Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 64 |
Mobilspel
| Pågående | 19 151 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Rultatultan | 2013-09-02 00:13 | |
![]() | @spb Har sagt att jag inte ska ge mig in i fler diskussioner med dig, men ditt inlägg var bara så komiskt att jag var tvungen att ge uttryck för min munterhet med ett litet höhö! | |
| SämstpåBeta | 2013-09-02 00:17 | |
![]() | Lika bra det, för du bevisar bara dina begränsningar då! | |
| SämstpåBeta | 2013-09-02 00:19 | |
![]() | Yttra dig om någonting bara, så ska jag lyckas snärja i dig i dina egna floskler! | |
| Rultatultan | 2013-09-02 00:22 | |
![]() | igen: höhö! (med utropstecken den här gången. Du muntrar verkligen upp mig! :) ) | |
| SämstpåBeta | 2013-09-02 00:27 | |
![]() | Kan du ju behöva i ditt dilemma :) | |
| Rultatultan | 2013-09-02 00:32 | |
![]() | Dilemma? En fråga dock, om någon begriper sig på, som förvisso är något OT: Svenska kyrkan och staten har gått skilda vägar, är det inte så? Varför har vi då kyrkoval där politiska partier är involverade och ska bestämma vilken verksamhet min lokala kyrka ska ha och även kring övergripande beslut inom Sv:a K:an? Jag fattar inte? Eller har jag helt enkelt fattat fel? | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-09-02 00:36 | |
![]() | rultan jag menar att troende kristna inte bara stöder missionerande utan även basunerar ut sin tro för att uppmana folk att söka sig till kristendomen. Ofta genom att påstå att de till exempel sitter på någon sorts sanning, att de vet vilken väg man ska ta genom livet. att jag skrev hjälper inom citationstecken var för att förtydliga att jag var sarkastisk då jag uppenbarligen inte tror på deras sanning, och då inte heller anser att deras hjälp är någon riktig hjälp. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2013-09-02 00:37 | |
![]() | Det hänger säkert ihop med att förut var nästan alla med i svenska kyrkan och valet hölls samtidigt som riksdagsvalet. Jag som har gått ur svenska kyrkan slipper bekymra mig. | |
| Måns_E | 2013-09-02 00:41 | |
![]() | Fortfarande är drygt två tredjedelar av Sveriges befolkning medlemmar i Svenska kyrkan. Vilket jag i o f s kan tycka är lite märkligt (med tanke på att det knappast avspeglar verkligheten). Men som Res så slipper även jag att bekymra mig, jag har aldrig ens varit medlem i Svenska kyrkan. | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-09-02 00:45 | |
![]() | är det två tredjedelar av sveriges befolkning över 18? för innan dess så spelar det ju ingen större roll om man nu inte är väldigt emot kristendomen. | |
| Måns_E | 2013-09-02 00:52 | |
![]() | Jag misstänker att det är medlemmar överhuvudtaget, å andra sidan så blir ju inte barn till två föräldrar som har gått ur Svenska kyrkan (eller aldrig har gått med) medlemmar. Källa: www.svenskakyrkan.se...?i d=645562 | |
| Rultatultan | 2013-09-02 00:56 | |
![]() | @chupa Åhå, du menar så! Då är jag med i tankegången. Hjälp-et inom citationstecken hajjade jag dock. Ang. kyrkovalet. Men, men...jag fattar ändå inte. Om kyrka och stat inte längre har med varandra och göra, bör väl kyrkan få sköta sig själv? I do not fatt. Jag bekymrar mig inte heller direkt, fast jag är medlem. Jag vet hur jag ska lägga min röst. | |
| Rultatultan | 2013-09-02 00:59 | |
![]() | @Måns_E Du skriver "Fortfarande är drygt två tredjedelar...(snipp)...v ilket jag i o f s kan tycka är lite märkligt (med tanke på att det knappast avspeglar verkligheten)" Det tycker inte jag är speciellt märkligt. Man kan ha varma känslor för de utåtriktande aktiviteter en församling har även om man inte kan skriva under på de religiösa inslagen. Där jag bor är öppna förskolan, olika barngrupper, orgelkonserter och diverse musik- och körarrangemang och den verksamhet som finns för pensionärer och äldre samt för konfirmander eller blivande sådana (även vuxna människor som "går och läser" inför dop och konfirmation), otroligt uppskattat och engagerar så väl den högkyrklige som den som endast besöker kyrkorummet vid en nära väns begravning. Genom att då vara medlem i kyrkan bidrar man ekonomiskt till att den lokala församlingen kan fortsätta vara en samlingsplats och ett stöd för de som behöver och vill ha. | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-09-02 01:01 | |
![]() | Måns då är det nog bara en tidsfråga. Samtidigt tycks många av mina vänner som fortfarande är medlemmar värdesätta giftermål och begravning i kyrkan, även fast de är troende egentligen. Kanske är dagens ungdomar lite för oinformerade om vad det egentligen kostar att vara med. | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-09-02 01:02 | |
![]() | äh, det ska stå: "... även fast de INTE är troende egentligen." | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2013-09-02 01:04 | |
![]() | Vad då sköta sig själv? Det är ju medlemmarna i svenska kyrkan som röstar vilka som ska bestämma? Medlemmarna i svenska kyrkan ÄR väl svenska kyrkan? | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2013-09-02 01:06 | |
![]() | Rultatultan, vem tycker du ska få bestämma över svenska kyrkan om inte medlemmarna ska få göra det? | |
| Måns_E | 2013-09-02 01:06 | |
![]() | Det jag finner underligt är att väldigt många medlemmar faktiskt inte ens är kristna, eller ens religiösa. Det verkar mest vara att man inte orkar gå ur. Men samtidigt så tycker jag att det är väl upp till var och en om man vill vara med i en förening som man inte bryr sig om och dessutom betala en ganska hög medlemsavgift till denna förening. Dock så sjunker ju medlemsantalen stadigt, och färre dop och färre konfirmationer ser jag som ett sundhetstecken i en modern sekulär stat. När jag var 14-15 så var jag den enda i min klass som inte började att gå och läsa inför konfirmationen, i min systersons klass så var det EN som konfirmerades. Så uppenbarligen har det hänt något under de senaste 20 åren. En utveckling som jag personligen tycker är bra. | |
| Rultatultan | 2013-09-02 01:11 | |
![]() | @Resurrection Jojo, visst är det medlemmarna, men medlemmarna sitter där i egenskap av Fru Socialdemokrat och Herr Centerpartist. Inte i egenskap av Fru Andersson och Herr Movitz. Jag förstår inte varför Fru S och Herr C politiskt ska bestämma över kyrkans aktiviteter? Eller har jag missförstått hur det går till? | |
| Rultatultan | 2013-09-02 01:11 | |
![]() | *visst är det medlemmarna som ska bestämma skulle det stå | |