Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade55
Mobilspel
Pågående19 582

Forumkategorier

Användare Inlägg  
uisge beatha - Ej medlem längre2009-02-09 01:34
Antal inlägg: 1289

jag vet inte riktigt. Kanske inte, men jag tycker frågan är söt bara. Jag blir lika förundrad varje gång som någon frågar. I regel har jag inte besök av för mig vilt främmande personer - varför det blir extra märkligt. Men det kan ju vara jag som är märklig bara!

uisge beatha - Ej medlem längre2009-02-09 01:35

"Vansinne" :D

Det var f.ö ett ännu skojigare uttryck, när det bara handlar om ett enkelt glas vatten.

Harrows2009-02-09 01:38
Antal inlägg: 144

jo hos mej funkar de så släkt, vänner, barnens vänner vet var glas vatten osv finns

one-punch - Ej medlem längre2009-02-09 01:40
Antal inlägg: 1047

:) Man vill ju inte verka framfusig...

Ett uttryck som känns rätt typiskt svenskt är "det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder". Fast det kanske finns på flera språk?

-Nephelia-2009-02-09 01:46
Antal inlägg: 1217

I många länder är folk riktigt överartiga, när man tex frågar "hur är det" så får man alltid ett "jo tack, det är bara bra", fast det egentligen inte alls är så. Då känns ju hela frågan väldigt onödig liksom..

uisge beatha - Ej medlem längre2009-02-09 01:55

Jag tror att man även i vårt land gör klokast i att tolka "Hur är det" som "Tja" helt enkelt. Förmodligen hade flertalet människor hostat upp tolvfingertarmen om personen som blev tillfrågad började berätta om sin senaste kollaps :)

-Nephelia-2009-02-09 02:09

uisge beatha: jo, fast man behöver ju inte irra in sig i detaljer, bara berätta allmänt om läget.. är det skitbra eller bara sådär liksom : )

uisge beatha - Ej medlem längre2009-02-09 02:15

Jo, jag håller med. Det stämmer som du säger, men jag tror ändå att de flesta förväntar sig ett "jo, tack. Bara bra" Det rubbar liksom likformigheten och tvingar till någon form av motprestation om man svarar på annat sätt. Jag ska banne mig testa nästa gång för att se vad som händer. "Tack för att du frågar, men i ärlighetens namn har det varit bättre. Jag är faktiskt lite småledsen" ska jag säga.

-Nephelia-2009-02-09 02:27

men det blir lite konstigt när man först fått höra att allt är bra, och sen berättar personen efter ett tag att jo huset brann upp och hunden blev överkörd..

bove2009-02-09 02:35
Antal inlägg: 1333

För nåt år sedan sprang jag på en tjej jag känner hyfsat men vi är inte "bästisar" eller så. När jag frågade hur hon mådde svarade hon "Jag är så jävla deprimerad". Jag tyckte att det var riktigt uppfriskande, även om det inte direkt var svaret man hade förväntat sig, och sen pratade vi en stund om hur hon mådde bland annat. Sen var det givetvis tråkigt att hon mådde dåligt.

dudeniro - Ej medlem längre2009-02-09 03:03
Antal inlägg: 6214

jag brottades länge (i usa) med att folk säger "hey how are you doing?" till höger och vänster. I början stannade jag upp och gjorde mig beredd att svara, men insåg snart att det är en hälsningsfras och att den som frågat redan fortsatt gå dit de skulle. Knepet är att se det som artighet, och snabbt som fan slänga tillbaka "fine, how are you doing" Det är mycket småsnack så att säga, som idag då en kvinna jag mötte sa "it is slushy today" vilket var sant och tydligt eftersom det är blidväder här just nu. Jag svarade "yeah" för det var det enda jag kom på, sedan gick jag och funderade på att det mest handlar om att snacka, det behöver inte vara någon substans. som svensk säger jag väl (grovt sett) ingenting just om jag inte har något "av värde" att säga.

Numera hejar jag friskt hemma i sverige, och får väl bäst respons från alkisar och ungdomar. Känns lite trist.

Ässät2009-02-09 04:40
Antal inlägg: 4824

Midsommarafton är typiskt svenskt.. me tillhörande sill o potääätääär :D godnatt

TASKMÖRT2009-02-09 05:12
Antal inlägg: 266

"En negativ inställning till det egna folkets egenskaper känns typiskt svenskt. Jag undrar om det finns något annat lika självkritiskt folk."

Bra sagt bove, det har jag också alltid undrat. Varför är det alltid en övervägade det negativa egenskaper som svensken radar upp om sig själv. Jag blir ofta lite lätt illamående av att följa såna trådar, som liksom är kletiga av förakt mot det egna landets invånare.
Så jag bidrar med en positiv grej: Typiskt svenskt:

Snygga tjejer!

sally93 - Ej medlem längre2009-02-09 09:17
Antal inlägg: 1032

Bra taskmört. Jag fortsätter med:
Världens bästa män (en grov generalisering, men ändå min åsikt)

Thought2009-02-09 11:43
Antal inlägg: 34

Dom flesta svenskar är missunsamma, om grannen till exempel får en ny bil så blir det avundsjuke tjafs direkt.

hakwa - Ej medlem längre2009-02-09 12:02
Antal inlägg: 462

Jag är glad att jantelagen verkar som motkraft till alltför uppblåsta egon även om den kan bli lite för mycket i vissa lägen. Så inte ska vi vara enbart negativa till den.
Annars så pratade jag häromsistones med min amerikanska kollega som sa att det generellt var svårt att komma in på livet på en svensk, men när man väl är där känns det mer äkta än i USA. Nu bor hon ju i Sverige så hon för väl dock ses som en smula partisk.

mollee - Ej medlem längre2009-02-09 13:05
Antal inlägg: 6087

Svenskar är enligt mig cyniska och rätt negativa, har svårt för förändringar och är rädda för att prova nya saker.
Sen är svensken rätt gnällig och har dessutom svårt för att se hur bra hon har det som bor i sverige.

Positiva egenskaper är nog att svenskarna är hjälpsam, fredliga gentemot andra kulturer och diplomatiska.

hakwa - Ej medlem längre2009-02-09 13:13

Mollee, vilket land är då inte rädda för förändring? Jag tror det ligger i det mänskliga släktet. Man vet vad man har, inte vad man får. Det är nog en överlevnadsmekanism.
I övrigt håller jag med dig.

mollee - Ej medlem längre2009-02-09 13:29
Antal inlägg: 6087

Nu menar jag förändringar i allmänhet, typ som när man tog bort Arne Weise på julafton så vart kärringarna helt förskräckta, eller som att prova nya maträtter, byta hårfrisyr eller andra småsaker... Hur ofta beställer man mat från kina som man aldrig ätit förut, man tar nog nästan alltid samma gamla vanliga friterade kyckling för att man är trygg i det.

Ändrar ordvalet förändring till ombytlighet.

hakwa - Ej medlem längre2009-02-09 13:37

Berätta då i vilket land inte det gäller Mollee. Jag hävdar utifrån dom erfarenheter jag har att det gäller överallt. :-)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?