Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående18 865

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Kolb2011-01-23 21:39
Antal inlägg: 44

Eller att de skall skuldbeläggas för någonting de aldrig mått dåligt över.

le-lou2011-01-23 22:36
Antal inlägg: 17500

det är ni som borde skuldbeläggas.

rest my case.

förresten pichi, har du beställt boken än? jag vill komma igång med dig igen.

pichipichi - Ej medlem längre2011-01-23 22:48
Antal inlägg: 1188

le-lou
Nej, inte än. Har lite annat också jag ska passa på och beställa samtidigt...måste jämföra priser och så...
Jag ska göra det i morgon.
Sen hoppas jag verkligen att boken är bra. - Så jag inte sitter här och konstaterar sen att hon inte hade något nytt att tillföra, menar jag. För det vore bara för tråkigt.

Har ni andra beställt redan?

dilivio2011-01-23 22:52
Antal inlägg: 643

Jag ska kolla om den finns på biblioteket imon. Gör den inte det har jag inte några pengar att lägga ut på en bok för tillfället tyvärr.

pichipichi - Ej medlem längre2011-01-23 22:56
Antal inlägg: 1188

Bra dilivio.
Och finns den inte på din bibla, så be att de tar hem den från en annan. De kan ju faktiskt låna den åt dig från vilken bibla som helst i landet - men det visste du ju såklart.

dilivio2011-01-23 22:57
Antal inlägg: 643

Yes, ska göra det.

ttiittii - Ej medlem längre2011-01-23 23:37
Antal inlägg: 37631

låna, snabbmatslandet ,när du ändå är på bibblan

Sote2011-01-24 08:06
Antal inlägg: 3557

om man läser igenom inläggen i den här tråden då ser man klart och tydligt vilka det är som är lättprovocerade och ilskna. Och det är inte dom som äter kött i alla fall. Dom flesta hårda och fördömande inlägg är skrivna av vegoförespråkare räcker att läsa sista sidan
ex-"dom är nog så lättstötta för att dom vet att dom har fel innerst inne" Eller att de skall skuldbeläggas för någonting de aldrig mått dåligt över. Jag gör som Le lou- I rest my case.....

dinodog2011-01-24 09:43
Antal inlägg: 4973

En allsidig kost är aldrig fel. Sedan om man väljer att äta mer/mindre av något i matväg är väl det ändå upp till var och en. Tycker det har vart en del pajkastning åt båda håll, men mest från ena hållet. Nästan en nedlåtande ton i mitt tycke.

För att kroppen ska må bra behövs det energi av olika slag. Hjärnan behöver t.ex. kolhydrater för att må bra och fungera, 20% av kolhydratintaget under en dag går till hjärnan hos en vuxen, medans hos barn går 70% av kolhydratintaget under en dag till hjärnan.

Ännu har jag inte sett en enda grönsaksförespråkare, skriva att de respekterar köttätare och deras livsstil.
Men jag skriver det ännu än gång jag RESPEKTERAR och FÖRSTÅR, att det finns människor som inte vill äta någonting som kommer från djur.
Men det gör inte mig till sämre människa för att jag äter allting som kommer från djur.
Att jag skulle bli en börda hos sjukvården och få alla möjliga sjukdomar, bara för att jag äter kött som någon nämt är bara löjligt.
Det finns gott om grönsakskvänner som blir sjuka och behöver sjukhusvård.

Sote2011-01-24 09:44
Antal inlägg: 3557

Dinodog-precis!!

Dyslekso2011-01-24 10:36
Antal inlägg: 8945

Oklart vem som använder hårdast retorik. Men även om det är så att veggarna är de som gör det tycker jag att de har större fog för det - om de resonerar från ett etiskt perspektiv. Det är lättare att förstå upprördheten hos folk som förfasas över djurs lidande i köttindustrin än den från folk som bara inte gillar att få sina matvanor ifrågasatta imho.

nastia2011-01-24 11:08
Antal inlägg: 7

Det är väl upp till var och en vad dom vill äta!!

Daggdroppe2011-01-24 12:00
Antal inlägg: 1078

Att ni fortfarande tjaffsar om detta är fan otroligt.

le-lou2011-01-24 12:07

inte speciellt faktiskt.

apbur2011-01-24 12:14
Antal inlägg: 9699

"Ännu har jag inte sett en enda grönsaksförespråkare, skriva att de respekterar köttätare och deras livsstil. "

Det är ju för att de allra flesta vegetarianer har gjort ett aktivt val och gått över till grönt för att de anser att det är oetiskt att äta kött från köttindustrin. Varför i hela friden skulle de då respektera människor som gör det? Som med andra ord gör nåt oetiskt?

Respekterar du människor som du anser gör nåt omoraliskt?

"Men det gör inte mig till sämre människa för att jag äter allting som kommer från djur."

Det här är ju lite roligt, för att en aning sämre måsta man ju ändå säga att du är.
Det är ingen nyhet att djuren lider i köttindustrin. Den är i många fall vidrig och barbarisk.
Klart det är mer beundransvärt att då avstå kött än att fullkomligt skita i det. Alltså gör vegetarianen något som är beundransvärt medan du inte gör det.

ttiittii - Ej medlem längre2011-01-24 12:25
Antal inlägg: 37631

jag respekterar dom deras livs stil jag respekterar inte hur dom behandlar djuren,det är direkt köttätarnas fel hur djur behandlas

apbur2011-01-24 12:27
Antal inlägg: 9699

Det är köttätarnas livsstil som gör att djuren behandlas illa. Det är alltså deras fel men ändå respekterar du deras livsstil?

le-lou2011-01-24 12:30

"Men jag skriver det ännu än gång jag RESPEKTERAR och FÖRSTÅR, att det finns människor som inte vill äta någonting som kommer från djur."

"Alltså gör vegetarianen något som är beundransvärt medan du inte gör det." Beundransvärt?

Det finns inga människor som inte vill äta något som kommer från djur. Inte ens veganerna, fast de tror att de gör det. Vegetarianernas och veganernas etik går inte ihop oavsett vilka argument de kommer med. Lidande i köttindustrin är det enda argumentet det - och miljöpåverkan: att äta grönt är bra för planeten. Var då? Inte någonstans tar man upp den extrema mijöpåverkan på både djur och natur som sker av den spannmålsodlingen som förstör jorden - den mat ni glatt trycker i er. Exempel: 98 % av den amerikanska prärien har tex förvandlats till ettårig spannmål med en enda gröda. Rätt ? Korrekt att utarma jorden? Är det så etiskt korrekt att värma jord med fossila bränslen? Korrekt att ta död på hela arter och tusentals individer för att ni ska få mat - det är ju inte etiskt hållbart för oss som äter kött, men det funkar för er? Lever inte grönsaker? Måste ett liv ha ett ansikte för att passa in i modellen för liv?

Det är inte fel att äta kött - tvärtom på alla sätt och vis.
Däremot är fel att hålla djur på det sätt vi gör i dag agree som jag sagt i hela tråden - men jag tycker nog att vegetarianerna ska ta en titt på vad de själva käkar och sen fråga sig själv som de gör så gott för djuren istället för att ständigt skrika att vi andra äter lik och "kött är mord" .
Mord är det vi sysslar med på dessa djurfabriker och mord är det vi sysslar med när vi går hardcore på jorden med all odling.

"-Jordbruk idag handlar om att man tar en bit land och tar bort allt levande från det, ända ner till bakterierna. Sedan planterar man ofta några kilometer av en enda växt som soja, ris eller vete. Jordbruk har varit förödande för nästan alla andra varelser som vi homo sapiens delar jorden med."

"-Världens befolkning förväntas nå 8,9 miljarder år 2050. Fram till 2050 har vi människor fiskat ur havet, vi har odlat monogrödor (vete, majs och soja) så att all matjord förvandlats till damm. Grundvattennivåerna är så djupt att vi inte kan nå ner. Det är hög tid att genomskåda den vegetariska myten."

"-Ris, vete, soja osv.(ettåriga grödor) som vegetarianer vill att alla ska äta och vi ska sätta vår tillit till i framtiden, är så törstiga att de dricker hela floder. Länder som är beroende av den "gröna revolutionens grödor" har en vattenkonsumtion som är flera gånger större än hela Europas. Per capita använder Pakistan fem gånger mer vatten jämfört med Irland."

"Så kom ett statsägt risföretag och dämde upp floden och använde vattnet för att bevattna risfälten. En damm och 60 mils fördämningar har förstört hela det artrika ekosystemet."

Vegetarianernas lösning är mer spannmål och inget kött. Otroligt hållbart! Och alldeles beundransvärt. Det enda ni ser är att inget kött ligger på tallriken, vilken väg grödorna tagit bryr ni er mindre om. Exakt hur många djur som dödats pga det som ligger på er tallrik är mindre värt, det som ligger på min tallrik är det värre med... Man innehar man en stor portion dubbelmoral som man är helt omedveten över, om man inte äter kött för att man inte vill döda. För att du ska leva måste annat dö, så är det bara och det viktiga är knappast att ändra den sanningen utan fokus borde ligga på att göra livet på jorden hållbart för allt levande. Ät kött, ät mindre spannmål men välj dessutom rätt kött - det är sundare i alla avseenden mot både dig själv och mot miljön. Att spannmål håller liv i människan är ett faktum på vissa ställen på jorden, den krassa sanningen är att vi är överbefolkade - tack vare spannmålen. Ser ni cirkeln?

Dyslekso2011-01-24 12:57

le-lou: jag känner inte riktigt igen mig i din argumentation, men kanske andra gör det? Jag ser som jag påpekat tidigare inget fel med att äta djur som fått leva under goda förhållanden.

Att andra växter och mindre organismer får ge vika vid massodlingar är kanske ofrånkomligt. Jag värderar fortfarande lidandet hos en stressuppfödd gris som värre än det hos miljoner bakterier som dödas (det är ju öht tveksamt om bakterier, som saknar nervsystem, kan sägas lida).

Även om det skulle vara globalt sett bättre att äta kött än bara grönsaker som du verkar hävda, så kan ju vegetarianer och djurrättsaktivister påverka beslutsfattare så att det ställs högre krav på djurhanteringen i industrin, eller hur?

Ditt vattenresonemang undrar jag över. Hittade en länk.

"A direct comparison shows the impact of meat consumption even more clearly:
A diet consisting of 80% plant-based foods and 20% meat (in industrialised countries the proportion of meat is actually 30–35%)[9] requires 1,300 m3 of water per year, while a purely vegetarian diet requires around half this amount.[10]
The increasing consumption of animal products leads to ever-larger quantities of water being needed in agriculture. Water is already being pumped up from depths of over 1,000 metres in certain parts of India. One generation ago, hand-dug wells were sufficient for farm irrigation. Today, 95% of these small pumps have run dry.[11] This situation is echoed across other Asian countries."

www.vegetarismus.ch/.../e oeko.htm

www.vegetarismus.ch/.../e oeko.htm

Dyslekso2011-01-24 13:00

Har du koll på hur mycket av världsproduktionen av soja som används som djurfoder idag förresten?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?