Spelrum
Giraffen | 10 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 6 |
Inloggade | 16 |
Mobilspel
Pågående | 19 505 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
micro113 | 2016-01-12 11:06 | |
![]() | Nora1 Mörka är alltså en bra strategi tänker du ... Personligen tycker jag man hamnar i en farlig fälla när sanning skall undanhållas folket för att de inte använder den som man själv vill .. | |
totravel - Ej medlem längre | 2016-01-12 11:06 | |
![]() | Jag låter dig få sista ordet där, micro. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2016-01-12 11:13 | |
![]() | micro. Skrev jag mörka? Du bekräftar min tes. Man får vara försiktig med det mesta man lägger ut, det är alltid någon som kan, eller som i ditt fall vill, misstolka. | |
mz_lzrd | 2016-01-12 11:14 | |
![]() | Nora, jag tyckte det du skrev var intressant. På ett väldigt hemskt sätt. | |
micro113 | 2016-01-12 11:25 | |
![]() | Nora - du använde inte ordet "mörka" - nej. Detta: Man ska vara försiktig med att göra statistik tillgänglig för en bred massa. Den kan lätt misstolkas och användas i fel sammanhang. ÄR att mörka/censurera och något som inte hör hemma i en demokrati utan i totalitära stater där åsiktsstyrning är en del av konceptet. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2016-01-12 11:26 | |
![]() | mz_lzrd. Jag är lite osäker på om du tycker att jag skrev det på ett hemskt sätt eller om det var intressant ur ett hemskt perspektiv? | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2016-01-12 11:28 | |
![]() | Micro. OK. Jag kanske borde formulerat det så här. Man ska vara försiktig när man gör statistik tillgänglig .... | |
micro113 | 2016-01-12 11:31 | |
![]() | Nora1 Jag ser inte skillnaden faktiskt. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2016-01-12 11:40 | |
![]() | micro. Jag är sjuk och det kan vara anledningen till att det blir otydligt för andra det som är självklart för mig. Jag får sova på saken och se om jag kan formulera mig bättre när jag vaknar. | |
mz_lzrd | 2016-01-12 11:47 | |
![]() | Nora, intressant, men också hemskt att det är farligt att tillgängliggöra statistik för allmänheten. Det låter ju som att det är viktigt att dölja verkligheten för vanligt folk, annars skulle de kunna bli väldigt upprörda (och farliga). Jag är med på att en pöbel kan vara oerhört farlig. Men tror du det fungerar i längden att hålla statistik hemlig? Andra nordiska länder har en annan inställning till statistik och Sverige är ju inte längre en isolerad ö där SVT och ett par stora dagstidningar står för all verklighetsbeskrivning som når ut till folket. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2016-01-12 12:01 | |
![]() | mz_lrd. Jag säger ingenstans att man ska dölja statistik. Statistik är jättebra och nödvändig om den används på rätt sätt och i rätt sammanhang. Jag menar att statistik ska presenteras så att den inte går att misstolkas. Jag måste vara värdelös på att förklara. Jag ger upp. | |
micro113 | 2016-01-12 12:08 | |
![]() | Nora1 Statistik skall presenteras så att den inte kan misstolkas - ja, där är vi överens. Fördelen och nackdelen med statistik är ju dock att ingen tolkning utgör den absoluta sanningen - utan samma statistisk som används för att visa en sak kan också användas för att stödja något annat där statistiken är relevant. | |
Rhotheta | 2016-01-12 12:30 | |
![]() | "xuellt ofredande av säg 100 afghanska ungdomar under en festival och sedan utgå ifrån att i alla afghanska ungdomar har denna läggning." Vem upplever du gör det, då? | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-01-12 13:18 | |
![]() | Lite intressant även om den är några år gammal. Just hur man benämner gruppvåldtäkt och varför den ökade efter att man ändrade brottskategorin är intressant. Även då hur benägenheten att anmäla har ökat i under åren. Mest intressant tycker jag är hur man kategoriserar i svensk eller "med invandrarbakgrund". Vad jag försökte få "någon" att svara på tidigare var just detta och hade "någon" svarat så hade man hamnat i just det dilemmat att man anser att invandrarbakgrund är att vara mörkhyad eller komma från Mellanöstern. Inte Bayern. Så man gör skillnad på ursprung i sin bedömning av "invandrarbakgrund". Min fråga gällde bl.a. Kungahuset där jag är väldigt övertygad om att Carl Philip, Madeleine och Victoria ses som svenska. Trots sin tyska moder. Samma synsätt gäller ju inte Habib vars pappa heter Mohammed och mamma heter Berit och de bor i radhus i Fittja. Habib är ju inte svensk. Men i den statistiken med "invandrarbakgrund, hamnar inte även Madeleine där om hon skulle begå brott? Och när gemene man läser siffran i statistiken, tänker de då på Madeleine eller på Habib? Med en ökad blandning av befolkningen i Sverige (och det innefattar även när en svensk gifter sig med en amerikan och tar hit honom eller en thailändska och tar hit henne) så blir det fler och fler med "invandrarbakgrund" men de kan likaväl växa upp i ett nästintill helylle-svenskt hem med ärtsoppa o pannkakor på Tors och fylla o slagsmål på midsommar. Men i statistiken blir det då "invandrarbakgrund". Därför (som Nora var inne på) ska man kanske vara försiktig med statistik om man inte är 100% på hur den ska tolkas. fof.se/tidning/2013/...va ldtakter | |
micro113 | 2016-01-12 13:35 | |
![]() | Locomondo Hade jag besvarat dina frågor om utpekade personer tidigare så hade du hamnat i just detta: Svensk med svenska föräldrar = ingen invandrarbakgrund. Utlandsfödd = invandrare Svenskfödd med en eller två utlandsfödda föräldrar = invandrar bakgrund/andragenerations invandrare. Att dina tankar sticker iväg till färgklassning får faktiskt stå för dig. | |
Rhotheta | 2016-01-12 14:29 | |
![]() | Locomondo. Det ser inte ut som om du har tagit hänsyn till just mina svar. En viktig markör för kulturell tillhörighet är namn. Min lankesiske kompis heter t.ex. John. Om kungabarnen hetat Gertrude, Heinrich und Helga, tror jag inte att de hade uppfattats som helsvenska, trots deras svenska pappa. Namnen hade varit en signal om avståndstagande från det svenska. På samma sätt som Batman är ett gossenamn som signalerar att det här är minsann ingen vanlig Svensson. Han är inte riktigt som ni andra. Jag tycker att ordet invandrare är meningslöst. Varifrån kommer personen och vad är skälet till migrationen? Det påverkar i allra högsta grad utfallet. Håller du med om det? | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-01-12 14:39 | |
![]() | Jag håller ned Rhot till delen att det "i folks sinnen" spelar roll. Men när det i statistik står "med invandrarbakgrund" då vill jag veta vad som menas med det innan jag drar mina slutsatser. Många gör tyvärr inte det utan de har redan en förutfattad mening om vad "invandrarbakgrund" innebär. Och i mångas ögon är det muslim/flykting/Habib-exe mplet ovan. Men inte Madde trots den exakt likadana förutsättningen. Där kan statistik bli missvisande menar jag. Micro: Om du väljer att svara när det passar dig så får du kanske ta att jag drar mina slutsatser som det passar mig. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-01-12 14:40 | |
![]() | Rhot: Om det var oklart så menade jag inte alls något om kulturell tillhörighet utan bara var man hamnar i statistiken och varför "invandrarbakgrund" har ökat och förmodligen kommer öka ännu mer. Helt enkelt för att världen ser ut så :) | |
micro113 | 2016-01-12 14:45 | |
![]() | Locomondo Statistiken är tydlig. Född i Sverige/svenskfödda - född i utlandet - utlandsfödd förälder - är väldigt tydligt. Drar man slutsatser om färg utifrån det så handlar det om de egna fördomarna - inte om att statistiken är otydlig. Såsom jag tidigare påtalat - jag är inte särskilt intresserad av vilka slutsatser du drar om mig som person .. det påverkar mig faktiskt mindre än att kor skiter, eftersom jag bor på landet och om vindriktningen ligger fel faktiskt kan känna lukten av korna. Det jag ville påtala är att det är dina egna fördomar du ger uttryck för och försöker klistra på de som du vill stämpla som sämre människor när du tillskriver dem det du själv tänker. Dessutom - gällande frågorna - jag besvarar gärna principiella frågeställningar, men tänker inte och har inte krupit ner till nivån där jag diskuterar utpekade personer opåkallat. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-01-12 14:51 | |
![]() | Så Carl, Madeleine och Victoria är utlänningar tycker du? | |