Spelrum
Giraffen8
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade8
Mobilspel
Pågående19 583

Forumkategorier

Användare Inlägg  
wskrzeszenie - Ej medlem längre2013-06-10 14:21
Antal inlägg: 114

Du tycks vila dina rigida åsikter på vanföreställningen att man inte kan diskutera värdegrundsfrågor utifrån fiktion.

Jag tycker t.ex. att en film som Crash är något varje högstadieelev borde se och den är påhittad från början till slut, till skillnad från exempelvis seriealbumet du ondgör dig över, som är baserat på över 40 intervjuer.

Locomondo - Ej medlem längre2013-06-10 14:38
Antal inlägg: 3768

Men micro på riktigt nu!!!! Igen!!!
Det står ju inte någonstans att det är en oro över att "inte tillräckligt många elever tycker att flyktingar ska få stanna".
Det är en oro över att "KUNSKAPEN OM FLYKTINGARS SITUATION INTE ÄR TILLRÄCKLIG" som de oroar sig över och att det är den, just den, KUNSKAPEN som de vill utveckla!!

Du kan ju inte bara stoppa huvudet i sanden och hävda att det står något annat? Kan du då inte visa mig det??

Sluta uppför dig som en trotsig liten 3-åring nu och bara bemöta varje svar med "men durå" och visa mig istället var nånstans det du hävdar står !!
Få tyst på mig nån gång. Jag lovar att erkänna att jag har fel och att jag kommer höja dig till skyarna om du kan visa mig det.

wskrzeszenie - Ej medlem längre2013-06-10 15:02

Nej, locomondo, syftet är inte att öka kunskapen utan FN:s flyktingorgan i maskopi med Friends vill hjärntvätta intet ont anande svenska skolbarn och få dem att tycka synd om flyktingar så de kanske vill släppa in fler här i landet när de blir indoktrinerade vuxna à la Nazi-Tyskland.

Rätt vad det är kommer det en flyktingvåg med säkert ett par tusen ensamkommande ljugande, stjälande flyktingbarn med flera hundra lömskt planerande föräldrar i släptåg och skövlar vårt fädernesland.

wskrzeszenie - Ej medlem längre2013-06-10 16:05

Som vi säger i schackkretsar: det är bättre med en dålig plan än ingen plan alls. Vi börjar med att plocka bort farliga element som litteratur och teater. Värdegrundsdiskussioner får vänta tills eleverna är myndiga. FN sätts upp på svarta listan.

Fler förslag?

ttiittii - Ej medlem längre2013-06-10 16:15
Antal inlägg: 37631

eller stäng alla skolor barnen kan i värsta fall lära sig empati där,och det kan aldrig vara gott

micro1132013-06-10 18:40
Antal inlägg: 17540

Locomondo

Oron handlar om barnens svar på frågan:

Den uttalade oron handlar om att barnen inte vill låta alla stanna ....

"– En majoritet av de unga har en positiv inställning till invandring, men det är oroväckande att mer än en femtedel är negativa till att låta flyktingar stanna."

Det finns ingenting som i redovisningen som talar om att det skulle bero på okunskap ... men eftersom barnen svarar fel så anses de okunniga

"De här barnen har ensamma flytt för sina liv, men i Sverige idag finns många fördomar och vanföreställningar om den här utsatta gruppen."

Rekommendationen som ges är då att mata barnen så att de ändrar åsikt....

" Nu uppmanar vi Sveriges skolor att bli bättre på att skapa förståelse för flyktingbarns situation, säger Lars Arrhenius, generalsekreterare på Friends."

Det är klart uttalat att det är just barnens åsikt om stanna/inte stanna som skall bearbetas...

Klarar du svenska så kan det inte vara så svårt att förstå att det som står i stycket faktiskt hänger ihop

------------------------- ------------------------- --------------------
– En majoritet av de unga har en positiv inställning till invandring, men det är oroväckande att mer än en femtedel är negativa till att låta flyktingar stanna. De här barnen har ensamma flytt för sina liv, men i Sverige idag finns många fördomar och vanföreställningar om den här utsatta gruppen. Nu uppmanar vi Sveriges skolor att bli bättre på att skapa förståelse för flyktingbarns situation, säger Lars Arrhenius, generalsekreterare på Friends.

www.friends.se/press...yk tingbarn

------------------------- ------------------------- -------------------

Bitte - Administratör2013-06-10 18:49
Antal inlägg: 24199

Jag må vara korkad enligt dig , men jag förstår fortfarande INTE vad som är så hemskt i skrivningen ??

Bitte

Mincie2013-06-10 19:23
Antal inlägg: 157

Vill man läsa in att det handlar om indoktrinering så är det så man läser det... i mina ögon handlar det om att sprida kunskap och med kunskap blir man klokare och i detta fall kanske även ökad empati.... ser inget som helst fel i det, jag vill ha en klok och empatisk unge :-)

Måns_E2013-06-10 19:42
Antal inlägg: 12028

Om man försöker att öka förståelsen så innebär väl det per automatik också att man måste öka kunskapen?

Jag får inte ihop hur du kan tycka att de två sakerna står i motsatsförhållande.

Om man vill komma till bukt med fördomar och vanföreställningar, så innebär väl även det att man måste öka kunskapen bland de som har dessa fördomar och vanföreställningar?

Jag får inte ihop hur du kan tycka att det inte på något sätt heller innefattar kunskap.

Jag menar med tanke på hur inihelvete bra du är på att tolka text (enligt egen utsago), så borde väl den slutledningen inte vara oerhört svår att göra micro?

Sangria2013-06-10 20:04
Antal inlägg: 504

Det är klart att om man tycker det är otäckt att flyktingar kommer hit och dessutom får stanna i vissa fall så förstår jag att man skräms av utsikten att skolorna skulle informera barnen om flyktingars faktiska utsatthet och bakomliggande orsaker till att dom blir just flyktingar istället för att låta ogrundade åsikter angående snyltande , penningsstinna och beräknande personer som lurar sig till ett uppehållstillstånd i vårt fantastiska land frodas och bli sanningen. Lika illa som att skolorna lär ut att mobbning är fel, djurplågeri onödigt, fakta kring tex andra världkrigets fasor och annat som kan göra barnen till upplysta, kunniga och empatiska människor i framtiden. Väldigt skrämmande och dumt om man nu inte tycker att sådana värderingar är av godo.
Med tanke på intensiteten i inläggen och den oerhörda frustration som tydligt framgår av Micros inlägg tråden igenom så måste du vara fullständigt vettskrämd. Dessutom måste du känna dig oerhört maktlös då du säkert inser att det inte hjälper ett dugg att du skriker dig blå i olika internetforum för någon reel makt har du ju tack och lov inte. Det blir liksom inte mer än lite internetilska och inte en enda omvänd person ens en gång. Du vill inte se det men läser man tråden objektivt så är det du mot världen och du framstår helt enkelt bara som en väldigt liten människa och inget annat.

micro1132013-06-10 20:24

Sangria
Tråden i sig lyckas nog omvända en hel del tror jag. Läser man denna rädsla för att människor bildar sig egna åsikter så är det nog lätt att glömma vilken grundsyn man har och faktiskt börja fundera på om inte Åkesson har rätt i mångt mycket..

jaapmeister - Ej medlem längre2013-06-10 20:30
Antal inlägg: 2109

Finns det några uppgifter på om någon skola tagit in metod-materialet som omnämns i artikeln?

Sangria2013-06-10 20:31
Antal inlägg: 504

Micro- Du får ju naturligtvis leva i vilken illusion du vill men du kan vara ganska säker på att ingen som har följt den här tråden har ändrat åsikt till att hålla med dig och om du inte har fattat det så var det endast ett fåtal som höll med dig redan från början, resten argumenterar mot och av dom vågar jag påstå att inte en enda har ändrat sig. Så sorry men du blir inte större än så här och din åsikt kommer inte att göra skillnad på något sätt. Som tur är.

Minta2013-06-10 20:34
Antal inlägg: 20042

Vilken skada kan ske? Materialet ska inte handla om att omvända människors syn på flyktingpolitik. Det handlar om att öka kunskapen och förståelsen för flyktingbarn DÄRFÖR ATT det går ensamkommande flyktingbarn i svenska skolor idag och det kommer 2500 per år. De har från och med 1 juli rätt att gå i skola här oavsett uppehållstillstånd eller ej. Friends och UNHCR vill inte att de ska känna sig bemötta på ett dåligt sätt. Precis som alla andra i skolan inte minst minoriteter har de rätt till lika behandling.

micro1132013-06-10 20:34

Sangria
Så talar jag inte om mina åsikter heller.

Gunilla _2013-06-10 20:39
Antal inlägg: 4425

Det går inte att hålla sig härifrån... :)

micro113; "Att återge händelser är skilt från att hitta på historier för att förstärka en känsla eller uppfattning."
- och de historier de erbjuder via materialet - hur felaktiga är de, du som vet? Det är snyfthistorier enligt dig - vilket ensamkommande flyktingbarn har annat att berätta än sådant som kan kallas "snyftare" tro... eh VET du?

Och varför i hela friden undviker du konsekvent att svara på frågor? Vad gällande Mintas fundering om det här gällt homosexuella eller handikappade - det har du INTE med ett ord besvarat. Och tro mig - jag har haft en omåttlig koll i den här tråden.

Minta2013-06-10 21:06

Ja, det är så försåtligt riktat mot EN grupp. Just försåtet provocerar.

micro1132013-06-10 21:23

Gunilla _
Det sista homosexuella och handikappade brukar vilja ha är faktiskt medlidande.

Gällande homosexuella så kan man dessutom undra hur homofobisk man är om det är en grupp som man pekar ut som några det är "synd om".

Hela resonemanget är ju sjukt.

Locomondo - Ej medlem längre2013-06-10 21:38
Antal inlägg: 3768

Micro:
Vad betyder orden "vanföreställningar" och "fördomar" för dig?

Minta2013-06-10 21:42

Det är bara du som tycker att man ska tycka synd om någon eller inte göra det. Vi andra talar om allas lika värde.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?