Spelrum
| Giraffen | 38 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 56 |
Mobilspel
| Pågående | 19 502 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| KARR0 | 2008-08-05 13:29 | |
![]() | Jo man kan och SKA i vissa lägen TVINGA barn till saker... Häromdagen tog jag, med hjälp av min syster, min 9-åring och bar ut honom från lägenheten. Den ena i armarna och den andra i benen, och under vilda protester. Kalla det gärna tvång med våld; ibland är det nödvändigt. Detta efter att det varit strålande sol i fler dagar men ungen vägrat göra annat än spela tv-spel. Han hade fö övrigt väldigt kul på stranden och ville åka tillbaka nästa dag också. yes så är min åsikt i frågan | |
| -Beautiful- - Ej medlem längre | 2008-08-05 22:29 | |
![]() | visst ska man ha regler att följa..... men till en viss gräns, i våran familj har vi "frihet med ansvar" missbrukas det så dras friheten in och man får vara med oss istället..... funkar i våran familj........ | |
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2010-01-04 18:03 | |
![]() | De föräldrar som inte vill ha någon aktiv uppfostran där föräldern genom regler och direktiv styr barnens uppväxt undrar hur de ser på lagar och samhällsförordningar i stort? Kanske är de så att de ser på barnet som en symbol för det rena och oskuldsfulla som inte får begrännas av att defineras. De står över det, barn kan varken göra rätt eller fel, de är barn och med det så "Quod principi placuit legis habet vicem" Alltså härskarens vilja bryter lagen. | |
| brakise | 2010-01-04 20:15 | |
![]() | Visst ska man tvinga barn att göra saker. Sedan är ju ordet TVINGA ett icke politiskt korrekt ord, men det är ju tvång det handlar om. Sedan, beroende på hur pedagogisk/förslagen föräldern är, får man ibland kohandla (läs: hålla en dialog och förklara så att barnets förnuft och förståelse förhoppningsvis väcks), ibland använda morot eller piska för att få saker gjorda. Morot kan vara att "om du gör det här så får du/får du göra bla bla bla". Piska är de gamla vanliga hoten "om du inte gör det här så får du inte ..." Hot är förresten också ett ord som inte är gångbart i den politiskt korrekta samhällsdebatten. Men vilket nyord ska vi använda i stället för att dölja fakta? Det är inte helt fel om man är så smart att man kan få igång en dialog och få diskussionen till att barnet självt inser "det rätta" och själv aktivt väljer det som ska göras. Fräckt? Möjligen, men så är ju hela livet. Eller hur? Någon gång måste barnen skolas in i ett ansvarsfullt liv. Det är så mycket floskler i en sådan här "officiell" debatt. Vissa ord är tabubelagda, som t ex ordet tvång, för att samhället ska verka så j-a demokratiskt och försynt. Ibland på gränsen till mesigt. Men lever man livet med humor och en glimt i ögat kan man faktiskt utan bitterhet och känslor av kränkthet lära sig att det finns måsten som alla människor berörs av. Kom ihåg att vi har inte bara rättigheter utan även skyldigheter som människor! | |
| Noobzon | 2010-01-04 20:55 | |
![]() | Bussa katla på dom är det enda som hjälper, det är vad jag har kommit fram till | |
| stefanpb - Ej medlem längre | 2010-01-04 22:54 | |
![]() | Tjat och hot är barnuppfostran | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-01-04 22:57 | |
![]() | Kärlek...och åter kärlek. "where would you be without love..." | |