Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade68
Mobilspel
Pågående19 911

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Minta2009-04-07 15:00
Antal inlägg: 20042

Enligt dokumentären har hon förlåtit sin mot som är mycket ångerfull och känner stor skuld. Jag vet ingenting om det omladdade vapnet, det kom i alla fall inte fram i dokumentären. Då hade väl inte heller juristen talat om passivitet, då hade hon varit ganska aktiv.

vulcan2009-04-07 16:04
Antal inlägg: 7666

Är det någon som i detta sammanhang vill lyfta fram stackars Andreas Axelsson och Tony Olsson. Det är ju numer i princip bevisat att det var Arklöv som sköt ihjäl polismännen Borén och Karlström. Tycker man synd om Deasey så borde man väl tycka synd om dem och argumentera för ett frisläppande. Stackarna har ju trots allt suttit 10 år i finkan nu.

Någon påstod att Deasey blev hårdare behandlad pga hon var kvinna. Nonsens. Är du inblandad i ett mord på en polis eller motsvarande i USA så ska du vara glad om du kommer undan med livstid. Samma sak vad gäller barnamord. Där är det ofta dödsstraff rakt av, oavsett om förövaren var man eller kvinna.

Rent moraliskt anser jag detta vara fullkomligt rätt och riktigt. Det är en väldigt konstig uppfattning att det viktigaste skulle vara vem som höll i vapnet. Har du aktivt främjat gärningen är du precis lika skyldig. Av beskrivningarna att döma är det precis det som Deasey gjorde.
Sen är det en annan sak att jag personligen tycker att 25 år i det här fallet kan vara ganska lagom för att avsluta strafftiden. Detta särskilt som Annika Deasey knappast är en fara för någon annan längre. Att Sverige ska hjälpa henne ser jag också som självklart som sagt - man kan inte lägga värderingar i att den ene medborgaren är mer värd än den andre pga vilken faktisk anknytning man har. Däremot är det ett faktum som inte alltid kommit ut i den kraftigt nationalistiska rapportering som varit runt Deasey att hon var mer eller mindre totalt amerikaniserad. Såvitt jag förstår har hon fått lära sig svenska igen i vuxen ålder, i fängelset. Att hon själv vill komma hit har jag full förståelse för. Alla ha rätten att kämpa för sin egen situation. Kanske kunde hon däremot vara mer ångerfull. Jag får en känsla av att hon liksom alltför många brottslingar ser sig själv som ett mer eller mindre oskyldigt offer för omständigheterna. Att de anhöriga till polismannen inte gillar den attityden har jag full förståelse för.

Bitte - Administratör2009-04-07 16:21
Antal inlägg: 24223

www.aftonbladet.se/n...48 42952.ab

I denna artikel finns det lite om vad den svenska regering sagt i detta fallet, om strafftiden om hon flyttas till svenskt fängelse.

Bitte

Dalkullan2009-04-07 16:34
Antal inlägg: 1256

Nu förstår jag inte riktigt vad Andreas Axelsson och Tony Arklöv har med det här att göra. Inte heller förstår jag hur Vulcan kan kalla dem stackars. De kan gott sitta ett tag till.

Jag tycker det är rätt att Annika får komma hem, dock inte av anledningen att jag tycker synd om henne utan för att jag tycker att 28 år är en tillräckligt lång tid att sitta i fängelse för ett sånt brott.

Jag har inte läst så mycket om henne, såg pyttelite på tv för länge sen när det var på tapeten. Jag fick dock inte intrycket av att hon tyckte sig vara något offer utan verkade ångerfull inför det hon dömts för.

Sen diskussionen huruvida hon kan svenska eller inte tycker jag enbart är löjlig, vad har det med saken att göra. Har hon alla sina släktingar här så förstår jag att hon vill hit, är hon dessutom svensk medborgare så har hon all rätt att vara här.

Mouche - Administratör2009-04-07 16:43
Antal inlägg: 24193

Såna här uttalanden anser jag vara så fullständigt intelligensbefriade att jag inte ens tänker kommentera saken.

"Eller tycker Mouche att vi skulle stått och hejat på när tyskarna gasade judar också?"

Varför i all världen kom nu Förintelsen in i bilden?

Att gå in i en debatt här i forumet är och förblir för många av oss enbart att vi ger människor en anledning att vara riktigt jävligt elaka och dumma!

Jag skulle ärligt talat skämmas ögonen ur mig om jag nedlät mig till förolämpa en för mig helt okänd människa på det sätt som här skett.

Inget mer debatterande för min del alltså.

Mouche

vulcan2009-04-07 16:52
Antal inlägg: 7666

Min parallell till Axelsson och Olsson handlade just om Deaseys straff verkligen var "orimligt". Aktivt deltagande i ett polismord tycker jag tillhör de situationer där det med närmast automatik ska bli livstidsstraff. Jag förväntar mig då att vederbörande sitter inlåst åtminstone i runt 20 år eller mer. "Stackars" var naturligtvis en ironi, något jag borde begripa bättre än att försöka mig på på ett internetforum. Hursomhelst så anser jag inte att Sverige har någon anledning att kritisera USA för en hård behandling av Deasey. Hon har suttit en rimlig tid för ett oerhört grovt brott (Hon var ju dessutom långt ifrån förstagångsförbrytare då det begicks). Tror också att hon haft nytta av att vara kvinna då vi snarare har en tendens att bagatellisera kvinnliga brottslingars brott och utgå från att de mer eller mindre alltid är ett resultat av destruktivt inflytande från en man. Det tycker jag är att omyndigförklara och trivialisera i lika stor omfattning.

Minta2009-04-07 16:57

Jag föreställde mig henne som en ung knarkartjej som följde med en kille (grovt kriminell) i bil och att han begick dessa handlingar medan hon satt bredvid. Det kanske är väl naivt. Hon borde dock fått hjälp tidigt eftersom hon hamnade snett så tidigt, långt innan hon var vuxen.

Måns_E2009-04-07 16:58
Antal inlägg: 12054

Mouche, det blir en vidare konsekvens av argumentet att Sverige inte skall lägga sig i vad andra nationer gör i sitt rättsystem. Självklart skall Sverige agera när det gäller svenska medborgare.

Jag har vidare inte förolämpat dig som person utan ifrågasatt din ståndpunkt.

XY_2009-04-07 17:00
Antal inlägg: 601

Man kan nog tycka både det ena och andra om fängelsestraff, dödsstraff osv - det är ju känt. Själv tycker jag det är skönt att hon kommer ut från en nation som har en sån människosyn, såna fängelsestraff och praktiserar dödsstraff. Hade hon suttit fast i Kina hade en del antagligen tyckt att det var rimligare att hon kom hem, för vem vill egentligen se USA utan fjäll för ögonen?

Minta2009-04-07 17:01

Alexandersson och Olsson föreställde jag mig som mer aktivt delagande i brottet bankrån och i vad som sedan hände. Det är kanske lättare att se en kvinna som ett offer, men hon kanske också var det. Om man gör en jämförelse med Åmselemorden så fick ju den kvinnliga parten inget straff alls vad jag förstår. Så föreställde jag min AÖ i den situationen.

Minta2009-04-07 17:02

föreställde jag mig

Minta2009-04-07 17:15

Marita Ruotalammi var delaktig i Åmselemorden, hon stal cyklarna tillsammans med Valjakkala och vred geväret ur händerna på mamman varpå Juha dödade även mamman. Enlgt Juha var det Marita som sprang efter och dödade mamman. AÖ: s pojkvän skyllde på liknande sätt allt på AÖ. Marita Ruotalamma fick 2 år för medhjälp och släpptes efter halva tiden.

Bitte - Administratör2009-04-07 17:16

Juha dömdes till livstids fängelse för morden, ett straff som han avtjänade i finskt fängelse. Marita fick en betydligt lindrigare dom, två år för medhjälp, och släpptes redan året därpå efter halva tiden.

sv.wikipedia.org/wik...se lemorden

SÅ nog fick även hon ett straff för det morden

Bitte

Minta2009-04-07 17:16

Jo, hon satt i fängelse ett år.

Minta2009-04-07 17:43

I Åmselefallet tycks det ha spelat roll vem som höll i vapnet/vapnen och utförde själva dödandet.

katalias - Ej medlem längre2009-04-07 19:28
Antal inlägg: 2032

Minta, det beror på att svensk lagstiftning ser annorlunda ut än amerikansk.

Minta2009-04-07 19:48

Jo, det förstår jag. Men det tycks vara många som inte ser en skillnad i det och vill ha samma lagstiftning som den amerikanska.

Bitte - Administratör2009-04-07 19:50

Ja det kanske inte vore fel om livstid vore livstid, för som det ser ut nu så kan man begå grova brott och komma ut på några år,

Bitte

katalias - Ej medlem längre2009-04-07 20:16
Antal inlägg: 2032

Jag hoppas verkligen att lagstiftare inte sneglar mot USA om nu rättsapparaten på något sätt ska förändras. Hårdare straff för våldsbrott kan väl jag också tycka är på sin plats, men absolut inte enligt USA-modell.

Men vad gäller AÖ tycker jag faktiskt ingenting om hennes straff. Jag anser helt enkelt att hon begick brott i USA och därför var det rätt att hon dömdes enligt amerikansk lag. Att jämföra med svensk straffskala är helt meningslöst. Liksom att dra upp vad advokaterna trodde skulle bli den egentliga strafftiden när de övertalade henne att erkänna. Hon levde i USA, hon begick brott i USA, hon dömdes enligt amerikansk lag. Helt korrekt.

Att hon kämpar med näbbar och klor för att göra sitt liv så drägligt som möjligt säger jag verkligen inget om. Jag skulle givetvis göra detsamma. Nu är hon ju svensk medborgare och det blir väl hennes "räddning". Till slut. Grattis.

Men välkommen "hem"? Näe.

miss_ztar - Ej medlem längre2009-04-07 21:14
Antal inlägg: 316

Jag undrar lite vad hon ska leva av här? Kommer hon att sitta i fängelse här eller blir hon fri och i så fall, får hon jobb efter alla år i fängelse? I arbetslöshetens Sverige är det kanske inte så lätt att få jobb, än mindre som fd fängelsekund kanske. Vem ska försörja henne?
Får dom "lön" i fängelserna i USA eller är det något bara vi i Sverige har? Bara undrar lite...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?