Spelrum
Giraffen7
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade8
Mobilspel
Pågående20 199

Forumkategorier

Användare Inlägg  
frööet2009-02-14 15:09
Antal inlägg: 67

Kan bara inte låta bli att ge mig in i diskutionen om försäkringar.

Jag tycker att det är en självklarhet att man försäkrar sina djur, det kostar knappt något mot vad det ger.

Jag själv har 4 katter (vanliga hederliga bondkatter) dom är mina ögon stenar, har räddat livet på alla 4, från avlivningar m.m. Bäst att hållat kort :)

För mig har försäkringarna varit en räddare, bara ett vanligt vetrinärbesök går på hundralappar till tusenlappar, vilket en småbarns familj knappt har råd med.

Jag betalar 280:- i månaden hos Agria för alla 4 katter. Då har jag en försökring som täcker allt. men man har 1000:- isjälvrisk samt 90% ersättning.

Förra månaden åkte jag med en katt som såg lite hängig ut han hade legat i sin korg i 3 dygn och var ganska likgilltig. Väl inne hos vetrinären så drog dom i gånga alla undersökningar på en gång bara av vetskapen att det finns en försäkring på katten. Han blev opererad för en cysta samt låg innlagd i 2 dygn dom testade katt fiv i alla varianter samt mycket annat.. slut notan gick på 17 300 :-

Detta kostade mig 2730 :-

Så min rekomendation bondkatt, raskatt favoritkatt :) En försäkring är billigt när det väl händer något :)

Lycka till med Katterna :)

Lasse19782009-02-14 15:11
Antal inlägg: 130

nissen, Jag är imponerad över din uthållighet! ;D

kermis, du menar att 80% vatten är bra näring? Spännande. Det brukar inte veterinärerna tycka iaf.

nissen12009-02-14 16:30
Antal inlägg: 146

lasse ? :)

Sen Lasse igen. Jag tror nog att det är lika bra att ge katten blötmat näringsmässsigt som torrfoder. Men du som verkar tänka på miljön vad gäller kattsanden. Det är ju alla dessa burkar som man köper hem och som sen ska kastas som gör att man köper torrfoder. Först och främst sen är det ju mycke mer kladd på golvet med blötmat. Men näringsmässigt kan du nog inte klaga på maten.

kermis2009-02-14 16:59
Antal inlägg: 1323

Lasse1978: 80% vatten ja, jämfört med ca 10% i torrfoder. Och ja, det är onödigt mycket pengar för en jäkla massa vatten. MEN näringsmässigt är det faktiskt ingen nackdel. Räknar du på torrsubstans så ser du snart att blötmat faktiskt ofta ligger bättre i värden än torrfoder. Och katten behöver ju dricka den också. Vatten är liksom inte dåligt för katten att få i sig... Jämför om du äter en soppa eller en sallad. Näringsmässigt är det ingen större skillnad, men du får i dig vatten när du äter soppan.

(OK, salladsjämförelse haltar något eftersom sallad ju är färskt, obehandlat, vilket gör att näringen inte blivit bortkokt eller så, men jag kom inte på någon bättre jämförelse för stunden).

Tro mig, ingen vore gladare än jag om man helhjärtad, utan att ljuga det minsta, skulle kunna säga att NÄRINGSMÄSSIGT är torrfoder bättre än blötmat. Jag lever faktiskt på att sälja just torrfoder till katter.

Det finns som sagt många argument mot blötmat (som sagt, det är opraktiskt, dyrt (i den diskussionen hamnar även argumentet att man betalar för 80% vatten), luktar osv... som nissen1 säger är torrfoder bättre ur miljösynpunkt också) men näringsaspekten är inte en av dem.

Jag håller med dig i mycket det du skrivit men jag ser det också som viktigt att när man pratar för sin sak är det bäst att inte säga felaktiga saker... för är någon påläst och vet att du skarvar på en punkt så tror den gärna att du skarvade med resten också...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?