Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade36
Mobilspel
Pågående18 882

Forumkategorier

Användare Inlägg  
taxam - Ej medlem längre2009-09-01 01:32
Antal inlägg: 427

Sjuk sköterska...kan bli lite konfudersamt!

Epsil - Ej medlem längre2009-09-01 01:52
Antal inlägg: 134

På den inte mer uppdaterade (men likafullt nåbara) länken
www.skrivihop.nu/
finns massor av galna men verkliga exempel, bl.a. ett som jag själv sett ;"Fryst kyckling lever". Ren lögn för det gjorde den inte alls. Upprörande!,
Mer: "Rök fritt!", "Skum tomte", "Brun hårig sjuk sköterska söker lång varig kontakt"
Mitt tangentbord verkar inte heller gilla särskrivning då SPACE-tangenten liksom strejkar ibland.
Fler bindestreck åt folket!

caughtbock2009-09-01 01:58
Antal inlägg: 7699

Bindestreck är ju också skit-jobbiga!

årsta2009-09-01 03:02
Antal inlägg: 28

Jag har gått med i gruppen "Sluta Särskriva!" Måste kämpa för ett stopp på detta ofog, så: Bli med lem du också.. (hrmpf *L*)!!!

Ässät2009-09-01 06:18
Antal inlägg: 4824

Ja men visst är det så att det särskrivs mer nu än när vi 60talister gick i skolan?? Jag kan inte minnas att någon av mina klasskompisar särskrev. Min dotter särskriver och jag har sagt till henne att smaka på ordet först innan hon skriver. Det har nog hjälpt en del. Jag är lite allergisk mot särskrivning faktiskt. Det liksom kliar överallt.

Linders - Ej medlem längre2009-09-01 07:57
Antal inlägg: 1943

Jag kan inte minnas att någon av mina klasskompisar särskrev heller. Jag visste inte ens om fenomenet innan jag hittade internet! (Jepp, det var jag som hittade det...).

Skrivihop.nu var ju där jag först kom i kontakt med det. Trodde det bara var några få som sysslade med sånt då.

vindsus862009-09-02 02:27
Antal inlägg: 3785

Jag vill knycka spaceknapparna från alla som särskriver.

Pappa berättade häromdagen att han på sitt jobb för ett tag sedan sett en uppsatt lapp där det stod något i stil med "Läs om vårt nya kassa system" eller nåt. Det var ju snyggt.

Men usch, när folk särskriver.. alltså, man orkar ju inte läsa vad människan har att säga. Nästan värst är det när folk TROR att de kan skriva fint och använder stor bokstav och allt möjligt, men de ändå skriver totalt åt helvete... och vägrar inse det!

Usch, vad har hänt med skolan i sverige egentligen? Jag bodde utomlands i fem år och hade ingen svenskundervisning under tiden, men trots det så kan jag svenska, men verkar inte som att någon av mina barndomsvänner kan. Alla skriver åt helvete.

Illa.

Junkgirl - Ej medlem längre2009-09-02 02:42
Antal inlägg: 223

Brun hårig sjuk sköterska....

Junkgirl - Ej medlem längre2009-09-02 02:42
Antal inlägg: 223

LOVE....that one :))

Rhotheta2009-09-02 08:20
Antal inlägg: 4992

Men sug på den här!
Jag har inga problem med att folk stavar som krattor eller gör andra språkfel, men just särskrivningar skjuter hela läsprocessen i sank. Allt stannar upp medan hjärnan gör en saltomortal och man kör in i en semantisk återvändsgänd en liten stund innan man rett ut begreppen och gissat hur författaren tänkt sig uttalet och sålunda den tänkta betydelsen;)

Jag har inga som helst problem med särskrivningar i 99% av fallen, men nu kommer det konstiga. På senare tid har jag själv börjat lägga in dessa mellanslag i tid och otid. Jag får ofta rätta mig själv. Hur i hela friden kan sådant gå till? Vem har kapat min hjärna? Någon som har liknande erfarenheter eller kan jag se fram emot en tillvaro som utställningsobjekt på något kringresande tivoli?

Yonderboy - Ej medlem längre2009-09-02 08:32
Antal inlägg: 1661

kul att en artonåring skriver att särskrivningen har blivit vanligare, även om det nu skulle vara sant, vilket det mycket väl kan ha blivit så behövs det väl ändå lite bredare referensramar än ett par år, no offense till artikelförfattaren.

Debatten har ju som bekant svallat här tidigare om samma subject, generellt så har nog endå läskunnigheten ökat över tid, det kan nog också bero på vilket tidspann man talar om. Men att prata om the old days när man inte har passerat 20 är väl endå lite tunnt.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-09-02 08:33
Antal inlägg: 2521

Jo, det blir tivoli nästa. :P

Rhotheta2009-09-02 09:16
Antal inlägg: 4992

TS är nog inte ute och cyklar, ung eller ej.

Så här tyckte skrivihop.nu för nio år sedan.....
(Kan ju bara tycka att problemet ökat i omfattning sedan dess.
Tio år tidigare existerade det knappt och går man ännu några år tillbaka var det väl än mer sällsynt, antar jag.)

Fakta om särskrivningar:
Särskrivning av sammansatta ord är ett fenomen som på senaste tiden
vuxit sig starkare i och med ökade angloamerikanska influenser.
Engelskans åtskiljande av orden får oss att förvirrat sära på de annars
sammansatta orden i det svenska språket. Denna språkförbistring medför
missförstånd och försvårat läsande.Ofta kan särskrivningarna få till
konsekvens att meningar helt byter innebörd. I exemplet "Sjö nära tomt till
salu" blir det sjön i anslutning till tomten som sägs vara till salu i stället för
den sjönära tomten som man egentligen ville sälja.

ihop@skrivihop.nu den 5:e september 2000, kl. 00.37

vindsus862009-09-02 09:27

endå?

No Trigger2009-09-02 09:28
Antal inlägg: 9

Någon skrev ordet "konfudersam" i den här tråden. Det är värre än alla särskrivningar tillsammans.

Bestäm dig. Konfunderad eller fundersam. Inte konfundersam!

Något annat som kan få mig att koka är när någon skriver "situationstecken".

Lalita2009-09-02 09:28
Antal inlägg: 362

Rhotheta, oj vad jag känner igen mig i det du skriver ang. att först ha irriterat sig på särskrivningar, för att i nästa andetag helt plötsligt pyssla med det själv.
Det kan kanske vara så att det särskrivs så mycket i samhället, att hjärnan tillslut tror att det är det nya "rätt" och därför börjar man själv med denna dumhet.

vindsus862009-09-02 09:31

Jag tror ju i och för sig det är internet och så som gjort att det känns som särskrivningar ökat, men har de verkligen gjort det?

Jag tycker en åldersgrupp som verkar väldigt inkapabel till att skriva ihop är folk runt 40-60, åtminstone här på betapet, och jag betvivlar att de är så inne på engelska att de låter sig influeras. Jag tycker nästan att det här på betapet är fler äldre kvinnor som särskriver än ungdomar som gör det. Kanske ren inbillning, men ändå. Jag tror det har med mer att göra än enbart anglosamerikanska influenser. Men vad vet jag.

Megaherz2009-09-02 09:31
Antal inlägg: 3304

"Ungdomen idag läser inte"

Bullshit, det finns precis lika många som läser idag som förr. Du ser det bara inte.

Och som det redan har blivit sagt, särskrivningar beror troligtvis på influenser från England. T9-fenomenet har säkert förvärrat det efter som det "bekräftar" att särskrivningarna är rätt. Dessutom är det "coolt" för 12-13åringar att skriva grammatiskt fel.. Lite screw you Fröken Anna, men det går väl över när de ser hur dumt det är

vindsus862009-09-02 09:31

haha situationstecken. snyggt.

Megaherz2009-09-02 09:32
Antal inlägg: 3304

Får mig att känna mig som en gammal dam när jag använder dem :o

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?