Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 13 |
| Inloggade | 37 |
Mobilspel
| Pågående | 19 256 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| cattalinka - Ej medlem längre | 2008-12-02 17:59 | |
![]() | Alma Mi: ja för mig får gärna männen överta rollen som helgon och martyrer. Det är väl ändå dom som som står vid spisen?? | |
| Lonefork - Ej medlem längre | 2008-12-02 17:59 | |
![]() | På servicehuset hade han dock fått stryk av en uppretad pensionärsmobb. | |
| Alma Mi | 2008-12-02 18:02 | |
![]() | Roffa åt sig det roliga. | |
| cattalinka - Ej medlem längre | 2008-12-02 18:04 | |
![]() | Ja kanske det Lonefork. Om vi nu har fördomar om pensionärers fördomar. Men det är väl fler saker vi kan gissa på att dom inte skulle gilla som du och jag anser vara självklarheter. | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-12-02 18:15 | |
![]() | Jag vet snart inte vart jag ska ta vägen. Det enda argument som kommer om och om igen är att Lucian ska vara en tjej för att det är så det är och att det är så det är bevisar man genom att det är så det är. | |
| Svardfisk | 2008-12-02 18:19 | |
![]() | Det är så jävla löjligt att man ska försöka bryta gamla traditioner "bara för att". Det har inte ett smack med jämstäldhet att göra egentligen, folk håller på med sånt här bara för att få uppmärksamhet. | |
| Alma Mi | 2008-12-02 18:20 | |
![]() | Jag tycker att det räcker med att Tomten är en man. Något ska väl förbehållas oss kvinnor också? Pepparkaksgubbe, vad är det för fel på det? Varför ser inte folk att det är ett slags ploj på ytan men i den innersta kärnan är det ett statuerande av att det är män, det ska vara män överallt. Det är ingen ploj, utan fullständigt käpprätt osynligt maktövertagande. Och ingen reagerar? Mer än den sunde rektorn. | |
| skogstorparn | 2008-12-02 18:21 | |
![]() | bra sagt!! svardfisk! | |
| gnill | 2008-12-02 18:26 | |
![]() | Jag tycker Luciatåget handlar om en tradition som kan utföras på nya sätt. Man kan använda en tradition för att prova något nytt. Och om man har val så ska den som väljs också få bli lucia oavsett kön, annars bör man inte ha val. Man bör också kunna rättfärdiga varför Lucian måste vara en kvinna (vad är det kvinnospecifika i det hon utför?). Personligen blir jag gladast den dagen då vi har säg, en transsexuell Lucia i rullstol. Ju fler normer vi bryter desto mer vågar människor vara sig själva och livet blir bara mer spännande tycker jag. | |
| Alma Mi | 2008-12-02 18:26 | |
![]() | Man ser aldrig motsvarande diskussion om att tomten ska vara tomtemor och tomtefar borttagen. Nog för att jag sett små pojkar vara påskkärringar, men det är bara gulligt. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-02 18:26 | |
![]() | När gamla traditioner innebär falsksjungande 14isbrudar som är ivrigt påhejad av sina mammor för att bli ortens Lucia, då är det vår plikt att försöka bryta dessa "traditioner". Hellre en pojk som kan sjunga i klänning än en söt docka som inte kan ta två toner rätt. | |
| Alma Mi | 2008-12-02 18:28 | |
![]() | gnill; det där säger du bara för att ställa dig in hos männen, så gör kvinnor för att visa sig fina, fast tyvärr är det bara yta. Innerst inne så applåderas det fram mer män på synliga platser, och vi låtsas att det är jämlikhet. Det är urfånigt och löjligt! | |
| soluppgång | 2008-12-02 18:28 | |
![]() | Svardfisk och medhållare: Men det är ju inte alls det det handlar om nu, utan om att kidsen ville det. | |
| Alma Mi | 2008-12-02 18:28 | |
![]() | trashone; så du är en sån där inställsamma kvinna du mer... usch. | |
| cattalinka - Ej medlem längre | 2008-12-02 18:29 | |
![]() | bra sagt Gnill! | |
| Alma Mi | 2008-12-02 18:29 | |
![]() | kidsen bör lära sig att en kvinna kan ha rätt att ha en framträdande plats utan att de dör..... de SKA lära sig att acceptera det, innan det är försent. | |
| Alma Mi | 2008-12-02 18:32 | |
![]() | Jag tycker att gymnasieungdomar ska lära sig att en kvinna kan ha rätt till den här platsen. Att leka omvänd feminism är ett gigantiskt steg tillbaka. Faktiskt är det bäst om vuxenvärlden visar att de står för att det ska vara en kvinna, just för att de ska få se att kvinnor kan ha rätt till en framträdande plats och att det ska RESPEKTERAS. Att försöka på mer prestige på Luciafirandet genom att ge över den här platsen till en pojke/man så har man gett efter för könsterrorister. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-02 18:38 | |
![]() | Alma: Inte inställsam. Men vill behålla mina hörsel | |
| Gunilla No - Ej medlem längre | 2008-12-02 18:56 | |
![]() | Aha Alma Mi, du menar alltså att kvinnans rätt till en framträdande plats ska bestå i att vara vacker, långsam och sprida andligt ljus omkring sig? Jösses, dags att skrida in i 2000-talet? | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-02 18:59 | |
![]() | Undra vad vi skall säga till alla kvinnor som född till att bli Lucior men som aldrig kommer väljas till det. Better luck next lift? | |