Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade65
Mobilspel
Pågående20 467

Forumkategorier

Användare Inlägg  
upa - Ej medlem längre2008-05-25 03:47
Antal inlägg: 2565

Jag har raskatter, två cornish rex. Är ute med dem i princip varje dag. Vi går ut tillsammans och de springer lösa men kommer när jag kallar på dem. Hade släppt lös dem om det inte vore för att de ser så speciella ut vilket gör att jag blir rädd för att de ska bli trakasserade av mindre vänliga människor. En katt som får springa i naturen, äta gräs, ligga och solbada, jaga insekter och bara känna alla intressanta dofter ute har definitivt ett härligare kattliv än de som är inne hela tiden.
De cornish rex ägare som jag känner släpper alla ut sina katter om de har möjlighet och det finns grönområde i närheten.

Katter lämpar sig absolut bättre att springa lösa än hundar.

Budalv - Ej medlem längre2008-05-25 03:54
Antal inlägg: 2199

Hundar som springer lösa på landet står för stora skador på andras djur. Faktiskt är det så att många misstänkta vargangrepp på får visar sig vara orsakade av hundar och inte vargar. Hundar kan alltså döda så stora djur som får och givetvis med lätthet hönor och andra mindre djur. Beror också på ras. Men det är iaf ett stort problem och orsakar minst sagt osämja mellan grannar då det händer.

Budalv - Ej medlem längre2008-05-25 04:07

hd.se/bjuv/2006/11/2...da de-faar/

Budalv - Ej medlem längre2008-05-25 04:10

Oj. Den länken kanske bryter mot forumreglerna kom jag på. Nån får gärna redera den isf. Sorry.

le-lou2008-05-25 10:07
Antal inlägg: 17496

Upa - om man har möjlighet att vara ute med katten som du (du har ju tillsyn över den) så är det väl kanon.

Det är inte så att jag tycker katter skall hållas inne bara för ATT liksom, jag vet vad en katt gör utomhus och vem gillat inte att solbada :)?
jag tycker bara att samma respekt som hundägarna visar oss genom att ha sina hundar kopplade, hålla rent efter dem osv borde kattägarna också visa, thats is.

Man kan inte säga på vad som är bäst på katten, vad som är bäst för katten är förmodligen att bo på landet och springa ute och jaga möss. detta är ju inte en diskussion från kattens synpunkt, jag pratar om man måste visa respekt för andra när man är djurägare..
tycker hundägare får ta mycket skit för saker och ting, men vi kattägare flyter på ett bananskal, trots att en enkel google sökning ger hundratals resultat om hur många det är som INTE varken gillar katter eller deras oväntade besök på altanen .

y not2008-05-25 10:32
Antal inlägg: 9014

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

innebär att kattägaren har ansvar ja, men rekvisiten , "orsakar skador " och "avsevärda olägenheter." är inte alls lika tvingande som den nittonde paragrafen som bara gäller hundar.
Att en katt är på balkongen eller skitit i sandlådan tror jag du får svårt att driva i bevis att det är avsvärd olägenhet. Eller du kanske kan leta upp något rättsfall på det?

Sen är inte lagtexter utformad så att de skriver var du inte har ansvar. Så står det inte vilket ansvar du har så har du det inte enligt lagen.
Helt tydligt är att du har ett mycket striktare ansvar som hundägare än som kattägare. Sen vad du tycker är en sak och det får du ju göra, men det verkar som om du blandart ihop ditt tyckande med hur du tycker att lagtexten skall vara utformad.

Och du tar nog i lite när du säger jag förolämpade dig i svaret till Budalv. Du är bra på att omtolka och förändra när du skriver. Problemet är att du nog inte hittat något direkt förolämpande från mig som inte har varit ett direkt svar på dina angrepp. Bara i denna tråden har du anklagat mig för att vara patetisk och förolämpande och piskar upp hätskstämning.

le-lou2008-05-25 10:47

Lagtexten tolkar du som du vill då, jag tolkar det som jag skrivit och lägger till att den kattägare som inte vill & tar sitt ansvar, inte borde få ha katt.
för övrigt....nej jag tar inte i, kan du inte acceptera att jag tycker så? Det roliga är att allt du skriver om mig stämmer så bra in på dig själv :).
Jag skriver iaf rakt ut vad jag tycker, istället för som du alltid gör..lindar in det i dumma provocerande kommentarer och "oskyldiga" pikar. sen är det helt ok att du skriver ut ord som ANKLAGAR, jag hade inte väntat mig nåt annat från dig.

le-lou2008-05-25 10:48

tillägg: När du märker att nån verkligen greppar det du är ute och fiskar efter, varför inte bara lägga korten på bordet och erkänna? Istället "omtolkar" man och "förändrar" man det du skriver. Ja det är sannerligen patetiskt.

y not2008-05-25 10:59

lagtexter tolkar man inte som man vill

le-lou2008-05-25 10:59

du gör ju det uppenbarligen.

y not2008-05-25 11:21

Wilma u-a2008-05-25 11:29
Antal inlägg: 147

Jag tycker att det är en skitsak i det stora hela. Trampar man i hundskit så går det att tvätta bort, men man får i sig så mycket annan skit. Maten vi äter o luften som vi andas, och det finns inte vatten i världen att ta bort den skiten med.

Har själv hund och katt och ja...jag plockar upp skiten efter min hund om hon har skitit typ på gräsmattan annars låter jag jag den ligga...efter några dagar så är den puts väck.

Finns som sagt andra saker att lägga energi på men det är min åsikt...

y not2008-05-25 11:34

word wilma

Zmul2008-05-25 12:51
Antal inlägg: 198

det värsta är ändå dom som plockar upp skiten och sedan slänger påsen..idioter..

Minta2008-05-25 13:08
Antal inlägg: 20042

Håller också med Wilma. Man kan svära lite över hundbajsen, men det är ingen stor sak för mig. Annan förorening är mycket värre håller jag absolut med om och jag tycker att katter ska vara fria och kunna vara ute, det är deras natur. Det borde också finnas många fler platser för att låta hundar vara lösa och leka t ex. Det skapas hela tiden idrottplatser utan gränsm en inte den minsta lilla plats för hundar. Tvärtom tar de bort de som fanns t ex Bragebacken i SLottskogen som nu blivit frisbeebana.

Budalv - Ej medlem längre2008-05-25 14:07

le-lou: Katter på landet blir också överkörda. Bor man mitt ute i skogen riskerar man att katten blir tagen/skadad av lodjur, grävlingar och andra större djur om sådana finns. Det kan bli plågsamma historier. Katter kan också få rävskabb, försvinna spårlöst etc. Jag tror att det beror på hur man bor. Det är inte säkert att ett tätbebyggt område är farligare än ett naturnära område för kattens del.
Som upa skriver finns det mindra vänliga människor och det gäller även landet där det kan finnas gott om galningar med luftgevär.

Man måste nästan se till vilken typ av trafik och vilka hastighetsbegränsningar man har att göra med innan man drar några slutsatser om katter och trafik. Är det nittioväg som trafikeras av timmerbilar och det finns en raksträcka att gasa på, ja då är förutsättningarna dåliga även om det bara finns en eller två grannar.
Djurägaransvaret försvinner inte bara för att man talar om landsbygd.

le-lou2008-05-25 14:40

att djuransvaret inte försvinner bara för att man bor på landsbygden har jag aldrig påstått heller ?
Det finns bra statistik för olycksrisken gällande utekatter i stad på agria.se. Sen är det väl aldrig helt ofarligt för en katt att gå ut, liksom för människor.. oavsett var egentligen.

Imbattibile - Ej medlem längre2008-05-25 15:04
Antal inlägg: 1609

Katter o hundar hör inte hemma i städer. Bara egoister som bor i städer har hund.

Budalv - Ej medlem längre2008-05-25 15:11

"att djuransvaret inte försvinner bara för att man bor på landsbygden har jag aldrig påstått heller ?"

Nej, det har du nog inte, men dina argument mot att katter ska få springa lösa kan också användas mot lösspringande katter på landet. Jag tror att det delvis är därför det inte finns en tydligare regel. Det ingår istället i djurägaransvaret att göra egna bedömningar och avvägningar. Eftersom katten är det vanligaste husdjuret sker det en hel del bedömningar och många är väl inte så lyckade. Åsikterna går isär om vad som är bäst för katten även bland kattälskare. Det finns ju många argument mot att ha innekatt också.
Det är i vilket fall intressant att diskutera frågorna med folk som har djurets bästa i åtanke :)

Minta2008-05-25 15:11
Antal inlägg: 20042

Min hund har det jättebra i stan. Vi har dock möjlighet att åka ut till landet då och då men bara den får komma ut till ställen man kan släppa den varje dag är den nöjd. Den kan leka med andra hundar, man kan träna den mm. Den gamla typen av gårdshund som bara fanns där, ofta bunden på tomten eller gården, hade det inte särskilt bra. Stadshundar blir ofta mycket sociala både mot människor och djur och får mycket stimulans. Man kan gå massor av kurser t ex agility, kantarellsök, spår osv. som hunden tycker är jättekul. Men om hunden inte får stimulans och får använda kroppen och hjärnan mår den inte bra någonstans.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?