Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 8 |
Mobilspel
| Pågående | 19 583 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mz_lzrd | 2013-06-10 12:56 | |
![]() | Nä, nu ska jag ut och bada men först måste jag utnämna trådens bästa: Jaaps inlägg 2013-06-10 11:50 och Micros svar på det. Det är nog Micros mest knivskarpa inlägg i den här tråden, ett av de mest rakbladsvassa någonsin på Beta. Grattis!!! | |
| wskrzeszenie - Ej medlem längre | 2013-06-10 12:58 | |
![]() | Att man öppnar dörren och släpper in folk som flyr för sina liv har ju inte att göra med att de skulle vara särskilt viktiga eller skyddsvärda, utan för att ... tja ... de flyr för sina liv. | |
| Minta | 2013-06-10 12:58 | |
![]() | Ja, årtiondets goddag yxskaft. | |
| Minta | 2013-06-10 12:58 | |
![]() | Till mz_zrd. | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-06-10 13:00 | |
![]() | Tycker personligen mitt inlägg var mitt i prick, i alla fall för alla som följt #prataomdet. | |
| Minta | 2013-06-10 13:03 | |
![]() | Men inte svaret. | |
| micro113 | 2013-06-10 13:04 | |
![]() | Minta Nu är du ute och fantiserar igen. Ingenstans framgår att eleverna skulle behandla flyktingbarn på det sätt som du anger. Det är nog just sådana där fantasier som ligger till grund för uppmaningen -- oförmågan att tolka det som eleverna faktiskt svarat på. | |
| micro113 | 2013-06-10 13:05 | |
![]() | Minta Så dina familjerelationer och det förhållningssätt ni har till varandra styrs politiskt???? | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-06-10 13:05 | |
![]() | Angående hur mitt-i-prick första inlägget var: I länken i första inlägget är ingressen: ''Var femte skolungdom i Sverige anser att man får kalla sig svensk bara om man är född i Sverige. '' Jag tycker inte detta inte ens är en värderingsfråga. Den första definitionen av ''svensk'' som ges i SAOL är ju ''svensk nationalitet''. Så hade man haft en tentafråga (eller vad det nu heter i grundskolan) som var ''Får man bara kalla sig svensk om man är född i Sverige?'' så är väl svaret otvetydigt ''Nej.''? | |
| Minta | 2013-06-10 13:06 | |
![]() | Det säger de inte heller. Men svaren visade att det behövs kunskap om flyktingbarn, inte minst för att motverka att de bemöts på ett fördomsfullt och intolerant sätt. | |
| Minta | 2013-06-10 13:07 | |
![]() | Hur menar du nu 13:05? | |
| Minta | 2013-06-10 13:11 | |
![]() | Du kunde har startat en tråd om hur skolan arbetar med värdefrågor rent allmänt. Inte valt ut just flyktingbarn. Om funktionshindrade/homosex uella gör en undersökning om elevers attityd till dem och det visar sig att många elever har en fördomsfull/okunnig attityd, är det konstigt om de tar fram ett material som syftar till att öka kunskapen om deras situation? | |
| Minta | 2013-06-10 13:12 | |
![]() | Det är för att det rör sig om flyktingbarn du tror att elevernas åsikter är deras egna, välgrundade politiska ställningstagande. | |
| wskrzeszenie - Ej medlem längre | 2013-06-10 13:16 | |
![]() | Det är lite komiskt att micro verkar tycka att det är bra att ''Var femte skolungdom i Sverige anser att man får kalla sig svensk bara om man är född i Sverige.'' när hon själv har en definition av ordet svensk som gör att man kan vara född utomlands och ändå räknas som svensk. Lite jobbigt, däremot, blir det däremot om alla ska ha sin egen definition av ord. Jag är väl inne på jaaps linje här, att man kan hålla sig till etablerade definitioner i stället för att som micro att försöka uppfinna nya och låtsas att de är de rätta och att alla andra har fel. | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-06-10 13:16 | |
![]() | Alla som hade en politisk hjärna under Gudrun Schyman vet att det ''privata är offentligt''. Jag vet precis vilka ''argument'' jag hade kommit med om mitt låtsasinlägg hade varit på riktigt. Anti-porrlobbyn, Anna Ardin och Assange-jakten, allt hade varit en sammansvuren feminist-konspiration mot min rätt att ejakulera frimodigt. | |
| Måns_E | 2013-06-10 13:26 | |
![]() | Vilket politiskt riksdagsparti har förresten, den tydligen "sakpolitiska" åsikten att man inte bör arbeta för ökad förståelse i samhället? Inte ens SD torgför sig väl med att de är emot just sådana saker? | |
| micro113 | 2013-06-10 13:29 | |
![]() | Minta Det finns ingen regel som säger att ett politiskt ställningstagande behöver vara grundat på någonting alls. Man äger rätten att formulera sina åsikter utifrån vilken grund som helst faktiskt. Poängen här är dock just att man försöker manipulera barn/ungas åsikter innan de ens skall förväntas vara redo att formulera politiska ställningstaganden -- Rösträttsåldern är 18 år i Sverige, inte tolv-sexton. Det är för att frågan behandlade ordet "flykting" som många av er kissar i byxan och inte vill se faran med propaganda, indoktrinering, åsiktsstyrning. Att man däremot tar upp en utgångspunkt ur ett aktuellt ämne är faktiskt inte anmärkningsvärt alls - tvärtom ett vanligt sätt att föra diskussion är att göra det utifrån aktuella exempel. | |
| wskrzeszenie - Ej medlem längre | 2013-06-10 13:32 | |
![]() | Om ungdomar ska vara redo att rösta när de är 18 kan man inte börja diskutera värdegrundsfrågor och annat till veckan innan de uppnår myndig ålder. | |
| micro113 | 2013-06-10 13:32 | |
![]() | jaapmeister 2013-06-10 13:16 ???? Inget av det reglerar ditt förhållande till din fru faktiskt. | |
| ingson | 2013-06-10 13:33 | |
![]() | Du missade jaapmeister 11:50 poäng. svaren skulle blivit typjämståddheten har (inte) gått för långt och jag tycker du har en tråkig fru,så avslutar vi alltid Fokus hade hamnat fel rätt snart | |