Spelrum
| Giraffen | 38 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 4 |
| Grisen Böjningslistan | 32 |
| Inloggade | 78 |
Mobilspel
| Pågående | 19 622 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| jeehunmoon | 2008-07-20 21:11 | |
![]() | Min åsikt är att alltför många inte inser att de är en biroll i flera andra personers liv. Det är dessa som har huvudrollen i dramat. Du är endast en biroll i din chefs liv, han har huvudrollen. Du är birollen i ditt barns liv. De har huvudrollen. Dvs dessa två persontyperna måste i det första fallet rätta sig efter chefen, i det andra rätta sig och ta hänsyn till sitt barn i enormt stor utsträckning. Alla inom serviceyrken, ni är statister i ett liv som mitt. Ansiktslösa är ni enbart ytterligare en pjäs på mitt spelbräde. Ni tar emot pengarna när jag köper mina Gucci-skor, sedan ser jag er inte förrän om en månad. Har jag berättigande klagomål som att ni inte var tillräckligt trevlig mot mig har jag makten att få er chef att ge er sparken. Ni har inte så mycket kontroll över detta mina kära vänner. Fackregler, semesterdagar osv förhindrar de allra flesta med vanliga jobb att kunna ta ledigt och åka på semester närhelst de vill. Studenter är ofta för fattiga för att ha råd med det i första rummet så de har inte så mycket att bestämma över sin semester heller i den utsträckningen jag själv ser att jag kan göra. Många som har möjligheten ekonomiskt och kunskapsmässigt hålls ändå tillbaka från att flytta utomlands och jobba eller liknande för de har för många band kvar i Sverige eller på hemorten i Åmål etc. Många som ter sig fullt normala kapacitetsmässigt är i själva verket handikappade, ekonomiskt, socialt eller något annat. Hade jag haft lika stor kontroll och makt över mitt liv som en regissör till en film, hade jag vid det här laget gängat mig med Angelina Jolie, varit dollarmiljardär och inte tyckt en enda dag att jag behövde "jobba". Jag tror att det är en minoritet på forumet som med självrannsakning tycker att de är i närheten av att ha den kontrollen över sitt liv som de egentligen skulle vilja ha. | |
| Rofton | 2008-07-20 21:51 | |
![]() | Egentligen ingenting =) | |
| Caligatia | 2008-07-20 23:04 | |
![]() | y not. Tråkigt nog håller jag med dig, annars är du riktigt intressant att diskutera med. :) Jeehun, bra formulerat. | |
| jeehunmoon | 2008-07-20 23:19 | |
![]() | 2 medhåll under samma kväll. Jag nyper mig och inser att jag inte drömmer. Jag lever för ögonblick som dessa. | |
| iothal - Ej medlem längre | 2008-07-20 23:35 | |
![]() | jeehunmoon, bra sagt eller snarare skrivet. :) | |
| tetra090 | 2008-07-20 23:57 | |
![]() | Allt för många i min omgivning klagar på sitt liv och fokuserar på allt som dom tycker att dom behöver men inte har. Tror man blir lyckligare av att vara glad över det man faktiskt har och fokusera mer på att förändra det som är viktigt i livet. Våga släppa taget och inte vara så fruktansvärt kontrollberoende... Då kommer livet att tillföra det som man inte visste att man behövde men som behövs för att man ska utvecklas som människa. | |
| y not | 2008-07-21 08:25 | |
![]() | Caligatia :) jeehunmoon då får väl jag sätta emot då så du inte nyper sönder skinnet. OK vi är biroller i andras liv men i vårt eget kan vi spela huvudrollen. Det är ett val vi kan göra. Sen det där hur mycket vi kan påverka, hur mycket vi upplever att vi kan påverka är i mångt en rent teologisk, eller för den delen psykologisk fråga, men även en fysikalisk. Jag jobbar med utsatta människor och har själv upplevt mig som ett offer som inte kunnat göra något åt min egen situation, inte ens mitt mående har jag trorr jatt jag kunnat vara herre över. Jag upplever att verkligheten är en annan att jag faktiskt kan styra mitt eget liv till väldigt stor del, och att jag alltid har valet hur jag skall reagera i varje tänkbar situation. Så Jeehunmoon. Det du skriver är säkert sant för dig, men det är inte en sanning jag är skyldig att applicera på mitt liv. Den makten över mig tänker jag inte ge dig. | |
| Pacino - Ej medlem längre | 2008-07-21 08:49 | |
![]() | Eller så väljer jag att efter klagomålet med Gucciskon trycka in den samma i vederbörandes hals. Man kan väl fortfarande välja - även om valet medför konsekvenser, vilket alla val gör. Men jag vill absolut påstå att jag spelar huvurollen i mitt eget liv om det är så jag väljer att leva det. Jag vill till och med gå så långt att säga att föräldrarna spelar huvudrollen i ett barns liv under en tid, tills barnet är klokt nog att hitta sin egen roll. En student har förmodligen bestämt sig för att leva fattigt ett ögonblick för möjligheten att leva lite "rikare" vid ett senare tillfälle. Om jag längtar efter att hänga med Jolie och vara multimiljardär och jag för tillfället sitter fast i Åmål, så hade jag säkert varit lätt nedstämd. Men fortfarande har jag huvudrollen, därför att jag väljer helt och hållet själv hur jag ska förhålla resten av livet till det faktum att jag förmodligen måste söka välmående i ngt annat. Den som är ansiktslös är snarare den som inte har förmågan att se det stora i det lilla. Imo. | |
| Pacino - Ej medlem längre | 2008-07-21 08:56 | |
![]() | Jag menar alltså att enda gången man inte spelar huvudrollen är när man inte är förståndig nog att ta det ansvaret över sig själv. Om ngn form av katastrof drabbar hela världen samtidigt och vi förlorar allt vi samlat på oss, så finns det inte mycket som skiljer mig från donald Trump eller Angelina Jolie - mer än att vissa av världens befolkning kommer att resa sig och förhålla sig till de nya spelreglerna (medan de som inte har förståndet att ta ansvar för sitt eget välmående förmodligen kommer att misströsta och välja att må skit) | |
| Vita loafers - Ej medlem längre | 2008-07-21 11:24 | |
![]() | Jag går i koppel under moroten och hoppas på piskan, gillar latex och slavhuva. Fri vilja är en konspiration som Timbro kokat ihop. jag får subliminala meddelanden när jag ser en tjej i kort kjol. En gång när jag var liten läste jag en bok om fri vilja, men det var bara för att imponera på en äldre kompis. Språket är som en influensa, man kan inte ens skriva en mening utan att låta som nån annans gamla hosta. | |
| Pacino - Ej medlem längre | 2008-07-21 12:29 | |
![]() | Men att ha huvudrollen i sitt liv och ha en fri vilja innebär ju inte att man är unik av den orsaken. Att man skriver en mening, och ngn annan har skrivit den innan, behöver ju inte innebära att man kopierat texten. Om jag anser att jag med min vilja och mitt sätt att tänka runt en situation ger mig huvudrollen i mitt liv, så blir ju inte min huvudroll förminskad bara för att ngn annan har kommit på den geniala iden att göra likadant före mig. | |
| Vita loafers - Ej medlem längre | 2008-07-21 12:41 | |
![]() | Man kan inte tänka utan språk, och språket är inte ditt eget, alltså är inte tankarna dina egna. Man måste tro på att man är sin egen uppfinning - att man har en absolut identitet - och sitter och väljer och vrakar bland tankar som inte är ens egna om man ska tro på en fri vilja i den kontexten. Jag tror att ens personlighet är betydligt mer slapp i konturerna och formbar än så. Det är nästan omöjligt att komma med nåt hållbart argument för att fri vilja ens existerar. Personligen tycker jag filosofi är rätt gäspigt, jag är mer för praktik än teori, så jag vet inte varför jag ens lägger mig i. Snygg bild. | |
| jeehunmoon | 2008-07-21 14:35 | |
![]() | y not och pacino. Ni talar mer om val (fria, ofria viljan), jag talar om kontroll. Jag menar att det inte är mycket som går att kontrollera i sitt egna liv. Det var där jag drog exemplet Jolie och miljardär, hade jag kunnat kontrollera utomstående variablar så hade jag med trollspöt gjort så att Jolie blev förälskad i mig, jag hade också på något sätt framhävt dessa miljarder dollar. Haka inte upp er på ordet huvudroll, ni båda menar att ni är huvudrollen oavsett hur denna ter sig. Ok fine, va ni huvudrollen i "Lilja 4-ever" i er tes, låt gå. y not, när du säger att det jag nämnde inte stämde in på dig, att du har mer makt än så ber jag dig solla dig till skaran som kanske inte rannsakat sig själv tillräckligt. Själv anser jag att jag tillhör minoritetetn som faktiskt har rätt stor kontroll och makt över mitt egna liv, jag syftade mer på knegaren som är fast på orten av olika skäl. Som faktiskt inte kan vara i Tokyo i morgon bitti på obestämd tid i ren spontanitet utan att riskera att t ex få sparken, bli vräkt från hyresrätten etc. | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-07-21 14:54 | |
![]() | "Man kan inte tänka utan språk, och språket är inte ditt eget, alltså är inte tankarna dina egna. Man måste tro på att man är sin egen uppfinning - att man har en absolut identitet - och sitter och väljer och vrakar bland tankar som inte är ens egna om man ska tro på en fri vilja i den kontexten. Jag tror att ens personlighet är betydligt mer slapp i konturerna och formbar än så." Vita Loafers: Jag tror att jag respekterar dig. | |
| Candee | 2008-07-21 14:57 | |
![]() | Lustigt att man jämför sitt liv med en film..hehe Dock ser jag mig mer som en länk i en kedja än en biroll i mitt chefs liv. Jag kan nog säga att det skulle vara en hel del som inte skulle fungera som det skulle om jag inte gjorde min del av jobbet..;) Visst skulle jag kunna ersättas med en annan person men innan de hittade rätt person för jobbet så skulle en del krascha, investeringar som många har satsat. Y not: Jag har nog olika roller i mitt liv beroendes på vad man menar. I familjelivet har jag en huvudroll. I arbetslivet är jag som vissa uttrycker det en biroll, men en viktig sådan. Hela filmen skulle inte fungera som den ska om jag inte fanns. Men jag är inte oersättlig. Men fortfarande hävdar jag att vi alla styrs mer eller mindre. Det finns faktorer som vi aldrig kan rå över och ekonomin är den starkaste. Hur man än vänder och vrider på det så påverkar det oss alla. En annan sak är åldern. Den kan vi aldrig påverka..heller ej sjukdomar. Att börja prata om ansvar över sitt liv är lite som att vika från ämnet. Det var väl inte det TS frågade efter? | |
| FLuBBeR - Ej medlem längre | 2008-07-21 15:00 | |
![]() | Då är vi två, Budalv. "Språket är som en influensa, man kan inte ens skriva en mening utan att låta som nån annans gamla hosta." Vackert! :) | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-21 15:02 | |
![]() | Frågan borde vara -Vilken roll tror du att du har i ditt liv?- | |
| Nephelia - Ej medlem längre | 2008-07-21 15:03 | |
![]() | håller med trashone | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-07-21 15:08 | |
![]() | Nej, frågan borde vara: Vilken roll har Sartre i ditt liv och hur ofta tänker du på om hans filosofi verkligen förtjänar det genomslag den fick? | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-21 15:09 | |
![]() | *flin* | |