Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 24 |
| Inloggade | 49 |
Mobilspel
| Pågående | 19 852 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| peter | 2012-02-18 14:13 | |
![]() | Sökte och hittade förvisso bara gamla inlägg i denna tråd.....men intressant ändå.......eftersom det är en evig fråga för oss som lever och är nyfikna: Finns det något efter livet? Finns en andevärld?...Ett paradis?...Ett helvete?....Finns Gud? Eller är allt slut efteråt? Själv tror jag att döden är som tillvaron var innan jag föddes. | |
| Skblole | 2012-02-18 14:46 | |
![]() | Jag accepterar inte teorier om att människan bara är något fysiskt utan är övertygad om att vi har en själ och att denna lever vidare på ett eller annat sätt. Jag tror på Gud som vår skapare och frälsare. (in before någon begär bevis...) | |
| tipitina | 2012-02-18 15:01 | |
![]() | Nej, jag tror inte på någonting överhuvudtaget. Däremot är jag nyfiken av mig och vill gärna prata med mina vänner om deras tro, varför de tror och på vad de tror. Skulle jag någongång uppleva saker som bevisar för mig att det finns andra eller vad man nu skall kalla det så skulle jag med glädje ta emot det. Tyvärr har alla de gånger jag upplevt saker med de i min närhet som tror på sådant kunnat förklaras helt på naturlig väg. Det tråkiga där är att de inte är särskilt öppna för att ta emot den naturliga förklaringen utan vidhåller att det spökar... | |
| pepscake | 2012-02-18 15:43 | |
![]() | Nä. Jag är ganska openminded när det gäller religion (ja, att diskutera alltså - även om jag inte tror själv) men det övernaturliga är för mig bara idioti. Jag är alldeles för konkret och logiskt lagd, hah. Vi är kött och blod och sen dör vi och ruttnar and that's that. Jag tror att det själsliga är sånt man tar till sig när man är trött på det man FAKTISKT har. Det finns väl en tröst i att det skulle finnas mer. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-02-18 15:44 | |
![]() | Nej, men jag respekterar att andra tror på de där sakerna. Respekterar dock inte om de hävdar att de VET. Ödmjukhet åt bägge hållen, please. | |
| Bitte - Administratör | 2012-02-18 15:45 | |
![]() | Jag tror helt klart på sånt som spöken, andar och andra oförklarliga fenomen jag tror/vet att vi alla har en tvillingsjäl som vi delar det förflutna med och som vi kan ha förmånen att möta i detta livet, Det gäller bara att vi är öppna och mottagliga Bitte | |
| Obstinat- | 2012-02-18 15:46 | |
![]() | Nej. Jag har nog ingen respekt för de som tror på det, tycker mest att de är dumma i huvudet. Men det är okej för det är säkert ömsesidigt. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-02-18 15:51 | |
![]() | jag tror inte på spöken och är inte skrockfull.jag tror på Gud | |
| gnill | 2012-02-18 15:54 | |
![]() | Jag tror så här: att det finns fler dimensioner än vi kan uppfatta normalt (och det tror kvantfysikerna också), men att vårt "interface" är rätt begränsat. Med interface menar jag att tänk typ hur datorn har ett interface som vi samspelar på nätet med, vi ser det på ett visst vis för att datorn är konstruerad/programmerad så. Okej, så om det finns fler dimensioner och vi ibland uppfattar något av dessa så kan vår begränsade hjärna "göra det" till olika saker utifrån vårt eget trossystem, så en del ser spöken, andra gud eller änglar etc. Jag tror inte att de finns i den bemärkelsen eftersom jag tror att vi inte är konstruerade för att uppfatta dem, så vårt trossystem och fantasi styr hur vi tolkar våra upplevelser (och de känns sanna för oss). Men att det finns fler dimensioner och att tiden inte är linjär tror jag på, men hur det "ser ut" och vad "det är" som finns i andra dimensioner kommer vi nog aldrig att få veta. Och lika bra är väl det... livet ska levas här och nu. | |
| dinodog | 2012-02-18 16:04 | |
![]() | Jag tror också på att det finns något efter själva livet. Har upplevt en hel del, som inte kan ges någon naturlig förklaring. Och tro mig jag har försökt att bortförklara det. Våra barn säger också att dom upplevt saker här hemma som inte går att förklara. Senast nu i veckan hörde min son en ljudlig smäll från bottenvåningen, men han vågade inte gå upp. Han sa att det lät som en tavla ramlat ner. Min man har hört samma sak, och trott att en tavla ramlat ner. Han gick upp för att kolla om någon tavla ramlat ner, men alla hängde uppe. Själv känner jag mig iaktagen och kan känna som om det står någon bakom mig. Men det gör det ju inte eftersom jag är ensam hemma när jag känner det. Vid ett tillfälle letade jag efter min plånbok. Jag letade på alla platser där jag brukar lägga den, men den var puts väck. Jag gick upp på övervåningen för att leta där men jag hittade den inte där heller. Men när jag kommer nerför min trappa, så ligger den mitt på bordet jag har nedanför min trappa. Jag skulle givetvis ha sett den med en gång eftersom jag passerat bordet flera gånger medans jag letade efter den. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-02-18 16:06 | |
![]() | Fast...med all respekt för din tolkning, dinodog... Sådär funkar den mänskliga hjärnan ibland eller rättare sagt varje gång jag förlagt något. Det tror jag handlar om andra saker som att man har svårt att sortera intrycken när man är stressad osv. | |
| gnill | 2012-02-18 16:14 | |
![]() | Jag hade en sån där underbar stund, som fick sin naturliga förklaring. En nära släkting väntade barn. En natt drömde jag att han hade fått barn, och ringt och berättat det, jag vaknade till av drömmen och tittade på klockan, hon var lite efter tre. Sedan somnade jag om och vaknade igen av att telefonen ringde vid sju, det var bebisens farmor som berättat att bebisen kommit strax före tretiden inatt. Wow! Jag drömde ju det inatt sade jag, precis vid den tiden. Kändes lite spooky. Men sen efter frukost gick jag och kollade mobilen, då fanns ett sms från den stolta pappan, skickat strax efter tre. Så jag hade alltså hört mobilens sms-signal i sömnen min hjärna kopplat ihop vad det handlat om, fixat en dröm på temat som jag vaknade till av. Helt naturlig förklaring, och egentligen alldeles tillräckligt fantastiskt att ens hjärna kan arbeta så när man sover. Det mesta folk upplever har naturliga förklaringar tror jag, men sen är det frågan om vad man vill tro. Och mår man bra av att tro nåt annat så är väl det okej. | |
| tipitina | 2012-02-18 16:19 | |
![]() | gnill, jag tänker också lite så att vill folk tro och mår bra av det så tänker inte jag tjafsa med dem om det. Jag har dock en vän som verkligen inte mår bra av att leva med alla sina "spöken". Två gånger har jag varit där när det hänt grejer som han vill hävda är spöken emedan jag direkt kunde avfärda den ena eftersom det rörde sig om en dörr som öppnades men till saken hör att det var tvärdrag och den var inte helt stängd utan bara tilldragen med en sladd emellan. Eftersom som han faktiskt är skiträdd och inte kan sova på nätterna så påverkar ju detta hans liv i en mycket negativ riktning men ändå verkar det som att han inte vill ha de naturliga förklaringarna. Det tycker jag är lite konstigt. :S | |
| kaffeflicka - Ej medlem längre | 2012-02-18 16:28 | |
![]() | Jag tror inte längre på varken spöken, gud, new age eller allmänt hokus pokus. Kan dock mycket väl förstå att många människor behöver allmänt flum som motivation och ångestlindrare. Säger inte bergsäkert att jag nu har rätt men jag tror att allt finns i våra hjärnor. Jag tror på verklighet, humanism, beprövad vetenskap och kärlekens kraft. | |
| ezye - Ej medlem längre | 2012-02-18 16:42 | |
![]() | För min del är jag säker på att det finns något efter detta, tror på reinkarnation. | |
| Minta | 2012-02-18 17:42 | |
![]() | Jag tror inte heller på änglar, spöken, gud eller liknande trots att jag försökt. Jag tror att döden är som tillvaron före födelsen som peter skriver. Men det är tillräckligt märkligt att vi och universum finns överhuvudtaget, det räcker att förundras över. Verkligheten är tillräckligt fascinerande, jag behöver inte mer än så. | |
| annola - Ej medlem längre | 2012-02-18 18:13 | |
![]() | nix! tror ej på sånt skit... | |
| rajden | 2012-02-18 18:30 | |
![]() | Tror varken på spöken eller tomten... | |
| Lojzan93 | 2012-02-18 18:53 | |
![]() | Man kan om man har tur, bevisa att det finns övernaturliga fenomen (även om man får tro vad man vill) men man kan ju inte direkt bevisa att de inte finns, eller hur? | |
| Tjattefackap | 2012-02-18 18:56 | |
![]() | Det fanns spöken men sen kom Dan Akroyd och gänget och förstörde det. | |