Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 7 |
Mobilspel
| Pågående | 19 230 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2008-12-07 23:30 | |
![]() | Ok=) | |
| Mirr | 2008-12-07 23:30 | |
![]() | Vem avgör vems som tolkat koranen och vem som läst den som den ska utläsas? | |
| klätterrmus | 2008-12-07 23:30 | |
![]() | Mirr: Det står inte i Koranen att man ska dölja sitt hår med slöjan ordagrant och därför väljer många att inte ha det. | |
| Mirr | 2008-12-07 23:31 | |
![]() | Ok äntligen ett rakt svar. | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2008-12-07 23:31 | |
![]() | våld är fel oavsett om det står i koranen elr inte,elr om man tolkar den så,,,klart slut,har sagt mitt nu | |
| klätterrmus | 2008-12-07 23:32 | |
![]() | Mirr: Det gör Allah :). Därför vet man ju inte förrän man dött, men så länge man tolkat/läst koranen och alltid velat göra det av godo och vara Allah till lags så kommer alla bli förlåtna. | |
| Mirr | 2008-12-07 23:33 | |
![]() | Ett annat dilemma om man som jag jobbar i skolan är hur långt någon religionsutövande ska få påverka elevers skolgång, tex när det gäller idrott, simundervisning, sexualundervisning och liknande obligatoriska insla i den svenska kommunala skolan? | |
| klätterrmus | 2008-12-07 23:36 | |
![]() | Mirr: Tja, man får ju inte kränka någons tro och därför kan man inte tvinga folk att vara med på exempelvis simundervisningen om de känner sig kränkta i och med det. Jag själv har varit med i alla dessa. Förstår inte varför idrotten skulle vara ett problem? När det gäller sexualundervisningen är det känsligt då många föräldrar inte riktigt vet vad den går ut på och känner att man manar ungdomar till att ha sex. | |
| Mirr | 2008-12-07 23:40 | |
![]() | Jag håller med att man inte ska kränka någons tro, det är det dilemmat jag menar. Eftorsom simundervisning och idrott är obligatoriskt så kan man ju inte få godkänt om man inte deltagit. Om jag skolkade eller uteblev från något ämne så blev jag ju inte godkänd. Vi har flickor i vår F-6 skola vars föräldrar är tveksammma om de ska få delta i idrotten och efter duscha även fast det sker enbart blan flickor. Så visst kan det vara ett problem. När det gäller simundervisning så vill vissa föräldrar att vi ska hyra badhuset för enbart flickor. | |
| klätterrmus | 2008-12-08 00:01 | |
![]() | Simundervisningen gick jag inte till, dock för jag är rädd för vatten, och fick godkänt ändå. Men policyn är väl att man måste vara med kanske. Där är det absolut ett stort problem. Idrotten låter konstigt om det är samma föräldrar som säger detta som säger om simundervisningen. Om de tycker det är OK att deras barn ska simma med enbart tjejer sen byta om kan de ju duscha med enbart tjejer efter idrotten. Här vet jag dock att många,speciellt högstadier, har speciella duschar där det bara är en dusch i ett rum så flickor kan få duscha för sig. Jag hade en hemsk bakteriefobi förr som gjorde att jag inte kunde gå på allmäna toaletter, omklädningsrum osv och fick då veta det. :) | |
| Carolajnen | 2008-12-08 02:49 | |
![]() | Det här med sjal, eller hijab. Det är ju inte alltid så att man tolkar det från Koranen att man måste ha det. I vissa kulturer är det lag på att alla kvinnor i landet måste skyla håret med hijab. Det har alltså inte alltid med islam att göra. Om jag till exempel åker till ett sånt land måste även jag ta på mig sjal för att skyla håret. Det spelar då ingen roll om jag är muslim eller att jag inte kommer därifrån. Sen vad jag tycker om slöja är en annan sak. I vissa fall kan jag tycka att det är fint, beroende på hur man bär den. Men sen att man måste ha den för att man måste skyla sig, tycker jag är tråkigt. | |
| cattalinka - Ej medlem längre | 2008-12-08 03:58 | |
![]() | Fru trådskapare: Du gör inte direkt reklam för din religion. Du hackar på andra och du framstår för mig som full med fördomar om att ickemuslimer ser ner på islam. Men du kanske inte hade för avsikt att omvända någon utan snarare skapa ett större glapp, ett vi och dom. Själv har jag inte mer ont att säga om islam än om kristendomen eller judendomen. Däremot kan jag känna mig skeptiskt till ditt okritiska förhållningsätt. Bino frågade hur Allah skall straffa dem som begår synder. Det var du som informerade om att Allah skall straffa. I ditt svar har du mage att klappa Bino på huvudet och säga "snälla lilla du". Ja du.... Det låter som att du helt okritiskt köpt en hel religion och förespråkar den men när sedan någon kritiserar eller ställer frågor så har du inga argument och hänvisar till att du bara varit muslim i ett år. Du har köpt en religion men verkar inte veta riktigt varför eller vad det går ut på. Jag undrar om Allah är helt nöjd med din insats i spridandet av läran. | |
| SämstpåBeta | 2008-12-08 05:22 | |
![]() | Alla religioner är i grunden något eftersträvans värt. Men tyvärr har väl vissa maktlystna ofta format den utifrån sina syften för att utöka sina maktbefogenheter. Då jag har levt ett år i ett muslimskt land, såg jag och upplevde jag massor av helt underbara saker. Saker jag aldrig har upplevt här i sthlm. Men jag såg och upplevde också massor av saker jag hade väldigt svårt för acceptera. Det hände att jag ifrågasatte det jag inte förstod men jag förstod att jag måste ändå respektera det jag var med om, om jag ville att min vistelse skulle gå med plus. Ingen gång försökte jag pådyvla någon om mina övertygelser, det är ingen match jag kan vinna. Det gäller att ta seden dit man kommer i den mån det är möjligt. Att missionera om sin tro är förlegat, du skall inte övertyga någon om din övetygelse. Övertygelse handlar om egen insikt som gör sig bäst utifrån egna upplevelser. | |
| Mårten | 2008-12-08 05:50 | |
![]() | Att icke-muslimer i Sverige generellt ser ner på Islam är väl knappast någon fördom. Jag tror inte direkt att Bino är någon unik person på det sättet. Däremot kanske man i ärlighetens namn ska säga att de flesta av dessa personer inte har en aning om vad Islam är utan bara uttrycker islamofobi som ett mer politiskt korrekt sätt att säga att man inte gillar folk som är solbrända även på vintern, vilket då strikt inte skulle vara något angrepp på religionen Islam som sådan. Sen om det är lindrigare är ju en annan fråga. Jag tycker att de hisnande fördomar som ventilerats bara i den här tråden rättfärdigar ett och annat "snälla lilla du". Znizze gör i mina ögon bra reklam för Islam då hon sammanfattar det som att en muslim vänder sig till Koranen och inte till människor. Som jag ser det en kort och korrekt beskrivning av hur man som religiös bör förhålla sig. Något som för övrigt även gäller kristna. Däremot är Znizzes "dom som gör våld straffar också allah för allah vill ha fred mellan oss människor!" inte helt välgrundat. Givetvis vill Allah enligt Koranen ha fred mellan människor, han lämnar dock en hel del utrymme för legitimt självförsvar, eller som det på FoxNewsiska heter - "våld och terror". Så till exempel i Sura 2 vers 190-191: "Fight in the way of Allah against those who fight against you, but begin not hostilities. Lo! Allah loveth not aggressors. And slay them wherever ye find them, and drive them out of the places whence they drove you out, for persecution is worse than slaughter. And fight not with them at the Inviolable Place of Worship until they first attack you there, but if they attack you (there) then slay them." Att med våld försvara sig mot angripare är ju dock legitimt även inom såväl kristendom som sekulär svensk lagstiftning. | |
| fuego | 2008-12-08 06:01 | |
![]() | Vad sägs om min solbränna då? | |
| magyarisch | 2008-12-08 06:03 | |
![]() | Nu har jag läst igenom här och skrattar lite. Det står inget om våld i koranen, allt som har med våld att göra är en kultur. Jag vill inte ens kalla muslimer som följer kulturen för muslimer. Ang. slöja: alla tvingas inte att ha slöja på sig, men vissa gör det för de vill. = Inget tvång där. Visst det finns extrema muslimer, det finns olika riktlinjer inom islam också. gwendolenthegood.blogspot .com under en etikett där kan ni läsa om bl.a Islam. | |
| Mårten | 2008-12-08 06:04 | |
![]() | >> "Det står inget om våld i koranen" Fel. Det står massor om våld i såväl Koranen som Bibeln. | |
| Carolajnen | 2008-12-08 12:04 | |
![]() | Håller med Mårten. Det står faktiskt det. Och de muslimer som utövar våld går på sätt och vis mot deras tro. Såvida man inte tolkat det på så sätt att det är okej att utöva våld. | |
| znizze | 2008-12-08 12:21 | |
![]() | MÅRTEN visa mig den sidan där de står att våld är accepterat nu är du ute o cyklar | |
| znizze | 2008-12-08 12:22 | |
![]() | Användare Inlägg magyarisch TACK SÅ MYCKET | |