Spelrum
Giraffen | 35 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 30 |
Inloggade | 67 |
Mobilspel
Pågående | 19 686 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Lågintensiv | 2015-12-03 10:30 | |
![]() | Det är något som glappar när individens rätt (daesh-anhängarens) inte vägs emot kollektivets rätt att skyddas från anti-demokratiska element. | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-03 10:30 | |
![]() | Min poäng här är, som vi varit inne på tidigare, att vi kan inte ha lägre krav på rättstaten när det gäller asylsökande. Ska vi neka asyl till folk som har "fel" åsikter? | |
Lågintensiv | 2015-12-03 10:31 | |
![]() | Har ni läst marmottes text öht? | |
Lågintensiv | 2015-12-03 10:32 | |
![]() | Liminal, självklart skall vi neka daesh-anhängare asyl. Att du ens ställer frågan. | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-03 10:39 | |
![]() | Daesh-anhängare är det extrema i sammanhanget, men du pratade också om kränkningar, hot och våld i allmänhet. Det där om Daesh förresten. Det är den där artikeln om att Sverige blir en fristad för personer som kan misstänkas ha krigat för Daesh du menar? Eller varifrån kommer uppgifterna? | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-03 10:42 | |
![]() | Jag håller med om slutklämmen. I övrigt har texten en lite märklig utformning där det finns en tydlig agenda att "bevisa" att islamister förföljer kristna på svenska asylboenden. Det sker genom tre incidenter. I övrigt hänvisas till ett flertal bråk på asylboenden där inte skälet till bråken är angivna. Alla som har den minsta aning om hur gruppdynamik och gruppsykologi fungerar så är det inte alls märkligt att det uppstår bråk på ett och annat boende. Det vore konstigt om det inte gjorde det. Daesh nämns inte alls i texten. Däremot står det att en av förövarna i ett av de tre händelserna har blivit dömd för sitt brott. Det är oklart varför personalen inte kan göra något åt huvudincidenten i artikeln. Kvinnan sägs uppleva hot och trakasserier. Båda dessa är brottsrubriceringar i brottsbalken och bör kunna polisanmälas och utredas. Vittnen borde inte vara något större problem att hitta. Nä, det är en märklig debattinlaga som skapar mycket frågor. | |
Lågintensiv | 2015-12-03 10:46 | |
![]() | Liminal, jag syftar på information från en anställd på Migrationsverket (minns inte vilken tidning men det kan man säkert googla fram). Man gör inte skillnad på daesh-anhängare och andra, det är vilken region man kommer ifrån som avgör om det finns skyddsbehov. | |
Rhotheta | 2015-12-03 10:48 | |
![]() | En polisanmälan skyddar inte mot någonting. Det som skyddar är :"Här bor inga islamister. Du är nu trygg." Inget annat är att likna vid asyl. Sverige kan inte erbjuda asyl. Vi erbjuder sociala förmåner. Inget annat. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-03 10:51 | |
![]() | Hur gör man för att identifiera Daesh-anhängare på Migrationsverket? Genom handuppräckning i väntrummet? Det är väl inte något som en asylsökande gärna vill erkänna, eller? Det skulle i så fall strida mot konspirationen om Eurabien´s själva grundidé. | |
Lågintensiv | 2015-12-03 10:53 | |
![]() | Daesh har inget med texten att göra. JAG drog in daesh i diskussionen när liminal bad mig förtydliga på vad vis Sverige har en passiv hållning gentemot det som hotar vår demokrati. | |
Lågintensiv | 2015-12-03 10:54 | |
![]() | Totravel, en person kan sitta och skandera att den är daesh-anhängare och ändå händer inget. | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-03 10:55 | |
![]() | Ja, men finns indicier på att någon har koppling till Daesh gör ju Säpo en utredning. Finns inget som räcker till ett åtal blir det ju knepigt att tvångsavvisa någon med hänvisning till det om man vill hålla kvar vid principen om oskyldig till motsatsen bevisats. Däremot kommer ju personerna hållas under uppsikt av Säpo, särskilt om de har förmåga (tränats av Daesh t ex) till terrorbrott. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-03 10:55 | |
![]() | Rhotheta, Du drar det i vanlig ordning till sitt yttersta. Jag skulle utan att gå ut på en "limb" tippa på att ganska många av de skyddsbehövande känner sig skyddade i Sverige. Så visst existerar asylen. Att driva teser på enstaka händelser är meningslöst och skapar ingen helhetsbild. Du har ju räknat på svarta hål och är en jävel på att räkna derivata i sömnen. Varför inser du inte den extremt välkända vetenskapliga devisen? | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2015-12-03 10:57 | |
![]() | "Alla som har den minsta aning om hur gruppdynamik och gruppsykologi fungerar så är det inte alls märkligt att det uppstår bråk på ett och annat boende." Naturligtvis är det så. Och naturligtvis är det också så att vi genom att ta in människor som har levt i dessa konflikter också får dessa konflikter här hemma. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-03 10:58 | |
![]() | Lågintensiv, Det är svårt att förbjuda åsikter. Helt plötsligt befinner man sig på ett väldigt sluttande plan där rättssäkerheten är under direkt hot. Ska vi ha någon slags angivarsystem i framtiden där man godtyckligt kan peka ut vem som tycker vad? Ska vi ha åsiktsregistrering? | |
marmotte | 2015-12-03 11:04 | |
![]() | Här vädjade man till regeringen: www.hd.se/lokalt/ork...tu ationen/ Fick till svar av Morgan J att alla solidariskt måste hjälpa till och att det icke kunde komma på fråga med särskilda boenden för kristna resp muslimer, eftersom Sverige är ett demokratiskt land (Vilket tycks betyda att det inte kan finnas religiösa motsättningar i demokratiska länder.) Detta var före Alan hittades på stranden. Men som Totravel gärna hävdar: Det har aldrig hänt och skulle det ha har hänt så var det ändå inte ett problem, för det är bara att ringa polisen. Majoriteten av dem som kommer är ju muslimer och de är ju den mest förtryckta grupp som finns på jorden alla kategorier, i alla fall om man frågar t ex SVT, så det vore ju fan om inte de skulle få ge igen när de äntligen är på en plats där man tryggt kan göra det utan att behöva tänka på några följder eller efterräkningar. Det är lite som med balkongflickorna: Det har aldrig hänt, det finns inga kvinnor som kastats ut från balkongen av hedersorsaker och de som blir utkastade från balkongen av hedersorsaker är ju faktiskt så få, det är knappt värt att nämna, det dog 42 miljoner människor i böldpesten, där kan vi snacka dödsfall. | |
Lågintensiv | 2015-12-03 11:05 | |
![]() | Nej, eftersom det inte är rättssäkert. Jag skulle bli nöjd om vi utan pardon kickade ut såna som själva medger att de är daesh-anhängare. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-03 11:05 | |
![]() | carlmartin, Det verkar som om jag är den ende i det här forumet som är förvånad över att det inte blir mer bråk när man har 130 000 människor i asylsökningsrullorna. Jag gick in på hemsidan där polisärenden listas upp och gjorde en nationell sökning på asylsökande och asylboende och fick upp 71 svar för okt-nov. Efter att ha skummat igenom dem kom jag fram till att ca 20-25 av dem var rapporter om olika polisaktiviteter i samband med asylsökande och ID-kontroller. 15-20 var bränder. De resterande var olika incidenter på asylboenden. Är det att anse som mycket? | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-03 11:07 | |
![]() | mamotte, Var vänlig och lägg inte åsikter i min mun. | |
Lågintensiv | 2015-12-03 11:07 | |
![]() | Totravel, får jag vända på det och fråga varför det borde vara mer? | |