i kontakt med män utan den på så går det säkert att lösa på något vis. I Sverige vill de flesta män inte arbeta på förskola men uppstår det problem i samband med en eventuell barnskötare och hennes beslöjning så får man väl lösa det från fall till fall. Precis som för alla andra människor så får den muslimska kvinnan rätta sig efter arbetsplatsens behov och förutsättningar. Fördomarna i den här tråden verkar ju inte endast gälla muslimer utan även hur lätt det är att stämma någon för diskriminering.
Utgångspunkten borde inte vara att dessa kvinnor ska gömmas undan och tvingas leva i samhället på andra villkor än icke-muslimer men det är precis det vissa här vurmar för.
Att förbjuda kvinnan att klä sig som hon vill borde inte vara ett alternativ om man inte har en dold agenda. Det är ett himla tjat om att "De" ska respektera Sverige och det svenska samhället hit och dit men varför förtjänar de inte respekt tillbaka?
Som sagt, varför ersätta ett förtryck med ett annat?

ENAPEON2010-02-11 12:12
Antal inlägg: 456

Precis.. det går utmärkt att anpassa sin rädsla för främlingar till en rumsren ideologi och det går att få argumenten att låta riktigt logiska ur någon sorts demokratiskt perspektiv, men det är ändå ack så genomskinligt eftersom argumentationen alltid utgår från vad "De" är skyldiga "oss" och aldrig tvärtom.

ramsay - Ej medlem längre2010-02-11 12:19
Antal inlägg: 9204

krill_ du är iaf inte lämpad att: "fostra, sköta, vara förebild och arbeta med våra barn i våran kultur i vårt samhälle".

Benknäckare - Ej medlem längre2010-02-11 12:19
Antal inlägg: 119

Krill..Som jag svarade förra gången så anser jag att det är en fördel om barn redan tidigt möter mångfald som en naturlig del i vardagen.
Vi har helt olika värderingar i detta. Dig skrämmer det främmande medans jag blir nyfiken av det.
Men jag ska erkänna att jag också har en del "begränsningar" eller kalla det fördommar. Jag skulle t.ex. aldrig visa mig hel eller halvnaken på en profilbild på en site där man spelarsällskapsspel, där är Du mera "open minded" :-)

La bruja2010-02-11 13:00

Jag tycker dom sista inläggen är direkt löjliga. Krill uttrycker precis som övriga sin åsikt i frågan och att då andra skriver om hans ev lämplighet som ovanstående uttycker sig har ju inte med tråden att göra. Jag tycker Krill har många bra argument och åsikter men även andra som har skrivit sakliga inlägg. Önskar att det kunde hållas på den nivån och inte spåra ut till personangrepp varenda gång som någon har en obekväm åsikt.

Benknäckare - Ej medlem längre2010-02-11 13:21
Antal inlägg: 119

La burja: Begreppet "bra argument" är så klart väldigt subjektivt. Jag har inte funnit ett enda sådant från vederbörande.
Vad som är löjligt eller ej är också ganska subjektivt. Vad tycker man t.ex. om självpåtagna trådpoliser.
OK, jag erkänner att mitt förra inlägg blev lite sliskigt och personligt, därför ber jag alla om ursäkt. Men jag blev lite förbaskad på formuleringen: "ingen verkar ta notis om...." därför "skojade jag till det lite grann och trampade därmed kanske nå'n på en öm tå.

La bruja2010-02-11 13:37

Benknäckarn-Jag skriver om du läser noga att JAG tycker att han har bra argument inte att det ÄR bra argument för det är naturligtvis som du skriver väldigt subjektivt. Jag tycker däremot att personangrepp och påhopp inte hör hemma här då det faktiskt står alla fritt att uttrycka sin egen åsikt i frågan utan att bli förlöjligade av andra som inte delar den åsikten.
Du var dessutom inte ensam om att göra det så det var därför jag reagerade.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?