Spelrum
Giraffen40
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade61
Mobilspel
Pågående19 837

Forumkategorier

Användare Inlägg  
IchbinTysk2008-06-24 22:17
Antal inlägg: 296

Tycker det är olämpligt att slänga ur sig saker som vissa gör här, själv gillar jag att ha tid å tänka på en sak innan jag yttrar mig.

mamman - Ej medlem längre2008-06-24 22:24
Antal inlägg: 6379

Problemet är att jag är som vanligt!

Hade jag varit ett "offer" hade det varit så mycket lättare att tycka synd om mig... men jag är inte det!
Jag TVINGADES att vara vanlig i väntan på den operation som skulle ta bort min tumör. Jag hade en tjej hemma med andra och (för mej) värre bekymmer och jag hade inget val, jag måste vara mamma i första hand! Dottern har också en storebror jag måste vara mamma till...
Jag hade ingen chans att vara "sjuk", att få deppa eller dra täcket över huvudet en dag och bara vara... Jag var mamma..... (är)

En morbror till mig sa en sak som jag aldrig glömmer... Han sa att det var svårt för alla att förstå vad jag går igen då inget syns på utsidan (detta sa han percis mitt i alltihop). INGEN kunde se något, vi gick ju bara och väntade....
Ordnade praktiska saker...
Allt skedde under ett år och varje vecka var planerad för att vi skulle kunna fara på alla olika sjukhus och göra det som måste göras... Jag, som bara blivit opererad när jag fick sonen med kejsarsnitt, lyckades nu genomgå 4 operationer och 2 behandlinar under ett år och det var samma år min dotter gjorde 2 ingrepp.
Och då är frågan: NÄR ska jag ha tid att tänka på mig??? NÄR ska jag ORKA tänka på min vikt?

Snoosy2008-06-24 22:24
Antal inlägg: 4273

Vad skönt att allt gått bra med din dotter. Det ger så mycket postitiva energier i sig. :)

Jag hoppas verkligen att dina ord kan få flera här inne att inse att livet inte alltid blir som man tänkt sig. Att man inte ska dömma ut någon förrän man lärt känna personen
Mediciner vill ingen ta, framförallt inte då det påverkar ens kropp negativt.

Till dig Guppa vill jag säga det. Att jag hoppas du lärt dig något iom denna tråden!

Guppa - Ej medlem längre2008-06-24 22:27
Antal inlägg: 355

Jag fick en rejäl tankeställare..

Imbattibile - Ej medlem längre2008-06-24 22:40
Antal inlägg: 1609

Mamman, det finns väl betydligt fler överviktiga som kan göra något åt sin övervikt än det finns personer i din situation.

mamman - Ej medlem längre2008-06-24 22:42

Jo, det klart... men om du såg mej på stan utan att veta vem jag är, vad skulle du då tycka om mig? Troligtvis skulle många (här i alla fall) tro att jag är lat och stoppar i mig en massa skit.

Imbattibile - Ej medlem längre2008-06-24 22:46

Jo de är ju sant, de är ju långt ifrån fair.

Imbattibile - Ej medlem längre2008-06-24 22:47

Men de flesta har väl inte den uppfattningen av att bara se en överviktig person på stan? Inte jag iaf.

Den uppfattningen får jag däremot när jag ser en fet person stta och frossa i sig hamburgare på mcdonalds så dressingen sprutar, eller sitter på en bänk och tokäter chips..

Lill-IT2008-06-24 22:49
Antal inlägg: 31605

Mamman - Kraaam på dig tappra kvinna!
Din historia berörde mig mycket.

mamman - Ej medlem längre2008-06-24 22:53

Imb... Jag brukar äta på McDonalds.... Vi har inget i vår stad, men varje gång vi far til sjukhuset dör det finns en barncardiolog vill barnen äta där... så då gör vi det... ca 2-3 ggr/år... Är det ok?

mamman - Ej medlem längre2008-06-24 22:53

Tack lill-IT! ;-)

Imbattibile - Ej medlem längre2008-06-24 23:05

Helt okey, smaklig måltid

mamman - Ej medlem längre2008-06-24 23:06

vi far tilL och dÄr finns....

ordprofeten - Ej medlem längre2008-06-24 23:08
Antal inlägg: 1302

Övervikt beror på att man äter för mycket, på samma sätt som simsvårighet kan uppstå om man äter för mycket cement, så kan gå-omkring-svårighet uppstå om man äter för mycket socker eller fett. Det är en naturlig effekt av överkonsumption av olika saker, inte en sjukdom. Tvärtom är fetma ett tecken på att kroppen fungerar som den ska och lagrar in fett, den fetes beteende att i det läget äta mer är däremot ett tecken på att vederbörande är trög och medvetet eller omedvetet är på väg att ta livet av sig.

Snoosy2008-06-24 23:21

ordprofeten,, Det handlar inte om tröghet. Utan mer om tröst.

Snoosy2008-06-24 23:34

ordprofeten,, Helt klart har du rätt i att överkonsumtion av fett och socker påverkar kroppen negativt. Det förstår alla, t.o.m. den som är överviktig. ;)
Det är det som är problemet med många som har fördomar mot överviktiga. Dom tror att vederbörande är dum i huvet och inte fattar att det påverkar kroppen negativt.
Dom flesta som är överviktiga är fullt medvetna om vad som relaterar till övervikt!
Beteendet skapas oftast när personen i fråga har det jobbigt. Det är ett lätt sätt att döva sina känslor. Att stoppa något i munnen!
Men, skammen efteråt finns. Man frågar sig varför, varför.. vad onödigt.

Miss _ A2008-06-24 23:35
Antal inlägg: 48

Men snälla, man kan ju undra om vissa människor är dumma, eller bara borde söka till dramaten eftersom de har jäkligt bra skådespelartalanger.

Tror ni på fullaste allvar att alla överviktiga sitter i en soffa och svullar? Då kanske ni borde slita er från Betapet, ge er ut i verkligheten och titta er omkring.

De flesta överviktiga jag känner, mig själv inkluderad, trivs mycket bra med sig själva och sin kropp, äter sund mat och tränar. Men vi är inte obsessed över vad vågen visar utan njuter av livet precis som vem som helst annan skulle göra? Ska vi gömma oss under ett skal och banta, sluta ta en kaka till kaffet på helgen eller äta på McDonalds några gånger per år bara för att trångsinta människor anser att överviktiga inte har där att göra? Nej, absolut inte. Däremot kanske ni borde se över ert eget leverne. För har man den åsikten så har man nog inte alla hästar i stallet - de flesta har nog givit sig av på fribete och knivarna ligger inte i lådan, de ligger i diskhon!

Jag predikar inte övervikt - jag predikar välmående. Mår man bra med sig själv och kroppen inte tar skada så ska man väl ändå få se ut hur man vill. Benrangel som smällfet - trivs du så spelar det ingen roll!!

mamman - Ej medlem längre2008-06-24 23:40

De som har ett problem med ätande har ett beroende som är svårare (ibland) än tex alkoholism.
Om man har ett beroende av att dricka alkohol kan man bli "frisk" och sedan dricker man inte en droppe (förutom Kicki Danielsson då) och har inte det "problemet" längre.
Är man beroende av mat kan man inte bara sluta äta.... Man måste varje dag kämpa med storlek på portioner och att kunna säga nej till mat...
Har som tur var inte det problemet, men jag lider med de som har....

Miss _ A2008-06-24 23:42
Antal inlägg: 48

Övervikt beror inte bara på matmissbruk. Många överviktiga har inte ett matmissbruk men är överviktiga ändå... glöm inte att generna är något man inte kan göra något åt.

trashone - Ej medlem längre2008-06-24 23:43
Antal inlägg: 18678

Fast varför försöka förklara? De som ogillar feta är ofta så insnöade i sitt hat att några inlägg här inte gör från eller till.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?