Spelrum
| Giraffen | 40 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 14 |
| Inloggade | 54 |
Mobilspel
| Pågående | 19 153 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2008-11-13 12:57 | |
![]() | Det ovanstående skribent fattar - fattar inte jag. Inte ett dugg faktiskt! | |
| CrazyQ | 2008-11-13 13:39 | |
![]() | Jag bodde granne med en kvinna som hade en liten flicka. Redan som 1-åring började hon säga på dagis att hennes mamma slog henne. Personalen slog larm. Kvinnan kollades upp, inget hände. Flickan fick upprepade skador, blåmärken osv. och detta anmäldes gång på gång. Även vi grannar larmade då vi fick se hur kvinnan drog sin då drygt 2-åriga dotter i håret från parkeringen och in i lgh. Vi hörde också hur hon slog henne våldsamt och hur flickan grät hjärtskärande. Inget hände då heller! Inte förän kvinnan kom in med sin flicka på akuten med 3 brutna revben och urinblåsan spräckt ( hon hade sparkat henne i underlivet), så togs flickan ifrån henne. 2 ÅR TOG DET!! Hur kan det eg. vara möjligt? Det visade sig sedan att kvinnan var schizofren, om det nu kan vara ett försvar för hennes del..... 3 månader efter omhändertagandet, hoppade kvinnan från ett hustak och tog sitt liv. Men hur ska den flickan må efter 3 års helvete med en mamma som ständigt slog och slog? kan bara hoppas vid gudarna att det gick vägen.... Men hur kan sånt här få tilllåtas? Varför är soc. så förb-t sega?? Dom borde ju ha vetat om att kvinnan inte var kapabel till att ta hand om ett litet barn. Eller? | |
| lagaronne - Ej medlem längre | 2008-11-13 14:00 | |
![]() | Det finns en länsrätt som tar beslut om att socialtjänsten får eller inte får ta ett barn från föräldrar med tvång. Jag har vid ett flertal tillfällen suttit i länsrätten och försökt motivera att ett omhändertagande måste till. Jag har uppgett skäl som liknar de du galna kvinna tar upp. Länsrätten består ofta av lagmän/kvinnor som har allt annat än ett barnperspektiv, vilket ibland då leder till att socialtjänsten inte ges möjlighet att omänderta utsatta barn mor föräldrarnas vilja! DU har ingen aning om det har suttit en frustrerad socialsekreterare i länsrätten och fått nej till att agera CrazyQ!! Ta reda på fakta om vad som är den rättsliga gången innan du sitter och spyr galla över representanter ur en yrkeskår som ofta ifrågasatts hur de än gör. | |
| lagaronne - Ej medlem längre | 2008-11-13 14:01 | |
![]() | mot föräldrars vilja ska det va i mitten | |
| CrazyQ | 2008-11-13 14:15 | |
![]() | Lagaronne: Ja, men det är väl inte så konstigt att vi som är "lekmän", som inte har samma inblick i systemet som du, börjar undra, då man gång på gång anmält detta och inget händer?? Det är åt hel*e för långa och krångliga vägar att gå, istället för att se till BARNET! Kallas visst, Byråkrati Sverige...... | |
| caca | 2008-11-13 14:16 | |
![]() | Jag tror att det viktigaste är att dom flesta vet att detta är såååå fel och sjukt, men att vi i den skara inte förstår varför, det är ett bevis på att vi åtminstonde inte är likadana. Den dagen man börjar förstå såna här handlingar, då är det dags att söka hjälp, OMEDELBART!! | |
| caca | 2008-11-13 14:21 | |
![]() | Od du, Lagaronne, om du vet med dig att du gör/gjort vad du kan, så behöver du inte alls reagera på såna inlägg. Men du ska ju inte komma å säga att ALLA socialtjänster här i Sverige gör ett bra jobb! Vi har sett åtskilliga artiklar om barn, och även vuxna, som uttsätts för olika övergrepp, där kommunerna vetat om, och fått anmälningar, men inte gjort någon åt saken. Inte förren skiten kommer till ytan, och pressen får nys om det, DÅ börjar det hända saker! | |
| lagaronne - Ej medlem längre | 2008-11-13 14:24 | |
![]() | Det enda du som lekman antagligen ser händer eller inte händer är om barnet tas från mamman eller ej. Om socialtjänsten varit inne och idogt försökt få mamman att gå med på frivilligplacering, få till stånd stödinsatser i hemmet, eller som jag skrev förut gått bet i en nitisk länsrätt vet du inte ett skvatt om ! Efter det här kanske du i alla fall tänker till lite mer innan du, som så många andra om socialtjänstlagens tillämpning okunniga människor , vräker ur dig att skulden för dessa stackars barns misär är slöa socialarbetares! | |
| lagaronne - Ej medlem längre | 2008-11-13 14:27 | |
![]() | Jag önskar så innerligt att både caca och crazyQ skulle kunna få följa med en tid i en socialarbetares vardag. Är inte så säker på att ni hade sagt så mkt efteråt, utan fått en mer nyanserad bild av vad dilemmana är när det gäller barnavård! | |
| CrazyQ | 2008-11-13 14:31 | |
![]() | Lagaronne: Ja, men helt klart är ju att vi har alldeles för krångliga vägar att gå innan något händer. Något borde ju göras åt det, eller hur? Det verkar som om du har fått många sparkar och slag i ditt jobb, eftersom du reagerar så starkt. Men vi är väl båda överens om, att det borde vara enklare att omhänderta ett barn, än det är? | |
| caca | 2008-11-13 14:32 | |
![]() | Är ditt jobb att försvara socialtjänsten, eller är det att försvara de utsatta i samhället? Jag vet att ni ( iallafall de flesta) (Men det finns rötägg i eran yrkeskår oxå, vilket du knappast kan förneka) men att iallafall dom flesta socialsekretera gör vad dom kan, och att det ofta är ett slitsamt arbete. Men någonstans har man ju ändå valt detta yrke, eller hur. Men du menar alltså att ingenting av detta problem, som faktist blir större och större, att det enbart är länsrättens, och dess yrkeskår, som bär skulden till att det ser ut som det gör? | |
| lagaronne - Ej medlem längre | 2008-11-13 15:40 | |
![]() | "Det verkar som du fått många sparkar och slag i ditt jobb" Crazy Q ja du är inte ensam om att göra det enkelt för dej och prata om slöa inkompetenta socialarbetare. Ni är många som slår på vår yrkesgrupp onyanserat, för att få ur er frustrationen över att barn far illa. Det är ofta de minst insatta som gapar högst, vilket väl är symtomatiskt . Glatt inspirerade av en Janne Josefsson, som anser att socialtjänsten är en symbol för all världens ondhet sedan han mamma fick avslag på sin socialbidragsansökan under hans tidiga uppväxtår, vräker ni ut en enkelspårig kritik mot människor som valt att dagligen utsättas för psykisk påfrestning/hot/förtal för att försöka skydda de barn ni aldrig skulle orka konfrontera på riktigt! | |
| lagaronne - Ej medlem längre | 2008-11-13 15:54 | |
![]() | Dras hela tiden det upp skräckexempel i media, som går ut på att socialtjänsten genom sin försumlighet bidrar till att värnlösa barn utsätt så är det lätt att gå i försvarsställning, när man vet med sig att exemplen är just skräckexempel caca. I de flesta fall görs ett bra jobb som gör att de flesta barn får skydd vid behov! Generaliserandet utifrån enstaka horribla fall borde inte lura så många att dömma socialtjänsten överlag. | |
| lagaronne - Ej medlem längre | 2008-11-13 15:58 | |
![]() | Jag går igång på detta, för när jag i nästa läge hör av folk att de beundrar att man kan välja att jobba med så svåra viktiga och tunga saker, dras över en kamm av media och ER som tillåtare till att barn sparkas ihjäl vill man bara kräkas på era onyanserade repliker typ slöa socialarbetare | |
| le-lou | 2008-11-13 17:41 | |
![]() | lagaronne - jo jag jobbar advokat och jag törstar efter blod. Vad skriver du för nåt egentligen? Helt plötsligt duger man inte till speciella jobb om man skyr barnamördare. Och inte konstigt att det ser ut som det gör med tanke på synen på dessa lägre stående varelser som en del har. Sen är det minst sagt löjligt att du sitter och försvarar en socialtjänst i England som slöat 60 besök hos dem utan att gjort ett skvatt. VEMs fel förutom mupparna som gjort detta mot barnet, är det då om inte deras? Varför ska jag som bagare försvara allt dåligt bröd som finns på folks bord? | |
| Amiable | 2008-11-13 18:05 | |
![]() | Nu var detta väl i ett annat land och det gälde väl inte den svenska socialtjänsten... varför hetsa upp sig så fasligt? | |
| Intet | 2008-11-13 18:09 | |
![]() | Hade denna artikel istället handlat om en ung pojke som blivit tvångsomhändertagen av socialen och skildrat familjens kamp om sitt barn så hade flertalet av er klagat på att soc just omhändertagit pojken. Det finns en anledning till att media skriver om de fall där soc misslyckats, de lyckade fallen har inte vidare stort nyhetsvärde. Som framtida socialtant stör det mig bara att folk inte är konsekventa i sina bedömningar. | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2008-11-13 18:10 | |
![]() | Men GUD. Kolla artikeln och var tyst istället. | |
| Amiable | 2008-11-13 18:13 | |
![]() | Men så är det väl alltid?! Jag tycker att det är lite upp till var och en av kommunerna hur de gör framtoningen på sina soc.tanter. Eftersom det nu gäller det. Ge ett pris varje månad till den 'bästa' istället och visa det i lokaltidningarna/lokaltvn så blir det annorlunda. Kanske en beskrivning om hur arbetet går till med borde vara på sin plats så myter och fördomar försvagas. | |
| magnusito | 2008-11-13 18:13 | |
![]() | Intet! jag håller med dig. Soc ska klara det ingen annan kan, de hopplösa fallen. Ik´lskan de får ta emot handlar om att vi inte kan tåla att någon inte kan få bukt med galenskapen i fall där det bara finns dåliga lösningar. Kanske detta fall är solklart, men visst är det intressant att soc antingen står för maktmissbruk och rycker barn ur stackars föräldrars händer eller så gör de inget alls. Svart vitt så det förslår. | |