Spelrum
Giraffen25
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade58
Mobilspel
Pågående20 514

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Minta2014-07-27 14:06
Antal inlägg: 20042

En kommer hit från nöden
En kommer hit för att undgå döden.
En kom hit, av terror tvungen,
En kom hit för att gifta sig med kunden.
De är tyskar, iranier, greker och turkar,
Mest är de snälla, andra är skurkar.
En del är ärliga, andra skumma,
En del är genier, andra är dumma.
Mest är de fredliga, andra vills slåss,
Med andra ord ord de är som oss!
En del söker lugnet istället för bråket,
Det enda vi svenskar kan bättre – är språket.
Det sägs att vi stammar från Adam och Eva,
Som inte var svenskar – men ja må de leva!

(Tage Danielsson)

sjöstan2014-07-28 10:28
Antal inlägg: 729

Vackert och tänkvärt. Tage Danielsson var ett geni.

Min aversion mot tiggare ligger inte på individnivå. Varje enskild tiggare har sin tragiska historia och anser sig behöva tigga i Sverige. Rätt eller fel är för min del utan betydelse.

För mig är det ett systemfel med turisttiggare i vårt land. För mig är dessa tiggares problem säkert stora och reella, men de har ingen koppling till vårt land. Lika lite som att jag begär att Sydafrika eller Australien ska betala för mina behov ska Sverige täcka tiggarnas nöd.

Tigganas läge är prekärt men måste lösas i deras hemland. Hela vårt sociala system bygger på vår egen befolkning.

Tiggarna har inte flytt sitt land utan är sk ekonomiska flyktingar. Dvs dom kommer hit för att det är mer lukrativt att tigga här än i hemlandet. Det är ett aktivt val den enskilde gjort och som den enskilde måste ta konsekvenserna av.

Rhotheta2014-07-28 12:51
Antal inlägg: 4992

Locomondo

Din tystnad säger allt.

Minta2014-07-28 13:01

"En kom hit för att gifta sig med kungen" ska det stå, inte kunden.

smörbit2014-08-01 07:05
Antal inlägg: 517

Vi är ett rikt land. Vi kan ta hand om gruppen vi har alla fördelar att till ge

mccpercy2014-08-01 07:29
Antal inlägg: 15

Majoriteten av de tiggare som nyligt kommit hit ifrån Rumänien verkar tyvärr styrda av rumänska maffian dock... eller tyvärr. Dom får lämna ifrån sig alla pengar dom lyckas tigga ihop men som tack får dom ju o andra sidan mat och husrum som garanti. En garanti dom i många fall inte hade i rumänien innan dom åkte hit.
det tråkiga är ju dock att det blivit en inbrottsvåg i norrland i samband med deras ankomst.
Läste en artikel med en rumänsk krim polis som sa att majoriteten av alla tiggare därifrån är styrda av maffian och får antingen tigga pengar eller utföra inbrott och liknande saker...

frippefrappe2014-08-01 20:42
Antal inlägg: 10101

Jag brukar ge tiggare pengar om jag har pengar på mig och sedan bryr jag mig inte var de till slut hamnar. Om de s.k. organiserade tiggeriligorna finns på riktigt är det ju inte en lösning på problemet att sluta ge tiggare pengar. Inte heller är det en lösning på problemet att förbjuda tiggeri. Det finns korrupta politiker, ska vi förbjuda politik då?

Rhotheta2014-08-02 09:02

Du skiter i var pengarna hamnar. Det betyder att pengarna primärt gör något för dig. Tiggaren är sekundär. Ångestlättnad, egoboost, eller vad det nu kan vara. Är det viktigt att de ser härligt fattiga ut för att ge dig rätta kicken, så är det ju väldigt adekvat att de svidar om och lägger bort sin iphone när de klivet på jobbet för dagen. Om du bara är en i mängden och många tänker som du är detta en guldgruva för den som är lite driven. Speciellt om man lyckas driva bort oorganiserade fattiglappar som sitter och tar upp en del lukrativa butiksentreer. Fattiga kan tigga på dåliga ställen.
Vad är det här för rappakalja? Så går det väl inte till? Säkert inte men du skulle inte märka skillnaden och det är vad ditt sätt att tänka driver mot. Gör det lönsamt att tigga så trängs de fattigaste undan av mer drivna krafter. Och du bryr dig inte om vilket. De säljer en berättelse och du köper gärna. Att de förslavar människor är inte ditt problem. Du är ju en människa som bara vill väl.

Rhotheta2014-08-02 09:03

Ovanstående är sålunda mer kritik av vårt sätt att tänka än av tiggeri om inte det framgick.

Minta2014-08-02 13:43

"Vårt" sätt att tänka. Tänker alla på samma sätt och har samma drivkrafter? Det kan vara så enkelt och okomplicerat att jag ser en människa som vill ge sina barn någonting, ett hem, mat, möjligheter, som de inte har annars. Får det mig att må bra att ge något? Kanske, men mer blir jag ledsen över att våra villkor är så olika och orättvisa.

Rhotheta2014-08-02 14:03

"Jag struntar i om pengarna går till fattiga barn eller till ett brottssyndikat"
Vad tycker du är oklart?

För övrigt ser du en människa. Resten är en hypotes. Jag säger inte att den är fel, men du ser de facto inget av allt det du räknade upp, lika lite som du ser vad som händer mellan före- och efterbilderna i reklamen. Vårt sätt att tänka innehåller till största delen rationaliseringar av olika impulshandlingar och känslor. Det är inte dumt att vara medveten om det.

frippefrappe2014-08-02 19:15

Rhoteta: du missuppfattar mig.

Jag ger pengar till en tiggare och då är det deras pengar. Det är inte upp till mig vad de sedan gör med pengarna. Jag ser en människa i nöd och då ger jag hen pengar. Jag frågar hen inte vad pengarna går till så jag har ingen aning om det går till egen ficka eller någon liga. Ska vi förbjuda tiggeri bara för att det finns tiggeriligor då eller?

Rhotheta2014-08-02 19:33

Det är möjligt att samtidigt se det problematiska med ligor (som vi för övrigt inte vet om de finns eller i så fall omfattningen) och att tycka att det vore en dum ide att förbjuda tiggeri.

Jag förmodar att du tänker att med någon viss procents sannolikhet hjälper du en människa i nöd och det räcker för dig. Det kan jag lätt köpa som rationellt.

Notera bara att om du finansierar en liga kommer du väldigt sannolikt att medverka till att någon behövande knuffas från "sin" plats när ligan växer, samt att intet ont anande offer rekryteras som tiggarslavar. Därför spelar det faktiskt roll vart pengarna går, även om det kanske inte går att göra så mycket åt det.

frippefrappe2014-08-02 23:20

Håller med dig om det du skriver.

calle342014-08-05 11:00
Antal inlägg: 403

Hösten 2010 efter valet så förändrades det mycket på arbetsmarknaden. just då fick de igenom att EU skulle lätta på gränsen för säsong arbetarna. Redan i oktober så fans det tiggare i Stockholm.

varför jo: Folk gruppen skulle hjälpa till att sänka lönerna och ändra arbetsvillkoren i vårat vackra land.

Samtidigt försvann många jobb från arbetsförmedlingen.

Ord till handling

För Europa har ju samtidigt genomgått en ekonomisk kollaps.

blåhund - Ej medlem längre2014-08-06 10:25
Antal inlägg: 469

Om man lever i misär,saknar arbete och anständig bostad i det land man bor i,och inte får någon social hjälp,är det inte smartare att packa ihop det man har och emigrera till något annat land,där möjligheterna till ett drägligt liv förbättras? Dvs man tar reda på så mkt som möjligt om det nya landet,lär sej språket,åtminstonde så man kan göra sej någorlunda förstådd i början,man söker arbete,vilket arbete som helst,man försöker skapa kontakter etc,...är inte detta lite bättre än att resa till ett land,vars språk man inte förstår,för att sitta där o tigga i 3 månadr,resa hem till misären igen,där inget tycks förbättras...Jag tänker att själva iden,att resa till rikt land och tigga,och ha det som sin försörjning,arbete, är så märklig...men kanske är det så att det inte alls känns särskit förnedrande att tigga,om man ser det som sitt arbete och gör det där ingen känner en,ingen vet vem man är,där man inte förstår det språk som talas. Det skapar ett sånt utanförskap,att att det i sig blir som en bubbla runt en,och har man "kolleger" som sitter var 50 m kanske det känns lättare än vi tror att tigga...undrar hur tiggare tänker rent psykologiskt,... Förresten nån som vet hur man på rumänska säger "Tyvärr,jag kan inte ge bort mina pengar,jag lever på existensminimum" el "I denna förort bor mest fattiglappar,så varför flyttar ni inte in till Östermalm,där rikisarna bor?"

Nora1 - Ej medlem längre2014-08-06 11:15
Antal inlägg: 2885

Att ingen har tänkt på det? Vilken enkel lösning! Vilka länder tror du tar emot dom som ingen utbildning har och inte har flyktingstatus? Vad ska dom jobba med utan utbildning? Om dom nu skulle lyckats med detta; Hur länge innan bör dom förbereda sig för att lära sig språket som talas i det land dom väljer? Vem i deras eget land ska lära dom det?

RambleTamble - Ej medlem längre2014-08-17 01:31
Antal inlägg: 2728

Jag ger pengar till tiggare.

Minta2014-08-17 13:02

Om man lever i misär, kanske saknar utbildning, pengar, riktig bostad, hur sannolikt är det att de kan emigrera till ett annat land? För det måste de ha jobb i det nya landet. Hur sannolikt är det att de får jobb här? Annars måste de få asyl och det får inte romer i allmänhet. De kan ju försöka gifta sig med en svensk (eller vem det nu är) förstås och på så sätt få uppehållstillstånd, men ofta är de väl redan gifta.

delta92014-08-17 13:19
Antal inlägg: 1041

Är det nån som har tänkt på hur dom stackars barnen har det som blir utan sina föräldrar då föräldrarna självmant väljer att lämna dom i sitt land och åker ~2-3-400 mil för lånade pengar till sverige för att tigga ihop pengar till deras skolgång/kläder/läkarkost nader?

Jag är iallafall en som tycker det är väldigt synd om barnen och dom anhöriga.
Hade jag varit förälder så hade jag antingen åkt en vanlig buss eller tåg till ett lite närmare mer välbärgat land än att åka riktigt långt för en dyr slant istället för att låna pengar och Sen tigga ihop pengar :/

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?