Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade59
Mobilspel
Pågående19 499

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-28 00:51
Antal inlägg: 2483

Det finns i princip ingen fet människa som inte kan komma ner till acceptabel viktnivå på ett år, de kan dessutom utöver det komma i ganska god form och förhoppningsvis återställa sin hälsa innan deras osunda leverne tar ut sin rätt. Det är billigare att vara smal än att vara fet, det är nyttigare och man mår garanterat bättre. Det är bara lättja som gör människor feta, visserligen kan lättjan stamma från depressioner och andra ursäkter, men i slutändan är det nästan ingen som inte med rätt motivation kan göra nåt åt sin situation. Att vara fet är inte en sjukdom, det är bara dåliga vanor. Det är bara ta tag i saken och göra nåt åt det. Det allra bästa med att vara fet är att man automatiskt bränner enormt mycket mer kalorier än en smal, så det går fort att tappa vikt om man är väldigt fet.

Peddape2008-05-28 00:54
Antal inlägg: 647

Vad gäller kidsen tror jag LÄSKen är en stor bov. Det är banne mig ingen smallsize grabben på bilden har framför sig. Kan tänka mig att många feta barn i Sverige dricker läsk i stort sett varje dag.

Sen måste man planera och vara målmedveten om man vill gå ner i vikt, precis likadant som om man vill gå upp.

Vad gäller fetkartan så kan jag säga att jag såg 1 usafet på en spårvagn i centrala gbg häromdagen.

ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-28 00:54

Som svar på eventuella inlägg om forskningen kring olika typer av fet-sjuka (gener, virus och tomtenissar) så finns det en enkel förklaring. Om fetma är en sjukdom så kan man kränga medicin till feta människor, om det istället handlar om karaktär så ligger botemedlet helt i den fetes händer. Alltså vill man inom läkemedelsbranschen naturligtvis få det till att fetma ligger utanför vår kontroll. Det är lögn, lögn lögn och alla som frågar en läkare som fortfarande har kvar en spillra av sitt samvete kommer få det svaret.

doktordog2008-05-28 00:58
Antal inlägg: 61

Du är fan dum i huvudet! Tror du att en person som mår psykiskt dåligt har någon motivation? Personen i fråga kanske inte ens klarar av att gå ur sängen, duscha, äta ordentligt utan bara tar en paket kex som frukost, middag och kvällsmat. Och rör sig inte alls. Att sitta och säga att det beror på lättja och att det går att göra något åt, det är lätt att säga när man själv är smal och mår bra.. En fet person kanske inte alls äter så mycket som du tror, utan snarare mycket mindre än du tror fast helt fel.. Skulle du säga till en anorektiker att den får skylla sig själv att den inte äter? Att det är bara att börja äta så blir du frisk..

upa - Ej medlem längre2008-05-28 00:58
Antal inlägg: 2565

Det finns diverse medicin mot fetma. Avgiftning är nog den bästa medicinen. Jag är helt övertygad om att det blir ett beroende vilket också förklarar upprördheten hos feta personer som blir kritiserade eftersom tanken på att bryta sitt beroende är ganska skrämmande.

Peddape2008-05-28 01:00

doktordog
Du menar att depression inte går att göra nåt åt?

Kajsa Anka2008-05-28 01:00
Antal inlägg: 31

*Kajsa Anka, vad menar du själv att övervikt beror på? Att man aldrig fick en chans? Att ens föräldrar tvångsmatade en med skräp? Att det helt enkelt är för svårt att säga nej? Sköldkörtelstörningar? Genetisk fet-anlag? Fet-virus? När är det dags att lägga bort ursäkterna och inse att vi har ett ansvar åtminstone för vår egen situation? Hur kan man tro att någon ska respektera en när man inte ens är beredd att ta ansvar för vad man stoppar i munnen*

Just sådana här uttalanden gör att man baxnar. Det finns lika många orsaker till fetma som det finns människor, men återigen så är det lätt att säga att feta människor inte respekterar sig själva och bla bla. Har träffat och läst en massa ang övervikt då jag själv vart mycket överviktig. Och jag måste säga att många överviktiga har mer jävlar annamma än vad folk tror. Tänk att utstå alla dessa bantningskurer som de flesta feta utsätter sig för. Det krävs oerhört. Och tror ni verkligen att det finns så många överviktiga som det börjar finnas nu för att det e så jävla kul att vara överviktig. Om det är så lätt som folk här säger att det bara är att ta sig i kragen, ansvara för vad man stoppar i munnen mm så skulle det inte finnas överviktiga. Ingen vill väll vara fet. Sen är det bevisat att arv, miljö, gener mm spelar roll.

upa - Ej medlem längre2008-05-28 01:03

Det är faktiskt vanligare med depression bland smala personer. De som lider av fetma har ju oftast något att ta till när de mår dåligt, mat. Är man riktigt deprimerad orkar man oftast inte äta.

doktordog2008-05-28 01:04

Jag säger att må dåligt psykiskt visar sig i form av anorexi eller övervikt. Man misshandlar sin egen kropp av en psykisk orsak då finns väl knappast någon motivation. Först måste psyket må bra för att det fysiska ska bli bra. Är det så jävla svårt att förstå??

ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-28 01:04

doktordog,
"Skulle du säga till en anorektiker att den får skylla sig själv att den inte äter?"
•Ja, om man ska vara krass så är välfärdssjukdomar detsamma som livsoduglighet. Vi lever i en glasbubbla där vi har råd och tid att skaffa oss en massa störningar som i en mer naturlig miljö inte skulle kunna förekomma.

"Personen i fråga kanske inte ens klarar av att gå ur sängen, duscha, äta ordentligt utan bara tar en paket kex som frukost, middag och kvällsmat"
•Var kommer kexen ifrån? Personen måste ju handla dem nånstans, vi har inte haft internetshopping med hemkörning länge nog för att förklara fetman vi har.

"Du är fan dum i huvudet! Tror du att en person som mår psykiskt dåligt har någon motivation? "
•Ja, jag kanske är dum i huvudet, men framför allt är jag trött på att förväntas tycka synd om människor som inte fattar hur lyckligt lottade de är. Det enda de behöver göra är att ta tag i sina liv.

ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-28 01:05

Kajsa Anka, nej det finns bara en anledning till fetma: FÖR MYCKET MAT!

upa - Ej medlem längre2008-05-28 01:05

Att utsätta sig för bantningskurer är inte att ta tag i problemet. Det krävs ändrade vanor och ändrad livsföring, inte lika lätt.

Kajsa Anka2008-05-28 01:07

Som jag skrev i en annan tråd, om man kommit upp i ett bmi på över 30, så har man i princip 3 procents chans att klara av att gå ner till normalviktig och att stanna där. Att gå ner i vikt snabbt går...men att stanna nere är svårare. Och säger man då att 97 procent är lata slappa och omotiverade. Ja då gör man det lätt för sig.

ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-28 01:09

Kajsa Anka, inte 97% av befolkingen, bara 97% av de som lyckades skaffa sig ett BMI över 30

Peddape2008-05-28 01:10

doktordog
Givetvis, fattar jag vad du menar. Men känns lite som att du inte fattar vad vi menar. T ex menar jag i att de flesta fall går det att göra nåt åt, det är bara olika svårt.

emman2008-05-28 01:13
Antal inlägg: 1630

Det känns väl ändå som att man borde ha funderat på att försöka göra något åt saken innan man nådde "the magic 30+"BMI-strecket?

Kajsa Anka2008-05-28 01:13

japp, 97 procent av de som lyckats skaffa sig bmi över 30 och det börjar bli många. De feta du pratar om ligger mycket mycket över. Men det är ju början som sagt är. och är man då så *lite* överviktig och har problem med att gå ner. Hur e de då inte för de riktigt riktigt stora tror du?

doktordog2008-05-28 01:13

Du har så fel ordvältaren. För mycket mat är inte problemet utan fel mat. Man tar vad man har och som inte behöver tillagas. Bullar, kex, läsk. Det ger även en lugnande effetk på kroppen att tillsätta socker. För mycket kalorier, ja. För mycket mat nej. Men det är bara till att ta tag i sitt liv.. eller ta sitt liv det är vilket som..

Peddape2008-05-28 01:16

upa sammanfattar det hela ganska bra. Det krävs förändringar, ibland rejäla, ibland förändringar man inte tänker på först. Och det är inte lätt så klart. Hade det varit lätt hade de funnits mycket färre överviktiga, så klart. Men att nåt är svårt gör ju det inte omöjligt.

Hade en kollega på mitt gamla jobb som gått ned massa sen jag slutade där i höstas. Hård träning samt slutat intag av sötsaker, gav i hennes fall resultat. --> Målmedvetenhet.

ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-28 01:17

doktordog, Om ditt missbruk grundar sig på bullar, kex och läsk så föreslår jag att du slutar köpa sånt. Man kan äta frukt, kött och ost. Helt ofarlig kost, speciellt om man fördelar den på rätt tider över dygnet. Det är inte svårt att gå ner i vikt och det är inte svårt att sluta röka. Det är en myt att det är svårt att bryta mönster, det är faktiskt bara att göra. Varken mer eller mindre.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?