Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 0 |
Inloggade | 2 |
Mobilspel
Pågående | 19 474 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Måns_E | 2015-09-10 20:41 | |
![]() | Jag tycker att samhället blev bättre under de åtta år alliansen regerade. Det är klart att inte allt flöt smärtfritt, och det fanns fläckar (som exempelvis skolpolitiken). Men i det stora hela tycker jag att de gjorde ett bättre arbete än S gjorde den 12-års period de regerade. Det största tricket de lyckades med var att sänka skatterna på arbete såpass mycket, utan att skatteintäkterna blev mindre. Sedan så tror jag att många glömmer bort hur det såg ut 2006 när vi hade skenande sjukskrivningssiffror, växande arbetslöshet och unga människor som förtidspensionerades på band. Var det så jäkla bra? | |
vinter blå | 2015-09-10 23:26 | |
![]() | Hej mås_E! Inte var de bra för folket inte:( | |
Måns_E | 2015-09-10 23:28 | |
![]() | Jo då, det tycker jag. | |
kovikstippen | 2015-09-11 08:48 | |
![]() | Du gör en bra reflektion där Måns. Alliansen sänkte skatterna, och resultatet blev att statens inkomster ökade. Den röd-gröna rörans anhängare glömmer den detaljen hela tiden. I den röd-gröna rörans värld betyder alltid högre skatt mer pengar. Tyvärr stämmer det inte. När RUT/ROT begränsas kommer delar av den tidigare vita byggaren/barnvakten bli svart. Återigen blir städaren oförsäkrad och utan rättigheter. Tafsande gubbar får fritt fram. Fy fan vilken inhuman politik vänstern för....? Lagen kommer stå på beställarens sida och svartarbetaren blir rättslös. Skulle jag välja mellan att jobba svart eller bli vräkt från mitt hem skulle jag välja svartjobb. Även om jag vet att det är ett dåligt beslut på lång sikt. Att bli bostadshus är inte dåligt - det är en katastrof. Den röd-gröna röran motarbetar arbetarnas rätt till en trygg vit inkomst och lagstadgade rättigheter. | |
kovikstippen | 2015-09-11 08:49 | |
![]() | Bostadslös | |
kovikstippen | 2015-09-11 09:04 | |
![]() | Alliansen är i handling de nya arbetarpartiet. Den röd-gröna röran vill numera enbart befatta sig med högskoleutbildade. Alla ska utbildas. Oavsett intresse och läggning. Förr i tiden fanns det plats för alla. Folk med bokstavskombinationer kunde arbeta med fysiska yrken och på så sätt fungera. Mer handikappade kunde få jobb inom samhall eller Annan offentlig verksamhet där stressen inte var så stor men där man såg att vissa jobb faktiskt inte behövde stressas fram (fastighets- och trädgårdsarbete t.ex.). De som ville studera gjorde det. Idag tvingas alla studera. Globaliseringen används som argument. Men stämmer det verkligen? Vad har globaliseringen med gräsklippning att göra? Avverka skog? Lyssna på gamla sjuka människor med ångest? Skolbarn utan närvarande vuxna? Laga mat? Reparera bilar? Lägga tak? Passa barn? Den sk globaliseringen gäller framförallt export inom industri. En snabbt minskande sektor. Globalisering är ett modebegrepp som ekonomer använder för att hålla personalen i schack. Skapa större rörelsefrihet åt företagsledare och ta bort deras ansvar. Allt kan skyllas på den diffusa globaliseringen. Fack och politiker är lurade upp på läktaren av detta underliga begrepp - globalisering. | |
Måns_E | 2015-09-11 18:35 | |
![]() | Globaliseringen innebär att det är lättare att köpa in en tjänst eller vara varifrån man vill. Den är inte särskilt diffus, den är högst verklig. Vi kan inte backa att världen blir mer global, vi kan inte backa teknikutvecklingen, oavsett vad man tycker om det. Det kommer att innebära att protektionistisk politik med hinder och höga skatter kommer att hämma samhällsutvecklingen. De mekanismer som gällde 1965 när fabrikören på orten tillgodosåg ortens befolkning med arbete kommer inte att komma tillbaka. Även tjänstesektorn kommer att bli mer drabbad av globaliseringen. Snart så kommer taxibilarna att köra sig själv, robotar kommer att kunna sköta om trädgårdar och bygga hus samt operera människor. Du kommer inte att kunna förhindra den utvecklingen kovik. | |
le-lou | 2015-09-11 18:38 | |
![]() | Fy inte ok!! www.uvell.se/2015/09...d- 28293439 | |
vinter blå | 2015-09-11 18:46 | |
![]() | En normal kan ju förstå att livet inte bygger på att skatten är så viktigt. Under alla dessa år satt det en grupp människor o bestämde i Stockholm över alla kommuner o folk. Mer ett spel än verkligheten | |
Måns_E | 2015-09-11 19:04 | |
![]() | Nja, skatten är inte oviktig, vi har Europas näst dyraste arbetskraft. Det har till väldigt stor del att göra med skatter på arbete. Därför så kanske man behöver fundera på ett annat skattesystem? | |
Måns_E | 2015-09-11 19:06 | |
![]() | För övrigt så håller jag med dig le-lou. "Arbetarrörelsen" kan väl bekosta sin egna globala reklamkampanj själva? | |
le-lou | 2015-09-12 08:07 | |
![]() | Ja visst, Måns. Jag förstår inte att media inte känner för att skriva om det? Gah. | |
Bisonbox | 2015-09-12 09:06 | |
![]() | Le-Lou Det kan ju bero på att den högerdominerade pressen får bidrag regnade från himmeln, DN, GP, SVD. Eller så kan de bero på att länken går till en sida med ren propaganda eller åtminstone en som har en väldigt tydlig politisk agenda. | |
le-lou | 2015-09-12 09:15 | |
![]() | Bisonoxe, menar du att det som står där inte är fakta? my my då läser vi verkligen med glasögonen på. | |
le-lou | 2015-09-12 09:16 | |
![]() | Att kalla svartvita fakta för "propaganda" är imbecillt. | |
kovikstippen | 2015-09-12 09:25 | |
![]() | Du är lurad Måns. Sotartjänster, snöskottning, lärare kommer inte globaliseras. Du har gått på fackets, arbetsgivarna och politikernas galimatias. Arbetsgivarna driver globaliseringen stenhårt eftersom dom vill tjäna mer pengar genom att utnyttja sinarbetskraft till max. Varför facket hänger på är däremot en gåta. I alla sunda samhällen finns det både "gas"och "broms" för nymodigheter. Tyvärr är våra bottenlag dåliga fackförbund inte "bromsen". Tvärtom har dom också blivit entusiastiska anhängare av modeveckan globaliseringen. Inte så attan kan stoppa utvecklingen, men man behöver heller inte lägga sig platt. Det är farligt att tro blint pånågonting. Den blinde ser inte, och blir sedan överraskad när stupet kommer. | |
Bisonbox | 2015-09-12 09:26 | |
![]() | Måns_E Lite rörande "Alliansen var inte så usla som siffrorna säger..." Håller med om att vi behöver ett nytt skattesystem som värnar naturresurserna. Sänkt skatt på arbete Höjd skatt på kapital Höjd skatt på egendom Råvaruskatter Lättare sagt än gjort i en globaliserad värld. Att strypa fastighetsskatten var ett misstag som Borg gjorde motvilligt, men som man vann valet på. Tvivlar på att Alliansen går till val på sänkta ränteavdrag utan snarare höjda för att komma tillbaka. | |
Bisonbox | 2015-09-12 09:50 | |
![]() | Le-lou Även du måste inser att det är ett kraftigt vinklat inlägg från någon som har en tydlig politisk agenda och uppenbarligen tycks avsky föreningsrätten. Av det lilla jag läste så kan jag inte förstå varför det inte uppfyllde kriterierna. Anser att föreningsrätten är en grundpelare för en fungerande demokrati. Vill högern t.ex. bilda en förening som arbetar för bättre arbetsvillkor för sömmerskorna i Bangladesh så får naturligtvis de också bidrag! Att hjälpa människor att samarbeta/organisera sig för att bättre kunna föra sin talan ska naturligtvis uppmuntras. Vilka har bäst erfarenhet av det, Svenska Näringsliv Ha Ha. | |
Måns_E | 2015-09-12 10:35 | |
![]() | Kovik, du måste förstå att du inte vill förstå. Jag tänker inte försöka övertyga dig, helt kan ju inge förutspå hur det kommer att bli. Det vi kan veta är att vi lever i en globaliserad värld, och om man vill ställa sig utanför så får man köra nordkoreastrategin. Vi kan också förutsätta att det kommer att se annorlunda ut framöver. Det är rimligt att tro att de maskiner och robotar som utvecklas kommer att börja användas. Det är också rimligt att tro att arbetsmarknaden kommer att se ut på ett helt nytt sätt och att fackförbundens storhetstid är över. Att vi går mot ett mer individuellt samhälle är väl även det en rätt tydlig trend? Jag skulle inte sticka ner huvudet i sanden och säga, nej nej det är lugnt, det här fixar facken åt oss. | |
Måns_E | 2015-09-12 11:01 | |
![]() | Bisonbox, jag tyckte som sagt att regeringen Reinfeldt var betydligt mer kompetenta och lyckades betydligt bättre än regeringen Persson. Nuvarande klåpare är direkt pinsamma. Fast det är väl bara så att Sverige gick sönder lite. Eller hur det nu var man skulle agitera. | |