Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 30 |
| Inloggade | 54 |
Mobilspel
| Pågående | 20 169 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Caligatia | 2008-07-23 02:21 | |
![]() | Och jag tror definitivt inte på att döda när något faller utom ramen för vad som är "rätt". | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-23 02:21 | |
![]() | De har inget syfte som levande heller. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-23 02:23 | |
![]() | Gällande djuravel så har vi människor skapat det vi vill ha, att djur dör på vägen har varit accepterat även om ingen pratar om det. | |
| Caligatia | 2008-07-23 02:24 | |
![]() | Nej inte bara från andra. Jag snappar upp saker lite här och där, ur tidsskrifter och litteratur. Sen bidrar också personliga erfarenheter och självklart tar man till sig en o annan sak man hör också, även om jag då är källkritisk och väger det emot det jag redan känner till. | |
| Caligatia | 2008-07-23 02:25 | |
![]() | Är det inget syfte att finnas i en familj, att vara älskad och att älska? Varför alls ha sällskapsdjur annars? elPatron, vet inte vad det där kom ifrån, men måste hålla med. Nu blev jag hungrig... :) | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-23 02:26 | |
![]() | Då kan man köpa en renrasig hund. Har man inte råd, då kanske katt är bättre. | |
| Caligatia | 2008-07-23 02:32 | |
![]() | När det av olika anledningar finns blandrasvalpar, och man vill ha en hund, och då man inte bryr sig om stamtavlan, eftersom det enda man är ute efter är sällskapet, vad är det då som är så viktigt? Och om man nu köper en katt istället, är det då lika viktigt att skaffa sig en renrasig katt, eller är det bara viktigt när det gäller hundar? Varför i så fall? | |
| Mouche - Administratör | 2008-07-23 10:21 | |
![]() | Jag har tagit bort en hel del smörja, helt ovidkommande saker alltså, ur tråden och rekommenderar samtliga skribenter att respektera trådskaparens önskan om att diskutera Hundavel och inget annat! Tilläggas kan att personliga påhopp inte är tillåtna här på Betapet! Mouche | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-07-23 10:37 | |
![]() | Tack Mouche, känns som det går lättare att andas här igen. | |
| myran_64 - Ej medlem längre | 2008-07-23 11:03 | |
![]() | En hund utan stamtavla är aldrig renrasig oavsett hur många generationer man avlar på dom tillbaka mot den ursprungliga rasen! Man kan aldrig få stamtavla på en valp vars föräldrar inte har stamtavlor. Så länge renrashundarna kostar nästan en månadslön och en blandis några tusenlappar så kommer folk att köpa blandras. Det är ju inte speciellt mycket dyrare att föda upp renras än blandras, det är väl avgifter för stamtavlan, någon utställningsavgift och ev en språngavgift. Annars förutsätter jag att man både avmaskar, vaccinerar, idmärker, utfodrar och ger sina valpar kärlek oavsett om dom är blandras eller renras!!! | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-23 11:04 | |
![]() | Än så länge har jag inte sett TS diskutera hundavel heller. | |
| CrazyQ | 2008-07-23 12:05 | |
![]() | Det är inte konstigt att det faktiskt, om jag får uttrycka det så, "gick åt helvete" när det gäller priserna på våra renraser och blandraser. Här sitter folk med renraser och säger att dom inte tjänar ett skit på sina kullar, att det går i princip jämt upp. Varför håller man då på med avel, med vad allt det jobbet innebär och det risker det medför också, om det inte fanns ett vinstsyfte med i det hela? För ca. 8-10 år sedan så började priserna på renraser att skjuta i höjden. Folk förfasade sig över att behöva betala 10-15000:- eller mer för en renras. För hur det är, så är det bara liten del av alla hundägare som håller på med bruks, agility, utställningar osv. Dom flesta har sin hund enbart som sällskap, en vän att ha med sig på skogpromenaden och någon att mysa med i soffan. Många av dessa personer tyckte/er att det gott dög med en blandras till det syfte dom skulle ha sin hund. Och betalade hälften, eller mindre av priset för denna hund, inkl. jag själv. Men nu har efterfrågan på små valpar skjutit iväg till något helt enormt, tack vare medias uppmärksamhet på dessa små gulliga "bäbisar" som folk i kändisvärlden har. Dom större renraserna säljs för ett betydligt mindre belopp och dom är också betydlig svårare att sälja. Det är nästan så jag får känslan av att om ett par år, har var och varannan skaffat sig en liten hund, precis som mobiltelefonen. Men jag måste faktiskt säga att "skulden" för denna enorma blandras hysteri som kommit till, faktiskt beror på renrasernas priser på sina valpar, som sköt i höjden för några år sedan. Om renrasuppfödare kunde hålla en mer "human" prisklass på sina valpar, då kanske det hellre skulle kunna gå åt rätt håll. För om inte blandrasuppfödarna inte heller tjänar något på sina valpar som dom säljer för 5-7000:-, varför i så fall håller dom på? För att det är gulligt? Knappast. Som jag säger......kunde man köpa en renrasvalp för 10000:-, då skulle inte blandrasuppfödningen ligga så högt i kurs som den gör idag. Jag kan förstå om man tar ut ett högt pris för en valp om man kanske importerat en avelstik för 30000:-, men bara för att hunden är utställningschampion eller jaktchampion eller vad det nu handlar om, så kan ingen påstå att det inte är en vinst på en valpkull. Men om det nu råkar hända en olycka för en person, precis som jag, så behöver man ju inte sågas vid fotknölarna för det. Det är ju en annan sak när man ser annonser om upprepade kullar på samma blandraser och samma föräldrar. " De andra valparna blev ju också så fina, så vi parade igen." Det tycker jag inte är försvarbart. Men det här är min personliga åsikt. | |
| barbi | 2008-07-23 12:37 | |
![]() | tack Mouche:=)) craszy så rätt! just en som dig vill ja att mina valpar ska hamna hos:=) | |
| bluebite | 2008-07-23 13:05 | |
![]() | Trashone - Hej! Jag undrar över en sak, som jag aldrig riktigt förstått ang. renrasiga hundar. Hur blir en hund renrasig? Då måste föräldrarna vara det, om jag förstått det rätt. Hur kan då en sak som renrasighet uppstått? För begreppet verkar ologiskt, när man ser till det faktum att hundar funnits längre än människor avlat dem. Borde det i så fall vara så att ingen hund är 'äkta' renrasig? Har jag missuppfattat? (jag är säkert otydlig.. men jag kan inget om hundar, så det vore intressant att veta) | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-23 13:13 | |
![]() | Bluebite: Så sant, gräver man bara långt bak nog så finner man blandningar. Det som iaf jag definerar som renrasig hund är en hund som är av en viss typ, med föräldrar av samma typ och där aveln bak i linjerna är dokumenterad. Det krävs ganska många led bakåt av avel för att få en typ, och jag är glad att så många entusiaster innan mig bemödat sig med detta. Vi har flera rasklubbar med icke godkända raser som gör precis det jobbet just nu, där dokumentring och kunskap är a och o. | |
| bluebite | 2008-07-23 13:37 | |
![]() | Trashone - ok, sett från när man börjar dokumentera en hunds stamtavla, hur lång tid/många generationer tar det innan hunden klassas som renrasig? | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-23 13:40 | |
![]() | Jadu.. för skall man ju få önskad typ. Har inget direkt svar. | |
| Mr_Ardbeg | 2008-07-23 13:40 | |
![]() | Renrasiga hundar har en standard som ska följas. Oftast har de olika rasernas utseende och användningsområden uppstått under tusentals år då vargättlingar har blivit geografiskt isolerade i byar och landsändar. Förutom att fylla funktionen som extra-mat i hårda tider så hade hundarna en praktisk funktion i det vardagliga livet,tex vakt, vallning, råttjakt, jakt. Deras utseende blev deras "varumärke" och idag vet alla hur tex en stövare (jakthund) ser ut och används till osv. Motsägelsefullt när folk i ena ögonblicket ifrågasätter vad som egentligen är en rashund när de i nästa andetag pratar om blandningar mellan olika raser som "varumärke" för blandrasen tex. schabrador....med andra ord så vet ni mycket väl vad som utmärker en rashund. En blandrasuppfödare köper hundmat och på sin höjd koppel till sin jycke, slut på utgifter. En seriös rashundsuppfödare lägger hela sin ekonomi på sina hundar och går verkligen back på verksamheten. En utställning inom rimligt avstånd kostar per gång ca 500 - 1000 kr och då är boende och mat inte inräknat. En SUCH har varit på åtskilliga utställningar. Man räknar med att en hund kostar 30 000 kr under sitt första levnadsår - minus meritering....Listan på utgifter går att göra lång, idag finns det ingen seriös rashundsuppfödare som går med vinst. Untantaget kan vara storuppfödning i uthus/ladugård men en sådan uppfödning är ju tveksamt om den är seriös. Tack och hej. | |
| barbi | 2008-07-23 16:18 | |
![]() | ja förstår inte hur nån kan tro att man går så mkt plus på bland o inte renrasiga hundar. ja har redan spenderat över 3000kr på min dräktiga tik fast valparna inte ens har kommit. de kommer kosta mig minst 8000kr om inte mer om allt går bra. vad är de som kostar så mkt mera o ha renrasiga hundar o du tar en kull? självklart går man plus om man får en kull på 10 valpar o o har tavla på dom o tar ut ca 10000kr per valp. för de kostar inte 100000kr o föda upp en kul. så logiskt tänkande så tror ja dom me renrasiga hundar tar säkert kullar för o få en extra slant. men de e va ja tror:=) | |
| le-lou | 2008-07-23 18:33 | |
![]() | det myglas friskt inom aveln av ALLA djur. Friskt :) | |