Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 19 702 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2009-01-23 20:06 | |
![]() | Tess Man skaffar väl inte barn som lösning på någonting???? Man skaffar förhoppningsvis barn för att man är två personer som älskar varandra, och vill bilda familj. Att säga att man måste besitta en viss socioekonomisk status eller vara resursstark för att få skaffa barn, är för mig att förespråka ett elitistiskt samhälle som inte jag vill leva i ..... Ett samhälle bygger på gemensamt ansvar och solidaritet, kan man inte ställa upp på det så kan man ju lika gärna bo för sig själv i koja i skogen, beroende av ingen och behövd av ingen. | |
| micro113 | 2009-01-23 20:10 | |
![]() | För egen del insjuknade jag dessutom efter att mina barn fötts .... och det fanns ingen returadress att skicka dem till, så vi har helt enkelt försökt göra det bästa vi kan ...... ibland räcker det och ibland blir det otillräckligt. Det tror jag dessutom är en verklighet för resursstarka och intresserade förälrar också ---- man räcker inte alltid till. Det perfekta föräldraskapet finns bara i litteraturen, inte i verkligheten eftersom vi alla bara är mänskliga vare sig vi inser det eller ej. | |
| Tess 08 | 2009-01-23 20:24 | |
![]() | micro, det finns de också... Aldrig hört talas om barn som kommit till för att stärka relationen eller som ett försök att 'lappa ihop' ett dåligt förhållande? Finns också de som tycker att barnbidraget är så bra och flerbarnstillägget blir högre med fler barn.... Du skriver: "Att säga att man måste besitta en viss socioekonomisk status eller vara resursstark för att få skaffa barn, är för mig att förespråka ett elitistiskt samhälle som inte jag vill leva i ....." Jag tycker det. Jag tycker att man borde veta om att man har råd med mat osv i några år framåt innan man planerar in barn. Däremot inte sagt att ens liv drastiskt kan förändras.. Självklart kan den med fina, välbetalda jobbet stå utan jobb. Det kan man inte alltid planera för, men har man det dåligt ekonomiskt kanske man kan tänka till lite.... Och nej, jag tror heller inte att det perfekta föräldraskapet finns i verkligheten, men gör man det man kan och engagerar sig i sina barn (det måste ju liksom finnas en anledning till att man ville ha dom) och går in i deras liv, intressen och personer med entusiasm så tror jag de växer upp och blir trevliga vuxna. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-01-23 20:33 | |
![]() | Micro, jag är helt på din linje. Vem som helst kan råka ut för vad som helst när som helst. Ett samhälle som inte stöttar sina svagaste länkar är inte ett samhälle värt att ha. Jag tycker mig genom åren också ha sett, att välbesuttna föräldrar ägnar mindre tid åt sina barn och skolans aktiviteter. Har man gott om pengar kan man köpa sig fri från ideellt arbete i skolor och föreningar och anställa barnpassning, för att ägna sig åt karriär och egna nöjen. För att citera Bibeln lite: "Bättre ett fat kål med kärlek än en gödd oxe med hat". Har aldrig varit med om särsklit dyra presenter till lärare, utan möjligtvis blommor. På morfars tid fick de rikas barn bättre behandling och betyg, särskilt de barnen som höll läraren med äpplen och smör. | |
| Sangria | 2009-01-23 21:01 | |
![]() | Oj oj oj. Folk känner starkt för detta verkar det som. Många intressants inlägg och en del underliga. Håller med om en del inte alls om andra. Det jag tycker personligen är att när det gäller presenter så borde man hellre ge pengarna till nåt välgörande som gynnar andra barn som har det svårt ute i världen eller här hemma. Det förslaget la jag fram på min skola men ingen i personalen höll med-ingen!! Dom menade på att man inte kan gå ut med detta för det är i sig en uppmaning till föräldrarna att dom ska ge något och så får man inte göra. Dessutom kröp det ju fram att dom inte ville avstå allt det fina dom får. Jag jobbar alltså själv på en skola/förskola. En grupp som då alltid glöms bort i detta sammanhang är ju faktiskt mattanterna som träffar alla barn varje dag i flera år men aldrig blir ihågkomna. Handen på hjärtat-har någon av era barns klasser kommit ihåg dom? Och ni alla lärare som har gjort inlägg här och hör till dom som tycker det är ok att ta emot presenter har ni någon gång tänkt på kökspersonalen hur det känns för dom att se er gå hem lassade med grejer och själva inte få ens ett tack för det gångna året? Det finns säkert fler grupper som helt glöms bort så jag tycker nog att för att ingen ska känna sig bortglömd eller tvingad till att delta i något man inte kan med att säga nej till så borde det inte förekomma alls. Själv är jag inte med i någon presentkassa på jobbet men förväntar mig självklart inte något när jag själv fyller år. | |
| Ablativ - Ej medlem längre | 2009-01-23 22:27 | |
![]() | Jag har skummat tråden och jag är ärligt helt förstummad över vilken ilska många tycks känna mot allt vad skola och lärare heter så snart ämnet kommer på tal i någon tråd. | |
| micro113 | 2009-01-23 22:42 | |
![]() | Ablativ Jag har nog inte läst ett enda inlägg som riktar ilska mot lärare och skola .... fokus i diskussionen har ju inte alls legat på den nivån | |
| Sangria | 2009-01-23 22:42 | |
![]() | Hyser absolut inget agg mot lärare men vänder mig emot deras ovilja att avstå "presenterna till förmån för tex barncancerfonden eller liknande. Men för alla barns skull borde skolorna ha en policy mot detta. Skulle underlätta för mång tror jag. | |
| Ablativ - Ej medlem längre | 2009-01-23 23:05 | |
![]() | Jag menar inte ditt inlägg sangria och jag tycker absolut att en avgiftsfri skola är bra diskussionsämne. Det känns bara som om det är en så gnällig ton hos många så snart något som har med skolan att göra kommer på tal. Ta bara det här med presenter till lärare. Det är inget jag personligen är för på något sätt men många verkar allmänt upprörda över detta. Men man hör däremot mycket sällan någon som irriterar sig på vad andra yrkesgrupper ev kan tänkas få i present eller inte. Skolan verkar liksom, tyvärr, kunna reta upp många bara den kommer på tal. Sen är väl i och för sig den här tråden långt ifrån det värsta exemplet på det. Jag funderar på, och är intresserad av, varför det tycks vara så och någon dag när jag orkar ska jag ev starta en egen tråd för att diskutera det. | |