Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade60
Mobilspel
Pågående19 195

Forumkategorier

Användare Inlägg  
TheWave2008-11-22 18:05
Antal inlägg: 19

eeistan vad är det som är tvärtom? marknaden styr allas lön vilket är helt rätt enligt mig. Man tjänar det man är värd, o jag tror inte på o sätta ett tak på det. Då bromsar man bara utvecklingen på samma sätt som du gör när du belastar ABC med att han är ung. inse åtminstone att ålder inte är lika med förstånd.

eXzion2008-11-22 18:12
Antal inlägg: 45

"inse åtminstone att ålder inte är lika med förstånd."
eeistan är väl levande bevis på det trots allt?

Det är ju skönt att dumma gamla människor iaf har någon comeback att komma med?

Minta2008-11-22 18:12
Antal inlägg: 20042

minta: "Jag är inte motståndare till att människor kan befordras eller få en hög lön..."

Det är ju just en sådan moståndare du är? Motbevisa dig själv tack.

Kan inte bevisa, bara säga som det är.

Jaså, även du har en alltså en övre gräns. Det är alltås gränserna som våra uppfattningar åt.

eXzion2008-11-22 18:15

Ska vi inte ta och driva diskussionen Michael Schumacher vs Taxichaufförer. Båda kör ju bara bil dagarna i ända, borde de inte tjäna lika mycket?

-annsofi- - Ej medlem längre2008-11-22 18:18
Antal inlägg: 33

Mitt inlägg var blott en metafor. Inte ett förslag på en alternativ värld. Emellertid vidhåller jag att du är en punk. Ungdom som inte är vänster är inte riktigt normal. Eller är ultrakapitalist det nya radikala. Fan morsan du fattar ju inget, självklart ska en VD ha fet lön liksom!

Sternocleido - Ej medlem längre2008-11-22 18:22
Antal inlägg: 259

Schumacher kunde uppvisa ett gott resultat. Det har sannerligen inte alla högavlönade chefer kunnat göra.

remvanrijn2008-11-22 18:35
Antal inlägg: 16505

Miss Jk klart ma kan locka en vd med pengar, men helt fel är att utlova fantasi belopp inan nåt presteras.. att anställa en på såna generösa vilkor som kan kosta företaget jätte summor även efter avsked verkar förkastligt att bedömma nån efter tidigare meriter.. verkar inte funka i praktiken Hur många VD ar har fåt gå efter skandaler/misskötsel? nej, skaplig lön under tiden, en god bonus efteråt allteftersom du presterad, vilket kan va 0:- Jag är uppvuxen i branschen där de taråt sig förlistade fartyg Vi begär ett pris av försäkringsbolaget för att bärga ett fartyg, men NO CURE ,NO = klarar vi inte updraget , kostar det inget.har ser vi massa VD som sumpar sitt och ändå går hem med 35 mil. i fickan tills de dör..
The Wave, var nånstans sa jag att man skulle anställa en VD UTAN lön? det är vad du gör det till, men blanda då inte dina slutsatser in i mina inlägg. jag anser at man kan ge en lön, men den ska va skälig i början, först när man ser resultat kan man premiera med mera pengar, och då helst även i fortsättning relaterad till resulat

fairflower2008-11-22 18:35
Antal inlägg: 167

Sternocleido har en jättepoäng, på den nivån borde lön efter resultat gälla.

fairflower2008-11-22 18:38
Antal inlägg: 167

och remvanrijn förstås!

_abc_2008-11-22 18:39
Antal inlägg: 2200

annsofi: Är en punk som en brat eller något ännu bättre?

Minta: Nej jag har ingen övre gräns, trodde att min sarkasm framgick. Det är dock bevisat att DU har en gräns, och det har att göra med ren och skär avundsjuka/missunsamhet menar jag. Att jovisst kan de få tjäna lite mer än brevbäraren, men fan inte mycket mer, det unnar jag dem inte! De ska ju inte har råd med saker JAG inte har råd med etc. Men säg att de kan få några tusen mer än mig, det är ok, men inte några 200 000kr+, nä skäms ta mig tusan, att det finns människor som ens vill tjäna så mycket i samhället usch!

TheWave2008-11-22 18:44

remvanrijn: det du skrev var att de skulle visa sig dugliga först innan de fick sin lön satt. O min fråga till dig då blir. Hur många söker en tjänst där lönen inte är klar innan? får man på det sättet folk med rätt kompetens att söka?
Jag tror inte det, de som man vill anställa har enligt mig redan ett jobb folk med VD kompetens går inte hemma o väntar på ett jobb de jobbar med nåt redan innan kan man då inte locka med en skälig lön varför ska i såfall någon vilja bli VD?

eXzion2008-11-22 18:45

det ni beskriver som fantasibelopp är rätt normala VD-löner runt omkring i världen

Minta2008-11-22 18:47

Och oj, jag trodde min framgick. Det är ditt alldeles egna behov av att projicera avundsjuka/missunssamhet på mig. Jag känner mig inte det minsta avundsjuk eller missunnsam. Man kan ha ideologiska orsaker till att tycka att det är omoraliskt att uppbära en bisartt hög lön i synnerhet innan man presterat något och utan att bära ett eventuellt misslyckande själv. Och ja, jag tycker att det är obehagligt att tjäna absurda summor om man inte gör som Bill Gates med dem t ex. du har en ovana att hela tiden lägga saker i min mun och tillskriva mig saker som jag aldrig sagt. Mycket tröttsamt. men du har väl ett retoriskt motiv till det förmodar jag. Jag har inte sagt "Att jovisst kan de få tjäna lite mer än brevbäraren, men fan inte mycket mer, det unnar jag dem inte! De ska ju inte har råd med saker JAG inte har råd med etc. Men säg att de kan få några tusen mer än mig, det är ok, men inte några 200 000kr+, nä skäms ta mig tusan, att det finns människor som ens vill tjäna så mycket i samhället usch!" Jag anser att man ska kunna tjäna mer och jag har inte nämnt en nivå, endast sagt att 900 000 i månaden är ofrösvarbart mycket. Ta in det.

-annsofi- - Ej medlem längre2008-11-22 18:47
Antal inlägg: 33

Du är väl ingen Brat? Många unga som anser att totalt marknadsstyrd ekonomi, mindre skatt för mer i egen plånbok och liknande är ju faktiskt lågutbildade industriarbetare och liknande. Åsikter behöver ju inte vara baserade på klass eller stil. Punk betyder typ liten skit men lägg inte så mycket vikt vid det. Jag menade det i relation till familjeförsörjare. Inte i förhållande till mig själv eller så.

remvanrijn2008-11-22 18:57

the wave.. du skulle alltså inte anta utmaningen att tjäna 50.000 i månaden med chans på en god bonus ifall du presterar bra/ alternativ tjana 50.000/mån inte få en bonus ifal du inte presterar bra.. ..Hmmm , låter typiskt låter typiskt som nån som vill ha mkt me inte vill ha fär höga prestationskrav på sig.
EXzion nrmala VD löner runt om i världen.. tja hur många svenskar är Vd i t.ex USA?. Japan? Italien? det här låter som kommunpolitiker i vårlilla kommun som höer sina arvodemed 15%, för i Lund har de minst 20% mer.. Nästa år höjer de i Lundsina med 15%, för deM har bara 5 % mer än de i vårlilla kommun.nästa år. tja du kan räkna ut fortsättningen ..Jag är då inte rädd att utlandet skriker efter svenska VD ar..kan du nämna mig 10 som jobbar utomlands?

TheWave2008-11-22 19:07

Ok dags för ett litet förtydligande av verkligheten. Lek med tanken att posten skulle vilja anställa mig som VD. Nu besitter jag visserligen inte rätt kompetens, men vi leker med tanken....så utgår jag från min verklighet i vilken betalning som jag anser vara skälig för uppdraget. Däri måste jag då betänka hur mycket jag tjänar idag för att ta ställning till hur mycket jag förlorar på att ta denna anställning. Det är ju de kostnaderna jag måste ta med i beräkningen för att kunna beräkna vad jag behöver ha i lön. Brevbärarnas lön är ju för mig fullständigt ointressant. Det intressanta är kort o gott: Ska jag jobba åt posten så måste de betala mig minst vad jag förlorar på mitt nuvarande arbete. (därför är VD jobbet på posten för mig helt ointressant)

remvanrijn2008-11-22 19:18

det är klart att the wave bara tänkar på pengar,tänk om han bara tjänar 900.000/månaden och förlorar på att jobba där. Förekommer utmaningar och samhällsnytta i din värld? Hoppas du inte hamnar i vården på dotters avdelning, de tycker kanske det är ointressant och ekonomiskt negativ att jobba med dig som patient o låter dig ligga i korridoren och tar en trevligare person..

Minta2008-11-22 19:20

ord.

Sternocleido - Ej medlem längre2008-11-22 19:31
Antal inlägg: 259

-profeten.

Emma212008-11-22 20:11
Antal inlägg: 1

Jobbar själv på posten ......kan säga att det svider lite i ögonen på oss anställda med då han tjänar som 45 anställda.....och dessutom får vi inte ens ett julbord ...vi har inte råd heter det ,som inte det var nog får vi större distrikt för att vi varslar som alla andra

PINSAMT

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?