Spelrum
| Giraffen | 23 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 9 |
| Inloggade | 32 |
Mobilspel
| Pågående | 19 000 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Caligatia | 2009-02-13 12:42 | |
![]() | Tack för tipset lillan, men just nu är jag mest intresserad av att få koll på vad det egentligen är jag läst om. :S Det var när jag kollade upp gnosticismen på wikipedia igår som det stod att gnosticism finns inom både judendom, islam och kristendom. Jag antar att jag kan ha blandat ihop någonting, för flera element som FINNS på det jag läste nu om gnosticismen, men ytterliggare element saknas, och vissa har jag inte sett förut. | |
| Ond_Kanin_ - Ej medlem längre | 2009-02-13 12:44 | |
![]() | Mary kay, ditt inlägg fick mig att skratta gott, tack för det.. | |
| Snoosy | 2009-02-13 12:45 | |
![]() | trashone, jag håller med dig . Att kalla sig ateist är bara dumt. Lika dumt som att kalla sig kristen, muslim eller buddist också för den delen. Önskar alla kunde ty sig till livet och våga tro på sig själv. För det är ju så, att ty sig till något innebär ofta att man inte riktigt vågar lita på sina egna känslor. Då kan man få ångest eller känna grubblande oro för att man inte gör eller tänker rätt. Man måste söka svar för att sedan blint tro på det som andra säger eller sagt. Att våga tro på sig själv är inte alltid lätt. Men man mår som bäst om man hittar sig själv. Det finns tyvärr inga genvägar till inre frid. | |
| lillan1960 | 2009-02-13 12:46 | |
![]() | Caligatia: wikipedia kan vara bra men man ska ta vad som står där med en nypa salt eftersom vem som helst kan gå in och redigera =) Finns det bestyrkta källor är det en vidare väg att söka sin information på. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-02-13 12:46 | |
![]() | Att ni ens förstod mitt inlägg. Sämre svenska får man leta efter :S | |
| Stormvind_66 - Ej medlem längre | 2009-02-13 12:48 | |
![]() | Varför ska man tro på sig själv om man inte är tillräckligt smart för att fatta bra beslut? Det är skönt att tro på någon annan ibland, särskilt om de är duktigare på att tänka. :-) | |
| Palini | 2009-02-13 12:54 | |
![]() | Jag tror att det är typiskt mänskligt att tro att det måste finnas nån "makt" som hela tiden styr uppifrån. | |
| Caligatia | 2009-02-13 12:54 | |
![]() | lillan jag vet, rotade runt på massor av sidor, wikipedia var mest som en sammanfattning av allt det jag hittade och därför var det rätt skönt att bara hänvisa till en sida. | |
| Snoosy | 2009-02-13 12:55 | |
![]() | stormvind, du nedvärderar dig med dom orden. Förstår att du mår eller mått dåligt, dömmer dig inte för att du tror på Guds ord. Men min önskan vore kanske att du ska ta dig igenom dina problem på ett bättre sätt. Problemen du har/haft kanske känns bra idag pga bibelord. men dom kvarstår inom dig om du inte vågar tro på disg själv också. | |
| Stormvind_66 - Ej medlem längre | 2009-02-13 12:59 | |
![]() | Men om jag själv är en lögnare och syndare, vad är det då för vits att tro på mig själv? Jag känner många som är både smartare och duktigare än mig. Om du gick till din läkare och hela tiden ifrågasatte hans råd, tror du att han skulle tröttna på att hjälpa dig eller skulle han tycka att det var bra att du ifrågasatte all hans kunskap, trots att du inte var alls lika insatt som han i medicin? :-) | |
| bove | 2009-02-13 13:02 | |
![]() | trash: Vissa kommer undan med lite mer än andra. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-02-13 13:05 | |
![]() | :) Förbättring utlovas. Annars lär väl gud straffa ;) | |
| Löken Weise | 2009-02-13 13:11 | |
![]() | Bove skrev: "Jag håller med helt där trashone. Även om det kanske är lite mer ologiskt att tro på en antik bok än att inte tro på något högre väsen så innebär ju att vara ateist att man fullständigt övertygad om att det inte finns något högre väsen, och det finns lika lite bevis för det som för något annat. Man ska nog akta sig för att uttrycka sig för tvärsäkert, vare sig man är troende eller icke-troende. Jag var också ateist i yngre år men kom fram till att jag inte hade några belägg för det." Jag håller inte alls med om det där. Att vara ateist innebär just att man väljer att inte tro på något som man inte har belägg för, inte tvärt om. Vanlig logik: det behövs inga belägg för att välja att inte tro på en existens - den som däremot bestämt hävdar att någonting existerar bör vara beredd att framföra bevis för detta. Så att vara ateist innebär i alla fall för mig att man inte är beredd att tro på en existens förrens man har belägg för den samma och alltså varken konstigt eller inskränkt utan att man helt enkelt använder samma logiska resonemang till frågan om guds existens som till frågan om övriga existenser. För mig är det mer inskränkt att bestämt hävda att någonting finns utan minsta tillstymmelse till bevis än att välja att inte tro på något som det inte finns bevis för. | |
| Tabita | 2009-02-13 13:23 | |
![]() | Såg på en husvägg: Gud är död! Nietzsche Nietzsche - Vilket ord för scrabble! Nietzsche är död! Gud | |
| bove | 2009-02-13 13:25 | |
![]() | Ok, gränserna mellan ateism och agnosticism kanske inte är knivskarpa men den allmänt vedertagna betydelsen av ateist brukar väl anses vara gudsförnekare. För att undvika missförstånd brukar jag kalla mig agnostiker, jag förnekar inte at det kan finnas en gud. Sen kanske det är lika dumt eftersom tolkningarna om vad det innebär är väldigt skiftande också. | |
| Löken Weise | 2009-02-13 13:39 | |
![]() | Jaa bove, i alla fall för mig innebär ateism gudsförnekelse så till vida att man inte tror på en existens om det inte finns bevis för den samma. Precis på samma sätt som jag inte tror på spöken eftersom ingen framfört hållbara bevis för deras existens heller. Jag har personligen heller aldrig förstått den egentliga skillnaden mellan ateism och agnosticism. Agnosticism brukar ju betyda att man inte anser det finns bevis på guds existens men heller inga bevis på hans icke-existens. Eftersom det per definition är omöjligt att bevisa icke-existenser (oavsett om det gäller gud eller mer ordinära ting som stenar) så är det egentligen ingen skillnad mellan detta och ateism. Därför har jag också svårt för begreppet agnosticism. Orsaken till att jag väljer att kalla mig ateism är att min erfarenhet är att de som kallar sig agnostiker ofta tror på "något" (du vet säker vad jag menar) vilket jag alltså inte gör enligt samma argument som jag inte tror på Gud. | |
| bove | 2009-02-13 13:57 | |
![]() | Ja vi har nog ungefär samma uppfattning skulle jag tro. Däremot tycker jag att det är aningen mer begripligt att tro på en gud än att tro på spöken eller på jultomten eller annat valfri påhittad figur. Världens enorma komplexitet och livets mirakel m.m. väcker självklart frågan om huruvida det finns någon högre makt. Sådana tankar är inte alls ologiska tycker jag och jag tycker att det är lite fånigt att jämställa det med att tro på jultomten som vissa jämför med, eller spöken för den delen. | |
| josef-79 | 2009-02-13 13:59 | |
![]() | Snoosy: Är ju människor som skrivit bibeln. Själv plockar jag ut det som stämmer överrens med en kärleksfull Gud, allt annat anser jag vara människors påfund. Detta synsätt innebär att man kan hitta Gud utanför bibeln och kyrkan. Tycker ofta att icke-kristna kan bära på minst lika mkt kärlek inom sig som kristna. Jesus var ofta förgrymmad på "fariséerna för att de följde gamla testamentet till punkt å pricka, utan att själva reflektera över vad som är sunt och bra för folket. Tex. ang. sabbaten ville man förbjuda helande på den dagen för att detta sågs som ett arbete. På samma sätt tror jag att många kristna ser på exv. homosexualitet, för om GUd är kärlek hur kan han tycka att kärlek är fel? Jag skulle säga att de präster/pastorer som talar om invaliditet som "Guds straff" är så mycket fariséer man kan bli. De lutar sig extremt mkt på något Paulus skrev till någon församling kring medelhavet något århundrade e.kr. .( och som finns i NT) Där står det typ att " ...därför att somliga av Er sjuka, för att ni inte lever i Guds vilja." ( Sedan finns de ju massor med liknande textrader i gamla testamentet) Läser man bibeln eller vilka skrifter som helst för den delen, bokstavligt kan de bli rätt omänskligt. Så tror iaf jag :) | |
| bove | 2009-02-13 13:59 | |
![]() | Det finns inga som helst bevis för att det finns intelligent liv på andra planeter heller men för den sakens skull så är jag inte "yttre intelligent liv"-förnekare. | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2009-02-13 14:01 | |
![]() | Hur menar ni att Gud är mindre påhittad än jultomten, tandfén och näcken? Det finns ju de som påstår sig ha sett de senare? | |