Spelrum
Giraffen9
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade11
Mobilspel
Pågående19 939

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ylleylle752008-08-11 19:32
Antal inlägg: 62

Jag tycker..tankar är ett slags minnesfragment... vad man hört eller sett - spelar hjärnan upp det igen...som en slinga..

Jag hör inte med hjärnan - men hjärnan minns vilka ljud jag har hört och hör. Liksom en upprepnings"röst",

//Ylle

ylleylle752008-08-11 19:34

blev fel,...

LIKSOM EN UPPREPNINGS'röst' ska det stå.. inte den där rappakaljan...

uffe6y2008-08-11 19:43
Antal inlägg: 267

men vi hör med hjärnan ju,,,ett par öron som ligger på marken hör ju inget

Teppy2008-08-11 19:45
Antal inlägg: 2314

är det inte mer hörsel-centralen som hör.. vi hör ju inte med hela hjärnan..

uffe6y2008-08-11 19:49
Antal inlägg: 267

kolla med eniro

auranita2008-08-11 23:43
Antal inlägg: 652

Jag är förvånad över att ordet "hörselskadad" nämnts endast en gång i den här tråden. Jag har fått bankat i skallen att det INTE heter blind och döv numera, utan syn- resp. hörselskadad.

HeFFner2008-08-12 01:26
Antal inlägg: 3

Teppy: Definitionen av att höra kanske är fel här, men vad jag menar är att man översätter sina tankar till röster, musik, ljud... eftersom det är ett av de sätt vi uppfattar vår omgivning på. De som aldrig har hört kan inte ha de referenserna och tänker med andra ord inte på samma sätt.

Att fråga en hörselskadad om de hör röster när han tänker är väl ungefär som att fråga en blind om han tycker att himlen är blå.

/HeFFner (HeFo)

E Solu - Ej medlem längre2008-08-12 02:56
Antal inlägg: 4715

Blind och döv är fortfarande korrekta ord, tack och lov.

stefanf2008-08-12 07:26
Antal inlägg: 1744

Särskilt döv är ok. Blind är nog också ok i allmänhet men jag tror att de flesta definierar sig själva som synskadade. Det som definitivt INTE är ok och faktiskt upplevs rejält kränkande är det ålderdomliga uttrycket: "dövstum". Något man fortfarande kan läsa i någon tidningsartikel emellanåt.. Helt säkert är att just DEN journalisten inte gör om samma misstag dock (eftersom han får veta att han lever.. :)).

Kollade på fikarasten med mina kollegor igår (flertalet hörselskadade, några med helt döva syskon/föräldrar - och en helt döv tjej) och uppfattar att de flesta faktiskt "ser" tecken när de drömmer/tänker.. I den mån tankar/drömmar uttrycker en slags dialog..

Min döva kollega berättade en kul dröm hon hade haft där hon var tillsammans med en kompis (också helt döv) och de pratade med en hörande person. I drömmen så teckentolkade kollegan allt den hörande personen sa - till sin kompis. Av någon anledning så kunde hon alltså "höra"/förstå vad den hörande personen sa (troligen för att det var hennes egen dröm.. :)).
Även flera av de hörselskadade tänker ibland i form av tecken, förresten, men det kan vara lite olika.

ylleylle752008-08-12 12:47

auranita

blind och döv är korrekta ord... liksom synskadad och hörselskadad.
jag är gravt hörselskadad och gravt synskadad. MEN jag benämns dövblind - iallafall i läkarutlåtande.... Det är enklare så än å rabbla upp det förstnämnda. Jag är dövblind - punkt. Och det är inget inkorrekt me det.

men som stefanf nämner,... att säga dövstum är att sticka en kniv i ryggen på döva. det är något gammalt som fortfarande hänger med ibland... Och det får man inte säga om döva.. att vi är dövstumma.

//ylle

Kolbxbo - Ej medlem längre2008-08-12 18:09
Antal inlägg: 1161

Jag skulle vilja säga att det finns flera steg i skala på hörande-hörselskadad-döv.
Det är tråkigt att man delar in människor så strikt i dessa fack. Det är kanske enklare så än att säga lätt hsk, gravt hsk eller döv.
Läkarutlåtande kan låta värre än vad det faktiskt är. Det beror på att läkaren strikt följer nationella kriterierna. De går efter dB-tal som räknas utifrån ett audiogram. Just audiogram är ju väldigt individuella.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?