Spelrum
| Giraffen | 9 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 11 |
Mobilspel
| Pågående | 19 973 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Traktorbengt - Ej medlem längre | 2008-05-30 15:32 | |
![]() | emman, du läser den blogg som är länkad från expressens ledarsida, då är det sant. | |
| y not | 2008-05-30 17:15 | |
![]() | nej jag läser inte aftonpressen eller anser att det de skriver där är sant. Det var en miss Traktorbengt, även om du kanske avfärdar min källa lika lättvindigt ändå. Jag har läst dem i miljöpartiets tidning och de är skrivna av ekonomen Lennart olsen.Han hävdar att Sveriges totala utsläpp för 1990 enligt rapport till UNFCCC var 72 miljoner ton CO2-ekvivalenter och 2006 65,7, lägger man till sjöfarten som ökat med 2,2 till 7,1 och flyget 2,6 till 4 så får man en siffra på 76,8 miljoner ton vilken är densamma som 1990 drar man sen bort de 19 miljonerna ton som påverkas av vår export och lägger till de 74 miljoner ton som vår importerade konsumtion bidrar med så blir förhållandet något annat, eller snarare en ökning av utsläppen med 20 - 30 procent på dessa 16 år. percapitasiffrorna kommer jag inte ihåg säkert varifrån jag fått dem. Eller rättare sgt har jag läst dem på flera ställen som varit rätt samstämmiga, undrar om inte smhi är en. Men det är som du skriver emman att man kan vara inne på 100 olika sidor och få hundra olika svar. Och jag tycker att exemplet med Einstein tidigare var intressant. Det räcker med en som motsäger om det är tillräckligt klart. Men som jag tidigare påstått så är de fakta jag fått presnterade om samband mellan utsläpp och koldioxid de som jag hittils sett som trovärdigast. Att jämföra det med regn och Tor som Mårten gör ovan övertygar i alla fall inte mig om klimatförändringarnas samband. | |
| ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-05-30 17:33 | |
![]() | y not, syrligheten var inte riktad mot dig personligen utan mest menad som en armbåge i näsan på min vän emman. Jag råkade skriva under mitt alias vilket kanske kan vara lite förvirrande. Jag avfärdar inte alls dina siffror, tvärtom. Min största invändning är varthän hela hysterin barkar, att vi har problem med både miljö och hälsa är jag helt på det klara med. | |
| y not | 2008-05-30 18:51 | |
![]() | :^J | |
| salix - Ej medlem längre | 2008-05-30 19:17 | |
![]() | Eftersom många av oss behöver bilen så skriker vi nu, och högt. Jag är övertygad om att det finns miljövänliga alternativ men det verkar som om dessa aldrig får en chans att utvecklas. Vad händer med alternativa bränslen såsom vatten, koldamm osv. Kvävs dom alla av oljebolgen? | |
| caandy - Ej medlem längre | 2008-05-30 19:20 | |
![]() | För min del spelar det ingen roll då jag inte äger någon bil. Jag kan tänka mig att det är jobbigt om man har stort behov av bil därför att man har långt till jobbet etc. eller måste skjutsa runt sina ungar, och kanske bor på landsbygden. Men det intressanta som jag ser det är ju vad höjningarna beror på, inte vad de leder till. Det verkar ju dessutom som om priset alltid höjs frampå sommarkanten. Kanske har någon någonstans i världen insett att sommaren= moneymaking time... | |
| E Solu - Ej medlem längre | 2008-05-30 19:35 | |
![]() | Det ligger nog något i det du säger caandy. | |
| ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-05-30 19:45 | |
![]() | Jag har egentligen inget behov av min bil, men jag tycker väldigt mycket om den. För mig är det synonymt med frihet att kunna ta sig dit man vill på ett enkelt och bekvämt sätt. Jag vill absolut inte se min frihet inskränkas genom vare sig miljlöhysteri eller höjda bensinpriser. Jag skulle helst se att fokus lades på att t.ex. inte med hjälp av den skitigaste oljan frakta hit båtlaster av fruset fårkött från Nya Zeeland när vi har drösvis med får på Gotland. Om handelssektorn och transportsektorn inte styrdes på ett så skevt sätt av globalistiska olje och bankintressen så skulle vi både miljömässigt och ekonomiskt ha råd att nöjesåka i våra bilar på det sätt som jag själv upplever som en självklarhet och något jag verkligen inte vill vara utan. | |
| smörbit | 2008-05-30 20:32 | |
![]() | Jag bry mig inte vad den kostar...Jag gillar att färdas i bil låt den kosta 20:-/l | |