Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade40
Mobilspel
Pågående19 467

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Minta2012-12-17 23:51
Antal inlägg: 20042

Möjligen kunde det finnas någon andra generationens invandrare med finskt ursprung, men inte så att det hördes.

ttiittii - Ej medlem längre2012-12-18 01:01
Antal inlägg: 37631

vi lever i nutiden det var värsta blandningen med ungar när jag var liten det fanns ingen rasism,vi hade namn som Roberto izvan Kostas Jordanka,Zerena,Joakim,Ma rko,Angelina,Hannu,Domini ck,vi var alla ungar framtiden har gått bakot,vi tittade på kalle på jul som alla andra och fullkommligt sket i vad det var för "gubbar" som visades där,nu har det gått till överdrift som med så mycket annat,vi är vuxna nu,Nu har dom analyserat söder Kalle anka på julafton också,har dom inget viktigare för sig en att skapa rasism som inte finns,Det finns mycket av vikt att utföra en att tjafsa sönder Kalle Ankas jul

bowlorama2012-12-18 01:21
Antal inlägg: 278

Att vi lever i nutiden är ju ett argument FÖR Disneys editering av julmedleyt, ttiittii. Det håller jag med om.

Maradona19862012-12-18 01:32
Antal inlägg: 1801

Jag var med i tråden igår men tydligen har den tagit fart i en helt annan riktning under dagen idag.

Jag förstår mig inte på människorna. Ett multinationellt företag anser 2012 att det är dags att ta bort ett par rasistiska stereotyper av svarta och judar från det amerikanska trettiotalet. Och folk blir upprörda! På allvar!!! Kommer ni känna att er jul förstörs när ni inte får gotta er i rasisiska stereotyper? Eller vad handlar detta om??????

Vissa personer här på forumet, och jag tänker inte nedlåta mig till att nämna några namn, skrämmer mig. Men finns det inte några forum på flashback eller avpixlat där ni kan prata med likasinnande?

Hursomhelst, Disney har väl till slut varit ganska tydliga med vad de gjort och varför. Ett globalt beslut. Och ett rimligt sådant. Så alla som försöker göra svensk partipolitik av detta är fel ute.

Sedan finns det också en del folk här på forumet, och i samhället i övrigt, som inte verkar förstå vad det handlar om överhuvudtaget. De slänger sig med uttryck som "snart får man väl inte ens äta svartsoppa" (fiktivt exempel, men jag tror att ni förstår vad jag menar....). Hur tänker man då? Varför tror någon att färger helt plötsligt skulle vara känsliga? En grundregel är att uttryck som har en rasistisk bakgrund är olämpliga medan oskyldiga ord är ok, även om de innehåller en färg. Är det verkligen så svårt att förstå?

Hursomhelst, ibland blir man trött på sin samtid. Men ibland är det värt att ta debatten och ibland inte.

Go'natt!!

apbur2012-12-18 02:04
Antal inlägg: 9699

Maradona, jag ställer frågan till dig istället: Tror du det handlar om att få gotta sig i rasistiska stereotyper på julafton?

Sådana här frågor tenderar ta fram två vämjeliga typer av människor - hjärndöda rasister och förnuftsblockerade pekåiter. Jag tillhör ingen av dem.

hundbiten - Ej medlem längre2012-12-18 03:14
Antal inlägg: 2225

Maradona, det var bra skrivet!

Måns_E2012-12-18 08:21
Antal inlägg: 12023

Apbur, man kan ju faktiskt undra ibland.

Bra skrivet maradona.

Måns_E2012-12-18 08:23

Och jag passar på att fråga igen, då du inte svarade förra gången apbur, vad handlar det -egentligen- om?

ttiittii - Ej medlem längre2012-12-18 08:27

rasistiska stereotyper,bortsätt från i år då,så var det någon som tänkte så förra året eller året innan? nä jag tror inte det,den där svarta som jag kallade myran då jag var liten som får ok i stämpeln i röven.....man måste ha väldigt mycket fantasi för att få det till rasism. Disney borde göra film i stället för att ägna sig åt censur

Måns_E2012-12-18 08:30

tttiittii exakt samma scener hat varit bortklippta tidigare år, var du lika upprörd då? Eller lika upprörd när de kom tillbaka?

Måns_E2012-12-18 08:31

och formspråket är tydligt, annars hade Disney aldrig klippt öveehuvudtaget.

ttiittii - Ej medlem längre2012-12-18 08:40

jag är inte upprörd, tycker bara det är löjligt att hålla på för att få reklam

syjo - Ej medlem längre2012-12-18 08:41
Antal inlägg: 228

Tiiti. Den gängse uppfattningen verkar väl ändå vara att det föreställer en svart flicka, annars hade det väl aldrig varit någon diskussion?

Måns_E2012-12-18 08:46

Varför diskuterar du då saken alls titti?

Det verkar lite kontraproduktivt med den åsikt du skriver att du har.

Lika bra2012-12-18 09:17
Antal inlägg: 437

Titti
Vem är det som håller på för att få reklam? Det är knappast Disney som springer runt på forum och sociala medier och upprörs över att de har klippt i sin egen film. Inte heller är det Disney som bestämmer vad medier väljer att skriva om för nyheter. Disney har bara valt att klippa bort några sekvenser i sin film för att de inte tycker att den stämmer överens med deras policy. Är det "att hålla på för att få reklam"?

apbur2012-12-18 09:37
Antal inlägg: 9699

Måns, om du missat alla mina inlägg där det framgår så kan jag bara beklaga. Men inläggen står kvar, det är bara att läsa.

corlini2012-12-18 09:43
Antal inlägg: 3172

skrattretande, tragiskt och inte klokt!! att censurera klassiska tecknade barnfilmer för att någon riktigt riktigt skruvad person fått för sig att det är rasism eller kan förknippas med färgade.

jag antar att jultomten går i graven nästa år och att stjärngossarna försvinner från luciatågen. en stenrik vit man som skrattande åker runt till vita medelklassområden och ger bort lyxiga leksaker till vita barn som inte tror på andra gudar än jesus bör ju vara den första att bli censurerad liksom stjärngossarna som ser ut som kukluxklan juniorer.

att pepparkaksgubbar ska bort kan man bara skratta åt, är det för att de är bruna??? tja, att censurera bort allt som inte är vitt är mindre rasism antar jag. vilken jävla idiot som ens suttit och kommit på dessa påfund.

tack för originalutgåvor på DVD

Lika bra2012-12-18 09:43
Antal inlägg: 437

För övrigt tycker jag att Patrik Lundberg på HD gör en bra kommentar angående ämnet. Nedanstående frågor ställer han/jag till er som upprörs över "censurerade" luciatåg och bortklippta pickaninnys.

1. Fick nyheten dig att bli rasist? (Om svaret är "nej", hoppa till fråga 3)

2. Har du sökt hjälp?

3. Verkliga problem är viktigare. Jag håller med. Hur reagerade du när du läste att en före detta nazist tog plats i kommunfullmäktige i Lidköping? Så sent som i går sa han till Expressen att han har en viss förståelse för att Anders Behring Breivik angrep regeringsbyggnaden i Oslo. Gick du med i en grupp på Facebook och protesterade mot detta? Nej, jag tänkte väl det.

Hela artikeln kan läsas på:
hd.se/mer/2012/12/11...fo r-ugnen/

ttiittii - Ej medlem längre2012-12-18 09:46

eh,Lika bra reklam är lite större en så.jag diskuterar det för att det är så extremt löjligt tötigt och fjantigt

corlini2012-12-18 09:49
Antal inlägg: 3172

jag undrar om vi skulle kunna få sätta oss ned och analysera bilder och text i andra religioners och kulturers barnsagor, texter, historier och böcker och klippa bort, radera och stryka över det vi finner opassande eller orätt eller stötande?

jag skulle kunna tänka mig att göra det eftersom jag anser det vara väldigt kränkande, förnedrande och orätt om censur bara skall drabba en enstaka utvald grupp.

vem kontaktar man om det? att samla in allt man kan komma över och analysera, spekulera, tolka och tycka för att sedan sätta saxen i och ta fram förbudsstämpeln.

undra vad reaktionen skulle bli, och undrar varför det skulle vara skillnad.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?