Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade6
Mobilspel
Pågående19 993

Forumkategorier

Användare Inlägg  
hotcold2008-08-31 13:15
Antal inlägg: 316

Jag tror djur kan ha dödsångest. Vad tror du själv trashone?

upa - Ej medlem längre2008-08-31 13:15
Antal inlägg: 2565

Nunnelunnan, jag önskar faktiskt att man har väldigt stora bekymmer med att på ett ganska brutalt sätt döda djur man har en relation till, vilka övertygelser man än har.

Nunnelunan2008-08-31 13:20
Antal inlägg: 1172

För mig är det mest brutala att utsätta djur för stress, inte avlivningsögonblicket. Det är en av mina övertygelser.

Exempelvis på ett slakteri med mycket blodlukt etc får de levande djuren något särskilt i blicken. Huruvida man skall benämna detta för dödsångest eller stress vet jag inte?

Limerick - Ej medlem längre2008-08-31 13:27
Antal inlägg: 4099

Vore spännande om nån kunde definiera just ordet dödsångest.
När jag tänker på det så förutsätter jag att det handlar om att oroa sig för det som kommer komma efter.
Den förmågan har ju inte djur, de lever i nuet och kan inte foreställa sig framtiden. Därmed skulle de ju inte heller kunna uppleva nån dödsångest.

upa - Ej medlem längre2008-08-31 13:31

Nunnelunan, jag ifrågasätter inte ditt förnuft, inte alls. Det jag försökte förklara var att man nog har svårt att vara väldigt förnuftig när det kommer till djur man har en stark relation till.

Jag kan erkänna att jag helt enkelt är för blödig för att slå ihjäl mina katter den dag det skulle behövas. Man krossar helt enkelt inte skallen på någon man tycker om, de spärrarna tycker jag är sunda.
Jag skulle förmodligen inte ha några större problem med att döda ett djur jag inte har någon relation till och som jag ser lider.

ANDERStG2008-08-31 13:31
Antal inlägg: 7560

Nog är det väl något mer elementärt. Djur utan dödsångest dör snabbare av olika orsaker och hinner kläcka ur sig färre ungar. Med tiden och evolutionen försvinner de. Ergo så borde de flesta djur ha nån form av dödsångesten. Orkar inte odla retoriken just nu, men ungefär så tror jag.

hotcold2008-08-31 13:34

Hur vet vi att djuren lever i nuet? Det vet vi inte men jag kan hålla med om att det troligtvis är så.

Men jag tror iofs att djur har ett sjätte sinne som vi människor absolut inte har. Alla hundar jag haft har älskat att åka bil, men de gånger vi satt oss i bilen för att åka till veterinären så har de satt sig på tvären för att ens gå in i bilen.
Och gnytt hela vägen ut till veterinären. Det är för mej oförklarigt hur de kunnat känna på sig det.
Så helt säkra kan vi nog aldrig bli på vad de känner.

upa - Ej medlem längre2008-08-31 13:36

Limerick, hur vet du att djur inte kan föreställa sig det som komma skall? Det kan de visst. Det som möjligtvis skulle skilja oss åt är att människan kan föreställa sig saker vi faktiskt aldrig har upplevt innan. Dvs, vi behöver inga erfarenheter utan kan förstå det i tanken.

Det är visserligen också svårt att bevisa.

Limerick - Ej medlem längre2008-08-31 13:41

Det vet jag inte Upa.
Jag skrev vad jag trodde.
Den som kan säga det med hundra procents säkerhet tror jag inte finns.

Vad gäller dina hundars agerande i bilarna Hotcold så skulle det inte förvåna mig om de märker av på din sinnesstämning att det är nåt annat än bara en biltur på gång.

hotcold2008-08-31 13:45

Jamen det är ju det jag menar Limerick att djur har en otrolig förmåga att känna av att något är på gång. Det talar väl för att de kan ana att nåt otrevligt är i görningen som ger den ångest.

grönöga - Ej medlem längre2008-08-31 13:46
Antal inlägg: 5570

Självklart så har djur ångest i vissa situationer, så även dödsångest.
Djur lever på instinkt, det är vad som avgör huruvida de överlever eller ej.
Alla här har väl någon gång sett en film om djur i det vilda... hur de kämpar/lever för att överleva...?

Alla har väl någon gång, antingen irl eller film sett en strykrädd hund eller katt...?

Visst, djur lever i "nuet", men de har minne och lär sig, och har även förmågan att känna av stämningar.

Limerick - Ej medlem längre2008-08-31 13:47

Det är nog bara jag som envisas med att påstå att ångest och dödsångest är två skilda saker.
Inte sjutton vet jag hur jag ska förklara det heller, jag får ge upp och lägga ner.

hotcold2008-08-31 13:49

Men det är väl egentligen strunt samma om det är ångest eller dödsångest som djuret känner. Ångest får ju inte djuret att må bra i alla fall.

grönöga - Ej medlem längre2008-08-31 13:49
Antal inlägg: 5570

Limerick: Håller med dig om att de två är skilda, och är övertygad om att djur kan känna av dem bägge.

Nunnelunan2008-08-31 13:50

Ett argument gällande att djur lever i nuet, brukar vara frågan om bestraffning. Det skall inte gå att bestraffa bort ett beteende för nögot som redan skett (doppa nosen i kisset), bara att lära om beteendet genom positiva upplevelser.
Jag vet inte om det är logiskt, eftersom djuret genom positiva upplevelser ändå förväntar sig en motprestation. Djur svarar ju även på omedelbar feedback som elstängsel etc.
Eller...
Jag är osäker!

Perpersa - Ej medlem längre2008-08-31 14:07
Antal inlägg: 2193

Människan är ett djur och om inte djur kunde känna dödsångest skulle de inte kunna förflytta sig.

IMO - Som alltid.

Nunnelunan2008-08-31 14:59

Inbillar mig att ord som ångest, dödsångest och stress inte är samma sak per definition för oss som håller på att tillföra denna tråd delar?

Men Perpersa kan du utveckla det där med förflyttning! Menar du för att finna föda?
Att människan är ett däggdjur och en primat betyder väl inte att vi fungerar på samma vis eller har samma förutsättningar som andra däggdjur och primater?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?