Spelrum
Giraffen47
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade80
Mobilspel
Pågående19 666

Forumkategorier

Användare Inlägg  
trashone - Ej medlem längre2008-08-21 22:07
Antal inlägg: 18678

Ja de är fina :)
Glömmer aldrig då polisen kom till mormors granne och sköt över 90 katter en dag...

ANDERStG2008-08-21 22:09
Antal inlägg: 7560

Var det en av vändpunkterna i din barndom? :)

trashone - Ej medlem längre2008-08-21 22:10
Antal inlägg: 18678

Yes, mitt polisintresse tog start där. helt off topic...

ANDERStG2008-08-21 22:12

Låter ganska splatter med tanke på hur små djur det är frågan om. Hade ingen tid att ge sprutor istället?

Tess22008-08-21 22:17
Antal inlägg: 26

Frågan som ställdes från början uppfattade jag som en önskan om medhåll om att väninnan borde göra något åt problemet. Det var det jag tyckte mig läsa att de flesta var överens om.

ANDERStG2008-08-21 22:23

Majoriteten kanske, men definitivt inte enhälligt.

bizzzy - Ej medlem längre2008-08-21 22:29
Antal inlägg: 3169

Klart man ska värna om djuren! MEN om ett djur beter sig aggressivt så att det skadar andra djur eller människor så ska man kolla upp det! Och som i alla andra sammanhang så styrs det mesta av pengar och det är troligtvis billigare att avliva katten än att rehabilitera den. Dessutom så finns det massor med sommarkatter som behöver någon som tar hand om dem. Den krassa verkligheten, tyvärr...

Tess22008-08-21 22:54
Antal inlägg: 26

Kolla upp det, gå till veterinär, avliva, rehabilitera, låsa in, sluta ta hem gäster, osv. Är det inte det att göra något? Jag får be om ursäkt om jag inte uppfattade innebörden i texten från de som tycker att vännen ska fortsätta låta katten bita andra. Eller om det nu är någon som menar att den som blir biten själv ska göra något annat än att säga till ägaren. Det uppfattade jag inte heller i så fall...

(ANDERStG: Om du har svårt att ingå i en generalisering så ska du såklart få stå utanför. Jag menade inte att störa din integritet.)

Tess 082008-08-21 23:03
Antal inlägg: 18003

storamamman skrev:
"Prata med ägaren om detta som hänt. Be henne betala sjukhusräkningarna+medici ner. (hade ju jag gjort om nått av mina djur gjort så)
Be henne hålla koll på kattens beteende
Förvärras katten be henne då söka hjälp så kattens problem inte ignoreras
Kanske till och med lämna den till någon som kan problemkatt
Finns säkert någon i närheten "

Så du menar att när han gör detta NÄSTA gång (borde ju förvärras katten... betyda) så ska något ske..? Är det inte försent då?
Räcker det inte med att kattf*n attackerat EN person? Tydligen är det fler, men kanske inte lika allvarligt....

Hålla koll på kattens beteende, jo visst, men att katten har detta beteende EN gång borde väl räcka för att man ska reagera?
Hur många gånger tycker du att en "störd" katt ska få attackera innan man ska börja fundera...?

Leopardhonan2008-08-21 23:14
Antal inlägg: 556

kan hålla med storamamman på ett plan iaf, att katter avlivas för lättvindigt hit och dit.. har flera stycken som skaffat barn, som därmed gett bort, eller t.o.m avlivat katter, dom anser sig inte ha tid längre till husdjuren när dom skaffar barn.. Varför skaffar man då husdjur..? Men de tär en annan tråd... det tycker jag är förjävligt.. Mommesfrites.. om du menade mig, hur man kan jämföra katter med barn, så för mig är det lätt, mina katter betyder allt för mig, och den ena har snart varit i mitt liv i 10 år. Jag har inga barn, så mina katter är som mina barn för mig. Jag skulle ha jättesvårt för att avliva mitt "barn" (min katt) men skulle den attackera nån, mig, eller nån annan skulle jag inte tveka, även om det skulle vara förkrossande sorgligt.

le-lou2008-08-21 23:16
Antal inlägg: 17500

storamamman - har sagt de sakerna du skriver om, plus en hel del annat.... Nån som kan problemkatt? Hur tycker du man ska "behandla" en katt som när som helst kan anfalla dig? Vad ska man säga till katten? Fy? Min kompis skällde ut sin katt efter att han anföll mig... som att det skulle hjälpa liksom... "men jo, han VET att han gjort fel, nu skäms han"... SURE. Totalt meningslöst.

Min tanke kring katter är följande:
Katter är kungar och drottningar i deras (och våra) hem, vi är egentligen deras slavar fast det vet vi människor såklart inte om. En katt uppfostras inte i vett och etikett på samma sätt som vi fostrar en hund - en hund är oerhört mer mån om att vara OSS till lags än en katt är.
Detta handlar inte om att uppfostra alt. "kunna problemkatt". Man kan inte enligt mig fostra bort ett aggressivt beteende hos en katt. Inte fostra. Möjligen byta miljö, ägare. Men inte LÄRA katten att inte vara aggressiv.

Jag tycker den här kattens beteende klart förvärrats redan och hela tiden, behövs det förvärras mer kan man undra? Att jag blev biten så illa som jag blev, handlade nog mer om att just jag hade kjol på mig och den tjejen som blev attackerad innan mig på benen hade jeans. Hon haltade likt förbannat i en vecka efter :(.

DILLIGAFF - Ej medlem längre2008-08-21 23:17
Antal inlägg: 492

men en katt som attackerar??

jag hade en katt när jag var liten som hade lite aggro-tendenser.. men det är ju bara att hålla sig undan.

vindsus862008-08-21 23:21
Antal inlägg: 3785

Nu har jag inte orkat läsa vad alla andra skrivit, men jag tycker du skall få din kompis att ta med katten till någon veterinär eller något för att försöka komma fram till vad det är för fel på katten istället för att bara avliva den direkt. den kanske har något i huvudet som ligger och trycker på något sätt så den beter sig konstigt eller vad som helst. något som går att åtgärda. absolut inte avliva katten bara sådär. skicka iväg din kompis till en djurpsykolog med den.

men om katten undersöks och man kommer fram till att det är något medfött fel på den så bör den kanske avlivas eftersom det nog inte är bra för den heller. men att avliva den innan man ens fått den undersökt tycker jag låter helt idiotiskt.

le-lou2008-08-21 23:22

Dilligaff - javisst är det.. du har aldrig blivit anfallen av en ursinnig katt, det hörs.

le-lou2008-08-21 23:23

vindsus - ja jag håller med, tyvärr gör inte min kompis det. Han är frisk enligt henne, men har ett revirstänkande och ogillar vissa människor bara- thats all.

vindsus862008-08-21 23:23

Och jag tror visst att det går att göra en aggressiv katt till att bli snäll. är det en inne- eller utekatt?

_abc_2008-08-21 23:24
Antal inlägg: 2200

Håller delvis med vindsus. Hon borde kolla om veterinären kan hitta något fel. Seriöst, det kanske bara sitter en nål i tassen på den, vem vet.

vindsus862008-08-21 23:26

njää, men det kan vara något som trycker mot någon del av hjärnan, det kan vara... tja, den kanske har helt urusel syn och känner sig hotad ibland då folk vars lukt den inte känner igen kommer gående eftersom den inte kan se vad det är som kommer. särskilt liksom en fladdrande kjol.. tänk själva. om något stort, fladdrande åbäke som luktar okänt kommer vandrande mot dig och du bara kan urskilja dess ungefärliga konturer och inget mer.
man vet ju aldrig... liksom.

le-lou2008-08-21 23:26

vindsus - han är en innekatt, de bor supercentralt så hon skulle aldrig våga ha honom ute.
Vad jag menar är att man inte kan fostra en katt till att bli "snäll". Byta miljö, byta ägare - det är en annan sak.
Men hon som ägare kan inte göra mycket annat än att ta honom till veterinären och kolla honom....vad annars skulle HON kunna göra menar du?

le-lou2008-08-21 23:28

jag har funnits med i hans liv sedan han var liten, vi umgås tätt jag och hans ägare så mig borde han känna igen om inte annat...... och nån lång fladdrande kjol hade jag inte heller på mig.
Har du läst att han attackerat fler än mig?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?