Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 972

Forumkategorier

Användare Inlägg  
VictorV - Ej medlem längre2008-05-28 15:08
Antal inlägg: 85

Tycker inte din idé är helt fel vulcan, MEN jag tror att om det införs kommer diskussionen i stället gälla nästa drag. Av sorten "Jag fick inte se spelplanen och la upp för bästa läget för motståndaren som fick se att det låg fyra färgade rutor över mitt A".

Jag tycker det bästa vore om det åtminstone blev ett litet poängavdrag om man gav upp matchen direkt. Bara symboliskt sådant, men det skulle få till följd att matcherna registrerades och att det i alla fall i efterhand skulle bli lättare för spelvärdar att se vilka som satt det i system. Har man en mängd matcher med "-10" och det inte lagts ett enda ord så säger väl det en del.

zmiley2008-05-28 15:11
Antal inlägg: 2170

Du e go grönis!! Man blir ju alldeles lycklig. Mig kan ni lämna i sticket när som helst. Bekommer mig inte ;-)

13359912008-05-28 15:26
Antal inlägg: 376

Instämmer med fiskaren2,
tycker ju att väljer man att spela slumpat,
så får man skylla sig själv,
jag spelar mkt slumpat,
men skulle ALDRIG sticka från ett spel pga upplägget i starten,
det kan ju vara så att denna gång får min motståndare
ett jätteläge,men nästa gång blir det min tur,
nog fasiken skulle jag bli sur om motståndaren bara
sticker pga upplägget,gillar man inte de upplägg som ibland
kan inträffa då man spelar slumpat,
då kan man ge 17 i att ens spela den formen,
då finns det ju två spelformer till där det blir
mer *normala* upplägg då man startar ett spel.
Dessutom vrf ens sticka i starten?
MYCKET kan hända under ett spel!

UffeUppsala - Ej medlem längre2008-05-28 15:32
Antal inlägg: 706

Jag skulle aldrig använda ett fuskprogram. Hela vitsen är ju borta då...men däremot så skulle allt lösas genom att det inte skulle finnas någon röd inom 7 brickors längd då man startar ...då skulle spelet gå igång mer rättvist genom en kamp med både taktik och tur. Förresten vad är bytat som en del skriver?..tex:jag har bytat avgassystem på bilen

Teppy2008-05-28 15:37
Antal inlägg: 2314

Eftersom man får sticka i starten så har jag inget problem med att göra det. Tycker dock att det är en felaktig regel..

gnill2008-05-28 15:39
Antal inlägg: 1942

respekt och hänsyn är fina kvaliteter som man önskar mer av i livet, men om man inte finner dem i så hög grad som man önskar på en gratissajt full av anonyma spelare så borde man kanske a) inte bli förvånad och b) för sitt eget välbefinnandes skull rycka på axlarna åt dem som inte spelar så som man själv tycker att man "ska". Jag gissar att vissa "hatar" mig för en taktik som jag har, när jag misstänker att motståndaren sitter med en rullning och passar för att få ut den så passar jag också (*elakt flin*) - gör dessutom allt jag kan för att inte spela in andras rullningar samtidigt som jag själv tycker att rullningar är rätt ointressanta (finns andra sätt att få många poäng).

Hursomhelst kan man ju lägga upp dem man gillar att spela emot som vänner och välja att spela med dem.

Fiskaren22008-05-28 17:22
Antal inlägg: 30

Hej igen vänner! Det verkar som att det måste till någon form av ändring i själva spelet när tankegångar som: "eftersom man kan göra det så tycker jag att det är ok" dyker upp, man kan nämligen köra i 150 på 30-väg också men det betyder inte att det är ok.

Saken var väl att när spelet utformades så trodde de väl på folks goda vilja att köra ett sjysst spel som innebär att ibland får man bra starter och ibland inte i slump. Nu är det ju följdaktligen inte så och då måste man så tråkigt reglera det hela. Ingen kan ju komma med ett vettigt argument för att inte förhindra utträde ur ett startat spel utan samma påföljd som vid uppgiven match, eller? Toapaus låter lite långsökt för de flesta och ömsesidigt godkänd paus kommer ju fortfarande att existera, så var ligger problemet i att förändra i spelet?

Sedan om man bara helt sonika gör det omöjligt att lämna spelet på annat sätt än att ge upp, med eller utan möjligheten att, i spelet, komma överens att bryta spelet, eller Vulcans idé som jag tycker är minst lika bra då jag inte ser risken som Victor befarade tidigare då nog Vulcans tanke var att förste spelare att lägga ser hela spelplanen och när han har lagt så blir poängbrickorna synliga för spelare 2. Alternativ finns och det borde inte vara något jätteproblem att lösa frågan.

Skulle du Vulcan kunna föra dessa tankar vidare i hopp om att det görs en förändring? Känns som argumenten för, vida överstiger de få argument som är emot, eller har jag fel?

Andreas

Fiskaren22008-05-28 17:26

Du har en bra poäng där också Uffe, köper den... Men om man inte ändrar "utträdesregeln" så kommen nästa argument för att dra bli att man råkade få ZÄÄGGPP eller liknande mindre bra startuppsättningar av bokstäver...

Fiskaren22008-05-28 17:32

PG up Jag vet att "hatar" är ett starkt ord och att det används fel i vardagsspråk. Syftet var dock att väcka en opinion för att ändra lite i Betapet så att man inte straffas hårdare för att ens internet lägger av än om man möter ett ratingfreak som bara spelar matcher på ojämna villkor och där spelets tjusning i sig inte är drivkraften utan bara att öka sin rating på andras bekostnad. Det var inte något egensyfte att hacka på någon utan bara lyssna lite om det finns fler än jag som är trött på just den spelstilen och som själva förespråkar fairplay...

/Andreas

emman2008-05-28 17:38
Antal inlägg: 1630

Jag tycker det känns viktigare att göra det bästa av de brickor man blir tilldelad. Går till och med så långt att jag hävdar att det är det som är själva meningen med spelet. jag kan helt ärligt säga att jag ALDRIG lämnat en match pga motspelarens utlägg eller dylikt. Om jag startar/joinar en match så gör jag det för att spela. Visst kan det vara skittrist att få tokstryk, men jag ser det hellre som en lärdom (eller bevis för vilket jävla turspel det är ;P) än att lämna. I och för sig tillhör jag även de som tackar för match, gratulerar till snygga utlägg etc. Svära och bete mig som en femåring kan jag ju göra ändå om jag nu skulle vilja det, men det behöver jag ju inte upplysa min motståndare om ;)

emman2008-05-28 17:38

Fiskaren2: *vinkar* Vi finns vi med =)

ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-28 17:41
Antal inlägg: 2483

Fiskaren2, att man kan lämna slumpad innan brickor har lagts är nog just en anpassning till de gånger brädet är helt förfärligt uppdelat och den som lägger första ordet har chansen till 15 miljarder poäng (*2) på tre enpoängs bokstäver. En sån match är helt bortkastad och jag tror förlorararen eventuella bitterhet av att ha total-stryk och förlorat hela matchen på första ordet är lite större än den du känner av att inte ha fått chansen att vinna en match helt utan skicklighet.

VictorV - Ej medlem längre2008-05-28 17:48

Men varför spelar ni SLUMPAD över huvud taget då om ni ändå innan det ens gått fem sekunder av spelet sticker för "den här gången gynnade det inte mig"? SÄG det i så fall FÖRE..Innan spelet startar att "Är det inte gynnsamt för mig så drar jag och ligger det röda och jag ska starta och ha bra ord så sticker jag såklart då också"...

Tror ingen skulle göra det sistnämnda nämligen.

zimba - Ej medlem längre2008-05-28 17:53
Antal inlägg: 2256

Men det tråkiga är just det faktum att om man själv inte lämnar när man ser att den andre får ett kanonupplägg och sen när man själv får ett kanonupplägg då sticker motståndaren.. Hur ska man då någonsin ha chans att ta poäng om man är en "god" spelare.. Och säg nu inte "spela inte slumpad så slipper du det bekymret". Tycker man det är kul med slumpad för att det ger lite variation så ska man väl kunna spela det utan att möta på "snålspelare". De som är snålspelarna är ofta de med hög raiting också förresten. Inte konstigt att de fått hög raiting.. Ilandsbekymmer? Japp Likväl tråkigt..

zimba - Ej medlem längre2008-05-28 17:55
Antal inlägg: 2256

Men det är som sagt tillåtet så egentligen ingenting att klaga på. Ändra regeln istället, ge minuspoäng till de som lämnar..

emman2008-05-28 17:59

man får väl helt enkelt skylla sig själv om man spelar slumpad =) Denna avgrundsmisäravart till riktig Scrabble. Jag tänker gå såpass långt att jag hävdar att Alfapet (det där med pilar och konstigheter) är vettigare än slumpad match (inte sagt att jag ens _skulle_ spela Alfapet)

VictorV - Ej medlem längre2008-05-28 18:05

Emman, men vilka tycker du ska vara de som får skylla sig själva? De som gång på gång får erfara hur folk sticker sin väg innan ord lagts? Eller de som bokar hets eller blir insläppta och sedan drar?

Sedan är det kanske "inte riktig scrabble" men nu finns det ju där och samma etiska regler bör ju gälla för båda alternativen..Det vill säga att det väl inte är riktig fair play om man bara spelar när man själv antagligen vinner.

Kan tilläggas att den där matchen där tre spelade och den med sämst rating började med ett ord på över tre tusen poäng inte slutade med att någon av de andra två stack..vare sig innan ordet lagts eller efteråt. Efter matchen sa den bästa av dem "Det var ju bara att skratta åt det, hur många gånger händer det där?" eller något liknande och det tycker jag är en bra inställning.

micksmix2008-05-28 18:08
Antal inlägg: 13

...inte lätt med ironi på internet... :)

Mårten2008-05-28 18:13
Antal inlägg: 2529

4665 matcher och nu 3 foruminlägg - grattis pöllä. Du kommer fastna också...

emman2008-05-28 18:14

VictorV: om du scrollar upp lite och läser mitt inlägg innan så kanske du förstår att jag inte var helt seriös med mitt senaste inlägg.
Jag tycker ju själv att folk som lämnar spel borde få en liten dödskalle vid sitt namn så vi andra slipper beblanda oss med dem

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?