Spelrum
Giraffen | 11 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 7 |
Inloggade | 18 |
Mobilspel
Pågående | 19 505 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
totravel - Ej medlem längre | 2016-01-12 16:40 | |
![]() | Rhotetha, Det hela var ett inlägg för att förtydliga hur jag definierar kulturell rasism. Det var inte riktat mot någon. Däremot har jag några gånger under den här diskussionen känt att det finns tendenser åt det hållet. En tendens kan vara att man ensidigt lägger upp negativa exempel och totalbilden av en viss företeelse hamnar då snett. Sedan är jag medveten om att i en sådan här diskussion så blir det polariserat. Jag känner själv att jag glider iväg för långt i mina åsikter ibland. Kanske inte i det enskilda inlägget utan mer en känsla av att summan blir lite för stor. Jag kan tänka mig att det är flera här som ibland känner så. Det beror förmodligen också på hur mycket man deltar i tråden. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2016-01-12 16:45 | |
![]() | Kalla alla svenska medborgare för svenskar. Om de sjäva vill kalla sig kurder, norrmän , mc-åkare etc så låt dem göra det. | |
micro113 | 2016-01-12 16:50 | |
![]() | Nora1 Varför skall jag kalla människor något de själva inte identifierar sig med och inte är? En svensk medborgare är inte nödvändigtvis svensk - däremot medborgare i vårt land. Lika lite som svägerska är amerikan trots amerikanskt medborgarskap - hon är svensk.. Däremot finns det svenskamerikaner - men det står faktiskt för en befolkning som i generationer levt i Amerika och hållit fast vid sin svenska kultur osv .. De till och med tror att de talar "svenska" fast vi som svenskar nog har svårt att förstå deras uttal och språkmelodi.. | |
micro113 | 2016-01-12 16:51 | |
![]() | *MIN svägerska är.. Eller min kusin grek fast hon bott större delen av sitt liv i Grekland. | |
Rhotheta | 2016-01-12 16:52 | |
![]() | Vad tror du om att helt enkelt bejaka det faktum att kulturer faktiskt är olika och att man bär sin kultur med sig utan att gräva ner sig alltför djupt i vem som har exakt vilken bakgrund på vilken nivå och vilket medborgarskap? Samt att om man vill undvika vissa typer av kulturella uttryck känner vi tyvärr inte till någon annan tillförlitlig metod än att begränsa antalet individer från den kulturen. Den dag vi antingen kan styra människors kultur, eller på individnivå avgöra exakt vem som bär vilka drag kommer saken i ett annat läge. Vad ser du som de största stötestenarna med en sådan approach? | |
micro113 | 2016-01-12 16:53 | |
![]() | Och varför skall jag kalla svenska medborgare svenskar - när de själva håller fast vid rätten att ha en etnisk tillhörighet .. som Soran Ismail t ex .. Svensk och kurd -- det kurdiska har han sin etniska förankring i .. Det finns en svensk etnisk befolkning och det räcker inte med att vilja kallas svensk för att bli etnisk svensk -- precis lika lite som jag kan bli kurd för att jag känner att jag vill vara det .. | |
mz_lzrd | 2016-01-12 16:53 | |
![]() | Loco, detta är bara ett exempel jag tar i illustrationssyfte, för att visa på hur omöjligt det är att exakt definiera begreppet "svensk", så du behöver inte bli arg: Det är lika svårt att definiera "svensk" absolut som det är att definiera begreppet man, om man bortser från den genetiska definitionen som ju handlar om X och Y kromosomerna (vilka förekommer i fler kombinationer än XX och XY, för övrigt.) Vad är en man? Du får inte komma dragandes med DNA. Vi vill höra en exakt definition av vad en man är, utan att det handlar om genetiska skillnader. Vad skiljer en man från en kvinna utom Y-kromosomen? Utseendet är ju en följd av de genetiska olikheterna, så det duger inte. Om du inte kan lämna en absolut, definitiv och klart avgränsad definition av begreppet man finns det bara två möjliga slutsatser: 1) det finns inga män 2) alla är män. | |
micro113 | 2016-01-12 16:54 | |
![]() | Rhotheta Vem pratar du med? Mig eller någon annan? | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-01-12 16:55 | |
![]() | Tack Nora. Precis så enkelt är det faktiskt! | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-01-12 16:56 | |
![]() | Men är det DU eller personen som avgör Micro? | |
Rhotheta | 2016-01-12 16:57 | |
![]() | Totravel. Jag förstår. Du är så klart bekant med begreppet straw man och vet säkert själv att kritik rinner av en när man känner att den är helt missriktad. Samtidigt vet jag att det är svårt att få fram det man egentligen vill på kanske för få rader. Har ingen omedelbar lösning. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2016-01-12 16:57 | |
![]() | Om soran ismal vill bli kallad kurd så får han tala om det för mig så kanske jag kan kalla honom det( om det nu finns någon mening med det.) | |
Rhotheta | 2016-01-12 16:58 | |
![]() | Ah. Det var till Locomondo, micro. Halkade lite efter. Som jag ofta gör. | |
micro113 | 2016-01-12 16:58 | |
![]() | Locomondo Det är den etnicitet man föds till som avgör .. så kalla det naturen om du så vill -- eller biologi. Du väljer inte din etnicitet eller din etniska tillhörighet - lika lite som du väljer föräldrar. | |
micro113 | 2016-01-12 17:00 | |
![]() | Nora1 Soran gör samma felslut som du -- han vill vara svensk och kräver då att han skall ses som svensk eftersom det inte finns något svenskt -- samtidigt är han också kurd enligt egen utsago eftersom han etniskt är kurd .. För kurd som etnicitet finns uppenbarligen.. | |
micro113 | 2016-01-12 17:00 | |
![]() | Rhotheta Ok | |
Rhotheta | 2016-01-12 17:04 | |
![]() | Nora. Har du något lämpligt ord jag kan använda om min egen bakgrund som visar att jag inte är kurd, kines, tysk, bushman eller aborigin? Dvs om jag skulle vilja kalla mig något, vilket alla andra har möjlighet att göra i det svenska språket. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2016-01-12 17:06 | |
![]() | Rhotheta. Hitta på något som du tycker passar. | |
Rhotheta | 2016-01-12 17:07 | |
![]() | Nora. Soran Ismail är inte kurd. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-01-12 17:07 | |
![]() | Rhot: Du har all rätt att kalla dig vad du vill. Jag äger ej rätten att säga till dig vad du är. | |