Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 929

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Måns_E2010-10-11 17:54
Antal inlägg: 12045

Jo dessa kvinnor är ofta konvertiter och bär oftast niqab för att de själva vill det. Och där försvann liksom två argument mot väldigt fort, nämligen tvånget och att det är muslimer som kommer hit.

Och som sagt 150-200 kvinnor, det är ju inte direkt många.

nystan12010-10-11 18:33
Antal inlägg: 3414

CroCop86 - ok, då ändrar vi lite.

Dock tycker jag att det är lika fel att kvinnor tvingas dölja sitt hår/ansikte/kropp för att deras kultur säger så.

Förstår du hur jag menar bättre då?

CroCop862010-10-11 18:46
Antal inlägg: 445

Det hade ingenting att göra med att jag inte förstod, utan att det du skrev var fel.

Men tack för att du skrev om!

Huzan2010-10-11 19:42
Antal inlägg: 1920

se nåns ansiktsuttryck?? nu vet ja inte alls riktigt i vilket yrke det skulle vara absolut nödvändigt??

Larvbrud - Ej medlem längre2010-10-11 19:59
Antal inlägg: 4050

"Jag kan tycka att det borde vara valfritt, i Sverige, att bära ansiktsslöja under förutsättning att det inte förhindrar att man klarar att försörja sig själv. Om man söker försörjningsbidrag får man vackert acceptera ett avslag om det är slöjan som förhindrar att man kan få jobb."

Mamik: Ska det även gälla piercade och tatuerade personer och personer med svart smink och svartfärgat hår? Blonderade silikonbrudar som inte kan få jobb för att de ser ut att ha låg IQ?
Heltäckande slöja begränsar men den hindrar inte från att alls jobba.

LisaLong2010-10-11 21:53
Antal inlägg: 2725

Huzan oj...ja i dom flesta är det väl så. Tänk en flygvärdinna med heltäckt slöja hehhehe gud man skulle ju direkt tro det var en terrorist...kanske en idé för dom inför det nya påstådda attentatet?

Psykologer tex, lärare, tandläkare, läkare, etc Klart man vill SE personen man pratar med. Annars får man ju ingen social kontakt. Bra tips även för bankrånare. Eller om jag hittar en plånbok med leg och id och bara gå in och ta ut personens alla pengar....man måste tänka lite längre.

Måns_E2010-10-11 22:08

LisaLong, ja just det ja, man måste tänka lite längre.

Alltså inte att det skall vara självklart att man skall kunna jobba som vad som helst NÄR man bär heltäckande ansiktsslöja, å andra sidan så rör det sig om knappt 200 kvinnor, och nog räcker telefonförsäljare- och fabriksjobben till för dom?

I själva verket så är det såpass få att det inte är ett reellt problem, och det här är bara en fjantig kvasidebatt. Om man bemödar sig med att tänka lite längre alltså.

lightningpaw2010-10-11 22:10
Antal inlägg: 380

krill_master: "burka, niquab etc har inte i ett modernt demokratiskt samhälle att göra. det den symboliserar är så långt ifrån och tvärt emot vad vårt samhälle, vår politik, våra könsroller och vår jämställdhetspolitik står för som man kan komma." etc. Ytterligare en sak ligger extremt långt från ett demokratiskt samhälle, att lagstifta om vad folk har på sig. Passar bättre i t ex Iran, där sedlighetspolisen går omkring och kollar så att kvinnor inte har för lite kläder på sig. Sån skit behöver vi inte här för att några nojjar över 100-150 kvinnor.

goran692010-10-11 22:49
Antal inlägg: 60

Hade alla slöja så skulle sminkindustrin gå åt fanders.

Charlies dad2010-10-12 07:03
Antal inlägg: 39

Jag har jobbat för många år i mellanöstern för att hålla med de som tror att majoriteten av kvinnorna bär slöja frivilligt. Detta är något som de blir påvisade i mycket ung ålder och de ifrågasätter det aldrig. Kvinnor har ett mycket lågt om något mänskligt värde i genomsnittmannens ögon i detta område. Jag blir rent äcklad när jag lyssnar på deras snack på jobbet. Ta Saudi som exempel, som är det muslimska landet i världen som följer koranen hårdast. Kvinnor har ingen rösträtt, får ej köra bil, får ej åka bil med någon annan än sin man eller far, får ej röra sig fritt utomhus, får ej visa något skinn eller hår överhuvudtaget (gör de det så blir de straffade med piskrapp av Mullah-religiös polis), skulle de ha utomäktenskaplig kroppskontakt med en man så är dödsstraff en mycket trolig utgång osv..
Är detta något att stötta eller eftersträva?
Man skämtar om skyltar att "hundar och kvinnor är ej välkommna" på vissa platser, där är det inget skämt.
Ni som tvekar, flytta till muslimernas heligaste plats Madinah eller Makkah i ett år så kommer ni att ändra uppfattning. Ord som kommer från de som inte har fakta och bott i detta fina samhälle (som de vallfärdar till årligen och håller så varmt om hjärtat) lägger jag inte mycket vikt vid.

stol2010-10-12 07:46
Antal inlägg: 1015

Håller med "larvbrud".
Alla kan se ut som de vill för min del det kan vara slöja, piercingar eller en man som klär sig i kvinnokläder osv. Men ka fan inte gnälla om man inte får ett arbete. En arbetsgivare anställer vem han vill och passar man inte in ja då blir det inget jobb, man får helt enkelt ta konsekvenserna för att se ut som man vill. Försörjningsbidrag ska ej betalas ut i detta fall, någonstans måste gränsen dras.

Måns_E2010-10-12 08:24

Charles Dad: Det kan hända att du eventuellt har rätt gällande länder som Saudi Arabien (nu är det dock inte så värst många Saudier som kommer hit)

Dock så visar i a f de undersökningar som har gjorts i andra västländer att faktiskt merparten är konvertiter (i Sverige vet man inte, men kan ju anta att det inte skiljer sig så värst mycket från andra eu-länder) och då handlar det verkligen inte om någon som har blivit påtvingad något i mycket låg ålder.

Charlies dad2010-10-12 08:31

Det handlar inte om saudier, det handlar om islams ursprung och en eftersträvan att vara trogen muslim. Måns menar du att de inte ska vara riktiga muslimer, utan ta det som passar dom själva och skita i resten?
Det är ren Haram och straffas hårt av Allah.
Då måste de ju skapa en ny religion som är en avart av islam.

Måns_E2010-10-12 08:37

Charles dad,

Vad dillar du om oriktiga och riktiga muslimer? Det är konvertiter i hög grad, alltså kvinnor som har konverterat till Islam (och de är väl lika mycket "riktiga" muslimer som andra, om än väldigt sällan mycket unga).

För övrigt så är det väl mest Wahabismen som menar att heltäckande klädsel för kvinnor är viktigt, merparten av muslimer är mot, eftersom det faktiskt inte har något stöd i Koranen.

Charlies dad2010-10-12 08:52

Om man tror att detta handlar om slöja eller inte slöja så är man nog lite snett ute, antingen stöder man en religion som ordagrannt beskriver varför man skall aga sina kvinnor(upp till 4 fruar) och varför kvinnor inte har samma rättigheter som en man eller så gör man det inte. Men de kan ju strunta i innebörden av koranen och springa omkring i slöja och leka att de är muslimer. ¨
Alla former av religion är så otroligt belegat, våra följande generationer kommer att skratta åt hur korkade vi är precis som vi skrattar åt de som trodde att jorden var platt.
Religion är något som de intelligentare skarorna uppfann för att styra den stora massan och inget annat.

magnusito2010-10-12 09:16
Antal inlägg: 5000

Hörselskadade skulle få mycket svårt i kontakten med en person i heltäckande slöja.

magnusito2010-10-12 09:17
Antal inlägg: 5000

Egentligen är hela diskusisonen absurd. Det är självklart att vi ska ta avstånd från sådant förtryck!

Måns_E2010-10-12 09:17

Jag pratar inte om slöjor eller hucklen. Utan HELtäckande slöja där även ansiktet döljs, vilket väl tråden också handlar om?

Att du putar dig som islamofob får stå för dig.

Måns_E2010-10-12 09:18

Putar = outar

lightningpaw2010-10-12 09:20
Antal inlägg: 380

Charlies dad: Jag tror inte att samtliga av de muslimer som bär ansiktsslöja i Sverige gör det frivilligt, men det är ju inget argument för att förbjuda det (jag vet inte om du menar det), det handlar bara om vilken typ av lagar som är rimliga och man kan inte lagstifta om vad människor har på sig.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?