Spelrum
Giraffen | 9 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 3 |
Inloggade | 12 |
Mobilspel
Pågående | 19 505 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
micro113 | 2016-01-12 14:59 | |
![]() | Locomondo Återigen skall du peka ut människor och diskutera personer. Vad jag håller mig till när jag talar om invandrare, andra generations och svenskfödda med svenska föräldrar har jag redan talat om - dra dina slutsatser utifrån det. Och "utlänningar" betyder - både i statistiken och i mitt ordförråd utlandsfödda boende i utlandet/ej registrerade som boende i Sverige. Så nu har du med den variabeln också när du funderar över hur jag klassar personer som du vill att jag kommenterar - oavsett vilka de är. | |
micro113 | 2016-01-12 15:02 | |
![]() | Och för att göra det ännu enklare för dig när du tänker så ... En norrman, finne eller dansk som flyttar till Sverige är invandrare - de har invandrat till Sverige. Hjälpte det? | |
micro113 | 2016-01-12 15:08 | |
![]() | Rhotheta 2016-01-12 14:29 Du har en viktig poäng i det du skriver i det inlägget - och det är inte bara sant för namn utan också vilka kulturella utryck man visar. Fatima från Egypten (Locco det är ett påhittat exempel - inte att diskutera person) som klär sig västerländsk, firar jul, är självständig och interagerar med samhället på samma villkor som infödda kommer att uppfattas som svensk i långt högre grad än Fatima från Egypten som täcker håret med sjal, klär sig i Egyptisk tradition och interagerar med samhället utifrån sina kulturella markörer... Ingen av dem kommer att vara "svensk" - men de kommer att uppfattas olika, den ena som "väldigt svensk" och den andra som invandrare .. Detsamma gäller även om de är födda i Sverige med invandrade föräldrar .. eller t o m är tredje/fjärde generationsinvandrare. | |
Rhotheta | 2016-01-12 15:10 | |
![]() | Här kan du se en hint om varifrån invandringen skedde 2014. docs.google.com/spre...rm at=image ("Sverige" handlar naturligtvis om återkomst efter utlandsvistelse) Källa: www.migrationsinfo.s...n/ sverige/ Kungafamiljen tror jag påverkar bilden marginellt. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-01-12 15:15 | |
![]() | Nej micro, det hjälpte inte alls då det i statistiken står "med invandrarbakgrund". Vad betyder det för dig? Vad betyder det för den som har sammanställt statistiken? | |
micro113 | 2016-01-12 15:15 | |
![]() | Rhotheta Ja, Sverige handlar om återkomst efter utlandsvistelse .. däremot handlar det inte om etniska svenskar enbart - utan om alla med svenskt medborgarskap som en period bott någon annanstans. Själv har släkt som återinvandrat där mamman är svensk - maken och barnen inte det - på grund av kris i det hans hemland där det bott i över 20 år sedan barnen var små... Samtliga är svenska medborgare (dubbelt medborgarskap för alla utom mamman) och räknas som återinvandrade svenska medborgare i statistiken. | |
micro113 | 2016-01-12 15:20 | |
![]() | Locomondo I statistiken finns också klassen utlänningar med ... Det framgår av statistiken vad man avser. "född utomlands/utlandsfödd" alternativt "en eller två föräldrar födda utomlands/utlandsfödd" .. Jag förstår inte hur du kan misstolka den statistiska definitionen faktiskt. Du vet väl vad "född/födas" betyder? (Tänker då på när termen används för att beskriva avslutning på en fullgången graviditet - så det är tydligt.) Och vad "utland" har för betydelse? | |
micro113 | 2016-01-12 15:24 | |
![]() | *Invandarbakgrund är möjligen något som används i en brödtext för att förklara statistiken .. (tror dock jag inte sett det särskilt ofta) .. Det är inte en definition som används när man för statistik. Och när man för statistik så är klasserna/indelningarna definierade -- så hittar du någon statistik med så allmänt hållen definition så får du gärna länka den. | |
Rhotheta | 2016-01-12 15:30 | |
![]() | Locomondo. Du skall nog bara glädjas åt begreppet invandrarbakgrund. Låt oss anta att norrmän är extremt överrepresenterade när det gäller skoterstölder. Om man då endast redovisar gruppen svenskar vs invandrare, kommer norrmännens överrepresentation att spädas ut av andra grupper. Jag har inget emot att vi redovisar överrepresentation grupp för grupp. Det skulle, som du påpekar, vara mycket mer adekvat. | |
micro113 | 2016-01-12 15:33 | |
![]() | Locomondo Jag vill faktiskt hävda (anser) att den som nödvändigtvis måste får ge alla epitet svensk för att visa sitt godkännande av andra är mer rasist än vad någon någonsin kan vara för att den anser att en invandrare har en annan etnicitet än svensk.. Det är liksom inte nedvärderande att kalla en turk för turk - och ingen som helst uppgradering (tvärtom) att låtsas att en turk är svensk bara för att visa att man accepterar turken i det svenska samhället. Jag känner alltså ingenstans att jag nedvärderar människor genom att inte ge dem epitetet svensk - eftersom jag inte anser att det är fult att inte vara svensk. | |
micro113 | 2016-01-12 15:41 | |
![]() | Rhotheta Du skrev: Jag har inget emot att vi redovisar överrepresentation grupp för grupp. Det skulle, som du påpekar, vara mycket mer adekvat. Det gjorde Tham m fl i sin rapport 1996 ... Det kritiserades hårt eftersom det visade att vissa grupper hade en kraftig överrepresentation när det gällde våldtäkt. Vilket fick till följd att man i 2005 år upplaga inte gjorde indelningen på gruppnivå utan redovisade just "utlandsfödda samt minst en utlandsfödd förälder" -- vilket fick just resultatet att alla invandrare utpekades som kraftigt överrepresenterade .. Och rasisterna räknade ju givetvis bort "vita" från det och lät det smeta ut i ett jämnt lager på resten .. Så att inte redovisa grupper för sig har spelat rasisterna i händerna istället för tvärtom. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-01-12 15:49 | |
![]() | Vem har sagt något om att nedvärdera någon som svensk? Förlåt men vad pratar du om? Löste du över huvud taget vad jag skrev eller har du en förutfattad mening om mig (och annat) som förblindar dig helt? | |
micro113 | 2016-01-12 15:58 | |
![]() | Locomondo Ingen pratar om att nedvärdera någon som svensk -- däremot är detta kissnödiga behov av att få klassa människor som "svenska" ett uttryck för att deras egen etnicitet inte betingar samma värde som att få räknas till och klassas som "svensk".. Läste du vad jag skrev? Vilken förutfattad mening är det du tror att jag har om dig? För mig veterligen har jag inte skrivit något riktat till dig mer än i det resonemang där du försöker klistra dina egna associationer av "utlandsfödd" och "minst en utlandsfödd förälder" på andra. Det färgschemat står för dig - inte för alla andra. | |
micro113 | 2016-01-12 16:01 | |
![]() | För att tala klarspråk på den enda nivå du uppenbarligen förstår .. Kungabarnen är andragenerations invandrare - eftersom deras mamma är tyska - hon i sin tur är invandrare.. (Och nej - jag tänker inte ens påstå att vare sig de eller deras mamma är välintegrerade i svenska samhället. Fördelen med att vara kunglig är ju att de slipper att överhuvudtaget integrera med folket och samhället) Nu har du fått svar på frågan och kanske kan lyfta ur den. | |
Rhotheta | 2016-01-12 16:04 | |
![]() | Locomondo. Jag tror att det skulle vara till nytta om du försökte att formulera exakt vilka felslut du tänker att vi gör. Vem vi tycker eller tror vad om. Jag har en känsla av att det inte riktigt stämmer. | |
micro113 | 2016-01-12 16:04 | |
![]() | Och du kanske skall svara på min motfråga på samma nivå då .. Är Madeleines barn svenska? amerikanare? eller engelska? | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-01-12 16:30 | |
![]() | Svara du på min fråga Micro jag ställde för några dagar sen så kan jag svara på din. | |
micro113 | 2016-01-12 16:33 | |
![]() | Loco Jag besvarade den ju ett par inlägg ovanför ditt ... micro113 2016-01-12 16:01 För att tala klarspråk på den enda nivå du uppenbarligen förstår .. Kungabarnen är andragenerations invandrare - eftersom deras mamma är tyska - hon i sin tur är invandrare.. (Och nej - jag tänker inte ens påstå att vare sig de eller deras mamma är välintegrerade i svenska samhället. Fördelen med att vara kunglig är ju att de slipper att överhuvudtaget integrera med folket och samhället) -- missade du det? Frågan ställs utan ironi - eftersom jag själv inte läser allt alltid. | |
micro113 | 2016-01-12 16:34 | |
![]() | *Jag har alltså besvarat frågan redan. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-01-12 16:38 | |
![]() | Rhot: i mitt långa inlägg för en stund sen så fanns även en länk med längst ner. Det var den jag syftade på och inget annat. Jag påtalade inte att den var fel på något sätt utan jag skrev att i den statistiken som fanns i länken benämnde man en grupp som "med invandrarbakgrund". För mig är det en ganska vid benämning och jag skulle även påstå att exakt samma bakgrund/kriterier för 2 olika personer uppfattas (och detta är viktigt) uppfattas olika av gemene man. En svensk och en utländsk förälder är grunden men beroende på vem man är eller vad man heter bedöms man olika (min fråga ang Habib och Madde). Micro anmärkte i en tidigare artikel ang Köln där någon benämndes som tysk medborgare men intrycket Micro var att hen gjorde skillnad på medborgare och etniskt ursprung. Baserat på vad vet jag faktiskt inte. Därav min fråga om vilka Micro anser vara svenskar resp svensk medborgare med annan etnicitet. Om inte det klargörs kan vi prata på i veckor utan att ändå förstå varann. Så återigen, mitt inlägg syftade på länken i samma inlägg, inte något tidigare. Klarare så? :) | |