Spelrum
Giraffen9
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade9
Mobilspel
Pågående19 726

Forumkategorier

Användare Inlägg  
dudeniro - Ej medlem längre2009-01-23 17:39
Antal inlägg: 6214

nej, det hor inte till en obama diskussion! varfor vi inte har skinn pa nasan nog att ha vara egna visioner, mal och ambitioner.

Uppenbarligen gynnar det heller inte en materialistisk ideologi heller, med exemplet bilar. Amerikansk bilindustri har fokuserat pa att tillverka stora, bensinslukande bilar med undermalig kvalitet medan japanerna producerar bilsnala, kvalitetsbilar - i usa. Och du vet ju hur det gatt for gm och ford.

historian for val se vem som har ratt. Jag tror att obama har potentialen att bli ar den storsta reformisten i modern amerikansk historia, men det aterstar val att se om det verkligen blir sa.

starta en annan trad for din diskussion om civilisationens bra eller anus.

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-01-23 19:16
Antal inlägg: 1702

Tillbaka till diskussionen om Obama.

Jag tyckte att du missade att framföra det som är högst relevant, och det är att han gick ut och sa klart och tydligt att USA inte skall tortera. Det är ett ett klart steg i rätt riktning, det han backade upp det med är att dom skall stå för lag och rätt.

Det är och sätta en viss navigation och nu när jag lyssnat på honom så vill jag även säga att det är ett stort steg från där vi har varit de senaste 7 åren.

Givetvis kommer det innebära ett seriöst intensivt arbete. 245 fångar i Guantanamo, en del oskyldiga. En del fiender för livet.

En av mina främsta teser till att vår civilisation är i kris är pg a att vi agerar i dubbelmoral och bryter emot de lagar vi propagerar och utifrån det jag hört nu och ser Obama projicera så låter det ju som att det kan bli en seriöst förbättring. Ett litet steg för mänskligheten men ett stort steg för USA. ... humm..

Att han även signalerade att CIA inte får driva fängelseverksamhet i resten av världen är också väldigt viktigt.

Det som då återstår är ju huruvida USA kan fortsätta ha en expansionistisk inställning, samt fortsätta betala 30 miljarder per år för den israeliska armén är andra viktiga frågor.

Det känns som att Pentagon får backa en hel del nu vilket är fantastiskt bra. så ett hurra för det.

Jag fick även reda på att det kommit ut ny information gällande åsiktsregistreringen och att journalistkåren har övervakats 24x7, 365 dagar per år. Vilket är ett allvarligt integritetsbrott och något som även det bör ställas inför rätta. Nu är ju jusst det sistnämda en bråkdel av vad som händer och antagligen en av våra mest kontroversiella frågor inom den västerländska civilisationen.

Men som man säger, man får väl ge karl "the benefit of the doubt" eftersom Rom inte bygdes på en dag....

Nu ska jag spana vidare och se vad Noam Chomsky menar med:

Obama's Stance on Gaza Crisis "Approximately the Bush Position"

dgeo27 - Ej medlem längre2009-01-23 19:17
Antal inlägg: 450

han är svart :D

dudeniro - Ej medlem längre2009-01-23 19:33

lyssnade just på peacenow på radion i bilen, men var tvungen att gå innan det kom till chomsky. Jag tror jag kan förstå citatet dock, antar att det baserar sig på att obama började med att förklara att usa står bakom israel och israels rätt att skydda sig från raketattacker. Så långt så var det ju klassiskt amerikanskt förhållningssätt till frågan. Obama gick kanske lite längre (och definitivt längre än bush) i och att han sedan sa att den palestinska befolkningen lider och att israel genast måste öppna gränser så att humanitär hjälp kan sättas in. Han sa också att de som för krig mot israel omöjliggör en dräglig tillvaro för andra palestinier, och att vapensmuggligen måste stoppas...

skogsturken2009-01-23 19:37
Antal inlägg: 397

obama installerad......lite lugn o ro med spekulationer så kanske det går vägen......tryck ner förväntningar en smula...sitter i södern o tror nog...det blir svårt...

dudeniro - Ej medlem längre2009-01-23 19:39

jag håller med skogsturken. Det verkar - vilket kanske är positivt, som att en dels förväntningsnivå är av närmast biblisk kvalitet.

patboone2009-01-23 19:43
Antal inlägg: 3222

Efter åtta år med Dubya är förekomsten av intelligent liv i ovala rummet ett mirakel i sig.

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-01-23 20:22

Efter ha tittat på Obamas tal om Israel / Palestina konflikten så såg man ju att han var utmattad. Mycket förståeligt förståss. Men talet var ofokuserat och obearbetat. Det saknade igentligen någon som helst innovation. Det var visserligen en viss positivism i det genom tvåstats tänket, men som sagt långt ifrån "ground breaking" på gränsen till för begränsat och fegt. Nåväl. Killen behöver väll en helg som alla andra. :)

Trevlig helg.

dudeniro - Ej medlem längre2009-01-23 20:29

Killen behöver ges en chans. Det är ju inte direkt så att - om man inte lever i någon slags dröm - att politik handlar om att finna lösningar, inte minst genom kompromiser eller samsyn.

Obama löper stor risk att stöta på patrull, inte minst inom cia (som han ju på något plan måste finna ett sätt att ha en god relation till, det är ju trots allt en statlig myndighet) om han får allt för många i de egna leden att börja motsätta sig och kanske rent av motarbeta den nya administrationens intressen.

Vad gäller Israel/Palestina så vore det ju det yttersta tecknet på orimligheten i dina krav, om usas president skulle dag två ha presenterat en färdig (fungerande!) lösning för en av de mest utdragna och komplexa konflikter som finns på vår jord.

dudeniro - Ej medlem längre2009-01-23 20:30

Det ÄR så att politik handlar om lösningar genom kompromisser och samsyn. Det är svårt att peka med hela handen i den demokrati om man inte väljer att spela på folks räddsla t.ex. som bush gjorde för att få igenom förslag.

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-01-23 20:36

Igentligen borde han ha väntat med uttalande om Israel / Palestina konflikten eftersom han inte hade något och komma med igentligen.

Ett aktivt beslut kunde ju ha varit att måla upp en åtgärdsplan att t ex klippa det ekonomiska militära biståndet till israel för att dom brytit emot så många artiklar av geneve konventionen den senaste tiden.

Det tyder på en stress, och det är inte bra.

dudeniro - Ej medlem längre2009-01-23 20:41

jag tror att han ville uttala sig för att följa upp med de samtal han gjorde i går. Det finns ju en del att fundera kring, t.ex. varför israel beslutade om ensidigt eldupphör två dagar innan obama blev president. Israel har nog genomfört sitt krig med två "fakta" 1. president bush kommer inte att bry sig 2. det är risk att obama bryr sig.

Jag tror det är oerhört viktigt att gå ut och säga någonting om detta, särskilt också att ge cred till dem som faktiskt verkat för att finna lösningar (t.ex. egypten) för att visa att han är välvillig och kanske också - om än väldigt diplomatiskt - visa israel att de nu faktiskt har ögona på sig igen (relativt sett till bushs frånvaro från makten i princip sedan i somras)

jeppe-m2009-01-24 19:42
Antal inlägg: 76

måste bara säga att jag helt skriver under det dalrog har skrivit, äntligen nån som inte följer med strömmen och tror på allt som skrivs och som vågar ha en egen uppfattning!

dudeniro - Ej medlem längre2009-01-25 03:25

obama dag 3 (fredag):

Bushs förbud mot federala bidrag till internationella föreningar som arbetar med att genomföra eller informera om aborter togs bort (oerhört känslig fråga i usa, eftersom arbort = moraliskt förkastligt enligt många på högerkanten)

(Det här förbudet har kommit och gått sedan reagan införde det. togs bort av clinton, och infördes igen av bush. helt klart en partipolitisk fråga. Många internationella hjälporganisationer är dock tacksamma nu då det verkat menligt för deras arbete i utvecklingsländer)

2.

remvanrijn2009-01-25 06:48
Antal inlägg: 16503

dude fråga;

kan anta att Obama slår in på en väg med mera samhällsansvar för de svaga. Om jag minns rätt hade väl Bush adm. ett program med billiga huslån riktad til dem som hade mindre stark ekonomi och var inte detta en av orsakerna till finanskrisen när hypotekbanker inte fick betald längre ( finns säkert flera bakomliggande orsaker) ?

Nu behöver den nya adm förstås inte gå samma väg, men har dem på nåt sätt klarhet i hur de tänker bekosta sina sociala reformer? En del kommer ju säkert tillbaka i form av inhemsk köpkraft som genererar jobb, men som bekant börjar de redan med en statsbudget med gigantiska underskott.

/rem

vemvonhelst2009-01-25 08:53
Antal inlägg: 299

Jag anser att USA är ansvarigt för alla ekonomiska problem vi har i världen just nu, pga av sin uppblåsta lånecirkus och storhetsvansinne...Konkur s vore på sin plats och Obama är nog den mest lämpade konkursförvaltaren de kan ha i nuläget...Dags att vi vänder våra blickar mot USA:s granne i norr som s.k råmodell, där funkar ekonomin som den ska och reformerna är exemplariska..Jag menar givetvis Kanada för de som sov genom mellanstadiets geografi..

Cement - Ej medlem längre2009-01-25 23:31
Antal inlägg: 710

Vettefan om Obama egentligen är bättre än någon tidigare president.
se.youtube.com/watch....v aken.se/

Cement - Ej medlem längre2009-01-25 23:33
Antal inlägg: 710

secretsun.blogspot.c...-o ver.html

dudeniro - Ej medlem längre2009-01-26 16:28

rem... risken nu är väl en inflation utan dess like, obama tar stora risken med de stimiulipaket som kommer nu

vemsomhelst ... marknaden är global. USAs marknad oreglerad, vilket varit ekonomiskt vansinne och om inte miljontals oskyldiga drabbats så skulle jag vänligen se det gå åt helvete. ABER:

Vem bär ansvaret för att europeiska aktörer som t.ex. Deutsche Bank utnyttjar detta "felaktiga" system för profitmaximering?

Sisilisko2009-01-30 11:18
Antal inlägg: 1030

han e bra

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?