Spelrum
Giraffen | 25 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 16 |
Inloggade | 41 |
Mobilspel
Pågående | 19 467 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-18 16:57 | |
![]() | Ok. Jag kan hålla med om att det är ett slarvigt val av ord, även från min sida då. Men om man tillhör en grupp som historiskt sett blivit förtryckt och utnyttjad tycker jag att man har större rätt att inte vilja se den sortens stereotyper i ett barnprogram, än vad man som icke-förtryckt grupp har rätt att fortsätta serveras dom. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-18 16:59 | |
![]() | Ditt senaste inlägg kan jag håll med om, apbur. | |
Minta | 2012-12-18 17:00 | |
![]() | Kan man inte säga så här: det finns handlingar/bilder/texter som kan bedömas som brottsliga och t.ex. vara hets mot folkgrupp. Där ar den kränkte tolkningsföreträde. Det finns handlingar/bilder/texter som kan uppfattas som stötande utan att vara brottsliga. Om jag är ett företag som ska avgöra om ett visst material kan uppfattas som stötande och bestämma om jag vill ha det kvar och riskera att stöta mig eller försämra mitt varumärke eller stöta mig med de som tycker att jag kränker dem genom att ta bort det, så är det bara jag som har tolkningsföreträde. Det finns liksom ingen annan instans som kan avgöra det. Mer än att var och en kan kan sin egen åsikt om det. | |
Minta | 2012-12-18 17:01 | |
![]() | Ungefär det du skrev då apbur. | |
Minta | 2012-12-18 17:03 | |
![]() | Det är däremot inte säkert att Disney upplevde konkreta påtryckningar, företag är mycket känsliga för opinioner och hur de uppfattas. De gör kundundersökningar, marknadsundersökningar mm. | |
apbur | 2012-12-18 17:03 | |
![]() | Jonsik, håller med. Tycker inte att publiken har några som helst rättigheter att få ta del av materialet medan svarta har viss rätt att slippa se stereotyper. Däremot har tittarna rätt att ifrågasätta agerandet och grunden till agerandet. | |
Minta | 2012-12-18 17:03 | |
![]() | Kunden har alltid rätt sägs det ju. | |
apbur | 2012-12-18 17:04 | |
![]() | Haha, myt, minta. | |
Minta | 2012-12-18 17:05 | |
![]() | Instämmer i det jonisk. | |
Minta | 2012-12-18 17:05 | |
![]() | Tillbaka till myttråden då :) | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-18 17:18 | |
![]() | Apbur, jag håller helt med. | |
corlini | 2012-12-18 18:15 | |
![]() | Apbur, är det isf inte så att alla har rätten att se eller inte se stereotyper? varför skulle bara vissa ha rätten att slippa enbart pga vilken nyans de har på sin hud? jag tycker det om något låter väldigt rasbetonat, tänk om man i dag i en modern demokrati skulle börja ge folk rätt till olika saker beroende på nyansen på sin hud? det betyder ju att man inför förbud eller censur enbart beroende på hudfärg, är inte det väldigt kontraproduktivt? jag har svårt för att ens ta detta på allvar, finns det verkligen svarta personer som genom åren blivit kränkta av tomtefabrikens OK stämpel i stjärten på en tecknad glad docka? jag gillar att titta på tex criminal minds eller navy cis på kvällarna men de är ofta i södern - ska jag skriva till TV och berätta hur kränkt jag blir av vita stereotyper där? varför visar de sånt? det kränker ju. hela debatten är så långt och lågt under sandlådenivå så det är helt omöjligt att ens sätta ord på hur löjligt det är. | |
Måns_E | 2012-12-18 18:36 | |
![]() | Jag instämmer i att hela debatten är på sandlådenivå, argument som att det skulle vara censur eller att Disney inte skall visa några färgade alls och så vidare är patetiska. Likaså antagandet att man inför förbud enbart p g a hudfärg, det är ju vare sig fallet här eller när en skolklass har beslutat sig för att inte ha med några pepparkaksgubbar eller tomtar i sitt luciatåg ett visst år. Att däremot företag tar ansvar och inte vill förknippas med nidbilder på judar eller pickaninnys har jag full förståelse för. | |
corlini | 2012-12-18 18:47 | |
![]() | Måns, jag antar inte något. jag kommenterar apburs inlägg högst upp på denna sidan ang "medan svarta har viss rätt att slippa se stereotyper" jag tycker INGEN har rätten att slippa se stereotyper, stereotyper finns både i fiktion och i verkligheten och är inget att gråta eller kränkas över. det finns något som heter ironi, humor, självdistans, målande bilder, fiktion, fantasi osv och tar man illa upp av en tecknad dockas nyans kanske man inte är i tillräcklig psykisk balans att ens se på tecknad film. kontentan av att påstå att vissa äger rätten är att påstå att andra inte gör det. följden av att särskilja vad publiken får eller inte bör se beroende på hudfärg. vem som äger rätten och vem som inte gör det beroende på hudfärg blir att man censurerar och antingen förbjuder eller ger tillstånd helt beroende på hudfärg. varken företag eller privatperson kan förknippas med något ont sålänge publiken ser på det de tittar på med glädje och tar det för vad det är, tecknat, roligt, humor, skämt, ironi, storys... man måste inte söka onda undertoner eller elaka tolkningar, budskap eller mening i allt. vissa saker är bara vad de är, tex en kul tecknad film om tomteverkstan för barn. | |
BlackMirror | 2012-12-18 18:52 | |
![]() | corlini: "...och tar man illa upp av en tecknad dockas nyans..." Du tror fortfarande att det var själva hudfärgen på dockan som var problemet? | |
limpan__2 | 2012-12-18 19:12 | |
![]() | "ironi, humor, självdistans, målande bilder, fiktion, fantasi osv och tar man illa upp av en tecknad dockas nyans kanske man inte är i tillräcklig psykisk balans att ens se på tecknad film." Rasistiska nidbilder, såsom t.ex. pickaninnydockan, har inget med vad du tar upp ovan att göra. Det handlar i grunden om att förlöjliga, förnedra, håna och bevara ett djupt rasistiskt system. | |
Måns_E | 2012-12-18 19:26 | |
![]() | Du har uppenbarligen inte förstått vad det handlar om corlini. Det har inget med hudfärg eller eventuell religion att göra. | |
apbur | 2012-12-18 20:52 | |
![]() | corlini, jag tycker inte att alla har rätt att slippa se karikatyrer och stereotyper av sin egen sort. Däremot har alla rätt att slippa nidbilder. Det jag menade var att rätten att slippa se stereotyper är åtminstone oändligt mycket större än rätten att få se en tecknad film. Men jag är inte beredd att göra det till en alltid gällande princip. Alltså rätten att slippa se stereotyper. | |
Aquila1 | 2012-12-24 18:08 | |
![]() | Såg på Tomteverkstan för första gången på 20 år........ om man ska yvas över att ha hittat ev kränkande figurer, så ser jag inte att någon i denna tråd nämner kineserna som trippar till säcken eller mannen som kör åsnan som sparkar bakut....... men jag kan ha missat något inlägg, det är ju några stycken. | |
mb citan - Ej medlem längre | 2012-12-25 09:02 | |
![]() | Vi behöver fler invandrare. Fri invandring. Höj skatterna för dom som råkar ha jobbet kvar. Solidaritet. Ta hit alla som vill komma. Lägenhet och egen socsekreterare. Konkurrenskraften ökar..Vi behöver fler från bla Somalia som kan fylla ut platserna inom industrin och framförallt styrelserna ska ha sin andel invandrare så besluten börjar gå rätt väg. Jag Vill ha en moské i mitt villakvarter. Så vi slipper leva så lungt å färglöst liv. Fy va trist. Önskar att soc hyr något av grannhusen så vi kan få in lite barnfamiljer på gatan. Affärsidé. Om fler köper upp nerlagda skolor etc och hyr ut till Migrationsverket så har vi snart en blomstrande industri i Sverige. Vi kommer bli stenrika! Öka bidragen. Fler anhöriginvandrare. De är hjärtligt välkomna till vårt rika land. Heja Annie Lööf. Du är på rätt spår | |