Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade36
Mobilspel
Pågående19 534

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Resurrection - Ej medlem längre2011-08-07 23:39
Antal inlägg: 11463

?

markusfe2011-08-07 23:40
Antal inlägg: 90

Le-Lou, det stämmer att ingen har använt begreppet prevalensstudie men Måns_E (sannolikt även Lasse1978) har använt den för att styrka att fler män än kvinnor säljer sex vilket överhuvudtaget studien ej berör.

Du säger att studien är tillförlitlig vilket den måhända är utifrån några frågeställningar. Den kan dock ej avgöra om det finns liv på mars eller om fler män än kvinnor prostituerar sig då detta, som nämnts tidigare, ej är studiens syfte.

Om man misstolkar studien som Måns mfl uppenbarligen gör så följer ju felaktigt även att prostitution i huvudsak är en fråga för HBT-personer. Lasse1978 har ju tidigare fått applåder för ett inlägg där han bl a beskriver just hur HBT-personer säljer sex i stor utsträckning (det är väl inte allt för vild gissning att detta kommer från samma missuppfattning av studien som Måns_E gjort sig skyldig till).

Perra922011-08-07 23:41
Antal inlägg: 193

Det verkar vara fler som tar droger här..

ttiittii - Ej medlem längre2011-08-07 23:43
Antal inlägg: 37631

Måns, hur många horor har du pratat med i värkligheten?

Resurrection - Ej medlem längre2011-08-07 23:45

Det är bra att du är kritisk markusfe. En grej som du dock inte nämner är att även om det nu är fler killar än tjejer som har sålt sex (tämligen sannolikt) så är det inte alls säkert att fler killar tjejer säljer sex på regelbunden basis (tämligen osannolikt, om du frågar mig).

Resurrection - Ej medlem längre2011-08-07 23:46

@ ttiittii

Vad är relevansen med dina senaste inlägg?

kaffeflicka - Ej medlem längre2011-08-07 23:47
Antal inlägg: 915

Ttiittii: Det är jätteförbjudet med knark. Man kan få 10 år i fängelse om man handlar med knark. Ändå fortsätter folk att knarka. Det är förbjudet att stjäla men inte slutar folk att stjäla för det. Det är förbjudet att vara vårdslös i trafiken, ändå kör vissa medvetet som galningar.
Det hjälper inte att förbjuda allt.
Prostituerade kommer aldrig att försvinna från jorden. Om man straffar dem hårt måste de gömma sig och vara så hemliga de kan med sina kunder. Det är riktigt farligt för dem och då kanske de inte ens törs gå till doktorn.
Om det skulle vara lagligt skulle ingen under 18 år få jobba så och man skulle ha en viss kontroll över verksamheten.

Måns_E2011-08-07 23:48
Antal inlägg: 12028

markusfe, vad dessa undersökningar säger är dock att det inte alls alltid är män som utnyttjar kvinnor vilket alltid debatten landar i.

Men då brukar det i regel inte frågas efter statistik, eller du kanske kan hänvisa till någon undersökning som visar att i princip alla horor är kvinnor?

_abc_2011-08-07 23:57
Antal inlägg: 2200

öhmöh: "Jag _tycker_ som sagt att det är fel fokus (tjatar) att kämpa för någons "rätt" att få förnedra sig. Det borde vara det motsatta man ska arbeta för."

Det är så du och andra känslomänniskor ser på saken. Jag förstår hur ni tänker men enligt mig tänker ni fel och för lite när det kommer till att förstå mig och andra motdebattörer.

"Jag tycker som jag har tyckt hela tiden, att prostitution är kvinnoförnedrande - definitivt."

Du skulle säkert hålla med om att det förekommer förnedring i andra former inom andra yrken som inte för den skull bör vara olagligt där folk får pengar för sitt "jobb", städtanten, strippan och hela förnedrings-TV-branschen. Vill du göra förnedrings-TV olagligt med?

Om inte, varför är du inte konsekvent? Eller får höra på förklaring till det.
Det spelar ingen roll vad du anser om prostitution i sig, det är nästan som en helt annan fråga, när frågan gäller om det ska vara olagligt eller inte. Att stå för att göra det lagligt är inte ett likhetstecken med att man anser att prostitution är problemfritt eller ens bra på något sätt. Du tolkar in det själv utan att egentligen läsa noggrant vad vi skriver och säger oss stå för, sluta med det så ger du dig möjlighet till nya insikter då du tidigare hållit för öronen när någon motargumenterat dig innan och har förutfattade meningar kring hur folk tänkt igenom sin ståndpunkt.

"Jag _tycker_ som sagt att det är fel fokus (tjatar) att kämpa för någons "rätt" att få förnedra sig. Det borde vara det motsatta man ska arbeta för."

Jag kämpar inte som jag sagt för att folk ska få förnedra sig, det är inte alls vad det handlar om, men för dig uppenbarligen, du har då missförstått mig och säkert många andra kring detta, helt ovillig till förståelse och vill bara spy ut dina egna predikningar utan att ifrågasätta sig själv för en stund och förklara för en själv hur man byggt upp sitt resonemang kring detta.

Jag kämpar för frihet i den här frågan. När det sedan kommer till prostituerade hade jag gärna sett så få som möjligt i samhället oavsett lagligt eller inte beroende på sådant du själv visar på, att det handlar om trasiga människor och livsöden, inte idylliskt på något sätt. Men man kan inte spy ut sitt ogenomtänkta moraliserande i form av argumentation utan att förvänta sig att andra redan hört det förr och förkastat det på goda grunder.

MrAtomic2011-08-08 00:38
Antal inlägg: 452

Du tar upp den viktigaste kärnfrågan i legaliseringen ABC när du säger att du gärna hade sett så få som möjligt i samhället för att det handlar om trasiga livsöden.

De som har varit mycket i kontakt med prostituerade i sin yrkesroll kan vittna om samma erfarenheter. Det är många trasiga människor i den yrkeskåren hur man än vänder och vrider på det. Dessa trasiga människor (till exempel personer med gränspsykotiska sjukdomar) har inte samma möjlighet att kontrollera situation som mer välfungerade prostituerade har. Alltså i dessa situationer blir den fria viljan mer diffus.

Så jag tycker att man bör fundera på hur man hanterar dessa människor också.

Ett alternativ skulle kunna vara statligt kontrollerade bordeller. Man skulle på detta sätt kunna ha anställningskrav som för bort "trasiga människor" från yrket.

Det skulle kunna var liknande lagar som finns gällande spel. Det är också möjligt att man på detta sätt kan höja statusen på de som jobbar med de så det inte behöver vara lika tabubelagt och kopplat till utanförskap.

markusfe2011-08-08 00:46

Resurrection, tack. Personligen delar jag din syn på att det sannolikt inte är fler män än kvinnor som är aktiva prostituerade. Det finns mycket som talar emot det. Socialstyrelsen har t ex undersökt prostitution via annonsering på nätet och där är det en påtaglig övervikt kvinnor/flickor vilket väl är ett indice om än svagt.

Att pojkar som prostituerar sig har fått ökat fokus är väl bara bra med tanke på att myndigheterna ej verkar ha sett dem i tillräcklig utsträckning tidigare.

Måns_E jag begriper inte riktigt ditt inlägg. Jag varken tror eller har argumenterat för att nästan alla prostituerade är kvinnor och kan/vill därför ej hitta någon undersökning som hävdar det. Min poäng var att du mfl missförstod en studie och därför indirekt och direkt spred fördomar och felaktigheter.

Jag är för övrigt fortfarande nyfiken på om någon motståndare till kriminaliseringen har någon uppfattning av hur gamla personerna måste vara för att man ska få köpa sex av dem. Vidare undrar jag om A-kassan bör dras in om man ej kan tänka sig ta en tjänst. Om inte så varför.

le-lou2011-08-08 01:01
Antal inlägg: 17500

"Egentligen är det inte en särskilt osynlig grupp, inte om man faktiskt letar. När RFSL gjorde studien ”Osynliga synliga aktörer” tidigare i år kom de i kontakt med 190 sexsäljande män på en månad. I Köpenhamn är majoriteten av dem som säljer sex män. Ändå nämns män som säljer sex bara på en halv sida i den 300 sidor långa statliga utvärdering av sexköpslagen som nyss presenterades, ”Förbud mot köp av sexuell tjänst. En utvärdering 1999–2008”.

Att ungefär dubbelt så många unga killar som tjejer säljer sex är däremot känt sedan länge. Samtidigt finns få hjälpinsatser riktade till just killar, och flera av dem uppges ha fått kalla handen av socialtjänsten eftersom de inte är tjejer.

Pojkar uppfattas nämligen inte som potentiella offer, tvärtom. Hjälpinsatserna för unga prostituerade riktas i Sverige nästan uteslutande till tjejer. Här måste det beredas utrymme även för pojkar och män. Det är inget nollsummespel. Samhället måste ta hand om utsatta oavsett vilket kön de har. hallandsposten.se/as...-m orkertal

Socialstyrelsen gjorde år 2007 en kartläggning om förekomsten av prostitution i Sverige. Socialstyrelsen problematiserar att kunskap bland myndighetspersoner som arbetar med målgruppen prostituerade inte reflekterat över förekomsten av manlig prostitution utan istället utgår från kvinnan som prostituerad. Anledningen, som dessa myndighetspersoner uppger, är att de inte har kunskap om ämnet som rör manlig prostitution.
En rapport från Göteborgs Stad som kom 2008 visar att pojkar i större utsträckning säljer sina kroppar i jämförelse med flickor. Siffrorna i denna undersökning visar att av de 80 som uppgett att de sålt sexuella tjänster var 43 av dessa pojkar och 37 flickor.

Undersökningen Sex i Sverige - Om sexuallivet i Sverige 1996 visar att av 2810 deltagare hade 0,5 procent av männen tagit betalt för sex och 0,3 procent av kvinnorna. På RFSU:s mottagning i Stockholm visar att 3,1 procent av 300 män sålt sex mot ersättning. Till slut visar även undersökningen Sexuell exploatering av barn i Sverige att av 37 pojkar har hälften sålt sex medan av 23 flickor har en fjärdedel sålt sex (Eriksson & Knutagård, 2005).
ur Manlig Prostitution - Ett tabubelagt fenomen
lup.lub.lu.se/luur/d...Id =1414447

Måns_E2011-08-08 01:02

Jag har svårt att se att man skulle behandla prostitution på något annat sätt än annat lagligt se arbete idag (exempelvis striptease, telefonsex och porrskådisar).

Där har det förekommit annonser på platsbanken, dessa har dock ingen tvingats att söka.

Likså gäller i dessa yrken en åldersgräns på 18 om jag inte missminner mig, och det är väl rimligt även här?

Det finns således redan en praxis för den legala sexbranschen, så varför krångla till det?

le-lou2011-08-08 01:03
Antal inlägg: 17500

"Socialstyrelsen har t ex undersökt prostitution via annonsering på nätet och där är det en påtaglig övervikt kvinnor/flickor vilket väl är ett indice om än svagt. "

Det är inte så märkligt som det låter även om det skulle vara osannt. Med vår syn på kvinnan som det hjälplösa våpet är det inte ett dugg konstigt att Socialstyrelsen tittar på kvinnorna men tenderar att missa männen.

kaffeflicka - Ej medlem längre2011-08-08 01:03
Antal inlägg: 915

Markusfe: Jag ogillar sexhandel men svarar på en fråga: 18-årsgräns ska det vara på ev legalt sexarbete.

Jag vet inte hur de räknar kvinnor/män i prostitution, har bara hört att väldigt många skolpojkar på senare år har sålt sex via webcamera, alltså utan fysisk kontakt. Vanligast tror jag att medelålders män är som via chattsidor raggar pojkar och sätter in pengar på deras mobil för att de ska posera och utföra sexuella handlingar vid datorn.

Jag är mycket förundrad och förskräckt över att det är så vanligt att annars hetero män blir upphetsade av pojkar i puberteten. Vad Patrik Sjöberg kom ut med är nog bara toppen på ett isberg.

Resurrection - Ej medlem längre2011-08-08 01:04

Din sista fråga är väldigt hypotetisk. Jag kan inte minnas att jag har sett några annonser i Platsjournalen där de söker personal för prostitution ens på den tiden då det inte var förbjudet att köpa sex. Nej, jag tycker inte att någon A-kassa ska dras in. Alltför många har moraliska skäl att vilja låta bli.

markusfe2011-08-08 01:35

Tack för svaren. Låter rimligt även om jag nog lutar åt att kriminaliseringen är bra. Jag tycker att det finns vissa gränser där lagen bör begränsa även det som individer "frivilligt" kommer överens om.

Tack för länkarna le-lou. Där finns ju en hel del att kommentera (orkar ej nu) men prevalensfrågan är väl som sagts tidigare inte helt klar.

Måns_E2011-08-08 01:45

Fast är det då inte underligt att man bara kriminaliserar köpet inte försäljningen? Kopplerilagar har vi ju haft länge, men det handlar ju egentligen inte sexköpslagen om.

fiddå2011-08-08 02:17
Antal inlägg: 20

måste säga gillar det inte alls blir för lite kontroll o tror alla de hemska människor som utnyttjar barn o ungdomar kommer inte att bli påpassade som nu. pengar gör ju en del till idioter . o säljer o utnyttjar utan att bry sig. nej de ska in bakom lås o bom. vem kan hålla reda på ålder o vilka som inte är tvingade till det .utan att kanske inte vågar säga något .

slånbär2011-08-08 07:56
Antal inlägg: 5539

Det löjligaste förslaget som några här har skrivit är ju ändå att om det nu legaliseras ska vi då ha en gymnasieutbildningockså? Men herregud vilket fånigt argument. Har vi gymnasieutbildningar för att sitta i kassan på ICA, städa offentliga toaletter, diskare, fönsterputsare ,hamburger/ korvförsäljare, tunnelbanespärrvakt eller något av alla andra yrken där inga utbildningskrav finns. Så lägg ner det argumentet för det håller liksom inte.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?