Spelrum
Giraffen | 31 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 29 |
Inloggade | 62 |
Mobilspel
Pågående | 20 214 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-10-12 11:23 | |
![]() | En del är mer egoistiska än andra - troende eller inte. | |
Rultatultan | 2013-10-12 13:08 | |
![]() | Helt sant! | |
brava | 2013-10-12 19:45 | |
![]() | Oj, förlåt. Jag menade inte att såra - mer som ett argument mot att det inte behöver vara så otroligt ansvarsbefriat och fatalistiskt att ha en tro. Exemplen ovan är naturligtvis överdrivna som det gärna blir när man för en diskussion. Speciellt i detta ämne när det verkar som att det bara finns två läger - antingen tror man på Gud, eller så vet man att Gud inte finns. Håller helt med Pink Ribbon det finns kristna egoister och icke troende idealister. Dessutom finns det tyvärr en hel del idioter som legitimerar sina onda handlingar med någon slags religiös täckmantel. Exempelvis kvinnoprästmotståndare och homofober. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2013-10-12 20:56 | |
![]() | enkelt sote det är bara att låta bli att titta in på länken,och gå på nästa inlägg jag är säker på att du inte har några problem med det | |
A W K - Ej medlem längre | 2013-10-12 22:06 | |
![]() | brava - Ingen VET att gud inte finns. Det man vet, om man är någorlunda påläst/upplyst, är att det är extremt osannolikt att gud finns. Lika osannolikt som att det skulle finnas tomtar och troll. Ingen kan bevisa att de inte finns och heller inte att gud inte finns, men bara för att man inte kan det så betyder det INTE att det skulle vara det minsta sannolikt. Om jag t.ex. inte kan bevisa till 100% att enhörningar inte finns så betyder det inte att sannolikheten för deras existens är 50/50. Det verkar som att många tänker så galet när det gäller gud, tyvärr, och det gör att vi tycker att människors tro måste 'respekteras' trots att den är totalt galen. | |
brava | 2013-10-12 23:58 | |
![]() | Det är extremt osannolikt att kärlek finns. Hur smakar kärlek? Hur ser den ut? Vad väger den? Har någon någonsin kunnat ställa upp en matematisk modell som beskriver den? Är man någorlunda påläst så vet man att den sk kärleken närmast kan beskrivas som ett psykosliknande tillstånd med idealisering av partnern, euforiska känslotoppar, regredierat beteende m.fl. utmärkande drag. Tragiskt nog så beter sig större delen av mänskligheten som om kärleken faktiskt existerade och spenderar osannolikt mycket tid, pengar och tankar på detta fenomen - trots att det med största sannolikhet alltså är en slags kollektiv fantasi som inte har någon som helst förankring i verkligheten. | |
A W K - Ej medlem längre | 2013-10-13 00:25 | |
![]() | Jämför kärlek med tomtar och troll om du vill, jag köper det inte iaf. | |
le-lou | 2013-10-13 00:41 | |
![]() | Öh men brava - det du beskriver är inte kärlek - det är passion. Det är kemi. Liksom allt annat , i princip allt vi är. Men trots det så vi existerar väl? Eller håller du inte med om det heller då? Allt som inte har en kropp existerar inte ( för isåfall exiaterar en gud också?) luft? Finns inte ? Tankar? Alltså såna här jämförelser är olyckliga. I ena hörnet en sagofarbror, i andra människans hjärnverksamhet. Jag kan sträcka mig till att farbrorn finns i vissas hjärnor - men thats it. | |
brava | 2013-10-13 00:52 | |
![]() | Det är precis det jag vill peka på. Gud är inte som tomtar och troll eller som en skäggig gubbe på ett moln - mer som kärlek. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2013-10-13 06:59 | |
![]() | vinden ser vi inte heller men vi vet att den är där | |
stuvelsberg | 2013-10-13 07:23 | |
![]() | Varför göra irrelevanta jämförelser för att försöka rättfärdiga sin tro? Som dessutom haltar betänkligt? Att en högre intelligens skulle existera är fullständigt osannolikt och skulle det mot förmodan existera är det garanterat långt från människans föreställning. Allt faller pladask omedelbart, gud ska ju vara ofattbar,oförklarlig,alls mäktig,outgrundlig o.s.v. vilket innebär att denna varelse tillhör en annan verklighet än våran, som vi inte har någon kunskap om, vilket innebär att vi inte vet vad vi talar om. Därför är en tro på något högre väsen oförnuftigt,irrationellt, ologiskt etc. Det är det minsta bekymret dock enär dess negativa påverkan på mänskligheten är oacceptabel, inte minst med tanke på att grunden är helt utan substans. Om vi inser att det enda vi vet är att vi lever här och nu och har således inget att se fram emot kan vi kanske närma oss en bättre värld. Inse att det är ohållbart att försöka förklara det oförklarliga med nåt oförklarligt. | |
stuvelsberg | 2013-10-13 08:50 | |
![]() | duvslag | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2013-10-13 09:25 | |
![]() | avk,tro gärna på tomtar och troll,Jesus räcker för mig | |
Gr3en - Ej medlem längre | 2013-10-13 10:31 | |
![]() | ttiittii: "vinden ser vi inte men vi vet att den är där" ttiittii, jag förstår att det kan vara svårt för dig att greppa så stora grejer som att det blåser lite ute. Men om du skulle ägna bara fem minuter åt lite googling så skulle du nog förstå att vinden går att förklara. Högst vetenskapligt och inget hokuspokus. "Vind är luftens rörelse på jorden. Anledningen till att luften får fart är skillnader i tryck. Luften söker ett läge där trycket är samma på alla platser. Därför söker den sig från områden med högt tryck, till områden med lågt tryck. Luften tenderar även att ta stora virvlar på grund av Corioliseffekten, som är den newtonska effekten av tröghet hos roterande system och centrifugalkraften. Dessa stora virvlar går i cirkel kring högtrycken. Globalt sett finns två stora drivkrafter för storskaliga vind (den atmosfäriska cirkulationen) som är skillnaden i värme mellan ekvatorn och polerna (skillnad i absorption av solenergi som leder till uppåtsträvande krafter) och jordens rotation. Dessa globala vindar "matar" sedan befintliga vädersystem med kraft." källa: sv.wikipedia.org/wiki/Vin d Så... du som tror på Gud för att du inte kan förklara vinden... vad händer nu? | |
Krakozhia - Ej medlem längre | 2013-10-13 10:44 | |
![]() | I love him! | |
A W K - Ej medlem längre | 2013-10-13 11:25 | |
![]() | ttiittii - Det är ju för att vi kan mäta den vetenskapligt, vilket vi inte kan när det gäller gud, så det var en riktigt usel jämförelse. | |
pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-10-13 15:58 | |
![]() | Det är synd om de troende här, för hur mycket de än försöker bevisa gudens existens, så går det inte. Energi, styrka, ljus, kärlek - allt är fysik eller kemi men för Gud finns ingen enhet. Ni får nöja er med att ni tror och att andra inte tror. Att bevisa "sanningen" går inte, även om man försöker för 777:e gången. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2013-10-13 16:10 | |
![]() | Det går inte att bevisa Guds existens och det är inte meningen att Guds existens ska bevisas.Det handlar om tro hela tiden och för oss Kristna så är Jesus sanningen vägen och livet ,För icke Kristna är det något annat som är sanningen | |
A W K - Ej medlem längre | 2013-10-13 16:14 | |
![]() | Precis. "Belief is not knowledge." - Dan Barker Igen. | |
Rultatultan | 2013-10-13 16:46 | |
![]() | @pink ribbon Du skrev: "Det är synd om de troende här, för hur mycket de än försöker bevisa gudens existens, så går det inte." Jag har inte sett en enda troende (oavsett tro) här på forumet som försökt bevisa Guds/gudomars existens. Däremot har jag sett många som försöker förklara varför de tror som de gör. | |